همه چیز درباره سوئیچ‌های قابل مدیریت [ معرفی بهترین‌ها ]

سوئیچ شبکه، تجهیزات مختلف در شبکه ٰرا به هم متصل می‌کند. این شبکه‌ها اغلب یک شبکه محلی یا LAN هستند و به عبارت دیگر، وظیفه سوئیچ انتقال بسته‌های داده بین تجهیزات نزدیک به هم است.

سوئیچ‌های شبکه از نظر قابلیت کنترل ترافیک داده به دو دسته سوئیچ قابل مدیریت یا سوئیچ مدیریتی و سوئیچ غیرقابل مدیریت تقسیم‌بندی می‌شوند.

سوئیچ غیرقابل مدیریت، عملکرد ساده‌ای دارد. به گونه‌ای که پورت‌های اترنت را در یک شبکه LAN ایجاد کرده و از این رو، تجهیزات محلی می‌توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند. در سوئیچ غیرقابل مدیریت، داده‌ها بر اساس آدرس MAC در دستگاه مورد نظر ارسال می‌شوند.

یک سوئیچ قابل مدیریت، علاوه بر بهره‌مندی از قابلیت‌های سوئیچ غیرقابل مدیریت، می‌تواند شبکه را توسعه داده و کنترل‌های بیشتری را در اختیار مدیران شبکه قرار دهد. یکی از این ابزارهای کنترلی، امکان کنترل ترافیک و اولویت‌بندی ارسال داده(QoS) در شبکه است.

همچنین مدیران شبکه می‌توانند شبکه‌های LAN مجازی (VLANها) را در شبکه ایجاد کنند تا بتوانند شبکه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنند.

در این مقاله، به صورت اختصاصی به سوئیچ‌های مدیریتی می‌پردازیم و انواع آن را معرفی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با سوئیچ‌های مدیریتی و شناخت ویژگی‌های آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سوئیچ مدیریتی چیست؟

اگرچه سوئیچ‌های شبکه تجهیزات متداولی هستند و در کاربردهای شبکه‌بندی محلی استفاده گسترده‌ای دارند، اما انواع آن و تفاوت‌هایشان تا حدی ناشناخته است. شاید این سؤال در ذهن‌تان نقش ببندد که سوئیچ شبکه مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ یا سوئیچ مدیریتی چیست و مشخصه‌های آن کدام است؟

در پاسخ به این سؤالات باید گفت که سوئیچ شبکه، ارتباطات سیمی را بین کامپیوترهای دسکتاپ، روترها، نقاط دسترسی بی‌سیم، ماشین‌های صنعتی و برخی از تجهیزات در ساختار اینترنت اشیا (IoT) برقرار می‌کند. بنابراین این سوئیچ‌ها می‌بایست حجم ترافیک زیادی را در شبکه‌های محلی انتقال دهند. تعداد پورت‌های سوئیچ یکی از ویژگی‌های مهم آن است.

بیشتر بخوانید : خرید دو سوئیچ 8 پورت یا یک سوئیچ 16 پورت؟
ویژگی مهم دیگر در سوئیچ‌های شبکه، سرعت است. سرعت یک سوئیچ شبکه، تعیین‌کننده سرعت انتقال بسته‌های داده بین تجهیزات شبکه است. پارامتر بعدی، پورت‌های PoE یا پورت‌های انتقال برق روی اترنت هستند، که هم برق مورد نیاز و هم داده را از طریق کابل اترنت به صورت همزمان منتقل می‌کنند. این ویژگی، هزینه‌های اضافی مربوط به خرید آداپتورها را از بین می‌برد.

کاربرد سوئیچ‌های مدیریتی

سوئیچ شبکه مدیریتی، نوع خاصی از سوئیچ‌های شبکه با پیکربندی ثابت است که ویژگی‌های کاملی را از نظر امنیت، دقت کنترل، مدیریت شبکه و مقیاس‌پذیری بالا ارائه می‌دهد. در نتیجه، این سوئیچ‌ها معمولاً به عنوان سوئیچ‌های تجمیعی با دسترسی آسان در شبکه‌های گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته در شبکه‌های کوچک خانگی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما به دلیل هزینه بالای این سوئیچ‌ها، در شبکه‌های سازمانی بزرگ کاربردهای بیشتری دارند.

کاربرد سوئیچ قابل مدیریت

بکارگیری سوئیچ قابل مدیریت یا غیرقابل مدیریت برای شبکه‌ای خاص، بستگی به عوامل مختلفی از جمله کنترل روی ترافیک داده و تعداد پورت‌های مورد نیاز دارد که در واقع این عوامل به وسعت شبکه وابسته هستند.

سوئیچ‌های مدیریتی این قابلیت را در اختیار مدیران شبکه قرار می‌دهند که بتوانند به راحتی روی ترافیک داده کنترل داشته و برای ارسال بسته‌های داده، اولویت‌بندی کنند.

