5 تفاوت مودم و روتر که قبل از خرید باید بدانید

در بسیاری از مقالات که در مورد کاربردهای مودم، دسته‌بندی‌های آن و ویژگی‌های مودم‌های مختلف صحبت می‌شود، معمولاً یک اشتباه متداول صورت می‌گیرد. چرا که مودم و روتر را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. یعنی ویژگی‌های یک مودم را به روتر نسبت می‌دهند و بالعکس.

اگرچه هر دوی این تجهیزات جزو سخت‌افزارهای شبکه اینترنتی هستند و برخی از ویژگی‌های آن‌ها مشترک است، اما در اصل دارای یک سری تفاوت‌ها در نحوه عملکرد و موارد استفاده هستند که پیش از خرید هر یک، باید از این تفاوت‌ها آگاه شوید.

اتصال اینترنت برای تجهیزاتی نظیر کامپیوتر و لپ تاپ، به واسطه یک سخت‌افزار واسط به نام مودم صورت می‌گیرد که اتصال میان کامپیوتر و شبکه اینترنت را که توسط ISP یا همان سرویس‌دهنده ارائه شده است، برقرار می‌کند.

بنابراین مودم که می‌تواند ویژگی‌های یک روتر را نیز داشته و به عنوان مودم روتر شناخته می‌شود، یک سخت‌افزار ضروری برای اتصال به اینترنت از طریق ISP است.

اما تفاوت روتر با مودم چیست؟ منظور از روتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا می‌توان این دو دستگاه را به جای یکدیگر استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات، می‌بایست ابتدا ویژگی‌ها و تفاوت‌های اصلی این دو را بشناسیم.

بیشتر بخوانید : روتر چیست؟ + تفاوت آن با مودم

در این مقاله سعی می‌کنیم تا به جنبه‌های مختلف تفاوت بین مودم و روتر پرداخته و ویژگی‌های انحصاری هر یک را معرفی کنیم. اگر تفاوت مودم و روتر را نمی‌دانید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید

مودم چیست؟

اولین مودم که با نام Dataphone شناخته می‌شود، توسط شرکت AT&T در سال 1960 عرضه شد. بعدها دو دانشمند به نام‌های Dennis Hayes و Dale Heatherington اولین نمونه مودم مخصوص کاربردهای خانگی را به نام 80-103A در سال 1977 ارائه کردند.

مودم‌های Dial-up معمولاً توسط کامپیوترها برای اتصال به اینترنت در اوایل دهه 2000 استفاده می‌شد تا اینکه اینترنت باند پهن یا broadband به طور گسترده در دسترس قرار گرفت. همان‌طور که اینترنت باند پهن محبوب شد، مودم‌های دایل‌آپ توسط کاربران کمتری مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه، اغلب مودم‌ها به صورت تجهیزات سخت‌افزاری جداگانه و بر اساس فناوری باند پهن عرضه می‌شوند و ویژگی‌های مختلفی نیز به آن‌ها اضافه شده است.

مودم چه کاربردی دارد؟

مودم در واقع یک دستگاه سخت‌افزاری است که کامپیوتر یا روتر را به شبکه اینترنت متصل می‌کند. برای مثال مودم کابلی و مودم DSL دو نمونه از این نوع مودم‌ها هستند.

کلمه Modem مخفف Modulator/Demodulator بوده و در واقع یک دستگاه سخت‌افزاری است که به کامپیوتر اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق خطوط تلفن، فیبر نوری و یا امواج ماهواره‌ای ارسال و دریافت کند. هنگام ارسال سیگنال، دستگاه داده‌های دیجیتال را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌کند و آن را از طریق یک خط تلفن یا رسانه‌های دیگر می‌فرستد.

بطور مشابه، هنگامی که یک سیگنال آنالوگ دریافت می‌شود، مودم آن را مجدداً به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند.

مودم‌ها به عنوان یک دستگاه ناهم‌زمان یا همان asynchronous شناخته می‌شوند، به این معنی که دستگاه، داده‌ها را به صورت یک جریان متناوب از بسته‌های کوچک ارسال می‌کند. پس از دریافت، سیستم دریافت‌کننده، داده‌های موجود در بسته‌ها را می‌گیرد و آن‌ها را به شکلی که برای کامپیوتر قابل‌استفاده باشد، دوباره سرهم می‌کند.

