بررسی لپ‌تاپ XPG XENIA با صفحه نمایش ۱۵ اینچی توسط رسانه tweaktown

رسانه tweaktown در بررسی لپ تاپ XPG XENIA می نویسد : شرکت تایوانی ADATA که در صنعت گیمینگ، تحت برند XPG مشغول فعالیت است، توانسته در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی در این بازار به پا کند. این برند با عرضه محصولات متنوع، از هارد و مموری گرفته تا کیس‌های کامپیوتری، توانسته نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب نماید. علاوه بر این محصولات، XPG اخیرا توانسته ورود موفقی به بازار منابع تغذیه یا PSUها داشته باشد. XPG حالا محصول جدید خود با نام لپ تاپ XPG XENIA را روانه بازار کرده است.

XPG این بار با وارد شدن به بازار عرضه کنندگان لپ تاپ های گیمینگ، چالش جدیدی را برای خود تعریف کرده است. یکی از جالب‌ترین نکات در خصوص این لپ تاپ، همکاری مستقیم اینتل در طراحی آن است. البته شرکت اینتل در گذشته نیز با همکاری شرکت Tong Fong تجربه حضور به عنوان یک تامین کننده قطعه را داشت.

شاید بسیاری از افراد در هنگام خرید یک لپ تاپ WhiteBox  ( وایت باکس اصطلاحا به محصولاتی گفته می شود که توسط شرکت های حرفه ای و معروف درست نشده اند) مانند Clevo اندکی مردد باشند. اما داستان نوت بوک XPG XENIA اندکی متفاوت است. چرا که اینتل نقش مستقیم در طراحی این سیستم داشته است.

بیشتر بخوانید: ورود XPG به بازار گیمینگ با معرفی لپ تاپ XENIA

ویژگی‌های لپتاپ XPG XENIA

در این تصویر می‌توان تمام قابلیت‌های XENIA 15 را در یک قاب دید. تنها تفاوت مدل‌های مختلف این دستگاه یعنی 1660Ti و 2070 Max-Q کارت گرافیک (GPU) آن‌هاست. در این بررسی نگاه موشکافانه‌ای به مدل Xenia 15 1660Ti خواهیم انداخت. موتور محرکه این لپ تاپ با بدنه‌ای منیزیمی، یک پردازنده i7-9750H است. این مدل پردازنده در مقایسه با نسل دهم پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل به نام Ice Lake و همچنین نسل دهم پردازنده‌های ۱۴ نانومتری Comet Lake، اندکی قدیمی حساب می‌آید.

ویژگی‌های لپتاپ XPG XENIA

اینکه چرا اینتل از جدیدترین نسخه پردازنده‌هایش در لپتاپ Xenia استفاده نکرده‌ است، همچنان جای سوال دارد. اما با نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های این پردازنده‌ها می‌توان دلیل این انتخاب اینتل را درک کرد. صرف نظر از اینکه پردازنده‌های Comet Lake فرکانس کاری بالاتری دارند، باز هم در بررسی نقشه‌های Lithography می‌توان فهمید که هر دو نسل از پردازنده، عملکردی نسبتا مشابه دارند. در نتیجه i7-9750H نه تنها از پس پردازش اطلاعات سنگین بازی‌ها به راحتی برمی‌آید، بلکه یک انتخاب مناسب برای افرادی است که به دنبال یک محصول ساده و کاربردی هستند.

بیشتر بخوانید : رفرش ریت چیست؟ چه تاثیری در کیفیت مانیتور گیمینگ دارد؟

هر دو مدل XENIA، مجهز به یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی با کیفیت 1080p هستند که نرخ نوسازی 144Hz را پشتیبانی می‌کنند. نسبت صفحه نمایش به بدنه این لپ‌تاپ نیز ۸۵ درصد است که در مقایسه با سایر رقبای موجود در بازار، یک عدد معمولی محسوب می‌شود. طیف‌های رنگی این صفحه نمایش به صورت ۹۹ درصد SRGN و۶۰ درصد Adobe RGB و ۷۲ درصد NTSC و حداکثر نور این صفحه نمایش نیز ۳۰۰ کاندل است. صفحه نمایش IPS این لپ تاپ، در کمتر از ۳.۸ میلی‌ثانیه به درخواست کاربر واکنش نشان می‌دهد. می توانید در این راهنمای خرید مانیتور گیمینگ درباره تاثیر سرعت پاسخگویی، رفرش ریت و دیگر ویژگی های مانیتورهای گیمینگ بیشتر بخوانید.

اتصالات ورودی و خروجی این دستگاه‌ هم تنوع نسبتا بالایی دارد. در ادامه نگاهی به این لیست خواهیم داشت.

اتصالات لپ تاپ گیمینگ XPG XENIA

  • نسل دوم درگاه USB 3.2 Type-A با سرعت 10Gbps
  • درگاه تاندربولت نسخه سوم Type-C
  • دو درگاه نسل اول USB 3.2 Type-A
  • درگاه HDMI
  • درگاه RJ45
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون
  • درگاه ورودی SDCard
  • این دستگاه همچنین مجهز به اتصال LAN با سرعت 1Gb و کارت شبکه وای‌فای intel Wi-Fi 6 AX200 و بلوتوث ۵.۱ است.