مشخصه‌های سوئیچ مدیریتی

مشخصه‌های سوئیچ‌های مدیریتی با قابلیت کنترل و مانیتورینگ کامل به شرح زیر است:

  • می‌توان این سوئیچ‌ها را در انواع وسیع‌تری از توپولوژی‌های مختلف مانند پروتکل درخت پوشا، حلقه، مش پیاده‌سازی کرد. این امکانات ضریب تحمل و قابلیت اطمینان در شبکه را بیشتر می‌کنند.
  • سهولت مدیریت و عیب‌یابی شبکه‌های بزرگ از راه دور، مدیریت شبکه های تعریف شده با نرم‌افزار (SDN)، دسترسی به داده‌های تله‌متری که جریان ترافیک را نشان می‌دهند، و حتی تأمین توان مورد نیاز دستگاه‌های اِند پوینت (End Point) در شبکه، از مشخصه‌های سوئیچ‌های مدیریتی هستند.
  • بسیاری از ویژگی‌های امنیتی برای کنترل افرادی که به شبکه دسترسی دارند یا نظارت بر حملات و کمک به اصلاح هرگونه نقض رخ داده در شبکه، به کمک سوئیچ‌های امنیتی تأمین می‌گردد.
  • امکان بهینه‌سازی عملکرد دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها در شبکه، از طریق ویژگی‌های کیفیت خدمات (QoS) که به اولویت‌بندی ترافیک و دسته‌بندی انواع دستگاه‌ها در شبکه کمک می‌کند، از دیگر مشخصه‌های سوئیچ قابل مدیریت است.

تفاوت سوئیچ‌های مدیریتی و سوئیچ‌های غیر قابل مدیریت

همان‌طور که از نام آن پیداست، تفاوت‌های کلیدی بین سوئیچ مدیریتی و غیرمدیریتی وجود دارد. یک سوئیچ شبکه مدیریتی، انعطاف‌پذیری بالایی را برای مدیر شبکه از نظر کنترل، مدیریت و اولویت‌بندی ترافیک LAN فراهم می‌کند.

با این حال، سوئیچ غیرقابل مدیریت مانند یک سوئیچ plug and play عمل کرده و به تجهیزات موجود در شبکه LAN به همه دستگاه ها اجازه می‌دهد بدون نظارت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

نکات زیر در درک سایر تفاوت‌های کلیدی بین این دو سوئیچ شبکه کمک خواهد کرد:

آزادی پیکربندی

سوئیچ‌های قابل مدیریت به کاربر امکان مدیریت، پیکربندی و همچنین نظارت بر LAN را می‌دهند. همچنین این سوئیچ‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا شبکه‌های محلی جدید ایجاد کرده و ترافیک داده را بطور مؤثری مدیریت کنند. علاوه بر آن، سوئیچ‌های شبکه مدیریتی دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستند که امکان بازیابی تنظیمات و اطلاعات را در صورت خرابی دستگاه یا شبکه فراهم می‌کند.

استفاده از سوئیچ‌های غیرقابل مدیریت ممکن است آسان باشد، اما پیکربندی آن‌ها ثابت است. به این معنی که نمی‌توان تغییراتی در شبکه ‌ایجاد کرد. به همین دلیل است که بیشتر از این سوئیچ‌ها برای راه‌اندازی شبکه‌هایی که انتقال داده محدودی دارند استفاده می‌شود.

سوئیچ قابل مدیریت چه مزایایی دارد؟

مدیریت عملکرد

سوئیچ‌های شبکه غیرقابل مدیریت سوئیچ‌های plug and play هستند و فقط دارای سرویس‌های داخلی QoS هستند ولی در عین حال راه‌اندازی آسان‌ها برای افراد غیر فنی هم تضمین شده است.

با این حال، سوئیچ‌های شبکه مدیریتی به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد شبکه را با اولویت‌بندی کانال‌های مختلف مدیریت کنید. این سوئیچ‌ها از پروتکل‌هایی مانند پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) برای نظارت بر عملکرد تمام دستگاه‌های متصل به شبکه LAN استفاده می‌کند.

سوئیچ قابل مدیریت همچنین از SNMP برای تجزیه‌وتحلیل گرافیکی و کاربرپسند عملکرد فعلی دستگاه‌ها در شبکه استفاده می‌کند. علاوه بر این، به لطف SNMP امکان مدیریت از راه دور دستگاه‌ها و شبکه متصل، بدون نیاز به دسترسی فیزیکی روی سوئیچ فراهم شده است.

بیشتر بخوانید : مقایسه SFlow و SNMP و NetFlow و شناخت تفاوت آنها

ویژگی‌های امنیتی

سوئیچ‌های غیرقابل مدیریت دارای ویژگی‌های امنیتی اولیه مانند پورت‌های قفل شونده هستند که تا حدودی امنیت شبکه را تضمین کرده و به جلوگیری از هر نوع نفوذ مستقیم در دستگاه کمک می‌کند.

با این حال، سوئیچ‌های شبکه مدیریتی به ویژگی‌های پیشرفته‌ای مجهز هستند که به شناسایی سریع تهدیدهای مختلف کمک کرده و از داده‌ها محافظت می‌کنند.

هزینه‌ها

سوئیچ‌های شبکه غیرقابل مدیریت با قیمت‌های معقولی در دسترس هستند، در حالی که سوئیچ‌های مدیریتی به دلیل ویژگی‌های پیشرفته خود، محدوده قیمت بالاتری قرار دارند.

