راهکارها و تجهیزات سیستم نظارت تصویری PoE

در گذشنه سیستم نظارت تصویری در یک دوربین مداربسته خلاصه می شد. امروزه سیستم های نظارتی به ترکیبی از دوربین تحت شبکه ، سوییچ های PoE و دستگاه های DVR ها تبدیل شده اند.

سیستم هایی که قابلیت شناسایی و آنالیز اتفاق‌های غیرعادی را دارند، تکنولوژی دوربین مداربسته با پیشرفت‌های همیشگی، باعث نوآوری در کاربردهای مربوط به آن می‌شود. با رواج استفاده از شبکه‌های IP و کاهش قیمت دوربین های تحت شبکه، رغبت بیشتری در صنایع و بخش‌های مختلف برای هماهنگی با راه‌حل‌های نظارتی تحت شبکه به وجود آمده است.

در میان آن‌ها، سیستم نظارت تصویری PoE گزینه‌ی مطلوبی برای کاربرانی است که به امنیت بالا احتیاج دارند.

 نظارت ویدیویی تحت شبکه PoE اجتناب‌ناپذیر است!

با معرفی دستگاه‌های ضبط کننده ویدیویی دیجیتال (DVR) از یک ویدیو سرور برای اتصال دوربین ها به شبکه IP استفاده می شود.

تصاویر ضبط شده توسط این دوربین ها روی یک سرور دیگر ثبت می شد. بعدها به کارگیری دوربین های تحت شبکه (IP Camera یا همان دوربین های IP) باعث مهاجرت به سیستم‌های ویدئویی شد که به طور کامل تحت شبکه هستند. بسیاری از دوربین‌های تحت شبکه هرجا که نیاز باشد، مستقیما به شبکه IP وصل می‌شوند. تصویر زیر یک شبکه IP یکپارچه را نشان می‌دهد که برای دوربین طراحی شده است. در این شبکه از سوییچ های PoE استفاده شده است.

شبکه ip دوربین

امنیت بهتر و بهره وری خودکار

براساس آمار، با وجود حدود 15 میلیون دوربین نظارتی که امروزه در کشور آمریکا نصب شده است، حدود 35 درصد آن‌ها دوربین تحت شبکه هستند.

در واقع در شرکت‌هایی که در گذشته از سیستم‌های دوربین مداربسته آنالوگ استفاده می‌کردند، در حال حاضر تمایل بیشتری برای کوچ به سیستم‌های دیجیتالِ کاملا تحت شبکه وجود دارد. کسب‌وکارهایی که قبلا نمی‌توانستند از پسِ هزینه‌ی اتاق‌های مخصوصِ نظارت تصویری و تجهیزات گران‌قیمت برآیند، حالا می‌توانند از دوربین‌های تحت شبکه با قیمتی کمتر از سیستم‌های قدیمی استفاده کنند.

شرکت های بیشتری می توانند از امنیت بهتر و بهره‌وری خودکار (صرف زمان کمتر برای نظارت) که این نوع سیستم نظارت تصویری به ارمغان می‌آورد، لذت ببرند. سیستم ویدئویی PoE دوربین های تحت شبکه را با تکنولوژی پیشرفته PoE ترکیب می‌کند. با احتساب مزایای قابل توجه آن، این سیستم در حال تبدیل شدن به گزینه‌ای مطلوب است.

مزیت های سیستم نظارت تصویری PoE

سیستم نظارت تصویری PoE تقریبا از هر نظر نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر از جمله سیستم ویدئویی آنالوگ برتری دارد. در این قسمت از مقاله، مزایای سیستم نظارت ویدئویی پیشرفته را بررسی می‌کنیم که ترکیبی از دوربین تحت شبکه با سوییچ های PoE است.

تصاویر با کیفیت بالا با ذخیره سازی طولانی مدت

دوربین‌های مداربسته قدیمی با وجود دوربینی با کیفیت 0.5 مگاپیکسل تصاویری با کیفیت پایین ضبط می‌کنند که شاید برای تحقیقات رسمی کافی نباشد. تصاویر دیجیتالی با کیفیت بالا که توسط دوربین های تحت شبکه (IP) ضبط می‌شود، واضح‌تر و شفاف‌تر هستند.  معمولا محدوده‌ی کیفیت ضبط تصاویر یک دوربین تحت شبکه، بین 1 تا 5 مگاپیکسل است.

علاوه بر این، ویدئوهای دیجیتال می‌توانند بر روی وسایل مختلفی مثل هارد دیسک کامپیوتر، حافظه ذخیره‌سازی شبکه (NAS) و هارد اکسترنال ذخیره شوند و هر زمان که نیاز بود براساس تاریخ یا مکان در بین این ویدئوها جست‌وجو کرد. حتی اگر حجم زیادی از اطلاعات بر روی این حافظه‌ها ذخیره شده باشد.

برای آشنایی با انواع کاربرد PoE این مقاله را بخوانید: نگاهی به کاربرد PoE

اعلان‌ها و سوابق روزانه

یکی از وظایف اصلی دوربین های تحت شبکه، نظارت بر راه‌های ورودی به اماکن برای شناسایی ورود و خروج‌ها است. از این طریف می توان سرقت‌ها و رفت‌وآمدهای بدون اجازه را کشف کرد.

این سیستم هوشمند می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این اتفاقات را علامت‌گذاری کند و اعلان‌ها یا به اصطلاح نوتیفیکیشن‌هایی را به همراه تصویرِ ضبط شده مستقیما برای موبایل هوشمندِ کاربر ارسال کند. برخی از مشاغل می‌توانند از سرویس اتصال سریع برای ارتباط با نیروی انتظامیِ محلی هم استفاده کنند.

دسترسی از نقاط مختلف به شبک نظارت تصویری PoE

در طراحی سیستم نظارتی PoE مشکلی از بابت فاصله‌ی زیاد وجود ندارد؛ زیرا به کمک اینترنت می‌توان از محل‌های دور یا حتی از مکان‌هایی غیر از ساختمان محل کار، بر ویدئوهای دریافتی از دوربین‌های تحت شبکه نظارت کرد. همچنین می‌توان این ویدئوها را در چندین نمایشگر یا دستگاه به طور همزمان مشاهده کرد.

از طریق ادغام دوربین‌ها با شبکه اترنتِ موجود می‌توان نظارت بر شبکه را با بخش IT شرکت، در تعامل و در یک راستا قرار داد. به این ترتیب، چندین برنامه در یک شبکه‌ی واحد و یکپارچه، همگرا خواهند شد.

دسترسی گسترده به دوربین تحت شبکه

ارتباط امن

امنیت شبکه، همیشه به عنوان بخشی مهم از راه‌حل‌های جدید مبتنی بر داده محسوب می‌شود. در یک سیستم نظارت تصویری PoE تحت شبکه، باید مجموعه اقداماتی انجام شود که از دسترسی افراد ناخواسته یا کسانی که قصد خرابکاری دارند، جلوگیری شود. ممکن است دوربین‌های تحت شبکه نظارت ویدئویی، گروه‌بندی‌های مختلفی را برای دسترسی با پسورد ارائه کنند .

شاید برخی از کاربرانِ تأییدشده فقط بتوانند تصاویرِ دوربین‌های خاصی را ببینند. دسترسیِ برخی دیگر شاید در حد اپراتور باشد. عده‌ی کمی هم دسترسی مدیریتی داشته باشند و بتوانند همه‌ی تنظیمات دوربین شبکه را مدیریت کنند.

به غیر از دسترسی چندگانه و محافظت‌شده با پسورد، سیستم‌های نظارت تصویری PoE که از شبکه‌های IP استفاده می‌کنند، ممکن است رمزگذاری AES و فیلتر کردن آدرس IP را هم ارائه کنند.

از این طریق می توان به برخی از آدرس‌های IP مشخص‌شده، حق دسترسی داد.در کنار آن می توان برخی را از دسترسی محروم کرد. همچنین می‌توان از مکانیسم‌هایی شبیه IEEE 802.1X برای کنترل و محدود کردن دسترسی شبکه استفاده کرد.

نصب آسان، از مزایای دوربین PoE

با استفاده از سوییچ های PoE می‌توان هم داده و هم برق را تنها با یک کابل اترنت و بدون نیاز به کابل برقِ جداگانه برای دوربین‌ها فراهم کرد. تنها یک کابل اترنت UTP (جفت سیم به‌هم‌تابیده و بدون روکش محافظ) از دوربین به سوئیچ PoE که در نزدیکی دوربین قرار دارد، وصل می‌شود که راه‌حلی مقرون به صرفه و با صرفه‌جویی در زمان است.

برای نصب دستگاه‌های جدید می‌توان از سیستم کابل‌کشیِ فعلی استفاده کرد و با به‌کارگیری زیرساخت شبکه‌ی موجود، هرگونه توسعه و ارتقای این شبکه نظارتی آسان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سوئیچ PoE

امکان تغییر در شرایط فیزیکی و محل نصب دوربین PoE

برخلاف سیستم‌های آنالوگ که به کابل‌کشی کواکسیال، فیبر نوری یا UTP احتیاج دارند، دوربین های تحت شبکه می‌توانند در هر کجا کهکابل اترنت یا اکسس پوینت بی سیم در دسترس باشد، قرار بگیرند.

این مسئله باعث می‌شود گزینه‌های بیشتری برای محل نصب در اختیار داشته باشید. حالا دیگر می توان به راحتی به پوششِ محل‌های دورتر یا حتی فضای باز هم فکر کرد. اضافه کردن، جابه‌جایی یا حذف دوربین‌ها بدون اینکه بقیه دوربین‌ها یا تجهیزات از کار بیفتند، امکان دیگری است که باعث می‌شود هیچ خللی در ضبط ویدئوها به وجود نیاید.

مدیریت هوشمند و متمرکز

استفاده از یک سیستم نظارتی PoE در شبکه‌های IP برای حفاظت از یکپارچگی و در دسترس بودن تصاویر و فیلم‌های ضبط‌شده، کاری سودمند است و باعث می‌شود داده‌ها از دست نروند، از داده‌های مهم بکاپ گرفته شود و در صورت قطعی، به سرعت به وضعیت قبل بازگردد.

در صورتی که مشکلی به وجود آمد، می‌توان بر همه‌ی دستگاه‌های تحت پوششِ دوربین‌های تحت شبکه، سوییچ های PoE، اکسس پوینت‌ها و وسایل ذخیره‌سازی نظارت کرد.

برای مثال، اگر یک دوربین تحت شبکه از کار بیفتد و به اصطلاح آفلاین شود، سیستم می‌تواند به سرعت ادمین‌های شبکه را باخبر کند تا دوربین دیگری را برای پوششِ آن ناحیه اختصاص دهند. اگر یک حافظه ذخیره‌سازی در دسترس نبود، حافظه ذخیره‌سازیِ علی‌البدل به طور خودکار جایگزین می‌شود و هیچ داده‌ی ضبط‌شده‌ای از دست نمی‌رود.

راهکارهای نظارت تصویری PoE

نظارت ویدئویی برای هرکسی با هر شغل و سِمتی ضروری است. یک سیستم نظارتی مناسب از مردم و اموال آن‌ها محافظت می‌کند و خطر فعالیت‌های مجرمانه را به حداقل می‌رساند. سیستم نظارت تصویری PoE در بسیاری از بخش‌های مهم صنعت مانند کارخانه‌ها، مراکز خرید، شرکت‌های بزرگ و … به کار می‌رود.

نظارت تصویری PoE نه تنها در این صنایع کلیدی، بلکه تا حدودی در زندگی روزمره هم نفوذ کرده است. امروزه میبینیم که در مکان‌هایی مثل مجتمع‌های مسکونی، موسسات آموزشی، کتابخانه‌های عمومی، هتل‌ها و… استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، سیستم نظارتیِ قوی هم برای پایش زیست محیطی و هم برای مدیریت شهری و محلی بسیار مهم است.

رواج استفاده از سیستم نظارت تصویری PoE

اهمیت سیستم نظارتی PoE از منظر تولید روزانه

صنعت تولید بدون مدیریت کارخانه‌ها دوام نخواهد آورد. استفاده از نظارت ویدئویی PoE با وضوح بالا در برخی از انبارها امری متداول است که نه تنها برای جلوگیری از سرقت تجهیزات و کالاهای با ارزش بلکه برای پیشگیری از برخی حوادث در محیط‌هایی که به طور بالقوه خطرناک هستند، امری ضروری است و به این شکل، از ایمنی کارکنان اطمینان حاصل می‌شود.

برای برخی از کسب‌وکارها در صنایع های‌تِک (تکنولوژی پیشرفته)، نصب دوربین های تحت شبکه PoE باعث ایجاد همگرایی بین IT و شبکه نظارتی در دفتر کار می‌شود. با سهیم کردن سوئیچ‌های شبکه یا اضافه کردن سوئیچ‌های جدید، می‌توانید از طریق کابل‌های اترنت، دوربین های تحت شبکه (IP) را به سوییچ های PoE جدید یا فعلی وصل کنید.

همچنین می‌توان تنظیم فضای ذخیره‌سازی فیلم و مدیریت سرورها را به طور همزمان انجام داد. به طور کلی، از شبکه‌های VLAN (شبکه مجازی) برای جدا کردن پورت‌ها در ارتباطات دوربین‌ها و معرفی مسیری انعطاف‌پذیر برای جلوگیری از اختلال در تصاویر دوربین‌ها استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، در اینجا شکلی را مشاهده می‌کنید که نحوه استفاده از این سیستم در ساختمان اداری نشان داده شده است.

سیستم نظارتی poe در ساختمان اداری

کاربرد سیستم نظارتی PoE در زندگی روزمره

ابزارهای نظارتی PoE در زندگی روزمره‌ی ما هم دیده می‌شوند. از این وسایل در مراکز بزرگِ خرید برای شناسایی کسانی که از مغازه‌ها دزدی می‌کنند، استفاده می‌شود. دوربین های تحت شبکه در محیط پارکینگ‌ها برای تشخیص اتفاقات مشکوک به کار می‌رود. از سوی دیگر، بسیاری از مدارس که شبکه‌های IP دارند، به دوربین‌های تحت شبکه PoE روی آورده‌اند.

از این طریق می توانند بر محیط‌های عمومیِ داخل مدرسه نظارت کنند و از امنیت کودکان مطمئن شوند.

همانطور که می‌دانید، دوربین های تحت شبکه (IP) در حال حاضر بخشی ضروری در بیمارستان‌ها هستند. دوربین‌های تحت شبکه معمولا در ورودی‌ها، خروجی‌ها، درهای آسانسور، راهروها و غیره نصب می‌شوند تا هیچ نقطه‌ی کوری باقی نماند و امنیت بیماران و پرسنل پزشکی فراهم شود.

در مرکز کنترل امنیت، مانیتورهای نظارتی ویدئوها را از هر دوربین دریافت می‌کنند که باعث می‌شود مأموران حراست بتوانند نظارتی آنی و در لحظه بر همه‌ی بیمارستان داشته باشند. مدل زیر، این توضیحات را به صورت تصویری بیان می‌کند.

سوییچ های poe و دوربین تحت شبکه در زندگی رومزه

برای آشنایی با VLAN نظارتی، ویدئوی موجود در این لینک را ببینید: VLAN نظارتی چیست؟

اهمیت سیستم نظارتی PoE از منظر پایش زیست محیطی و مدیریت شهری

از منظری دیگر، تکنولوژی نظارتی تحت شبکه در کنترل و پایش محیط زیست به کار گرفته شده است. به عنوان مثال، با نصب دوربین های تحت شبکه PoE شهرداری‌ها و مقامات محلی می‌توانند سطح رودخانه‌ها را به طور منظم کنترل و ارزیابی کنند تا هشدارهای اولیه برای سیل و دیگر حوادث صادر شود.

کاربرد سیستم نظارتی poe در مدیریت شهری

از سوی دیگر، برای داشتن شهری امن‌تر و مدیریت بهتر آن، می‌توان روی کمک سیستم‌های نظارتی هوشمند PoE حساب کرد. به عنوان مثال، سیستم نظارت بر حمل‌ونقل را در نظر بگیرید. دوربین‌های تحت شبکه به زیرساخت شبکه‌ای که از قبل در امتداد خطوط ریلی وجود داشت، وصل شده‌اند.

شبکه‌هایی که در امتداد خطوط ریلی و بزرگراه‌ها وجود دارند، مسافت‌های طولانی را پوشش می‌دهند. این شبکه ها برای توپولوژی حلقه‌ای مناسب هستند. دوربین‌های نظارتی تحت شبکه (IP) در سرتاسر ایستگاه‌ها قرار می‌گیرند و خدمات ایمنی و امنیتی را برای مسافران فراهم می‌کنند.

این دوربین‌ها همچنین به جلوگیری از خرابکاری‌ها و سرقت‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر این در هشدار سریع برای آتش‌سوزی نیز کاربرد دارند. این دوربین های تحت شبکه PoE که امکان کنترل از راه دور را دارند، به طور خاص برای برخی از ایستگاه‌هایی که بدون پرسنل هستند، کاربرد دارند و نظارت زنده و آنی را ممکن می‌کنند.

ملاحظات بیشتر

قبل از استفاده از سیستم نظارتی تحت شبکه PoE یا جایگزین کردن یک سیستم آنالوگ قدیمی با سیستم نظارتی تحت شبکه که امکانات پیشرفته‌ای دارد، باید برخی از نیازمندی‌های فنی را در نظر بگیرید.

تأخیر و پهنای باند شبکه، ظرفیت و ویژگی‌های شبکه، بی‌سیم یا با سیم بودن، ظرفیت هارد دیسک و نرم‌افزار کاربردی، همگی مواردی هستند که باید آن‌ها را لحاظ کنید.

چگونگی طراحی، نصب، ایمن‌سازی و بهینه کردن یک شبکه برای سیستم نظارتی تحت شبکه PoE پرسشی است که قابل تأمل است. باید برای سیستم نظارت ویدئویی PoE که می‌خواهید به سراغ آن بروید، برنامه‌ای همه‌جانبه و دقیق تدارک ببینید.