مودم دوبانده یا تک باند، کدام را انتخاب کنیم؟

امروزه مودم‌ها به یکی از ضروری ترین ابزارهای دیجیتال برای همه افراد جامعه تبدیل شده‌اند. انواع مودم و عملکرد متفاوت آن‌ها، مهمترین نقش را در سرعت دسترسی ما به اینترنت و کیفیت آن دارد. بنابراین انتخاب یک مودم یا روتر مناسب بسیار مهم است.

تفاوت مودم دو بانده و یک بانده

اما برای خرید مودم بهتر است سراغ مودم دوبانده برویم یا مودم‌های تک بانده؟ در این مقاله بطور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به تفاوت‌های مودم‌های دوبانده و تک بانده می‌پردازیم.

مودم دوبانده چیست؟

مودم‌های دوبانده علاوه بر بهره مندی از استاندارد N وای‌فای (2.4GHz)، از فرکانس 5GHz نیز (استاندارد ac) پشتیبانی می‌کند.

سرعت این استاندارد از نظر تئوری و در صورت فراهم بودن دیگر شرایط لازم، می‌تواند تا 2167 مگابایت بر ثانیه پیش برود. استفاده از اتصال 5GHz برای اکثر کاربران جذاب است، زیرا بهره مندی از چنین پهنای باندی قطعا تماشای فیلم آنلاین یا بازی کردن را لذت بخش‌تر خواهد کرد.

بعضی از مدل‌های جدیدتر مودم دو بانده دارای مزایایی نسبت به مدل‌های جدیدتر هستند. به عنوان مثال پشتیبانی از فناوری MU-MIMO یکی از این مزایا است.

استفاده از این فناوری در مودم دوبانده باعث می‌شود تا با عملکرد بهتری بتواند به چندین دستگاه اینترنت ارائه کند. اما مودم‌هایی که از این تکنولوژی بی‌بهره هستند، با وجود توانایی ارائه سرویس به چندین دستگاه، با زیاد شدن تعداد دستگاه‌ها، عملکرد آنها کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال فرض کنید که تلویزیون هوشمند، لپتاپ، کنسول بازی و گوشی خود را از طریق وای‌فای به اینترنت متصل کردید.به همین ترتیب هرچه تعداد بیشتری دستگاه متصل شود، کیفیت سرویس دهی مودم‌هایی که از تکنولوژی MU-MIMO استفاده نمی‌کنند کاهش می‌یابد.

مزایا و معایب مودم های دوبانده

در این بخش به بررسی مزایا و معایب انواع مودم روتر دوبانده می‌پردازیم:

مزایا:

  • هر چند که هزینه مودم دوبانده نسبت به مودم یک بانده بیشتر است، اما همچنان قیمت مناسبی دارند.
  • مودم‌های دوبانده با بهره مندی از تجهیزات داخلی به‌روز، برد بیشتری را مورد پوشش قرار داده و پایداری بهتری دارند.
  • سازگاری با دستگاه‌هایی که از فرکانس 5GHz پشتیبانی می‌کنند، مثل گوگل پیکسل، آیفون 7 به بالا و پلی استیشن 4 پرو.
  • پهنای باند دو برابر نسبت به مودم‌های تک بانده

معایب:

  • با افزایش روزافزون تعداد کاربران مودم روتر دوبانده، باند 5GHz نیز ممکن است دچار کاهش عملکرد شود.
  • تعداد دستگاه‌های متصل به مودم، در سرعت اتصال آن‌ها به اینترنت بی‌تاثیر نیست.
  • فرکانس مودم 5GHz در محیط‌های با موانع زیاد مانند دیوار، در و مبلمان داری برد کوتاه‌تری نسبت به فرکانس 2.4GHz است.

چگونه مودم دوبانده و تک بانده را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

اگر قصد خرید یک مودم دو بانده دارید، باید بتوانید آن‌ها را بشناسید تا انتخاب درستی داشته باشید. این دو نوع مودم از نظر ظاهری تفاوتی با یکدیگر ندارند و برای تشخیص آن‌ها باید به مشخصات هر یک رجوع کنید.

همانطور که گفته شد مودم‌های دو بانده از فرکانس 5GHz بهره می‌برند، اما مودم‌های تک بانده دارای فرکانس 2.4GHz هستند. بنابراین اگر در مشخصات مودم کلمه 5GHz را دیدید بدانید که با یک مودم دوبانده روبرو هستید.