پیش از خرید انواع مودم، می‌بایست به نوع کاربری، تعداد کاربران و یا دستگاه‌های متصل و محل مورد استفاده از آن دقت کنید. به عنوان مثال، ویژگی‌های مودم مخصوص کاربردهای خانگی با مودم مخصوص گیمینگ متفاوت است و اغلب هزینه آن‌ها نیز بسته به قابلیت‌هایشان با هم تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل خرید انواع مودم (2024)

روتر چیست؟

روتر دستگاهی است که دو یا چند شبکه سوئیچ بسته یا شبکه فرعی را به هم متصل می‌کند. روتر در اصل دو عملکرد اصلی را انجام می‌دهد:

  1. مدیریت ترافیک بین شبکه‌ها با ارسال بسته‌های داده به آدرس‌های IP مورد نظرشان
  2. ایجاد امکان برای چندین دستگاه به منظور استفاده از یک اتصال اینترنتی مشترک

برای درک بهتر، یک شبکه خانگی را فرض کنید که از چندین کامپیوتر تشکیل شده و از یک مودم برای اتصال به سرویس‌دهنده ISP استفاده می‌کند. این کامپیوترها را می‌توان به کمک یک روتر به مودم متصل کرده و ترافیک ارسالی بین آن‌ها را به وسیله روتر مدیریت نمود.

انواع روترها؛ سیمی و بی‌سیم

انواع مختلفی از روترها وجود دارد. اما بیشتر روترها، داده‌ها را بین LAN (شبکه‌های محلی) و WAN (شبکه‌های گسترده) منتقل می‌کنند.

LAN یک گروه از دستگاه‌های متصل محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص است. یک شبکه محلی معمولاً به یک روتر نیاز دارد. در مقابل، WAN یک شبکه بزرگ است که در یک منطقه جغرافیایی وسیع ساخته شده است.

به عنوان مثال، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که در چندین مکان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، به شبکه‌های محلی جداگانه برای هر مکان نیاز دارند، و این شبکه‌های محلی به شبکه‌های محلی دیگر متصل می‌شوند تا یک WAN تشکیل گردد. از آنجایی که یک WAN در یک منطقه بزرگ توزیع شده است، اغلب به چندین روتر و سوئیچ نیاز خواهد داشت.

برای اتصال یک شبکه LAN به اینترنت، روتر ابتدا باید با مودم ارتباط برقرار کند. دو راهکار اصلی برای انجام این کار وجود دارد:

  • روتر بی‌سیم: روتر بی‌سیم داده‌های دریافتی از مودم را با تبدیل بسته‌ها از کد باینری به سیگنال‌های رادیویی توزیع می‌کند. سپس آن‌ها را با استفاده از آنتن به صورت بی‌سیم پخش می‌کند.

روترهای بی‌سیم شبکه محلی LAN را ایجاد نمی‌کنند. در عوض، این نوع روترها، WLAN (شبکه‌های محلی بی‌سیم) ایجاد می‌کنند که چندین دستگاه را با استفاده از ارتباطات بی‌سیم به هم متصل می‌کنند.

  • روتر سیمی: مانند روتر بی‌سیم، روتر سیمی نیز دادها را از مودم دریافت می‌کند اما از کابل‌های جداگانه برای اتصال به یک یا چند دستگاه در شبکه، ایجاد یک شبکه LAN و اتصال دستگاه‌های موجود در آن شبکه به اینترنت استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید : روتر بی‌سیم چیست + نکات کلیدی در انتخاب آن

مودم روتر به چه معناست؟

همانطور که گفته شد، مودم دستگاهی است که به کابل یا خطوط تلفن متصل می‌شود و داده‌ها یا اطلاعات سرویس‌دهنده ISP را برای کامپیوتر یا دستگاه‌های جانبی دیگر ترجمه می‌کند.

روتر دستگاهی است که این داده‌های اینترنتی را که از طریق مودم وارد شده است، دریافت کرده و با استفاده از یک سیگنال بی‌سیم (Wi-Fi) یا به کمک کابل‌های مختلف، به دستگاه‌های موجود در خانه مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها و غیره ارسال می‌کند.

