ورود XPG به بازار گیمینگ با معرفی لپ تاپ XENIA

لپ تاپ گیمینگ xenia

رسانه anandtech: شرکت تولید کننده درایوهای ذخیره سازی ADATA که با نام تجاری XPG وارد دنیای گیمینگ شده است، قصد دارد تا لپ تاپ XENIA را به عنوان اولین نوت بوک خودش به بازار محصولات گیمینگ عرضه نماید. این لپتاپ که با همکاری شرکت اینتل ساخته شده است، از یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی به همراه نسل ۹ پردازنده‌های Core اینتل و کارت گرافیک NVIDIA بهره می‌برد.

با نگاهی دقیق‌تری به سخت افزار  XPG XENIA ، متوجه می‌شویم که شرکت ADATA از یک SSD یک ترابایتی با مدل SX8200 PCIe 3.0 M.2 و یک رم ۳۲ گیگابایتی به نام  XPG DDR4-2666 SO-DIMM در این نوت‌بوک استفاده کرده است. صرف نظر از تنوع بسیار زیاد نوت‌بوک‌های گیمینگ در بازار، به نظر می‌رسد XPG با این محصول می‌تواند ورود پرقدرتی را به بازار رقابت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: به زبان ساده: استاندارد DDR4 چیست ؟

مشخصات سخت افزاری لپ تاپ XENIA

اولین لپ تاپ گیمینگ XPG با یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی که منطبق بر پلتفرم‌های اینتل و NVIDIA طراحی شده‌، رقیب دست و پا بسته‌ای در برابر سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم رده‌اش به نظر نمی‌رسد. اگر با دقت بیشتری به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که انتخاب این مدل نمایشگر برای لپ تاپ XENIA، یک تصمیم درست و منطقی از سمت طراحان این محصول بوده است. چرا که این نوت‌بوک از طراحی جعبه سفید (White-Design) اینتل استفاده می‌کند. هدف اینتل از ساخت این شیوه طراحی، کمک به شرکت‌هایی است که به تازگی قصد ورود به صنعت بازی‌سازی دارند اعلام شده است. همانند بسیاری از لپتاپ های گیمینگ، لپتاپ XENIA هم از یک صفحه نمایش با نرخ نوسازی ۱۴۴هرتز و کیبوردی با نور زمینه RGB و سیستم خنک‌ کننده فوق پیشرفته بهره می‌گیرد. شرکت XPG همچنین تصمیم گرفته که XENIA را در دو مدل با کارت‌های گرافیک‌ متفاوت به بازار عرضه کند.

قلب تپنده XPG XENIA نسل نهم پردازنده‌های هشت هسته‌ای اینتل با نامCoffee Lake Refresh است. استفاده XPG از پردازنده Intel i7-9750H این سوال را در نظر منتقدان حوزه گیمینگ به وجود آورده که چرا این شرکت از مدل پیشرفته‌تر پردازنده‌های اینتل یعنی Comet Lake استفاده نکرده است؟ البته نکته اینجاست که پردازنده Comet Lake در مقایسه با نسل قبل، پیشرفت اندکی داشته‌اند که همین موضوع نشان از توانایی بالای Intel i7-9750H در پردازش اطلاعات دارد. فرکانس معمول این پردازنده 2.6GHz است. در حالی که میزان فرکانس در پردازش‌های سنگین تا 4.5GHz نیز افزایش پیدا می‌کند.

شرکت ADATA در کنار پردازنده قدرتمند i7-9750H، لپ تاپ XENIA را به به روزترین حافظه ذخیره سازی و رم تولید شده توسط خودش مجهز کرده است. یک رم با ظرفیت ۳۲ گیگابایت و تکنولوژی DDR4-2666 به حالت SO-DIMM در داخل این نوت‌بوک قرار گرفته است. در حال حاضر XPG اطلاعات جزیی این رم را منتشر نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد در داخل XENIA از دو رم ۱۶گیگابایتی DIMM استفاده شده باشد. همچنین در این دستگاه از SSD مدل XPG SX8200 Pro با ظرفیت یک ترابایت استفاده شده است. ADATA برای بهبود عملکرد محصول خود، در طراحی این درایوها از کنترلر SSD با نام Silicon Motion SM2262EN بهره گرفته است. طبق اعلام شرکت سازنده، سرعت خواندن اطلاعات در این SSD چیزی در حدود 3500MB و سرعت نوشتن اطلاعات نیز 3000MB است.

