راهکارهای بهینه برای رفع مشکل اتصال وای‌فای به گوشی

اگر موبایل شما دائماً از اتصال Wi-Fi قطع می‌شود، چند راه آسان برای عیب‌یابی این مشکل وجود دارد. در صورتی که در اتصال پیوسته لپ تاپ، تلفن هوشمند یا تبلت به شبکه Wi-Fi مشکلی وجود داشته باشد، معمولاً علت ناشی از درایورهای بی‌سیم دستگاه است، اما همیشه هم این‌طور نیست.

اگر بروزرسانی درایورهای بی‌سیم (در صورت امکان) مشکل را حل نمی‌کند، سعی کنید تنظیمات دستگاه‌تان را بررسی کنید. هیچ مسئله‌ای خسته‌کننده‌تر از این نیست که در حین کار با یک اپلیکیشن و یا جستجو در اینترنت در گوشی موبایل خود، اتصال وای‌فای قطع گردد. اگر صاحب یک دستگاه اندرویدی هستید و از آن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد این اتفاق برای شما افتاده است.

وقتی یک اتصال اینترنتی در دسترس است، اما وای‌فای دستگاه شما به صورت خودکار قطع می‌گردد، ممکن است علل مختلفی داشته و هزینه شما را نیز افزایش دهد؛ زیرا در این شرایط احتمالا Data در گوشی موبایل شما به شکل خودکار روشن شده و اینترنت اپراتور سرویس‌دهنده مخابرات فعال گردد که هزینه بیشتری را برای شما در پی دارد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا گوشی موبایل اندرویدی از وای‌فای قطع می‌شود یا اتصال آن افت می‌کند؟ اگر این مشکلی است که دائماً با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، در این مقاله دلایل احتمالی و راه‌کارهایی برای حل مشکل ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید : حل مشکل اتصال وای فای در گوشی‌های اندرویدی

افزایش بُرد وای‌فای

علل قطع شدن وای‌فای گوشی

از دست دادن اتصال بی‌سیم در گوشی موبایل اندرویدی می‌تواند دردسرساز باشد، به خصوص اگر دائماً این مسئله تکرار شود. برخی از رایج‌ترین دلایل قطع اتصال وای‌فای در دستگاه اندرویدی در این بخش بیان می‌گردند:

روتر نامناسب

اگر دائماً وای‌فای گوشی موبایل شما قطع می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید مشکل از روتر است یا خیر. آیا این مشکل هنگام استفاده از سایر منابع وای‌فای رخ می‌دهد؟ آیا فقط در نقاط یا مناطق خاصی از خانه یا محل کار شما اتصال ضعیف می‌شود؟

اگر به طور تصادفی در بیش از یک نقطه از محل کار شما قطعی اتصال وای‌فای رخ می‌دهد، این مسئله می‌تواند به دلیل عملکرد نامناسب روتر باشد.

صرفه‌ جویی در باتری

اتصال وای‌فای در گوشی موبایل می‌تواند باعث کاهش قابل‌توجه توان باتری شود. حالت‌های صرفه‌جویی در باتری می‌توانند وای‌فای را به صورت خودکار خاموش کنند. متاسفانه، زمانی که می‌خواهید از اینترنت موبایل استفاده کنید، ممکن است این اتصال به سرعت برقرار نگردد. تنظیمات مربوط به صرفه‌جویی در باتری یکی از رایج‌ترین دلایل خاموش شدن وای‌فای در دستگاه‌های اندروید است.

بهینه‌ سازی اتصال وای‌فای

برخی از گوشی‌های اندرویدی تنظیماتی برای بهینه‌سازی اتصال وای‌فای دارند. با این حال، این ویژگی همیشه آنطور که طراحی شده است عمل نمی‌کند. در حالی که بهینه‌ سازهای اتصال وای‌فای بر اساس انتخاب بهترین یا قوی‌ترین سیگنال بی‌سیم موجود طراحی شده‌اند، ممکن است اتصال وای‌فای مدنظر شما را دریافت نکنند.

بیشتر بخوانید : آموزش راه‌اندازی و بهینه سازی روتر وای فای

همچنین ممکن است تنظیمات گوشی موبایل به صورت خودکار GPS و WiFi را برای تعیین مکان قوی‌تر از نظر اتصال، هماهنگ کند. این تنظیمات نیز گاهی اوقات می‌تواند در اتصال وای‌فای اختلال ایجاد کرده و باعث خاموش شدن یا توقف کامل آن شود.

عملکرد برخی از اپلیکیشن‌ها

برخی از اپ‌های اندروید برای اجرا، مستلزم قطع اتصال وای‌فای هستند. این عمل معمولاً در زمان اجرای اپلیکیشن مورد نظر از کاربر خواسته می‌شود و ممکن است بدون توجه به هشدار اعلام شده، کاربر با آن موافقت کرده و به محض اجرای اپ، اتصال وای‌فای به صورت خودکار قطع گردد.

