خرید دو سوئیچ 8 پورت یا یک سوئیچ 16 پورت؟

در شبکه کامپیوتری، یک سوئیچ شبکه در واقع دستگاه واسط برای اتصال LAN است که به عنوان یک پل بین چند دستگاه مختلف و یک شبکه محلی یا LAN قرار می‌گیرد. سوئیچ‌های شبکه معمولا به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند؛ پیکربندی ماژولار و پیکربندی ثابت.

کابل های شبکه متصل به سوئیچ

سوئیچ‌های با پیکربندی ثابت تعداد پورت‌های ثابتی دارند و قابلیت توسعه را در دسترس کاربر قرار نمی‌دهند.

شما می‌توانید سوئیچ‌ها را براساس تعداد پورت‌ها انتخاب کنید. هر چقدر شبکه بزرگ‌تر باشد، تعداد پورت‌های مورد نیازتان نیز بیشتر خواهد بود.این نوع سوئیچ‌ها عموما در پیکربندی‌هایی با 5، 8، 10، 16، 24، 28، 48 و 52 پورت در بازار عرضه می‌شوند.

برخی از افراد ممکن است این سوال را بپرسند که آیا خرید دو سوئیچ 8 پورت از خرید یک سوئیچ 16 پورت، بهتر نیست؟

این سوال از آنجایی مطرح می‌شود که معمولا قیمت سوئیچ‌های 8 پورت خیلی پایین‌تر از انواع 16 پورت است. دو سوئیچ 8 پورت گیگابیت در برابر یک سوئیچ 16 پورت گیگابیت؛ پرسشی جالب که ارزش بحث دارد!

با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : چگونه یک سوئیچ شبکه مناسب انتخاب کنیم؟

خرید دو سوئیچ 8 پورت در مقابل یک سوئیچ 16 پورت

این سوالی کاملا رایج است و می‌تواند بنا بر دلایل مختلفی مانند طول عمر، بودجه، مدیریت شبکه و فضای مورد نیاز مطرح شود.

اگر اکثر این متغیرها مشکلی در کار شما ایجاد نمی‌کنند، جواب مثبت و خرید دو سوئیچ 8 پورت گزینه بهتری است. برای اینکه شرایط را به شکل بهتری درک کنید، دو سوئیچ 9 ( 8 پرت POE ) و 16 پورت از برند تندا را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

سوییچ POE تندا TEG1009P-EI

این سوئیچ از 9 پورت گیگابیتی بهره می‌برد و امکان برقراری ارتباطی با سرعت 10، 100 و 1000 مگابیت بر ثانیه‌ای را در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

برای اتصال دوربین‌های نظارتی به سوئیچ، همیشه دغدغه‌هایی در خصوص مکان قرارگیری پریز برق وجود دارد. اما به لطف پشتیبانی از استاندارد PoE در سوئیچ تندا TEG1009P-EI، به راحتی می‌توانید برق مورد نیاز تجهیزات شبکه‌ای مانند دوربین‌های نظارتی مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی نامساعد، اکسس پوینت‌های بالارده و تلفن‌های IP را تامین کنید.

این سوئیچ دارای 8 پورت PoE است و از استانداردهای IEEE 802.3af و IEEE 802.3at پشتیبانی می‌کند. این 8 پورت می‌توانند حداکثر توان خروجی 121.2 واتی را تامین کنند که برای اتصال اکثر دستگاه‌ها کافی خواهد بود. علاوه بر این، امکان استفاده از کابل‌های شبکه بلند نیز وجود دارد.

سوییچ 8 پورت POE تندا TEG1009P-EI

سوئیچ تندا TEG1009P-EI قادر است بر روی کابل شبکه‌ای تا حداکثر طول 150 متری، توان خروجی 30 واتی را ارائه دهد. شما می‌توانید بدون نگرانی چند دستگاه را به سوئیچ متصل کنید. برای مثال امکان اتصال 6 دوربین نظارتی Full HD بدون هیچ مشکلی وجود دارد.

تمامی پورت‌های این سوئیچ از پهنای باند بسیار عالی 18 گیگابیتی بهره می‌برند و جدول مک آدرس این دستگاه نیز از ظرفیت 4K برخوردار است. این یعنی کاربر می‌تواند 4000 مک آدرس مختلف را به سوئیچ معرفی کند.

سوئیچ تندا TEG1009P-EI از استاندارد EEE پشتیبانی می‌کند و به لطف محفظه فلزی بزرگ و تهویه مناسب هوا، هیچ دغدغه‌ای از بابت گرما و افت عملکرد نخواهید داشت. علاوه بر این، مصرف انرژی سوئیچ نیز در حالت حداقل قرار دارد.

سوییچ ۱۶ پورت گیگابیتی PoE تندا مدل TEG1116P-16-150W

این سوئیچ از 16 پورت Base-TX RJ45 با سرعت 10، 100 و 1000 گیگابیتی برخوردار است و تمامی آنها از فناوری PoE پشتیبانی می‌کنند. فناوری PoE به کار رفته در این سوئیچ از استانداردهای IEEE 802.3af و IEEE 802.3at پشتیبانی می‌کند.

حداکثر توان خروجی برق ارائه شده توسط پورت‌های این سوئیچ 135 وات است و برای برق‌رسانی به اکثر تجهیزات شبکه و نظارتی کافی محسوب می‌شود. سوئیچ 16 پورت TEG1116P-16-150W تندا در برابر صاعقه‌هایی با قدرت 6 کیلو ولت مقاومت دارد.

این سوئیچ دارای حالت‌های عملیاتی مختلفی شامل استاندارد، دوربین‌های مدار بسته، شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) و Isolation است. در حالت استاندارد، سوئیچ مانند سایر سوئیچ‌های غیرقابل مدیریت است و تمامی پورت‌ها امکان ارتباط با یکدیگر را دارند.

در حالت دوربین‌های مدار بسته، کش پورت‌ها بهینه‌سازی شده و پورت‌های شماره 1 تا 8 از اولویت بالاتری نسبت به سایر پورت‌ها برخوردارند. در این حالت نیز تمامی پورت‌ها قابلیت ارتباط با یکدیگر را دارند.

سوییچ ۱۶ پورت گیگابیتی PoE تندا مدل 16-150W همراه با جعبه

در حالت شبکه محلی مجازی یا VLAN نیز پورت‌های شماره 1 تا 14 نسبت به یکدیگر ایزوله می‌شوند اما هر کدام از آنها امکان ارتباط با پورت‌های 15 و 16 را دارند.

در نهایت، حالت Isolation پورت‌های شماره 1 تا 8 و 9 تا 16 را در دو VLAN جداگانه قرار می‌دهد. با استفاده از این حالت می‌توان شبکه نظارتی را از شبکه بی‌سیم مورد استفاده جداسازی کرد تا احتمال هرگونه تداخلی به حداقل برسد.

پورت‌های شماره 1 تا 6 در این سوئیچ از استانداردهای برق‌رسانی IEEE802.3af  و  IEEE802.3at پشتیبانی می‌کنند. حداکثر توان خروجی 135 وات و توان خروجی هر پورت نیز معادل 30 وات است.

تامین برق مورد نیاز اکسس پوینت‌ها و دوربین‌های نظارتی تحت شبکه با استفاده از این پورت‌ها امکان‌پذیر است.

کدام را انتخاب کنیم؟

اگر عامل قیمت را کنار بگذاریم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر بگیریم. اگر کلِ شبکه فقط بر روی یک سوئیچ پیاده‌سازی شود و به هر دلیلی این سوئیچ از کار بیفتد، کلِ شبکه از دسترس خارج خواهد شد!

اما اگر یکی از دو سوئیچ از کار بیفتد، فقط نیمی از شبکه از دسترس خارج می‌شود و تا زمانی که مشکل برطرف شود می‌توان امور ضروری را انجام داد. یکی از معایب استفاده از دو سوئیچ این است که 2 عدد از پورت‌ها برای اتصال سوئیچ‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود.

بدین ترتیب شما در هر سوئیچ فقط به 7 پورت شبکه دسترسی خواهید داشت و با خرید دو سوئیچ 8 پورت عملا 14 پورت در اختیارتان خواهد بود.

اگر در آینده قصد توسعه شبکه را داشته باشید، خرید یک سوئیچ با 16 پورت گیگابیت انتخاب بهتری است. در پیکربندی‌های کوچک‌تر (مانند شبکه‌های خانگی)، وقتی قصد انتقال حجم کم یا متوسطی از اطلاعات را داشته باشید، احتمالا تفاوت خاصی را بین این دو انتخاب متوجه نمی‌شوید.

اما در دیتاسنترهای بزرگ‌تر، وقتی قرار است جریان جابه‌جایی اطلاعات بسیار بالا باشد، انتقال اطلاعاتِ 7 پورتِ سوئیچ اول از طریق 1 پورت به سوئیچ دوم، بدون شک کارایی را تا حدودی کاهش خواهد داد.

جمع‌بندی

سرعت جابه‌جایی اطلاعات در شبکه‌های گیگابیتی تقریبا به 1 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. این پورت‌ها به همراه کابل‌های فیبر نوری همگی محصولاتی هستند که با توجه به نیاز کاربران برای دسترسی به اینترنت پرسرعت طراحی و تولید شده‌اند.

اکثر افراد به دلیل نحوه استفاده آسان، پیکربندی به صورت نصب و استفاده و کاهش مصرف برق به سراغ سوئیچ‌های گیگابیت می‌روند.

در این مطلب سعی کردیم دو گزینه رایج برای خرید یعنی یک سوئیچ شبکه 16 پورت یا دو سوئیچ شبکه 8 پورت را بررسی کنیم. امیدواریم با توجه به اطلاعات ارائه شده، با توجه به شرایط و نیازمندی‌هایتان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید انواع سوئیچ شبکه
بیشتر بخوانید : راهنمای خرید سوئیچ PoE