مشخصات لپ تاپ XENIA

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، لپ تاپ XPG XENIA از یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی IPS 1080p با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز بهره می‌برد. متاسفانه سایر ویژگی‌های جزیی این صفحه نمایش منتشر نشده و هنوز اطلاعاتی در خصوص نحوه نمایش کاراکترها در دست نیست. البته پیش بینی می‌شود همانند سایر نوت‌بوک‌های گیمینگ، صفحه نمایش XENIA از فضای رنگی sRGB پشتیبانی نماید.

در بخش کارت گرافیک، XPG به دنبال استفاده از NVIDIA GeForce رفته است. مدل پایه لپ تاپ XENIA با کارت گرافیک GTX 1660 Ti با ۶ گیگابایت VRAM به بازار می‌آید. این در حالی است که مدل پیشرفته XENIA پا را از این هم فراتر گذاشته و کارت گرافیک GeForce RTX 2070 Max-Q با ۸ گیگابایت حافظه VRAM را به کاربران عرضه می‌کند.

با نگاهی به کیبورد XENIA، متوجه می‌شویم که XPG کلید‌های کیبورد بی‌صدا نوری-مکانیکی را در اختیار کاربر گذاشته است. به علاوه، پشت هر کلید کیبورد نیز یک RGB LED قرار گرفته که به گیمر اجازه می‌دهد نحوه نمایش نور بر روی کیبورد را شخصی سازی کند. در پایین کیبورد هم یک موس پد شیشه‌ای با دقتی بی‌نظیر جای گرفته است.

در بخش اتصالات Wi-Fi، XENIA پیشرفته‌ترین Wireless adapter شرکت اینتل با نام AX200 را در دل خود جای داده است. همین موضوع باعث شده تا XENIA علاوه بر پشتیبانی از Wi-Fi 6، به راحتی با دستگاه‌های BT 5.0 نیز ارتباط برقرار کند. در خصوص اتصالات با سیم، XENIA از یک پورت تاندربولت ۳ (با قابلیت پذیرش USB Type-C) و سه پورت USB 3.2 G2 Type-A پشتیبانی می‌کند.

یک پورت HDMI و یک جک ۳.۵ میلیمتری برای اتصال هدفون و میکروفون، سایر پورت‌هایی هستند که در بخش پشتی XENIA قرار گرفته‌اند. XPG حتی قابلیت پشتیبانی از Gigabit Ethernet را نیز در نوت‌بوک خود قرار داده تا کاربران بتوانند با استفاده از کابل‌های RJ45، به یک شبکه متصل شوند.

سخت افزار لپتاپ xpg xenia

لپ تاپ گیمینگ XPG با صفحه نمایشی ۱۵-اینچی، به هیچ عنوان یک لپ‌تاپ سبک و قابل حمل نیست. این دستگاه با بدنه‌ای از جنس منیزیم، وزنی در حدود ۱.۸۵ کیلوگرم و ابعادی به اندازه ۳۵۶.۴ در ۲۳۳.۶ در ۲۰.۵ میلی‌متر دارد. البته XPG با قرار دادن یک باتری ۶ سلولی ۹۴ وات بر ساعت، توانسته استفاده بهینه‌ای از فضای داخلی محصول داشته باشد. البته ظرفیت این باتری در حدی نیست که بتواند یک روز کامل بدون نیاز به شارژ مجدد برای شما کار کند؛ اما به هر حال همین میزان می‌تواند رضایت شما را جلب نماید. طبق اعلام XPG، باتری این دستگاه می‌تواند تقریبا ۱۰ ساعت به صورت مداوم، کارهای سبک را انجام دهد.

جدول فنی XENIA

لپ تاپ XENIA از نرم افزار اختصاصی XPG به نام XPG Prime نیز پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار به کاربر اجازه می‌دهد تا یک بالانس بین Performance و طول عمر باتری برقرار کند. XPG Prime همچنین این قابلیت را به شما می‌دهد تا اطلاعاتی مانند دما و سرعت عملکرد بخش‌های مختلف سیستم را مشاهده کنید.

در پایان، باید اشاره کنیم که XPG هنوز قیمت نهایی این نوت‌بوک را به طور رسمی اعلام نکرده است. اما با نگاهی به لیست قیمت محصولات، می‌توان پیش بینی کرد که XENIA با کارت گرافیک GTX 1660 Ti با قیمت ۱۶۹۹ دلار و XENIA با کارت گرافیک RTX 2070 با قیمت ۲۱۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. طبق اعلام منابع معتبر، لپ تاپ XENIA در ابتدا در کشور‌های ایالات متحده آمریکا، مکزیک و تایوان عرضه می‌شود. در حالی که سایر بازارهای جهانی می‌توانند در سه ماه سوم سال، شاهد حضور XPG XENIA باشند.