لپ تاپ Xenia همچنین از یک رم DDR4 با ظرفیت ۳۲ گیگابایت با فرکانس 2666MHz DDR4 بهره می‌برد. البته این امکان وجود دارد که کاربر در صورت نیاز به یک رم با سرعت بالاتر، آن را جا به جا کند. حافظه ذخیره‌سازی این دستگاه، یک SSD بسیار پیشرفته ساخت شرکت ADATA است. این SSD که  SX8200 Pro نام دارد،فرم فکتور M.2 و یک ترابایت ظرفیت دارد. XPG همچنین یک مکان اضافه برای قرار دادن SSD دوم نیز بر روی این دستگاه تعبیه کرده است. در ادامه نگاه دقیق‌تری به عملکرد این بخش از لپ تاپ XENIA 15 خواهیم انداخت.

در کنار تمام سخت‌ افزارهایی که تا الان اشاره کردیم، Xenia به یک وبکم با کیفیت 720p نیز مجهز است. وجود دوربین IR این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند از Windows Hello برای باز کردن قفل صفحه استفاده نمایند.

بازاریابی XPG Xenia 15

در این بخش، ما نکاتی که توسط شرکت سازنده برای محصول بیان شده را در نظر گرفته و سعی می‌کنیم تا آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات XPG Xenia

در این تصویر، تعدادی از ویژگی‌های این محصول به صورت تیتر وار معرفی شده که یک روش بسیار متداول برای بیان قابلیت‌هاست.

همکاری xpg intel

در این تصویر، XPG با قرار دادن لوگو خودش در کنار اینتل، اعلام می‌کند که Xenia محصول مشترک این دو کمپانی است.

۳۲ گیگ رم xpg xenia

شرکت XPG یکی از شرکت‌های شناخته شده در حوزه تولید قطعات کامپیوتری مانند مموری و SSD است. در نتیجه این تبلیغ می‌تواند مشتری را قانع کند که این برند از بهترین قطعات در ساخت Xenia استفاده کرده است. وجود دو مموری ۱۶ گیگابایتی SO DIMM ظرفیت شگفت انگیز ۳۲ گیگابایت با فرکانس 2666MHz را به کاربر ارائه می‌دهد. این آمار برای یک لپ تاپ گیمینگ فوق‌العاده است. در نتیجه خیال کاربر از پردازش اطلاعات سنگین راحت خواهد بود.

ssd لپ تاپ xpg xenia

لپ تاپ XPG XENIA همچنین به یک NVMe SSD با ظرفیت یک ترابایت مجهز شده است.SSD SX8200 می‌تواند یک راه‌حل فوق‌العاده برای رفع چالش‌ها و ارائه یک سرعت بی‌نظیر به کاربر باشد.

رفرش ریت مانیتور xenia

نمایش درست تفاوت مانیتورهایی با نرخ نوسازی متفاوت در یک تصویر تبلیغاتی،‌ کاری نشدنیست. اما با این حال، بسیاری از شرکت‌ها برای نمایش قابلیت‌های محصول خود از این روش استفاده می‌کنند. XPG هم تلاش کرده تا با در کنار هم قرار دادن دو تصویر، توجه کاربر را به این نکته جلب نماید. چرا که به طور قطع، استفاده از نمایشگری با نرخ بازسازی 144Hz تجربه کاربری بهتری را ارائه خواهد کرد.

کیبورد Xenia 15

کلید‌های کیبورد لپ تاپ XPG XENIA به صورت مکانیکی طراحی شده‌اند و از قابلیت Optical Trigger بهره‌ می‌برند. در نتیجه این طراحی، کیبورد دستگاه در مقایسه با کیبوردهایی که کلید‌های آن‌ها به صورت scissor-switch قرار داده شده‌اند، ماندگاری بالاتری داشته و در طول زمان با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند. دامنه حرکت هر کلید ۲ میلی‌متر است. این حقیقت باعث می‌شود کاربر مجبور نباشد در زمان کار، فشار بیش‌ از حدی به انگشتانش وارد کند. علاوه بر تمامی این موارد، باید اشاره کنیم که محصولات XPG از یک نرم افزار اصلی پشتیبانی می‌کنند که به کاربر اجازه تنظیم رنگ LEDهای پشت کیبورد را می‌دهد.

ضخامت بسیار کم xenia

بدنه Xenia تنها ۲۰.۵ میلی‌‌متر ضخامت دارد. این عدد به مراتب پایین‌تر از استاندارد لپ تاپ ‌های گیمینگ موجود در بازار است. همچنین نسبت بدنه به صفحه نمایش در این لپ تاپ، ۸۵ درصد است. کناره‌های این دستگاه بسیاری باریک ساخته شده و در بخش بالایی آن به علت وجود دوربین IR اندکی ضخیم‌تر از سایر بخش‌هاست.

با قاطعیت می‌توان XPG Xenai 15 را یکی از لپ تاپ های گیمینگ فوق‌العاده موجود در بازار دانست. برای اینکه این ادعا را ثابت کنیم، بهتر است اندکی بیشتر آن را به چالش بکشیم.

بسته بندی و وسایل جانبی لپ تاپ XPG XENIA

بسته بندی xenia 15

XPG بر روی جعبه این دستگاه از ترکیب رنگی محبوب خود یعنی مشکی و قرمز استفاده کرده است. نام XPG در کنار Xenia 15 بر روی صفحه رویی بسته بندی قرار دارد. در بخش کناری جعبه نیز شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به لپ تاپ XPG XENIA را مشاهده نمایید. یکی از مواردی که عدم حضورش بر روی جعبه احساس می‌شود، توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های دستگاه است. چیزی که ما معمولا بر روی جعبه بسیاری از لپ تاپ ها می‌بینیم.