اما دسته سومی نیز به نام مودم روترها هستند که ویژگی‌های هر دو دسته را با هم دارند. مودم روتر یک دستگاه واحد است که عملکردهای یک مودم و یک روتر را ترکیب می‌کند. Gateway اصطلاح دیگری است که به معنای مودم روتر است. مزیت اصلی استفاده از مودم روتر، داشتن یک دستگاه برای راه‌اندازی اتصال اینترنت به جای دو دستگاه است.

چرا استفاده از مودم روتر بصرفه‌تر است؟

در واقع مودم روتر ترکیبی از مودم اینترنت و روتر بی‌سیم است که ویژگی‌های مشترکی را به کاربر ارائه می‌دهد. از جمله نکات قبل از خرید مودم که باید به آن توجه داشت، این است که آیا نوع شبکه ایجاب می‌کند که از یک روتر هم برای تقسیم ترافیک استفاده شود یا خیر.

در صورتی که تقسیم ترافیک در شبکه لازم است، بهترین و باصرفه‌ترین روش، استفاده از یک مودم روتر است که علاوه بر قابلیت اتصال به اینترنت، امکانات یک روتر را برای توزیع ترافیک، مدیریت آن، سوئیچینگ و غیره، در اختیار کاربر قرار دهد.

تفاوت مودم روتر با هر یک از این تجهیزات، تنها در داشتن قابلیت‌های هردوی آن‌ها در قالب یک سخت‌افزار است و مسلماً از لحاظ هزینه نسبت به هر یک از سخت‌افزارهای مودم و روتر، قیمت بیشتری دارد اما در مقایسه با دو دستگاه، هزینه کمتری را برای کاربر به همراه دارد.

اگر هنوز قابلیت‌های مودم و روتر را نمی‌دانید و تفاوت‌های میان آن‌ها را نمی‌شناسید، در بخش بعدی به صورت خاص به بیان این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

مودم و روتر چه فرقی دارد؟

واضح‌ترین تفاوت مودم و روتر این است که مودم به اینترنت وصل می‌شود و روتر دستگاه‌ها را به اینترنت یا همان Wi-Fi دریافتی از مودم متصل می‌کند. اما از نظر قابلیت‌های جزئی، تفاوت‌هایی میان این دو سخت‌افزار وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای پاسخ به این سؤال که فرق مودم و روتر چیست، ابتدا ویژگی‌های هر یک را ذکر خواهیم کرد:

ویژگی‌های مودم

مودم در اصل ترافیک داده را از ISP دریافت کرده و شبکه خانگی شما را به اینترنت متصل می‌کند، خواه این اتصال از طریق یک کابل مانند Comcast، مودم فیبر نوری از نوع FIOS، یا ماهواره یا اتصال DSL و حتی تلفن Dial-up باشد. مودم با استفاده از کابل اترنت به روتر یا مستقیماً به کامپیوتر متصل می‌شود. مودم‌ها برای هر نوع سرویس متفاوت هستند.

مودم‌ها به صورت وایرلس و کابلی در بازار موجودند در حالی که مدل‌های منحصراً کابلی، معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های بی‌سیم دارند.

ویژگی‌های روتر

روتر سخت‌افزاری است که در کاربرد های کوچک به یک مودم متصل می‌شود و به این ترتیب یک شبکه خصوصی در یک خانه، اداره، یا شرکت ایجاد می‌کند. هنگامی که دستگاهی را به وای‌فای متصل می‌کنید، در واقع به یک روتر محلی وصل شده‌اید.

روترها دستگاه‌های هوشمند از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و تجهیزات مختلف در یک خانه هوشمند مانند لامپ‌ها و سیستم‌های امنیتی را به هم متصل می‌کنند. روترهای بی‌سیم همچنین محتوای چندرسانه‌ای را بدون استفاده از کابل، به لپ‌تاپ و دستگاه‌های تلفن همراه ارسال می‌کنند.

روترها نیز همانند مودم، نوع بی‌سیم و سیمی دارد که قیمت آن‌ها متفاوت است.