تفاوت مودم‌های دوبانده و تک بانده

تا اینجا شاید به صورت خلاصه به تفاوت‌ مودم‌های دوبانده و یک بانده اشاره کرده باشیم، اما در این بخش قصد داریم با جزئیات بیشتری این تفاوت‌ها را بررسی کنیم. در ادامه از 4 جنبه مختلف از جمله قیمت، سرعت، عملکرد و سازگاری مودم به مقایسه دوبانده و یک بانده می‌پردازیم:

قیمت

یکی از بارزترین تفاوت‌های مودم دوبانده و یک بانده، قیمت آن‌هاست. واضح است که مودم تک بانده ارزانتر است. پشتیبانی از ویژگی‌هایی بروزی مانند APP-Based Monitoring و اولویت بندی دستگاه‌ها از دلایل این اختلاف قیمت است.

با توجه به انواع مودم روتر دو بانده موجود در بازار ممکن است اختلاف قیمت مودم دوبانده و یک بانده گاهی از چند صد هزار تومان تا چندین برابر نیز برسد.

بنابراین اگر به سرعت و ویژگی‌هایی جدیدتری نیاز دارید، قطعا بهترین مودم‌های دوبانده موجود در بازار شما را راضی خواهد کرد، اما اگر نمی‌خواهید بودجه زیادی برای خرید بهترین مودم Adsl صرف کنید، بهتر است یک مودم یک بانده انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : ویژگی های بهترین مودم ADSL

سرعت

برخلاف تفاوت قیمت مودم دو بانده و یک بانده که ممکن است زیاد بنظر نرسد، تفاوت سرعت این دو نوع مودم تقریبا غیر قابل مقایسه است. سرعت مودم یک بانده محدود به سرعت اینترنت و پهنای باند وایرلس بوده، بنابراین ممکن است کاربر را با مشکلاتی مانند قطعی یا کندی سرعت مواجه کند.

تفاوت ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز

اما روتر دوبانده از هر دو باند 5GHz و 2.4GHz استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا کاربر، سرعت و انعطاف پذیری بیشتری را تجربه کند.

بنابراین معمولا مشکلات اتصال و قطعی در مودم دوبانده بدلیل ساختار آن، بسیار محدود بوده. در واقع می‌توان گفت ثبات بیشتری را در اتصال با اینترنت از طریق این مودم‌ها تجربه خواهید کرد. همچنین مودم دو بانده می‌تواند تا 100 برابر پهنای باند وایرلس را به کاربر ارائه کند.

بیشتر بخوانید : مزیت دو بانده و تنظیم فرکانس مودم، 2.4 یا 5 گیگاهرتز؟

عملکرد

شکی نیست که مودم‌های دوبانده عملکرد بهتری از مودم‌های تک بانده دارند، اما هر کدام از آن‌ها نیازهای مختلفی از کاربر را برطرف می‌کنند!

روتر تک باند، برد کوتاه‌تری دارد و قدرت سیگنال آن ضعیف‌تر است. بنابراین افرادی که برای مرورگری وب، چک کردن ایمیل‌ها و استفاده از پیام‌رسان‌ها به دنبال خرید مودم Adsl هستند، یک مودم تک بانده برای پاسخگویی به نیاز آن‌ها کفایت می‌کند.

اما مودم روتر دوبانده، برد بیشتر و سیگنال‌های قوی‌تری را ارائه می‌دهد و با بهره مندی از دو باند مختلف می‌تواند بطور خودکار بین آن‌ها سوییچ کند. بنابراین مودم دو بانده برای انجام بازی‌های آنلاین و تماشای ویدیوها کاملا ایده‌آل خواهد بود.

علاوه بر آن، برای افزایش برد وای‌فای مودم، می‌توانید از افزایش دهنده‌های قدرت وای‌فای (Wi-Fi extender) نیز استفاده کنید. با کمک این دستگاه‌ها می‌توانید برد وای‌فای را حداقل تا دو برابر افزایش دهید که فوق العاده است.