محتویات جعبه xenia 15

در داخل جعبه و در کنار لپ تاپ XPG XENIA، یک کیف مخصوص با حباب‌های فومی را مشاهده خواهید کرد.

اکسسوری لپ تاپ

در کنار این موارد، یک دفترچه راهنما و گارانتی هم وجود دارد. وسایل جانبی موجود در جعبه شامل موارد زیر است:

  • پاور دستگاه به همراه کابل AC
  • ۳ عدد برچسب بدنه
  • دفترچه راهنما
  • صفحه استیکرها
  • اطلاعات اولیه دستگاه

اینکه XPG به کاربر این آزادی عمل را داده که در صورت تمایل برچسب‌ها را بر روی بدنه دستگاه بچسباند، نظر بسیاری از منتقدان از جمله ما را جلب کرده است. بسیاری از سازندگان لپ تاپ، بخش استراحتگاه دست را به عنوان یک تابلو اعلانات استفاده کرده و برچسب‌هایی که قابلیت لپ تاپ را معرفی می‌کنند را بر روی آن می‌چسبانند.

آداپتور FSP لپتاپ XENIA

آداپتور FSP لپ تاپ XENIA با توان ۲۳۰ وات، می‌تواند در زمان کوتاهی باتری  لپ تاپ Xenia 15 را شارژ کند.

حال که جعبه گشایی این دستگاه را تمام کردیم، بیایید ویژگی‌های مختلف آن را از نزدیک بررسی کنیم.

بررسی کلی  XPG Xenia 15

نمای جلو لپتاپ xpg xenia نمای پشت لپتاپ xpg xenia

قسمت بالایی لپ تاپ ظاهری خاکستری رنگ دارد که در سمت چپ آن، نام XPG در داخل یک مثلث نقش بسته است. وقتی از بالا به لپ تاپ XENIA نگاه ‌کنیم، در بخش پایینی لولا‌هایی را مشاهده خواهیم کرد که امکان باز و بسته شدن صفحه نمایش را به وجود می‌آورند.

وقتی XENIA 15 را برمی‌گردانیم، اولین چیزی که توجه ما را به خودش جلب می‌کند، نوارهای پلاستیکی در بالا و پایین برای جلوگیری از سر خوردن دستگاه بر روی سطوح است. همچنین دریچه‌های تهویه دستگاه نیز در بخش زیرین قرار گرفته است.

قطر کم Xenia15

در این بخش همچنین یک برچسب بسیار بزرگ نیز وجود دارد که لوگو اینتل و توضیحاتی در خصوص نقش اینتل در طراحی این محصول بر روی آن درج شده است.

بخش‌های کناری این دستگاه، میزبان بلندگوهای Downward-Firing هستند. به صورت کلی تمام بخش‌های بدنه با استفاده از ۱۰ پیچ به یکدیگر متصل شده‌اند.

درگاه های لپتاپ Xenia

  • نسخه دوم USB 3.2 Type-A
  • تاندربولت نسخه سه Type-C
  • دو درگاه USB 3.2 نسل اول
  • درگاه HDMI
  • جک ۳.۵ میلی متری
  • محل پذیرش SDCard

بسیاری از سازندگان لپ تاپ های امروزی، از درگاه تاندربولت در محصولات خود استفاده می‌کنند. این درگاه‌ها امکان اتصال دانگل‌های نسل جدید به لپتاپ را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاندربولت چیست ؟

درگاه‌های اتصالی گوناگون موجود بر روی لپ تاپ XPG XENIA به کاربر اجازه می‌دهند بدون نیاز به استفاده از مبدل USB، بتوان هر نوع دستگاهی را به XENIA 15 متصل کرد.

کیبورد لپ تاپ گیمینگ xenia

XPG در ساخت Xenia 15 از کیبوردی با کلید‌های Optical استفاده کرده است. قرارگیری دکمه‌ها در کنار یکدیگر به صورتی است که اجازه می‌دهد نور پس زمینه به راحتی دیده شود و زیبایی بی نظیری به دستگاه شما ببخشد. کیفیت ساخت دکمه‌ها بسیار خوب است و انگشتان کاربر در زمان استفاده، خسته نمی‌شود. در بخش بالا سمت راست کیبورد، دکمه‌ پاور و تغییر عملکرد دستگاه قرار گرفته‌اند. دکمه تغییر عملکرد دستگاه می‌تواند سه وضعیت مختلف را در اختیار کاربر قرار دهد.

  • حالت ذخیره باتری
  • حالت بالانس
  • حالت ایده‌آل

بیشتر بخوانید : معرفی کیبوردهای مکانیکی و کلیدهای آنها

در حالت بالانس، نویز تولید شده توسط فن دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و دمای دستگاه کم می‌شود. در حالت ذخیره باتری، قابلیت CPU Boost از کار افتاده و فن‌ها تلاش می‌کنند تا دمای سیستم را کاهش دهند. همچنین انرژی مصرفی توسط بخش‌های مختلف سیستم نیز کمتر می‌شود. وقتی لپ تاپ XPG XENIA را بر روی حالت ایده‌آل قرار می‌دهید، تمام سخت‌افزارها با بالاترین قدرت خود شروع به کار می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که دستگاه در این حالت، نویز زیادی تولید کند و گیمر مجبور باشد در هنگام بازی از هدست استفاده نماید.

در سمت راست قسمت استراحتگاه دست، XPG شعار خود را با یک فونت بزرگ چاپ کرده است. به شخصه فکر می‌کنم اگر XPG به جای چسباندن این برچسب بر روی بدنه دستگاه، آن را به صورت جداگانه در جعبه قرار می‌داد، حرکت بهتر بود. Xenia 15 یک نوت بوک فوق‌العاده زیبا با طراحی مینیمال است. به همین دلیل وجود یک استیکر بسیار بزرگ و زمخت، می‌تواند بر ظاهر کلی دستگاه تاثیر منفی بگذارد.

مانیتور xpg xenia

Xenia 15 یک صفحه نمایش با ابعاد ۱۵.۶ اینچ داشته که از یک پنل AHVA IPS با نرخ نوسازی 144Hz و زمان پاسخگویی ۲.۸ میلی‌‌ثانیه استفاده می‌کند. بیشترین روشنایی این صفحه نمایش نیز ۳۰۰ کندل است. با در نظر گرفتن فضای رنگی Adobe RGB، لپ تاپ XENIA در زمان استفاده‌های عادی نیاز به تغییرات دارد. این در حالی است که گیمرها در زمان بازی با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.

تاچ پد لپتاپ xenia

سازنده Xenia 15 یک روکش پلاستیکی بر روی موس پد قرار داده که تصاویری بر روی آن وجود دارند. این تصاویر، نقطه‌ای خاص بر روی موس پد را به کاربر نشان می‌دهند. هدف از قرار دادن این نقطه بر روی موس پد، این است کاربر بتواند با دو بار کلیک بر روی آن، موس پد را غیر فعال کرده و از یک موس جداگانه استفاده نماید. در کنار این نقطه، یک چراغ هشدار نیز قرار گرفته که به شما اطلاع می‌دهد که موس پد در کدام وضعیت قرار دارد.

وبکم لپتاپ گیمینگ xenia

نوار بالای صفحه نمایش، دوربین قدرتمند 720p HD را در دل خود جای داده است. اما دلیل ضخامت نسبتا زیاد نوار بالایی تنها این دوربین نیست. بلکه یک دوربین IR نیز در سمت راست دوربین اصلی قرار گرفته است. دوربین IR به کاربر کمک می‌کند تا با استفاده از قابلیت Windows Hello به راحتی لاگین کند. سوراخ‌های کوچک موجود در کنار دوربین نیز محل قرارگیری میکروفون‌هایی است که برای تماس تصویری و یا صوتی کاربرد دارند.

حداکثر زاویه باز شدن لپ تاپ xpg xenia

در تصویر بالا، میزان خم شدن صفحه نمایش به راحتی قابل مشاهده است. با توجه به این تصویر، نتیجه می‌گیریم که گیمر می‌تواند زاویه صفحه نمایش را به صورت دلخواه تنظیم کرده و بهترین زاویه دید ممکن را داشته باشد.

رنگ پس زمینه کیبورد نوت بوک xenia

در تصویر بالا، صفحه نمایش دسکتاپ ویندوز را نشان می‌دهد. ما رنگ LEDها را به سبز تغییر دادیم تا بتوانیم تصویر مناسبی را از Xenia ثبت کنیم.

اجزای داخلی Xenia 15 و بررسی مدارها

باز شده لپ تاپ زنیا xpg

پنل پایینی لپتاپ Xenia با ۱۰ پیچ به بدنه متصل شده است. از آنجایی که همه پیچ‌ها یک شکل هستند، دیگر نگرانی در خصوص اشتباه جا زدن آن‌ها در زمان سرهم کردن دستگاه وجود نخواهد داشت.

مکان قرارگیری رم های SO-DIMM با استفاده از یک صفحه پلاستیکی قابل جداسازی، پوشانده شده است.

زیر لپ تاپ گیمینگ xenia

با نگاهی دقیق به زیر دستگاه، متوجه می‌شویم که تمام قطعات Xenia 15 به راحتی در دسترس هستند. مکان قرارگیری SSD M.2 در بخش راست و محل قرارگیری اسلات‌های مموری در بخش مرکزی لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند. سمت چپ دستگاه نیز محل قرار گیری کارت Wi-Fi است که در صورت نیاز می‌توانید آن را جا به جا کنید.

سیستم خنک‌کنندگی از دو المان کلی که به پردازنده و کارت گرافیک چسبیده‌اند، تشکیل می‌شود. در کنار پردازنده مرکزی سه لوله خنک کننده قرار دارند. این در حالی است که کارت گرافیک به دلیل تولید گرمای بیشتر، ۴ لوله خنک کننده دارد. لوله‌های خنک کننده گرمای تولید شده در این دو بخش را به قسمت‌های کناری و پشتی بدنه منتقل می‌کنند.

سیستم خنک کننده لپ تاپ xpg xenia 15

در این بخش می‌توانید دو اسلات ۱۶ گیگابایتی SO-DIMM که ظرفیت فعالیت در فرکانس 2666MHz دارند را مشاهده کنید.

محل قرار گیری درایو ssd لپتاپ xenia

در این تصویر نیز می‌توانید SSD SX8200 با ظرفیت ۱ ترابایت را مشاهده نمایید. اگر نیاز به افزایش ظرفیت ذخیره سازی سیستم داشته باشید، فضای کافی برای اضافه کردن یک SSD دیگر نیز فراهم شده است.