5 تفاوت اساسی مودم و روتر

مودم روتر
سیگنال سرویس‌دهنده ISP را رمزگشایی می‌کند سیگنال دریافتی از ISP را رمزگشایی نمی‌کند
مستقیم به اینترنت متصل می‌شود برای اتصال به اینترنت به مودم نیاز دارد
شبکه محلی راه‌اندازی نمی‌کند شبکه محلی ایجاد می‌کند
نمی‌تواند چندین دستگاه را به اینترنت وصل کند اتصال اینترنت را بین چندین دستگاه تقسیم می‌کند
امکان تخصیص ترافیک وای‌فای با مودم وجود ندارد می‌تواند شبکه وای‌فای و ترافیک ارسالی در آن را مدیریت می‌کند

مودم یا روتر؛ کدام را بخریم؟

اگر می‌خواهید تنها یک کامپیوتر را به اینترنت متصل کنید و هزینه زیادی هم برای آن صرف نکنید، می‌توانید از مودم استفاده کنید. برای اتصال به اینترنت سرویس‌دهنده ISP، تنها یک مودم که پورت‌های اترنت آن نیز محدود است، پاسخگوی نیاز شما در این شرایط خواهد بود.

اما اگر می‌خواهید به صورت مدیریت شده از WiFi استفاده کنید یا چندین دستگاه را به یک شبکه اینترنت متصل نمایید، به مودم و روتر به صورت همزمان نیاز خواهید داشت. از آنجایی که اکثر مودم‌ها فقط تعداد محدودی پورت اترنت LAN دارند، تنها می‌توان تعداد کمی (مثلاً 3 یا 4) سخت‌افزار نظیر کامپیوتر را به آن‌ها متصل کرد.

اما اگر در شبکه محلی خود، چندین دستگاه دارید که نیاز به اتصال به اینترنت دارند، روتر ضروری است. با این حال، شما نمی‌توانید به تنهایی با کمک یک روتر به اینترنت دسترسی داشته باشید. یک روتر باید به مودم متصل باشد تا بتواند اتصال اینترنت را بین سخت‌افزارهای شبکه شما توزیع کند.

با این اوصاف، هنگام ایجاد یک اتصال اینترنت محلی، نیازی به تهیه مودم و روتر به صورت جداگانه نیست. امروزه دستگاه‌هایی وجود دارند که عملکرد مودم و روتر را توأماً دارا هستند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، به این تجهیزات مودم روتر گفته می‌شود و ویژگی‌های هر دو سخت‌افزار را با هم دارند.

مودم روتر نتربیت مدل نتنزا NSL- 2740U

مودم روتر بی‌سیم نتربیت مدل Netenza از مدل‌های پیشرفته‌ای است که از استاندارد وایرلس 802.11n استفاده می‌کند که نسبت به استانداردهای قدیمی‌تر، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار است.

این مودم روتر با گارانتی 3 ساله آونگ به بازار عرضه می‌شود.

این مودم روتر با تجهیزاتی که از پروتکل‌های قدیمی‌تر وای‌فای استفاده می‌کنند هم سازگاری دارد.

فرکانس قابل پشتیبانی این مودم 2.4 GHz است و از استانداردهای ADSL2+ پشتیبانی می‌کند. استفاده از 2 آنتن خارجی و در نتیجه پوشش‌دهی بالای این مودم روتر، استفاده از آن را برای محیط‌های وسیع از جمله خانه‌های بزرگ و ادارات مناسب ساخته است.

جمع بندی

در این مقاله به بیان تفاوت بین مودم و روتر پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را بیان کردیم. در صورتی که می‌خواهید یک اتصال اینترنت برای شبکه خانگی یا شبکه محلی خود ایجاد نمایید، قطعاً به یک مودم برای اتصال به سرویس‌دهنده ISP نیاز خواهید داشت.

اما بر اساس نوع شبکه و تعداد سخت‌افزارها، استفاده از روتر به عنوان واسط بین سخت‌افزارهای شبکه و مودم، مسئله‌ای است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنید. اگر تعداد سرویس‌گیرنده‌های شبکه نیز زیاد است و یا خواهان استفاده از فایروال سخت‌افزاری هستید، روتر یک نیاز ضروری در شبکه شماست.

اما استفاده از مودم روتر که یک سخت‌افزار تجمیع شده از دو دستگاه مودم و روتر است، در این شرایط گزینه مناسب‌تری است، چون ویژگی‌های هر دو دستگاه را یکجا دارد و همچنین هزینه خریداری یک دستگاه نسبت به دو دستگاه به مراتب کمتر خواهد بود.