نکاتی که در خرید بهترین مودم برای مدرسه باید بدانیم

امروزه با توسعه زیرساخت‌های آموزش آنلاین و همچنین شرایط خاصی که به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا در همه عرصه‌های اجتماعی از جمله آموزش در کشورها ایجاد شده است، استفاده از بسترهای آموزش مجازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

پیش از این به ندرت از شیوه‌های آموزش آنلاین به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها استفاده می‌شد، در حالی که بیش از 2 سال است که تقریباً همه مراکز دانشگاهی و مدارس مقاطع مختلف در کشور به آموزش مجازی روی آورده‌اند و از سامانه‌های مختلفی که به صورت سفارشی برای آن‌ها طراحی شده است، به منظور آموزش محصلین و دانشجویان استفاده می‌کنند.

این آموزش‌های آنلاین همگی بر بستر اینترنت شکل می‌گیرد. بنابراین سرعت ارسال داده در این بستر برای افزایش بازدهی و سرعت آموزش‌های آنلاین یک امر حیاتی است.

سرعت اینترنت به سرعت وای‌فای و تکنولوژی مودم مورد نظر برای اتصال به شبکه وابسته است. هر چه سرعت اینترنت بالا باشد اما مودم مورد استفاده برای اتصال به شبکه اینترنت قدیمی بوده و از سرعت بالایی برخوردار نباشد، برگزاری یک کلاس مجازی یا یک جلسه آنلاین با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود.

در انتخاب مودم مناسب آموزش مجازی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت که در این مقاله قصد داریم به معرفی این فاکتورها و ویژگی‌های یک مودم پرسرعت ویژه کلاس‌های آنلاین بپردازیم.

اگر شما یک دانش‌آموز یا دانشجو هستید و از اینترنت برای شرکت در کلاس‌های مجازی استفاده می‌کنید و یا صاحب یک کسب ‌و کار هستید که برای توسعه تجارت خود در جلسات آنلاین، وبینارها و یا کنفرانس‌های مجازی حضور دارید، توصیه می‌کنیم پیش از خرید مودم ADSL مناسب برای اتصال به اینترنت، مطالب این مقاله را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل خرید انواع مودم (2024)
در انتهای این مقاله نیز یکی از انواع بهترین مودم برای مدرسه را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید کلاس‌های مجازی خود را بدون قطعی و با سرعت بالا مشاهده کنید.

معیارهای انتخاب بهترین مودم برای مدرسه

برای خرید مودم 4G پرسرعت ویژه کلاس‌های آنلاین و یا جلسات و کنفرانس‌های آنلاین، باید معیارهای مختلفی را در نظر گرفت. واضح است که یک مودم قدیمی تک بانده که حداکثر سرعت انتقال داده در آن 150 مگابایت است، برای اتصال پیوسته و بدون قطعی به یک کلاس مجازی و یا سمینار آنلاین مناسب نخواهد بود.

در این بخش برخی از ویژگی‌های یک مودم مناسب آموزش مجازی را بیان خواهیم کرد:

دو بانده بودن مودم

اولین ویژگی مهم در انتخاب مودم مناسب آموزش مجازی، دو بانده بودن مودم است. مودم دو بانده معمولاً از دو باند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده می‌کنند. باند فرکانسی 5 گیگاهرتز پهنای باند بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد اما در مقابل برد کمتری دارد.

بنابراین بسته به فاصله‌ای که از مودم روتر دارید و سرعت مدنظر خودتان می‌توانید در این مودم‌ها، باند فرکانسی مناسب را انتخاب و تنظیم کنید.

باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز اغلب به دلیل پهنای باند کمتر و یا تداخل فرکانس با دستگاه‌های دیگر، برای آموزش مجازی و شرکت در جلسات آنلاین مناسب نیست. اما گاهی اوقات برد بیشتر نسبت به سرعت بالاتر برای شما اهمیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : مودم دوبانده یا تک باند، کدام را انتخاب کنیم؟

سرعت وای‌فای

از آنجایی که سرعت اتصال به وای‌فای یک ویژگی مهم برای انتخاب مودم مناسب آموزش مجازی است، باید مودمی را انتخاب کرد که حداقل سرعت اتصال 300 مگابیت بر ثانیه داشته باشد.