کارت شبکه xenia

در این تصویر می‌توانید چیپست PCH اینتل را ببینید. مصرف انرژی در این نسل از چیپست‌های کنترلی اینتل به قدری پایین است که نیازی به استفاده از heat sink بر روی آن‌ها وجود ندارد. در کنار این چیپست نیز کارت Wi-Fi مدل AX200 Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.1 قرار گرفته است. از آنجایی که این کارت Wi-Fi جدیدترین نمونه موجود در بازار است، گیمرها برای یک مدت کوتاه، نیازی به جایگزین کردن آن با نسخه جدیدتر نخواهند داشت.

باتری لپ تاپ xpg xenia

طبق قوانین بین‌المللی، ظرفیت باتری تمام دستگاه‌ها به دلیل مسائل ایمنی پرواز، باید کمتر از ۹۹ وات بر ساعت باشد. XPG‌ نیز با توجه به این قانون، ظرفیت ۹۳.۴۸ وات بر ساعتی را برای لپ‌تاپ خود در نظر گرفته است. در نتیجه، کاربر می‌تواند بدون نگرانی از تمام شدن باتری، مدت نسبتا طولانی را با لپتاپ Xenia کار کند.

کارت گرافیک xenia 15

تصویر بالا، کارت گرافیک Nvidia N17E-G0-A1 را نشان می‌دهد. با استفاده از این کارت گرافیک بر روی دستگاه 1660Ti، امکان نمایش تصویر با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز بر روی نمایشگر فراهم می‌شود. در کنار این کارت گرافیک قدرتمند، شش پکیج GDDR6 Micron با ظرفیت 14 Gbps و با PN مشخص MT61K256M32JE-14 قرار گرفته‌ است.

در همسایگی کارت گرافیک، نسل نهم پردازنده‌ Core i7-9750H با شش هسته قرار دارد. کلاک پایه در این پردازنده 2.6Ghz است. در حالی که این عدد در بیشترین میزان خود به 4.5Ghz نیز می‌رسد. بسیاری از منتقدان بر این باورند که اینتل باید از نسل دهم پردازنده‌های خود در این محصول استفاده می‌کرد. اما همانطور که قبل‌تر هم بیان کردیم، اختلاف بین این دو سری به قدری ناچیز است که نمی‌توان از اینتل به دلیل استفاده از نسل نهم انتقاد کرد.

xpg xenia vram

در قسمت بالایی کارت گرافیک، یک VRM با ۶ یا ۸ فاز قرار گرفته است. اینکه نمی‌توانیم به طور کاملا دقیق بگوییم، به دلیل دید محدود ما به داخل دستگاه است.

با تغییر مکان Display Ribbon به کناره‌های بدنه، درگاه تاندربولت ۳ Type-C به راحتی قابل مشاهده است. این جا به جایی امکان قرارگیری PCIe gen 3×4 و DisplayPort 1.4 را در کنار یکدیگر فراهم کرده است.

BIOS/UEFI و نرم افزار

UEFI لپ تاپ XPG XENIA

xenia 15 ufei

با ورود به UEFI شما با فضایی مواجه می‌شوید که حالتی بسیار ساده و اولیه دارد. از آن‌ جایی که ما نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در سیستم نداریم، هیچ نگرانی در کار با این بخش وجود نخواهد داشت.

همانطور که در تصویر مشاهد می‌کنید، بخش BIOS اطلاعات مهم بسیاری را در دل خود جای داده است. از آنجایی که ما نیازی به تغیییر بخش‌های مختلف نداریم، تنها کافیست مراحل را پشن سر بگذارید. علاوه بر این، امکان انتخاب boot device ذخیره نیز وجود دارد.

ریبوت xenia 15

وقتی سیستم شروع به کار می‌کند، یک صفحه مشکی با لوگو XPG در وسط نمایش داده می‌شود.

نرم افزار لپتاپ گیمینگ XPG XENIA

نرم افزار لپتاپ گیمینگ XPG XENIA

XPG Prime که به نوعی نقش مرکز کنترل را در دستگاه‌های XPG بازی می‌کند، به صورت پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده‌ است. XPG همچنان نسخه اصلی این نرم افزار را منتشر نکرده و کاربران باید از نسخه بتا XPG Prime استفاده کنند. البته نسخه بتا XPG Prime به قدری خوب طراحی شده که قادر است پاسخگو نیاز کاربران XPG باشد.

منوی نرم افزار xpg xenia

همانطور که مشاهده می‌کنید، XPG Prime امکان شخصی سازی موارد مختلف را به کاربر می‌دهد. به عنوان مثال، گیمر می‌تواند نور پس زمینه کیبورد و میزان انرژی مصرفی را مدیریت نماید. XPG Prime همچنین قادر است اطلاعات بخش‌های گوناگون سیستم‌ را به کاربر نمایش دهد.

نرم افزار nvidia

با ورود به بخش Nvidia Control panel، می‌توانید تعداد از درایورهای کارت گرافیک Xenia 15 را مشاهده کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، نسخه ۴۳۱.۶۲ در حال حاضر آماده نصب است. با به روز رسانی این درایور، شما می‌توانید عملکرد کارت گرافیک دستگاه‌ها بهبود ببخشید.

بنچمارک سیستم/پردازنده لپ تاپ XPG XENIA

WPrime

اولین گزینه ما برای شروع، بنچمارک WPrime است. این بنچمارک با اجرای فرآیند‌های Multithreading می‌تواند عملکرد تمام هسته‌های یک پردازنده را مورد بررسی قرار دهد. برای شروع، باید تعداد Threadهای مورد نظر برای انجام آزمایش را مشخص کنید. با استفاده از این روش، شما می‌توانید هم به صورت جداگانه و هم به صورت ترکیبی، عملکرد هسته‌های پردازنده را ارزیابی کنید.

wprime بنچمارک

آزمایش اول که 32M نام دارد، عملکرد هسته‌های مختلف یک پردازنده را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این آزمایش‌ها قصد داریم تا پردازنده 9750H لپ تاپ Xenia 15 را با پردازنده‌های 9980HK و 8809G مقایسه کنیم. نتایج نشان می‌دهد که پردازنده نسل ۹ با دو هسته اضافی، عملکرد خوبی را از خودش به نمایش می‌گذارد.

wprime بنچمارک cpu

تست ۱۰۲۴ در مقایسه با آزمایش قبلی، پیچیدگی بیشتری دارد. این آزمایش بسته به تعداد پردازش‌ها و فرکانس پردازنده می‌تواند از ۳۰ ثانیه تا چندین دقیقه به طول بیانجامد. در این آزمایش هم مشاهده می‌شود که Xenia 15 توانسته انتظارات را به خوبی برآورده کرده و نتایج تقریبا مشابهی با 9980K در Ghost Canyon NUC داشته باشد. ضخامت ۲۰ میلی‌متری Xenia 15 را در نظر بگیریم، حتی می‌توان این نتیجه را یک دستاورد خوب برای این محصول دانست.

SuperPi

شاید در نگاه اول، تست SuperPi اندکی قدیمی به نظر برسد. اما این بنچمارک همچنان می‌تواند تفاوت پردازنده‌ها مختلف در پردازش‌های Single-Threaded را به خوبی نشان دهد. قدیمی بودن این ابزار سبب می‌شود تا پردازنده‌هایی با معماری اینتل، نمره بالایی در این آزمایش بگیرند. در نتیجه دقت این آزمایش در مقایسه با سایر بنچمارک‌ها، کمتر است.

superpi benchmark

با استفاده از SuperPi می‌توان حداقل بهره‌وری پردازنده در زمان استفاده از یک رشته را به دست آورد.

Blender

blender cpu benchmark

با بررسی نتایجی که از بنچمارک Blender به دست می‌آوریم، می‌توان اذعان داشت که Xenia 15 علاوه بر این که مشکلی در اجرای بازی‌ها ندارد، بلکه یک گزینه مناسب برای انجام کارهای روزمره نیز به شمار می‌رود.

Corona Render

corona render benchmark

بنچمارک PSorona Render نشان می‌دهد که Xenia 15 در زمان رندر کردن عملکردی مشابه با Ghost Canyon را به همراه داشته و  بسیاری از انتظارات شما را برآورده می‌کند. در نظر داشته باشید که Xenia 15 یک لپ‌تاپ مخصوص گیمینگ است. لذا اگر خیلی دنبال بازی کردن با لپ‌تاپ نیستید، بهتر است گزینه‌های دیگری را در نظر بگیرید.

Cinebench

Cinebench از شناخته شده‌ترین بنچمارک‌های ارزیابی سرعت رندر است که بسیاری از محصولات شرکت‌های Intel و AMD را پشتیبانی می‌کند. این بنچمارک در دو مرحله عملکرد دستگاه را مورد آزمایش قرار می‌دهد. در ابتدا پردازنده به صورت single-core و در هنگام استفاده از یک رشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن نیز نوبت آزمایش Multi-Thread است که تمام رشته‌های داخل پردازشگر استفاده می‌کند.

corona render benchmark

آزمایش Multi-core بنچمارک Cinebench نشان می‌دهد که پردازنده 9750H استفاده شده در لپ تاپ Xenia، می‌تواند رقابت نزدیکی با پردازنده 9980HK داشته باشد.

corona render single core

Xenia 15 در آزمایش single-Threaded هم عملکرد بسیار مثبتی از خود نشان می‌دهد. در نهایت با در کنار هم قرار دادن نتایج به دست آمده از هر بنچمارک، می‌توان متوجه تفاوت‌های موجود در معماری و سرعت کلاک آن‌ها شد.

POVRay

povray بنچمارک

بنچمارک POVRay می‌تواند عملکرد Xenia 15 را در دو حالت Single-Threaded و Multi-Threaded مورد بررسی قرار می‌دهد.

سرعت خواندن نوشتن لپ تاپ xpg xenia.jpg

میزان تاخیر سرعت کپی xenia 15

تستAida64 برای مموری و هشینگ

سرعت هشینگ xpg xenia

بررسی نتایج به دست آمده از Aida64 نشان می‌دهد که مموری این دستگاه عملکردی فوق‌العاده دارد. به حدی که در این تست توانسته مموری 3200Mhz دستگاه Ghost Canyon را شکست دهد.

عملکرد Xenia 15 در بخش‌های Cryptographic و Hash نیز بسیار قابل قبول است.

7-Zip

7-Zip یک نرم افزار متن باز است که برای فشرده‌سازی فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این نرم افزار می‌تواند اطلاعات مناسبی در خصوص عملکرد سیستم در حالت Multi-Threading و سرعت کلاک‌ پردازنده ارائه کند.

7-zip

این آزمایش در بررسی نتایج به دست آمده از 7-Zip به ما نشان می‌دهد که پردازنده 9980HK  علی رغم داشتن فرکانس بالاتر و تعداد رشته بیشتر، در مقابل پردازنده Xenia 15 حرفی برای گفتن ندارد.

PCMark 10

بنچمارک PCMark توسط UL ارائه شده و توانایی انجام تست‌های مختلف را بر روی سیستم دارد. عملکرد سیستم در مواردی مانند برگزاری ویدیوکنفرانس، ادیت عکس و رندر گرفتن از یک فیلم سه بعدی، همه و همه از طریق این ابزار قابل ارزیابی است.

pcmark-10-1 pcmark10-2

Xenia 15 در این تست نتوانست مانند سایر تست‌ها، عملکرد موفقی داشته باشد و بازی را به Ghost Canyons واگذار کرد.

WebXPRT

WebXPRT یک بنچمارک مبتنی بر فضای وب است. این ابزار آزمایشاتی را بر روی سیستم انجام می‌دهد که سایر بنچمارک‌ها خیلی به آن‌ها توجه نمی‌کنند. همچنین کاربران می‌توانند اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص دوام سیستم را نیز از طریق WebXPRT به دست بیاورند.

webxprt

در تست انجام شده، Xenia 15 پس از Hades Canyon NUC و قبل از Ghost Canyon در رتبه دوم قرار گفته است.

بنچمارک پردازنده گرافیکی XENIA 15

Unigine Superposition

در این بررسی، ما تنظیمات تصویر را بر روی 1080P High قرار می‌دهیم. با این روش قادر خواهیم بود تا قابلیت DX12 را شبیه سازی نماییم.

unigine superposition

بنچمارک Superposition به ما نشان می‌دهد که Xenia در مقایسه با RTX 2070 عملکرد مساعدی ندارد. اما به هر حال 1660Ti می‌تواند به خوبی فریم‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهد.

3DMark Firestrike

3DMark Firestrike -1 3DMark Firestrike -2

مسئولیت انجام دومین مرحله از آزمایش کارت گرافیک، بر عهده 3Dmark Firestrike قرار گرفته است. در این آزمایش شاهد آن هستیم که Xenia 15 توانسته انتظارات را برآورده سازد. به عبارت دیگر، ترکیب 1660Ti و 9750H می‌تواند پردازش‌های سنگین را با موفقیت انجام دهد.

3Dmark Time Spy

بنچمارک Time Spy یکی از شکل‌های مختلف تست‌های 3DMark است. با این تفاوت که این بنچمارک تنها از کارت‌‌های گرافیکی با قابلیت DX12 پشتیبانی می‌کند. تجربه ثابت کرده که تفاوت نتایج به دست آمده در Time Spy و Firestrike شما را شگفت زده خواهد کرد.

3Dmark Time Spy 3Dmark Time Spy

با استفاده از این بنچمارک جدید و به روز، متوجه می‌شویم که XENIA 15 پتانسیل لازم برای انجام بسیاری از کارها را دارد.

برای بررسی بهتر، چند بازی را بر روی Xenia  اجرا می‌کنیم.

Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

در هنگام اجرای بازی Shadow of the Tomb Raider با بالاترین کیفیت، میانگین ۸۴ فریم بر ثانیه را ثبت کردیم که برای یک بازی در کلاس AAA، نتیجه قابل قبولی به شمار می‌آید.

Wolfenstein youngblood

Wolfenstein youngblood

Wolfenstein youngblood هم یک بازی در کلاس AAA است که با کیفیت 1080P بر روی دستگاه‌ها اجرا می‌شود. میانگین ثبت شده ۱۴۹ فریم بر ثانیه تاثیر استفاده از یک پنل نمایشی ۱۴۴ هرتزی را به خوبی نشان می‌دهد.

بنچمارک ورودی/خروجی XENIA 15

حافظه ذخیره‌سازی دستگاه : CrystalDiskMark

برای درک صحیح از عملکرد حافظه سیستم، نیاز داریم هم SSD و هم پورت‌های اتصالی را در یک زمان بررسی کنیم. در این بخش، ما میانگین نتایج به دست آمده از بنچمارک CrystalDiskMark را به شما نمایش می‌دهیم تا دید مناسبی نسبت به عملکرد این قسمت از سیستم داشته باشید.

CrystalDiskMark

CrystalDiskMark بنچمارک

SX8200 Pro نتایج بسیار قدرتمندی در این مرحله از آزمایش ثبت کرده است. در حالی که نتایج به دست آمده از آزمایش WD Black P50 1TB به دلیل عدم استفاده از پورت 2×2 تقریبا نصف SX8200 است. همچنین عملکرد درگاه Thunderbolt 3 در هنگام انتقال فایل به SSD اکسترنال WD Black 1TB NVMe نیز طبق انتظار بود.

تست شبکه لپ تاپ گیمینگ XENIA 15

برای ارزیابی کیفیت شبکه لپ‌تاپ، از آزمایش انتقال فایل استفاده خواهیم کرد. ما در این آزمایش قصد داریم تا فایل‌های موجود در یک SSD داخلی SanDisk Estreme Pro 1 TB را از طریق شبکه انتقال دهیم.

کیفیت شبکه لپ تاپ XPG XENIA

در این بخش، شما می‌توانید نتایج به دست آمده از یک انتقال تحت شبکه Wi-Fi را مشاهده کنید. البته باید اشاره داشته باشیم که روتر مورد استفاده در این آزمایش سرعت انتقال در شبکه را به 863Mbps محدود کرده است. به هر حال نتیجه به دست آمده کاملا رضایت بخش است. در نظر داشته باشید که اگر دستگاه‌ها را به روتر AX متصل کنید، افزایش ۲ برابری سرعت انتقال را شاهد خواهید بود.

