آموزش اتصال پچ پنل به سوئیچ

به اعتقاد بعضی از کاربران، پچ پنل یک دستگاه بیهوده بوده و فقط یک سوئیچ شبکه از اهمیت برخوردار است. بعضی دیگر از کاربران اما تاکید زیادی بر روی کارایی پچ پنل دارند و معتقدند بدون استفاده از آنها، کابل‌کشی شبکه به یک کابوس تبدیل خواهد شد.

طراحی اسکچ از پچ پنل

در این مقاله قصد داریم در خصوص پچ پنل بیشتر بدانیم و نحوه اتصال یک پچ پنل به سوئیچ را بررسی کنیم.

پچ پنل چیست؟

اگر قصد راه‌اندازی یک شبکه سیمی شامل چند پورت شبکه دیواری در اتاق‌های مختلف را دارید، یک پچ پنل در بخش مرکزی می‌تواند مفید باشد.اگر پچ پنل را در یک قسمت میانی قرار دهید، امکان کابل‌کشی ساده و تمیز با قابلیت مدیریت آسان را در اختیار خواهید داشت. اما یک پچ پنل چیست؟

یک پچ پنل اساسا مجموعه‌ای از پورت‌ها است که بر روی یک پنل ارائه می‌شود. هر پورت با استفاده از یک پچ کابل به پورت دیگری در یک جای دیگر از ساختمان متصل است.

پچ پنل چطور کار می‌کند؟

پچ پنل‌ها پورت‌های شبکه را به صورت یک باندل ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، کاربر می‌تواند خطوط ورودی و خروجی شامل خطوطی که به شبکه‌های محلی (LAN)، تجهیزات الکترونیک، سیستم‌های الکترونیک و ارتباطات اختصاص یافته‌اند را به یکدیگر متصل کند.

وقتی پچ پنل‌ها بخشی از یک شبکه محلی باشند، امکان اتصال کامپیوترها به سایر کامپیوترها و خطوط بیرونی را میسر می‌کنند. این خطوط، از سوی دیگر، به شبکه‌های محلی اجازه اتصال به شبکه‌های WAN یا اینترنت را می‌دهند.

برای مدیریت مدارها با استفاده از یک پچ پنل، تنها کافیست پچ کابل‌های مناسب را متصل یا جدا کنید.

از آنجایی که تمامی سوکت‌های ورودی در یک مکان قرار گرفته‌اند، عیب‌یابی مشکلات نیز با استفاده از پچ پنل‌ها ساده است.

این دستگاه‌ها به طور مستمر در صنایعی که به تجهیزات صوتی گسترده نیاز دارند استفاده می‌شود. در محیط‌هایی که نیاز به اتصال انواع مختلفی از دستگاه‌ها وجود دارد، پچ پنل‌ها می‌توانند بسیار کارآمد باشند.

چرا باید از پچ پنل استفاده کنیم؟

عملکرد پچ پنل‌ها مشابه سوزن خطوط ریلی است. در این صورت می‌توانید کابل‌ها را به عنوان ریل در نظر بگیرید تا نحوه کار یک پچ پنل را به شکل بهتری درک کنید.

پچ پنل

با استفاده از یک سوزن خطوط ریلی (پچ پنل)، قطار (اطلاعات) می‌تواند از نقطه A به نقطه B، C و حتی مقاصد بیشتری حرکت کند. اگر سوزن خطوط وجود نداشت این قطار فقط می‌توانست از نقطه A به B و یا از C به D جابه‌جا شود.

مدیریت اتصالات

یکی از مزایای اصلی پچ پنل‌ها امکان سازماندهی و مدیریت آسان‌تر شبکه سیمی است. در طراحی اکثر پچ پنل‌های جدید بر روی مدیریت کابل تمرکز شده است. برای مثال با استفاده از یک پچ پنل با دسترسی از جلو، می‌توانید به تمامی کابل‌ها دسترسی داشته باشید و هر زمان که خواستید اتصالات را قطع کنید.

پچ پنل‌های دسترسی از جلو در فضاهای کم بسیار کارآمد ظاهر می‌شوند. برای کسب‌وکارها، پچ‌ پنل‌ها اغلب در بخش‌هایی استفاده می‌شوند که تجهیزات مخابراتی وجود دارد. در چنین محیط‌هایی، پچ پنل در زیرساخت شبکه نقشِ مرکزی را ایفا می‌کند.

پچ پنل‌ها با متمرکزسازی کابل‌ها در یک قسمت، می‌توانند امکان جابه‌جایی، افزودن و تغییر شبکه‌هایی با ساختار پیچیده را در دسترس مدیران شبکه قرار دهند.

در محیط‌های تجاری، پچ پنل‌ها روشی هوشمندانه برای جابه‌جایی خطوط ارتباطی از یک دفتر به دفتر دیگر هستند.

پورت‌های متعدد

پورت‌ها به عنوان جزئی از پچ پنل‌ها محسوب می‌شوند چرا که در واقع نقاط ورودی و خروجی اطلاعات را تعیین می‌کنند. اکثر پچ پنل‌ها دارای 24 یا 48 پورت هستند. اما پنل‌هایی وجود دارند که تا 96 پورت و بعضی دیگر تا 336 یا حتی بیشتر را در دسترس کاربر قرار می‌دهند.

تعداد پورت‌های یک پچ پنل به غیر از فضای کافی برای اتصال کابل‌ها، محدودیت فیزیکی خاص دیگری ندارند. معمولا پنل‌ها از ماژول‌هایی با 8 پورت بهره می‌برند. این نوع طراحی، فرایند تعویض و تعمیر را آسان‌تر می‌کند.

وقتی مشکلی پیش می‌آید، هر چه گروه پورت‌ها کوچک‌تر باشد، تعداد کابلی که باید به یک ماژول جدید متصل شود کمتر خواهد بود.

اتصال پچ پنل به سوئیج

چطور یک پچ پنل را به سوئیچ متصل کنیم؟

حالا که با نحوه کارکرد یک پچ پنل آشنا شدیم، اجازه بدهید ببینیم اگر مشکلاتی در فرایند چینش ایجاد شود، این دستگاه‌ها چطور به شبکه سیمی متصل می‌شوند. فرض کنید چینش ما شامل دو پچ پنل 24 پورت، دو سوئیچ 24 پورت و دستگاه‌های مختلف باشد.

دقت کنید که در اینجا به پانچ کردن پنل اشاره‌ای نمی‌کنیم، چرا که پیش از اتصال پچ پنل به سیستم کابل‌کشی شبکه، ابتدا باید پانچ انجام شود.

گام اول

یک کابینت یا پیشخوان به اندازه کافی بزرگ پیدا کنید که هم پچ پنل و هم سوئیچ درون آن جا شوند. پچ پنل‌های 24 پورت و سوئیچ‌ها را در یک رَک قرار دهید. ترتیب دستگاه‌ها از بالا به پایین باید به این صورت باشد؛ پچ پنل 1، اسپیسر، سوئیچ 1، پچ پنل 2، اسپیسر و در نهایت سوئیچ 2. کابل‌های اتصال با طول مناسب را آماده کنید.

گام دوم

سعی کنید طول کابل‌ها به اندازه‌ای باشد که باعث بهم ریختگی نشود.

گام سوم

از 12 پورت بالایی پچ پنل برای اتصال به 12 پورت پایینی سوئیچ و از 12 پورت پایینی پچ پنل برای اتصال به 12 پورت بالایی سوئیچ استفاده کنید. اولین مجموعه از پچ کابل‌ها باید کمی کوتاه‌تر از 12 کابل دیگر باشند.

گام چهارم

بخش ماژولار در قسمت پشتی پچ پنل را با کابل‌هایی که قرار است به هر واحد یا اتاق وارد ‌شوند متصل کنید.

خب تبریک می‌گوییم، شما یک سیستم کابل‌کشی شبکه تمیز و مرتب دارید! با روشن کردن دستگاه‌ها همه چیز باید به درستی کار کند.

بیشتر بخوانید : چگونه سوییچ های شبکه آزمایش می شوند؟

جمع‌بندی

در مجموع، کاربردهای یک پچ پنل فراتر از یک دستگاه افزایش دهنده تعداد کابل‌های شبکه است.

پچ پنل دستگاه‌های شما را به شبکه متصل می‌کند و به آنها اجازه برقراری ارتباط و اشتراک گذاری فایل با یکدیگر را می‌دهد.