فاکتورهای مهم در انتخاب سوئیچ شبکه

در انتخاب انواع سوئیچ‌های مدیریتی یا غیر قابل مدیریت، فاکتورهای مهمی دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مقیاس‌پذیری

اگر فکر می‌کنید که شبکه مورد نظر شما ممکن است در آینده رشد کند، احتمالاً به سوئیچ‌های قابل مدیریت نیاز خواهید داشت تا از امکان توسعه و مدیریت شبکه بهره ببرید.

عملکرد و سرعت

اگر شما یک استارت آپ جدید و با بودجه‌ محدود هستید، سوئیچ‌های غیر قابل مدیریت گزینه بهتری برای شماست. با این وجود، اگر می‌بایست در شبکه خود حجم زیادی از داده را به صورت منظم انتقال دهید، علی‌رغم هزینه بیشتر، بهتر است از سوئیچ‌های قابل مدیریت استفاده کنید.

امنیت

حتی اگر داده‌های محدودی هم در شبکه منتقل می‌شود، اما ممکن است همین اطلاعات کم هم حساس بوده و نیاز به محافظت داشته باشند. از نظر امنیت، سوئیچ‌های مدیریتی دارای برتری محسوسی هستند.

اندازه شبکه و کاربرد

نوع سوئیچ شبکه مورد نیاز تا حد زیادی به اندازه شبکه مورد نظر بستگی دارد. سوئیچ‌های شبکه غیرقابل مدیریت برای محیط‌های شبکه LAN کوچک مانند شبکه خانگی، مشاغل کوچک یا فروشگاه‌های خرده‌فروشی ایده‌آل است. این سوئیچ‌ها همچنین برای کسانی که می‌خواهند به سرعت و به راحتی یک شبکه محلی راه‌اندازی کنند گزینه مناسبی است.

سوئیچ‌های مدیریتی بیشتر برای شرکت‌های متوسط و بزرگ یا کسانی که نیاز به مدیریت ترافیک شبکه و دسترسی به داده‌ها دارند مناسب است. بسیاری از مهندسان و مدیران شبکه، استفاده از سوئیچ‌های مدیریتی را برای شبکه‌هایی با تعداد کاربر زیاد پیشنهاد می‌کنند.

نمونه‌هایی از بهترین سوئیچ‌های قابل مدیریت

در این بخش، چند نمونه سوئیچ مدیریتی پرطرفدار را معرفی می‌کنیم:

۱. سوییچ هوشمند گیگابیتی مدل DGS-1100-24 دی-لینک

سوئیچ مدیریتی DGS-1100-24 دارای 24 پورت گیگابیتی است.

همچنین از فناوری Green Technology پشتیبانی می‌کند و امکان کنترل پهنای باند را به منظور مدیریت ترافیک داده در اختیار مدیر شبکه قرار می‌دهد.

مدیریت VLAN لایه 2 در این سوئیچ به سادگی قابل پیاده‌سازی است.

۲. سوییچ لایه 3 مدل DES-3852 دی-لینک

سوئیچ DES-3852 از نوع قابل مدیریت بوده و از 3 مکانیزم مختلف برای تامین و انتقال برق مورد نیاز استفاده می‌کند. همچنین سرویس خدمات چند لایه در این سوئیچ پشتیبانی می‌شود.

کانفیگ‌های لایه 2 و لایه 3 نیز در این سوئیچ قابل پیاده‌سازی بوده و امکان کنترل ترافیک شبکه را برای مدیر فراهم می‌آورد.

۳. سوییچ گیگابیتی لایه 3 مدل DGS-3630-52TC دی-لینک

سوئیچ مدیریتی لایه 3 مدل DGS-3630-52TC، یک سوئیچ 44 پورتی گیگابیتی اترنت است که از 4 پورت SFP ده گیگابیتی بهره می‌برد و 4 پورت ترکیبی نیز در آن تعبیه شده است. ویژگی‌های امنیتی پیشرفته در این سری از سوئیچ‌ها امکان استفاده از آن‌ها را برای سوئیچ‌های لایه دسترسی فراهم می‌کند.

انعطاف‌پذیری بالا، مشخصه‌های نرم‌افزاری ویژه و مدیریت آسان از جمله ویژگی‌های این سری از سوئیچ‌های مدیریتی می‌باشد.

جمع بندی

سوئیچ شبکه مدیریتی برتری‌های محسوسی نسبت به نمونه‌های غیر قابل مدیریت دارد. امکان اعمال تنظیمات سفارشی، امنیت بالاتر و امکان پایش و کنترل عملکرد پارامترهای مختلف در شبکه از مهمترین مزایای آن برشمرده می‌شود. در نهایت شاید تنها عیب برجسته آن را هزینه بالاتر آن دانست.

استفاده از یک سوئیچ قابل مدیریت در شبکه‌های خانگی یا کوچک، در صورت محدود نبودن بودجه شما و بکارگیری آن در شبکه‌های سازمانی و بزرگ، با توجه به مزایای آن در هر صورت پیشنهاد می‌شود.