سوئیچ‌ PoE چیست (PoE Switch)؟

مزایای سوئیچ PoE

امروزه اکثر کسب‌وکارها به شکلی از یکی از روش‌های کابل‌کشی ساخت‌یافته استفاده می کنند. در این روش، از کابل‌های زوج به‌هم‌تابیده‌ی (اترنت) استاندارد برای اتصال همه‌ی دستگاه‌های شبکه در یک ساختمان، استفاده می‌شود. به این صورت، کامپیوترها و تلفن‌ها کابل‌های مشابهی دارند که می‌توانند به جای هم استفاده شوند؛ بنابراین بنا به نیاز خود، می‌توانید تجهیزات را جابه‌جا کنید. سوئیچ‌ PoE در گسترش، نگه‌داری و بهتر کردن شبکه‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند.

PoE چیست؟

بودن یا نبودن سوئیچ poe

یکی دیگر از مزایای کابل‌کشی ساخت‌یافته، استفاده از آن برای انتقال برق به کمک تکنولوژی PoE است که مخفف Power-over-Ethernet (انتقال برق از طریق کابل اترنت) است. PoE برای دستگاه‌هایی مانند ریپیترهای بی‌سیم یا دوربین‌های نظارتی تحت شبکه مناسب است؛ چرا که این دستگاه‌ها معمولا بر روی نقاط مرتفع دیوارها یا سقف و بسیار دور از پریز برق نصب می‌شوند. استفاده از PoE در این وسایل، باعث می‌شود تنها به یک کابل اترنت برای انتقال صدا، داده و برق نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: PoE چیست ؟

باید این را هم اضافه کنیم که استفاده از PoE نصب دستگاه‌ها را راحت‌تر می‌کند و هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد. با این تکنولوژی، دیگر به کابل‌های اضافی یا نصب پریزهای جدید برق نیازی نیست. PoE ولتاژی کمتر از برق شهری دارد و به همین دلیل، استفاده از آن، ایمن است. البته می‌تواند به دستگاه‌هایی که مجهز به تکنولوژی PoE نیستند، آسیب بزند. پس در هنگام نصب، باید به این نکته دقت کنید.

سوئیچ PoE Switch‌ ،PoE چیست؟

سوئیچ، دستگاه‌هایی را که در یک شبکه حضور دارند، به یکدیگر وصل می‌کند. یک سوئیچ‌ PoE سوئیچی است که از تکنولوژی PoE پشتیبانی می‌کند. در واقع، در این نوع سوئیچ می‌توانید با کابل شبکه، برق دستگاه‌ها را تأمین کنید.‌

سوئیچ‌ PoE برق لازم برای راه‌اندازی دستگاه‌های دیگر را از طریق کابل اترنت (Ethernet) فراهم می‌کند. اگر شبکه‌ی شما سوئیچینگ توزیع‌شده دارد، این امکان وجود دارد که انرژی آن‌ها به وسیله‌ی PoE تأمین شود. به زبان ساده، خود این سوییچ‌ ها از سمت منبع تغذیه‌ی مرکزی و به کمک PoE برق‌دهی می‌شوند و در عین حال همین سوئیچ‌ ها می‌توانند به دستگاه‌های دیگری که به آن‌ها وصل شده‌اند مثل دوربین‌ها و تلفن‌ها، برق‌رسانی کنند.

چه دستگاه‌هایی از سوئیچ PoE استفاده می‌کنند؟

دستگاه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند برق خود را از طریق PoE تأمین کنند. البته میزان ولتاژی که نیاز دارند، می‌تواند متفاوت باشد.

دستگاه‌های PoE با ولتاژ پایین

  • تلفن‌های VoIP و تصویری
  • دوربین‌های تحت شبکه
  • اکسس پوینت‌های وایرلس
  • دستگاه‌های صوتی
  • سامانه‌های کنترل کامپیوتر از راه دور و تین کلاینت (Thin Client)

دستگاه‌های PoE با ولتاژ بالا

  • تلویزیون‌ها
  • مانیتورهای کامپیوتری
  • لپ‌تاپ‌ها

چه زمانی باید از سوئیچ‌ PoE استفاده کنید؟

اگر فقط یک یا دو دستگاه PoE داشته باشید، می‌توانید از PoE اینجکتور برای تأمین برق استفاده کنید. این انژکتورها، دستگاه‌های کوچکی هستند که به یک منبع برق وصل می‌شوند و بین یک سوئیچ اترنت و دستگاهی که باید برق آن تأمین شود، قرار می‌گیرند. این وسایل، برق را تحت استاندارد IEEE 802.3af مهیا می‌کنند.