مودم‌های کمتر از این مقدار امروزه برای داشتن یک ارتباط پیوسته و بدون قطعی چندان مناسب نیستند.

ویژگی چند ورودی و چند خروجی (MIMO)

از آنجایی که مودم مناسب آموزش مجازی باید قابلیت پشتیبانی از اتصال چندین دستگاه را به صورت همزمان داشته باشد، لذا مودمی را انتخاب کنید که دارای ویژگی چند ورودی چند خروجی یا MIMO باشد.

شما در محیط کار یا در منزل ممکن است از دستگاه‌های مختلفی نظیر لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت و غیره به مودم روتر متصل شوید. مودم‌های MIMO قادر هستند از اتصال چندین دستگاه به صورت همزمان پشتیبانی کنند در حالی که روی سرعت اتصال نیز تأثیر نگذارد.

بیشتر بخوانید : روتر چیست؟ + تفاوت آن با مودم

تعداد آنتن‌های خارجی

مودم‌های وای‌فای به دلیل اتصال از طریق آنتن‌های خارجی با دستگاه‌های مختلف، باید از فناوری پیشرفته آنتن برخوردار بوده و تا حد امکان از تعداد آنتن‌های خارجی بیشتری پشتیبانی کنند.

قطعات و سخت ‌افزار داخلی مودم

مودم پرسرعت ویژه کلاس‌های آنلاین می‌بایست از سخت‌افزارهای پیشرفته و بروز برخوردار باشد. مودم هم مانند هر سخت‌افزار دیگری دارای پردازنده مرکزی، حافظه RAM و سیستم عامل یا firmware است. مودم‌های چند هسته‌ای که از حافظه RAM بالایی برخوردار هستند و سیستم عامل بروزتری دارند برای اتصال به یک کلاس آنلاین یا جلسه مجازی مناسب‌تر هستند.

پشتیبانی از چندین پورت اترنت

اتصال با کابل از نظر قابلیت اطمینان و گاهاً سرعت اتصال نسبت به اتصال وایرلس بهتر است. به همین دلیل در صورتی که از چندین دستگاه برای اتصال به اینترنت و شرکت در کلاس‌های آنلاین استفاده می‌کنید، باید مودمی را انتخاب کنید که از چندین پورت اترنت پشتیبانی کند.

مودم روتر نتربیت مدل ND-4230N؛ بهترین مودم برای مدرسه!

مودم نتربیت مدل ND-4230N ویژگی‌های جذابی را به عنوان یک مودم مناسب آموزش مجازی دارد. این مودم روتر تا 4 کامپیوتر را می‌تواند از طریق پورت LAN به اینترنت متصل کند.

همچنین وجود استاندارد 802.11n برای اتصال بی‌سیم، دستیابی به سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را ممکن می‌کند.

از ویژگی‌هایی که باعث افزایش امنیت مودم روتر نتربیت مدل ND-4230N است، می‌توان به بهره‌مندی از WPA-PSK / WPA2-PSK و دکمه WPS برای اتصال سریع به مودم اشاره کرد.

اما شاید مهمترین ویژگی این مودم نتربیت را قابلیت MIMO آن دانست. با وجود این قابلیت میزان پایداری و سرعت انتقال در شبکه افزایش یافته و کلاس‌های آنلاین شما بدون هیچگونه تأخیری نمایش داده می‌شوند.

در نهایت باید گفت که مودم نتربیت مدل 4230N با گارانتی آونگ در بازار عرضه شده است.

جمع‌بندی

اگر شما به عنوان یک محصل یا دانشجو از اینترنت برای اتصال به کلاس‌های مجازی استفاده می‌کنید یا به عنوان صاحب یک کسب ‌و کار، در جلسات و کنفرانس‌های آنلاین متعددی شرکت می‌کنید، باید از مودمی برای این منظور استفاده کنید که یک ارتباط پیوسته و بدون قطعی را برای شما ارائه دهد.

یک مودم مناسب آموزش مجازی باید دارای ویژگی‌های مختلفی از جمله پشتیبانی از پورت‌های اترنت، دو بانده بودن، سرعت وای‌فای و سخت‌افزارهای داخلی پیشرفته باشد.

در انتخاب یک مودم پرسرعت ویژه کلاس‌های آنلاین، فاکتورهای مختلف را باید مدنظر قرار داد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد.