آیا تامین برق یک سوئیچ PoE توسط سوئیچ PoE دیگر ممکن است؟

فناوری انتقال برق از طریق پورت امکان انتقال هم‌زمان برق و اطلاعات را از طریق یک کابل یا Ethernet میسر می‌کند. به لطف این فناوری برای نصب تجهیزات خود، به فضای کمتری نیاز خواهید داشت. سوئیچ‌های PoE به دلیل بهره‌گیری از این فناوری در بین بسیاری از کاربران دارای محبوبیت زیادی هستند.

بیشتر بخوانید : با موارد استفاده از تکنولوژی PoE آشنا شوید
اما در شرایط واقعی همیشه مشکلاتی ناگهانی مانند قطع برق ممکن است اتفاق بیفتد. در این صورت آیا می‌توان برق مورد نیاز یک سوئیچ PoE را از طریق یک سوئیچ PoE دیگر تامین کرد؟ با مطالعه این مقاله می‌توانید پاسخ به این سوال را دریافت کنید.

با استفاده از یک سوئیچ PoE می‌توان اتصال و برق را از طریق یک کابل انتقال داد. بدین ترتیب می‌توانید تجهیزاتی که از فناوری PD پشتیبانی می‌کنند را با برق تامین شده از سوئیچ PoE روشن کنید. در حال حاضر انواع مختلفی از این سوئیچ‌ها در بازار وجود دارد.

براساس تعداد پورت‌های ، این سوئیچ‌ها به انواع 8، 12، 24 و 48 پورت تقسیم می‌شوند.

نحوه کار یک سوئیچ PoE

پیش از اینکه به سوال ابتدای مقاله پاسخ بدهیم، بیایید در خصوص طرز کار یک سوئیچ PoE و قواعدی که پیرامون آن وجود دارد، بیشتر بدانیم. یک سیستم PoE کامل شامل یک منبع تامین برق (PSE) و یک دستگاه انتقال برق (PD) می‌شود.

تصویر روتر POE دی لینک

سوئیچ PoE یک نوع دستگاهِ PSE است. این دستگاه نه تنها برق مورد نیاز دستگاه‌های کلاینت را تامین می‌کند بلکه برق مورد نیاز در کل ایجاد شده را مدیریت می‌کند. این در حالی است که دستگاه PD در واقع یک کلاینت سیستم PoE است. این دستگاه برق مورد نیاز خود را از دستگاه PSE دریافت می‌کند.

به طور کلی، طرز کار یک سوئیچ PoE در 5 گام قابل تقسیم‌بندی است.

  1. تشخیص: برق خروجی‌ یک سوئیچ PoE به صورت پیش‌فرض ولتاژ بسیار پایینی دارد. اما زمانی که دستگاه PD تشخیص می‌دهد کابل متصل شده به پورت از استاندارد IEEE802.3af پشتیبانی می‌کند، این ولتاژ می‌تواند بالاتر برود.
  2. طبقه‌بندی PD: پس از تشخیص PD، سوئیچ PoE ممکن است دستگاه PD متصل شده را طبقه‌بندی کند و در صورت قطع برق، برق مورد نیاز این دستگاه را تامین کند.
  3. تامین برق: در زمانی (معمولا کمتر از 15 میکروثانیه) که قابل تنظیم است، مرحله تامین برق توسط سوئیچ PoE شروع می‌شود. در این شرایط، سوئیچ، برق با ولتاژ پایین را در دسترس دستگاه PD قرار می‌دهد و کم‌کم این ولتاژ را به 48 ولت DC افزایش می‌دهد.
  4. منبع برق: سوئیچ PoE می‌تواند برای دستگاه‌های PD که از برق مصرفی پایین‌تر از 15.4 وات بهره می‌برند، به عنوان یک منبع برق 48 ولت DC در نظر گرفته شود.
  5. قطع تامین برق: اگر اتصال دستگاه PD از قطع شود، سوئیچ PoE بلافاصله تامین برق برای دستگاه را متوقف می‌کند. این کار معمولا ظرفِ 300 تا 400 میلی‌ثانیه انجام می‌شود. سوئیچ مجددا متصل بودن کابل دستگاه PD را بررسی می‌کند تا در صورت نیاز برق‌رسانی را انجام دهد.

بیشتر بخوانید : دلایل استفاده از کابل‌ اترنت Cat6A در PoE

توان برق خروجی دستگاه‌های PoE چقدر است؟

نسل قبلی فناوری PoE شامل PoE Type 1 و PoE Type 2 است که به ترتیب با نام IEEE 802.3af و802.3at  یا  +PoE شناخته می‌شوند. هر دو نوع از دو جفت کابل PoE استفاده می‌کنند. فناوری Type 1 با حداکثر خروجی 15.4 وات در هر پورت و Type 2 با حداکثر توان خروجی 30 وات به ازای هر پورت، برق را انتقال می‌دهد.

با معرفی استاندارد جدید 802.3bt، دو گزینه جدید Type 3 و Type 4 هم در دسترس قرار گرفت. سوئیچ‌هایی که از Type 3 پشتیبانی می‌کنند با عنوان PoE چهار جفت، ++4PPoE، PoE و UPoE نیز شناخته می‌شود.

در این حالت حداکثر توان خروجی به ازای هر پورت 60 وات است. این گزینه برای اتصال تجهیزات ویدیو کنفرانس، اکسس پوینت‌های بی‌سیم با پشتیبانی از رادیوی چندگانه، دوربین‌های نظارتی یا PTZ و دستگاه‌های مدیریت ساختمان ایده‌آل است.

سوئیچ‌های سازگار با استاندارد Type 4 که به عنوان PoE با توان بالا شناخته می‌شود، توانمندی‌های بالایی در انتقال برق دارد. در این حالت حداکثر توان خروجی 100 وات و به صورت DC است. البته هر دستگاه متصل به سوئیچ در این حالت توان 71.3 واتی را دریافت می‌کند. این نوع سوئیچ‌ها برای اتصال نمایشگرهای تخت و لپ‌تاپ‌ها مناسب هستند.

برای آشنایی با مشخصات PoE Type 4 و سایر انواع سوئیچ‌های PoE می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

نام استاندارد IEEE برق دریافتی توسط دستگاه‌ها (PD) حداکثر توان خروجی هر پورت تعداد کابل دوتایی دستگاه‌های سازگار
PoE IEEE 802.3af 12.95 وات 15.4 وات 2 جفت دوربین‌های نظارتی استاتیک، تلفن‌های VoIP، اکسس پوینت‌های بی‌سیم
+PoE IEEE 802.3at 25.5 وات 30 وات 2 جفت دوربین‌های PTZ، تلفن‌های VoIP، سیستم‌های هشدار دهنده
++PoE IEEE 802.3bt (Type 3) 51 وات 60 وات 4 جفت تجهیزات ویدیو کنفرانس، اکسس پوینت‌های بی‌سیم با رادیوی چندگانه
++PoE EEE 802.3bt (Type 4) 71.3 وات 100 وات 4 جفت لپ‌تاپ‌ها، سیستم های احضار پرستار

استفاده از استاندارد های POE در طول زمان

استفاده از یک سوئیچ PoE برای تامین برق دستگاه PoE دیگر

سوئیچ‌های PoE جزو دستگاه‌های خود تطبیقی محسوب می‌شوند. وقتی دستگاه PSE به یک منبع برق نیاز داشته باشد، دستگاه PD ولتاژ مورد نیاز را در دسترس PSE قرار می‌دهد. این یعنی سوئیچ می‌تواند در حالی که برق خود را از یک دستگاه PoE دیگر دریافت می‌کند، از طریق پورت ‌اش به دستگاه‌های دیگری مانند تلفن‌های VoIP یا اکسس پوینت‌های بی‌سیم برق‌رسانی کند.

این قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی را برای یک سوئیچ PoE فراهم می‌کند. بدین ترتیب یک سوئیچ از نوع PoE دیگر به پریز برق و آداپتور AC محدود نخواهد بود.

برای برق‌رسانی به یک سوئیچ PoE از طریق یک سوئیچ PoE دیگر، فناوری PoE یونیورسال یا UPOE مورد نیاز است. در ادامه در خصوص این فناوری به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

برق‌رسانی به یک سوئیچ PoE از طریق یک سوئیچ PoE دیگر با فناوری UPOE

فناوری UPOE نوآوری جدیدی از شرکت سیسکو سیستمز است. UPOE نخستین فناوری معرفی شده در صنعت است که امکان برق‌ برق‌رسانی با توان 60 وات را از طریق پورت میسر می‌کند. این فناوری توان خروجی دو برابر بیشتری را به ازای هر پورت ارائه می‌دهد. بدین ترتیب امکان استفاده از طیف گسترده‌تری از دستگاه‌ها میسر می‌شود.

به‌کارگیری این فناوری باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی دپارتمان IT در یک کسب‌وکار می‌شود. اما از همه مهم‌تر، این فناوری امکان برق‌رسانی به یک سوئیچ PoE از طریق یک سوئیچ PoE دیگر را میسر کرده است. در ادامه برای درک بهتر این فناوری، مثالی ارائه می‌شود.

اکثر شرکت‌های فعال در زمینه PoE Passthru را ارائه می‌کنند اما تمامی آنها به منابع برق قوی‌تری نیاز دارند. در غیر این صورت، از نظر فیزیکی این کار غیرممکن خواهد بود. اگر X برق تامین شده برای سوئیچ و Y برقی باشد که سوئیچ مصرف می‌کند، در این صورت، Z برقی است که در دسترس دستگاه‌های PoE قرار دارد.

در چنین شرایطی X – Y = Z است. اگر می‌خواهید Z با نیازمندی PoE مطابقت داشته باشد، X باید حداقل مقداری برابر با Z + Y داشته باشد. این یعنی برق ورودی حتما باید UPOE باشد.

جمع‌بندی

معمولا در فضاهای کاری شرکتی، دستگاه‌های بیشتری برای ارتباطات، همکاری، امنیت و بهره‌وری وجود دارد. به همین دلیل، نیاز به سوئیچ‌های PoE نیز بیشتر است. فناوری UPOE به عنوان نسل جدیدی از PoE برق خروجی از طریق پورت را به 2 برابر افزایش داده است.

در سوئیچ‌هایی که از استاندارد PoE+ پشتیبانی می‌کنند، حداکثر توان خروجی به ازای هر پورت 60 وات است. این توان خروجی امکان استفاده از دستگاه‌های مختلف را میسر می‌کند. علاوه بر این، با استفاده از این فناوری امکان برق‌رسانی به یک سوئیچ PoE از طریق یک سوئیچ PoE دیگر نیز در دسترس شما قرار دارد.