داده‌های حافظه کش

دستگاه‌های تلفن همراه انواع داده‌های مربوط به وای‌فای، بلوتوث و اتصالات بی‌سیم را در حافظه کش خود ذخیره می‌کنند. این داده‌های کش می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد گوشی موبایل شوند. به عنوان مثال ممکن است اتصال وای‌فای را به صورت خودکار قطع کنند. یا باعث شوند که اتصال وای‌فای مورد نظر توسط گوشی موبایل شناخته نشود.

VPN

شبکه‌های خصوصی مجازی یا همان VPN برای محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی گزینه‌هایی عالی هستند، اما در عین حال می‌توانند مشکلاتی را در اتصال وای‌فای ایجاد کنند. VPNها اغلب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورتی که اتصال را ناامن تشخیص دهند، آن را به صورت خودکار قطع خواهند کرد.

روش‌های جلوگیری از قطع وای‌فای گوشی

اکثر موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی جدید، اتصال اینترنت را هنگام اتصال به هات‌اسپات تست می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات، زمانی که اتصال کاملاً قوی است، ممکن است به اشتباه اتصال اینترنت را ضعیف تشخیص دهند. می‌توانید این ویژگی را در دستگاه Android خود با مراجعه به تنظیمات پیشرفته Wi-Fi غیرفعال کنید.

برای این منظور کافی است گزینه‌ای را که به دستگاه اندرویدی اجازه می‌دهد تا در صورت تشخیص شبکه ضعیف، به طور خودکار از شبکه بی‌سیم خارج شود، غیرفعال نمایید. عناوین مختلفی برای این گزینه در نسخه‌های مختلف اندروید وجود دارد، بنابراین سعی کنید به دنبال اصطلاحی نظیر موارد زیر بگردید:

  • جلوگیری از اتصال ضعیف
  • سوئیچ خودکار شبکه
  • سوئیچ شبکه هوشمند

وقتی گزینه مورد نظر را پیدا کردید، به سادگی آن را با خاموش کردن، غیرفعال کنید. با توجه به اینکه موبایل Android شما دیگر کیفیت نقطه اتصال شما را اشتباه تشخیص نمی‌دهد، با غیرفعال‌سازی این گزینه دستگاه باید به شکل دائمی متصل بماند.

حل مشکل قطع و وصل وای‌فای گوشی

در این بخش روش‌های مختلفی برای حل مشکل قطع و وصل وای‌فای گوشی اندرویدی ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که علاوه بر روش‌های حل مشکل قطعی وای‌فای، روش‌های تقویت سیگنال وای‌فای نیز ارائه شده است که به کارگیری آن‌ها می‌تواند از بروز قطعی اتصال وای‌فای جلوگیری نماید.

مشکلات مختلفی ممکن است باعث ایجاد قطعی در اتصال وای‌فای شما شود. این مشکل می‌تواند ناشی از تنظیمات خود تلفن شما، روتر WiFi، اشکالات موقت شبکه، هات اسپات تلفن همراه یا هر چیز دیگری باشد. بر اساس علت مشکل، راه‌حل‌های مختلفی برای این منظور ارائه شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

گوشی موبایل خود را ریستارت کنید

مانند رفع بسیاری از مشکلات در گوشی‌های موبایل، توصیه می‌کنیم قبل از امتحان روش‌های دیگر برای حل مشکل اتصال WiFi، تلفن خود را یک بار خاموش و روشن کنید..

مطمئناً زمانی که WiFi در اندروید به طور مداوم قطع می‌شود، ممکن است یک نقص نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری موقت علت این مشکل باشد. ری استارت کردن گوشی موبایل در اکثر موارد مشکل را حل می‌کند.

مشکل وای‌ فای در اندروید

اتصال را به صورت دستی قطع کرده و دوباره وصل کنید

هنگامی که دستگاه Android شما برای اولین بار به شبکه WiFi متصل می‌شود، اطلاعات اتصال شبکه را ذخیره می‌کند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به وارد کردن مجدد رمز عبور هر بار به طور خودکار به شبکه متصل شوید.

با این حال، ممکن است همه تنظیمات به طور ناگهانی تغییر کند و سیستم موبایل اطلاعات ذخیره شده را از دست بدهد. در چنین حالتی، باید اتصال را مجدداً به صورت دستی برقرار کنید.

شبکه‌های وای‌فای دیگر را حذف کنید

تنظیمات موبایل به گونه‌ای است که اگر چندین شبکه وای‌فای را بشناسد و یک بار به هر شبکه متصل شده باشد، اطلاعات اتصال را ذخیره می‌کند و هر بار به دنبال قوی‌ترین اتصال وای‌فای می‌گردد تا به آن متصل شود.

این مسئله زمانی مشکل‌ساز می‌شود که در حین استفاده از اینترنت، ناگهان وای‌فای شما قطع می‌شود. برای رفع مشکل، سایر اتصالات وای‌فای را به صورت دستی حذف کنید.

روتر وای‌فای خود را ریستارت کنید

مشابه روش ریستارت گوشی موبایل، ریستارت کردن روتر نیز می‌تواند به رفع مشکل قطعی وای‌فای کمک کنید. اگر روتر شما به برق متصل است، توصیه می‌کنیم آن را از برق بکشید. یک دقیقه به آن زمان بدهید و سپس دوباره وصل کنید. اگر از روتر باتری یا Mi-Fi استفاده می‌کند، دکمه پاور روی سخت‌افزار را برای ریستارت کردن آن خاموش و روشن کنید.

AP روتر را تغییر دهید

AP یا همان نقطه اتصال، محدوده روتر را از نظر پهنای باند نشان می‌دهد. هرچقدر پهنای باند سرعت بیشتری داشته باشد، معمولاً از برد کمتری برخوردار است بنابراین توصیه می‌شود از AP با پهنای باند کمتر برای حل مشکل قطعی وای‌فای استفاده کنید. البته روش‌های تغییر کانال به منظور تقویت سرعت وای‌فای نیز وجود دارد که می‌توانید برای جبران سرعت اتصال، از آن‌ها بهره ببرید.

سوئیچ خودکار شبکه را غیرفعال کنید

یکی از ویژگی‌های خاص در اکثر گوشی‌های اندروید جدید، قابلیت سوئیچ خودکار شبکه است. با فعال‌سازی این بخش، دستگاه موبایل اجازه دارد بر اساس سرعت اتصال، بین شبکه‌های وای‌فای سوئیچ کند. این مسئله می‌تواند قطعی اتصال را به همراه داشته باشد که برای حل آن می‌توانید این قابلیت را در گوشی خود غیرفعال کنید.

اپلیکیشن‌های مختل‌ کننده اتصال وای‌فای را غیرفعال کنید

همان‌طور که گفته شد، برخی از اپلیکیشن‌های موبایل برای اجرا نیاز دارند که اتصال به شبکه وای‌فای را غیرفعال کنند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها شامل VPN ها، اپ‌های آنتی‌ویروس و اپ‌های اولویت‌بندی اتصال به وای‌فای می‌باشند. برای حل مشکل در این حالت می‌توانید به راحتی اپلیکیشن مورد نظر را غیرفعال کنید.

تنظیمات مربوط به موبایل و بلوتوث را ریست کنید

یکی از راهکارهای حل مشکل قطعی اتصال وای‌فای، ریست کردن تنظیمات مربوط به موبایل و بلوتوث است. در این صورت تنظیمات مربوط به وای‌فای و اطلاعات ذخیره شده شبکه، دستگاه‌های جفت شده از طریق بلوتوث و تنظیمات شبکه موبایل همگی ریست شده و مشکل اتصال وای‌فای حل خواهد شد.

آپدیت کردن سیستم عامل روتر و یا گوشی موبایل

اگر هیچ یک از راه‌حل‌های بالا جواب نداد، ممکن است لازم باشد دستگاه خود را آپدیت کنید. مشکل قطعی وای‌فای می‌تواند ناشی از یک مشکل نرم‌افزاری باشد که با به‌روزرسانی سیستم عامل موبایل و یا روتر، این مشکل حل خواهد شد.

استفاده از دستگاه‌های روتر جدید

در نهایت آخرین راهکاری که می‌توان برای حل مشکل قطعی اتصال وای‌فای در گوشی‌های اندروید پیشنهاد داد، خرید مودم ADSL است که اتصال قوی‌تری را در اختیار شما قرار دهد.

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU نمونه‌ای از روتر مودم‌های پیشرفته نسل جدید است که به واسطه پشتیبانی از استاندارد وایرلس n802.11، سرعت بالایی معادل 300 Mbps را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و قدرت و پوشش دهی آن نیز بسیار بهتر از مدل‌های قدیمی‌تر است.

این روتر با بهره‌گیری از دو آنتن، سیگنالی با توان معادل 5 dBi را ارسال می‌کند که مشکل آنتن دهی را در قسمت‌های مختلف محیط حل خواهد کرد.

جمع‌بندی

در صورتی که در اتصال گوشی موبایل اندرویدی خود با وای‌فای دچار مشکل هستید و این اتصال به صورت مکرر قطع می‌شود، روش‌های مختلفی که در این مقاله به آن اشاره شد، می‌توانند مشکل را حل کنند. توصیه می‌شود از ساده‌ترین روش‌ها که نیاز به هزینه ندارند استفاده کنید و در صورتی که مشکل حل نشد، به خرید سخت‌افزار جدیدی مانند روتر و یا مودم اقدام نمایید.