مقایسه SFlow و SNMP و NetFlow و شناخت تفاوت آنها

مدیریت ترافیک و نظارت بر شبکه، برای دستیابی به بهترین عملکرد شبکه ضروری و حیاتی است. با توجه به اینکه SFlow، NetFlow و SNMP روش‌های مختلفی را برای نظارت بر ترافیک شبکه ارائه می‌کنند، این پرسش همواره مطرح می‌شود که تفاوت آن‌ها چیست و چه برتری های نسبت به یکدیگر دارند؟ در این مطلب به تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم و SFlow را با Net Flow و SFlow را با SNMP و در نهایت NetFlow را با SNMP مقایسه می‌کنیم.

مقایسه SFlow با NetFlow

هدف اولیه

استاندارد SFlow به گونه‌ای طراحی شده که با انواع مختلفی از پلتفرم‌های روترها و سوئیچ های شبکه سازگار است و از یک تراشه‌ی اختصاصی به صورت پیش‌ساخته در سخت‌افزار استفاده می‌کند. این مسئله باعث می‌شود از حجم کاری CPU و حافظه رم در روتر یا سوئیچ کاسته شود؛ ولی NetFlow یک تکنولوژی اختصاصی است که در سیستم عامل اینترنت سیسکو (IOS) استفاده می‌شود و یک تکنولوژی مبتنی بر نرم‌افزار است.

نحوه رفتار با بسته‌های داده

SFlow کاملا یک تکنولوژی packet sampling (نمونه‌گیری تصادفی از بسته‌های داده) است. تقریبا غیرممکن است که این تکنولوژی بتواند ارقام 100 درصد دقیقی را برای ترافیک هاست به دست آورد؛ چرا که بدون الگوریتم‌های پیچیده، نمی‌توان مقدار دقیق بایت‌های session را تخمین زد. اما Net Flow در تشخیص اینکه چه کسی از طریق دستگاه در حال برقراری ارتباط است تقریبا دقتی 100 درصدی دارد و در عین حال، اثری بسیار اندک بر کارکرد CPU می‌گذارد. این تکنولوژی می‌تواند همه‌ی sessionهای دریافتی را بر روی هر رابطی که از Net Flow بهره می‌برد، ردیابی کند.

netflow چیست ؟

NetFlow چیست ؟

مقایسه sflow و snmp

SFlow چیست ؟

مهمترین تفاوت SFlow و NetFlow در این است که SFlow یک لایه‌ی مستقل شبکه است و توانایی نمونه‌برداری از هرچیزی را دارد و می‌تواند به ترافیک از لایه‌ی دوم OSI تا لایه‌ی هفتم دسترسی داشته باشد؛ ولی NetFlow فقط به ترافیک IP محدود می‌شود.

[table id=1414 /]

مقایسه SNMP با SFlow

SNMP که مخفف Simple Network Management Protocol (پروتکل ساده برای مدیریت شبکه) است، روشی ابتدایی برای جمع‌آوری اطلاعات پهنای باند و میزان استفاده از شبکه است. متداول‌ترین کاربرد این پروتکل برای نظارت بر استفاده از پهنای باند در روترها و سوئیچ‌ها براساس هر پورت است. همچنین برای مشاهده‌ی اطلاعات دستگاه از جمله حافظه، بار کاری CPU و… کاربرد دارد. SNMP معمولا برای شرایط استاندارد توصیه می‌شود؛ زیرا از تفکیک ترافیک براساس سرویس یا پروتکل پشتیبانی نمی‌کند. SNMP در قامت یک پروتکل مدیریت شبکه‌ی بسیار محبوب ظاهر شده است که بیشتر برای نظارت بر شبکه به کار گرفته می‌شود. برای مدیریت عملکرد در سوئیچ‌ها یا روترها، به خصوص در مواردی با چندین پروتکل، یک لایه‌ی مستقل مثل S Flow انتخاب بهتری است که بتواند داده‌های ترافیک را جمع‌آوری و آنالیز و بر آن‌ها نظارت کند.

مقایسه SNMP با NetFlow

NetFlow به عنوان یک پروتکل جمع‌وجورتر نسبت به SNMP محسوب می‌شود که مشخصات بهتری برای سنجش عملکرد و مدیریت ترافیک شبکه دارد. تفاوت‌های مهم بین SNMP و NetFlow شامل موارد زیر می‌شوند:

  • SNMP برای کاربردهای بلادرنگ (به صورت لحظه‌ای و در ثانیه) مناسب است و NetFlow زمان شروع و پایان هر جریان را مشخص می‌کند ولی به اندازه‌ی SNMP بلادرنگ نیست.
  • NetFlow به شما می‌گوید که چه کسی و چگونه از پهنای باند استفاده می‌کند. همچنین NetFlow نسبت به SNMP مفصل‌تر است و به همین دلیل، فضای حافظه‌ی بیشتری را برای اطلاعات تاریخچه‌ای اشغال می‌کند.
  • می‌توان از SNMP برای جمع‌آوری کارکرد سی‌پی‌یو و حافظه استفاده کرد ولی این قابلیت هنوز برای NetFlow قابل استفاده نیست.

از بین SFlow و SNMP و NetFlow شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

در مقایسه‌ی SFlow و Net Flow و SNMP تفاوت‌ها مشخص و روشن هستند. SNMP برای نظارت استاندارد بر شبکه مناسب است و SFlow یا NetFlow برای جمع‌آوری، آنالیز و نظارت بر ترافیک شبکه در شبکه‌هایی با ترافیک بالا کاربرد دارند. در مقایسه بین SFlow و Net Flow اولی، برای شبکه‌هایی با چند پروتکل بهتر است و دومی، برای ترافیک مبتنی بر IP کاربرد دارد که نیازمند دقت و مقیاس‌پذیری است. شرکت‌های تولیدکننده به سمت سوئیچ‌هایی می‌روند که از sFlow، NetFlow و SNMP پشتیبانی می‌کنند که راهکار هوشمندانه‌ای برای صرفه‌جویی در سرمایه است.