وقتی که تعداد دستگاه‌های PoE زیاد باشد مثلا زمانی که از تلفن‌های VoIP استفاده می‌کنید، استفاده از اینجکتور جداگانه، باعث دردسر و پیچیدگی زیاد می‌شود. بیشتر سوئیچ‌های معمولی از PoE پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین نمی‌توانید از اینجکتور برای تأمین برقِ قبل از سوئیچ استفاده کنید.

با این حال، یک راه حل وجود دارد. اکثر سوئیچ‌های PoE ترکیبی از پورت‌های مجهز به تکنولوژی PoE و پورت‌های بدون این تکنولوژی را ارائه می‌کنند و به همین دلیل، برای استفاده در شبکه‌های عمومی مناسب هستند.

مدل‌های پیشرفته‌تر مثل مدل‌هایی که شرکت دی لینک ارائه می‌کند، قابلیت تشخیص خودکار (auto-sensing) هم دارند. وقتی که یک دستگاه PoE به یک پورت وصل می‌شود، این قابلیت، آن دستگاه را شناسایی و برق آن را تأمین می‌کند و در مقابل، برای دستگاه‌هایی که از تکنولوژی PoE پشتیبانی نمی‌کنند، برق‌رسانی از طریق کابل را فعال نمی‌کند. این قابلیت باعث می‌شود بتوانید با خیال راحت هر دستگاهی را به هر پورتی که می‌خواهید وصل کنید و هیچ نگرانی خاصی از بابت آسیب به تجهیزات و وسایل نداشته باشید.

آیا سوییچ های PoE محدودیت خاصی دارند؟

بیشتر سوئیچ های PoE محدودیت ولتاژ دارند و فقط می‌توانند به دستگاه‌های کوچک برق‌رسانی کنند. اگر بخواهید برق دستگاه‌های بزرگ را تأمین کنید، به سوئیچ‌های قوی‌تری نیاز خواهید داشت که قیمت بسیار بالایی دارند.

+poe مقایسه poe

مقدار برقی که برای راه‌اندازی این دستگاه‌های PoE نیاز است، اغلب گران‌تر از زمانی است که آن دستگاه به‌خصوص را مستقیما به پریز برق وصل کنید. این مسئله مشخص می‌کند که سوییچ ‌های PoE فقط زمانی باید به کار گرفته شوند که مشکل اصلی، استفاده از دو کابل مجزا باشد.

نکته‌ی آخر اینکه اگر سوئیچ، برق چندین دستگاه را تأمین کند و به هر دلیلی از کار بیفتد، جریان برق همه‌ی دستگاه‌هایی که به آن متصل هستند، قطع می‌شود.

مزایای استفاده ازسوئیچ PoE چیست؟

سوئیچ های PoE مزایای قابل توجهی دارند. از آنجایی که هم شبکه و هم برق را پوشش می‌دهند، برای هر دستگاه، به جای دو کابل، فقط به یک کابل اترنت نیاز دارید. این ویژگی زمانی به کار می‌آید که فضای محدودی برای قرار دادن کابل‌ها داشته باشید یا در حال حاضر در دفتر کار شما تعداد زیادی کابل وجود داشته باشد. بنابراین به کمک این سوییچ‌ ها می‌توانید نظم و ترتیبی به کابل‌ها بدهید.

علاوه بر این، فناوری PoE برای مکان‌هایی که مشکل تأمین برق دارند، سودمند است و امکان گسترش شبکه در آن نقاط را فراهم می‌کند. مثلا اگر بخواهید تعدادی کامپیوتر را در بخشی از یک اتاق قرار دهید و پریزهای برق محدودی در اختیار دارید، سوئیچ PoE به کمک شما می‌آید.

بیشتر بخوانید: دسته بندی های سوییچ شبکه چیست ؟

همچنین نگه‌داری و بازرسی سوئیچ‌های PoE نیز راحت‌تر است. می‌توانید از راه دور بر این سوئیچ‌ها نظارت داشته باشید و حتی در زمان خرابی، آن‌ها را به صورت کامل خاموش کنید.

چون سوئیچ‌ PoE به سیم‌کشی نیاز ندارند، برای نصب آن‌ها لازم نیست به یک برقکار مراجعه کنید. با کمی تحقیق و جست‌وجو می‌توانید در کمترین زمان آن‌ها را نصب و راه‌اندازی کنید.