سرعت مودم دو بانده و یک بانده

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد رنج اکستندرها (Range Extender) بدانید

سازگاری

هنگام خرید مودم دو بانده باید به این نکته توجه داشته باشید که همه دستگاه‌ها و گجت‌های الکترونیکی (مخصوصا آن‌هایی که قدیمی‌تر هستند) از هر دو باند 2.4GHz و 5GHz پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابراین اگر تلفن همراه یا لپتاپ شما قابلیت استفاده از استاندارد 5GHz را نداشته باشد، احتمالا پول خود را هدر داده‌اید! اما روتر تک باند با اکثر دستگاه‌ها و گیرنده‌های بیسیم سازگار بوده، زیرا تقریبا همه آن‌ها از فرکانس رایج 2.4GHz استفاده می‌کنند.

البته دقت داشته باشید که دستگاه‌های قدیمی نیز می‌توانند از مودم دو بانده استفاده کنند، اما قطعا فرکانس 5GHz برای آن‌ها کارایی نخواهد داشت و مودم دو بانده شما از نظر کارایی با یک مودم تک بانده تفاوتی نخواهد داشت.

جمع بندی

مطالب زیادی را به عنوان تفاوت‌های مودم دوبانده و تک بانده در این مقاله بررسی کردیم. برای جمع بندی بهتر مطالب، آن‌ها را به صورت جدول ارائه می‌کنیم:

مودم تک بانده مودم دو بانده
استفاده در خانه‌های کوچک خانه‌های بزرگ
مناسب برای مرورگری وب، چک کردن ایمیل و … انجام بازیهای آنلاین، تماشای آنلاین ویدئو و …
منطقه تحت پوشش کوچک بزرگ
تعداد دستگاه‌های قابل اتصال کم زیاد
قدرت آنتن یا سیگنال متوسط زیاد
مناسب برای محیط‌های با موانع زیاد یا پرتراکم مثل آپارتمان خیر بله
فرکانس 2.4 گیگاهرتز 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز
هزینه اقتصادی (مناسب) گران

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU؛ مودم تک بانده اما قدرتمند

اگر به دنبال خرید مودم روتر قدرتمند هستید، اما نمی‌خواهید به اندازه یک مودم دوبانده هزینه کنید، پیشنهاد ما مودم نتربیت مدل ND-4230NU است. این مودم جمع و جور با پشتیبانی از استانداردهای روز، اتصال پایدار و سریعی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سرعت اتصال بی‌سیم در این مودم تا 300 مگابایت و اتصال سیمی تا 24 مگابایت بر ثانیه می‌رسد که قطعا جوابگوی نیازهای شما خواهد بود. از نظر فرکانس کارکرد، همانطور که گفته شد در دسته مودم‌های تک بانده قرار می‌گیرد اما قیمت مناسب و کیفیت بالای آن باعث می‌شود تا برای کاربری‌های مختلف قابل استفاده باشد.

مودم نتربیت مدل ND-4230NU؛ مودم تک بانده با عملکرد بالاهمچنین این مودم از 4 پورت شبکه و یک پورت USB برای به اشتراک گذاری اطلاعات پشتیبانی می‌کند.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم قبل از تصمیم به خرید مودم دوبانده یا تک بانده باید سرعت و عملکرد مورد نیاز خود را بسنجید و سپس با در نظر گرفتن سازگاری دستگاه‌های الکترونیکی که دارید تصمیم به خرید مودم بگیرید. البته در این بین میزان مبلغی که در دست دارید را نیز لحاظ کنید.

اگر نمی‌خواهید برای خرید مودم هزینه زیادی کنید یا در خانه کوچکی زندگی می‌کنید و تنها برای امور روزانه خود نیاز به اینترنت دارید، توصیه می‌کنیم از مودم‌های تک بانده استفاده کنید. البته ممکن است گاهی با مشکلات قطعی یا کاهش سیگنال مواجه باشید.

اما اگر قدرت سیگنال برای شما مهم بوده یا در خانه بزرگی سکونت دارید و اولویت برای شما سرعت و عملکرد دستگاه است، مودم روتر دوبانده برای شما ساخته شده است. انعطاف پذیری زیاد در اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت و امکان سفارشی سازی تنظیمات شبکه از دیگر مزایای این دستگاه‌های کوچک اما جذاب است. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که با خرید مودم دوبانده دیگر نگران قطعی‌های ناگهانی یا تضعیف قدرت آنتن دهی نخواهید بود.

در نهایت سازگاری گوشی همراه و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی که در خانه استفاده می‌کنید و مبلغ مورد نیاز برای خرید این مودم‌ها، تنها موضوعاتی است که ممکن است شما را از خرید مودم دو بانده منصرف کند.