کیفیت شبکه کابلی لپ تاپ xenia 15

با برقراری ارتباط با سیم Gigabit، سرعت انتقال به بیشترین میزان خود می‌رسد.

دما و مصرف انرژی

آزمایش باتری

برای بررسی کامل باتری این دستگاه، ما از آزمایش‌های موجود در بنچمارکPCMark 10 Battery استفاده خواهیم کرد. در این آزمایش، دستگاه را در سه حالت استفاده معمولی، بازی و ویدیو مورد بررسی قرار می‌دهیم. با این روش می‌توانیم درک درستی از عملکرد دستگاه در دنیای واقعی داشته باشیم. علاوه بر این، ما نگاهی به سرعت شارژ باتری نیز خواهیم داشت.

بنچمارک PCMark 10 Battery معمولی

در مرحله اول، Xenia باید مجموعه‌ای از تسک‌های بسیار ساده در نرم‌ افزار آفیس را اجرا کند. نتایج نشان می‌دهد که Xenia 15 قادر است ۷ ساعت و ۲۷ دقیقه به طور مداوم کار کند.

بنچمارک PCMark 10 Battery بازی

مرحله دوم زمان انجام تست بازی بر روی دستگاه است. از آنجایی که در زمان اجرای یک بازی ، پردازنده مرکزی و گرافیکی در بالاترین فرکانس ممکن قرار دارند ، طبیعی است که شاهد عمر نسبتا کوتاه باتری باشیم. Xenia 15 در بهترین حالت، می‌تواند ۲ ساعت ۲۲ دقیقه به شما اجازه بازی کردن بدهد.

بنچمارک PCMark 10 Battery ویدیو

آخرین مرحله از آزمایش باتری Xenia 15 مربوط به عملکرد این دستگاه در هنگام نمایش ویدیو است. آزمایش ما نشان می‌دهد که Xenia 15 می‌تواند ۷ ساعت و ۱۰ دقیقه به صورت مداوم ویدیو پخش کند.

در خصوص شارژ شدن باتری این دستگاه نیز باید بگوییم که دقیقا ۱۸۷ دقیقه یا ۳ ساعت و ۷ دقیقه طول می‌کشد تا باتری از حالت صفر به صد برسد.

فول شارژ لپ تاپ Xenia

آزمایش دما لپ تاپ XENIA 15

تست دما در حالت استراحت

با قرار دادن Xenia 15 زیر دوربین گرماسنج، متوجه می‌شویم که این دستگاه حین انجام کارهای روزمره، گرمای زیادی تولید نمی‌کند.

تست دما زیر بار

با افزایش فرکانس پردازنده مرکزی و گرافیکی، دمای Xenia 15 رفته رفته شروع به افزایش می‌کند. این تصویر زمانی ثبت شده که لپ تاپ XENIA به مدت یک ساعت به صورت مداوم تحت فشار بوده و سپس به حالت ثبات برگشته است. با دقت به این تصاویر، مشاهده می‌کنید که گرمای زیادی از قسمت‌های کناری و همچنین اطراف پردازنده و کارت گرافیک خارج می‌شود. به صورت کلی، گرمای تولید شده توسط المان‌های مختلف این دستگاه در یک بازه قابل قبول قرار دارد.

افزایش دما در بخش زیرین دستگاه نیز قابل مشاهده است. از آنجایی که در بسیاری از قسمت‌های XENIA 15 جریان هوا وجود دارد، بیشترین میزان دما در اطراف لوله‌های خنک کننده دیده می‌شود. بیشترین دما در اطراف این خنک‌کننده‌ها، ۶۰ درجه سانتی‌گراد است. حداکثر دمای بخش زیرین XENIA 15 نیز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که باز هم یک عدد قابل قبول است.

جمع بندی

لپ تاپ XPG XENIA

لپ تاپ XPG XENIA را می‌توان یک دستگاه جذاب با قطعاتی بسیار مدرن و کارآمد دانست که می‌‌تواند پاسخگو نیاز گیمرها باشد.

نکات مثبت

  • قابلیت‌ها: Xenia 15 در دو مدل متفاوت به بازار عرضه شده است که بدون شک، مدل RTX 2070 Max-Q خواهد توانست توجه سخت‌گیرترین گیمرها را هم به خود جلب نماید.
  • دما: Xenia 15 نمونه یک دستگاه خوش ساخت با طراحی دقیق مهندسی است که می‌تواند بدون هیچ مشکلی، یک عملکرد فوق‌العاده را ارائه دهد.
  • بدنه منیزیمی: استفاده از آلیاژ منیزیم در ساخت بدنه Xenia 15 علاوه بر اینکه استحکام زیادی به این دستگاه می‌بخشد، در مقایسه با بدنه‌های پلاستیکی حس بهتری به کاربر القا می‌کند.
  • راحتی در استفاده: طراحی عالی Xenia 15 سبب شده تا این دستگاه به راحتی قابل تعمیر و تقویت باشد. از آن جایی که این نکته در بسیاری از لپتاپ های موجود در بازار وجود ندارد، پس می‌توان از آن به عنوان یک مورد مثبت نام برد. استفاده از پیچ‌های تماما یکسان در بدنه دستگاه، احتمال بروز اشتباه را تا حد قابل توجهی پایین می‌آورد.

نکات منفی:

  • نویز: بدون شک تمام لپ تاپ های گیمینگ، در مواجهه با پردازش‌های سنگین، صدای زیادی را از خود تولید می‌کنند. Xenia 15 نیز مانند سایر نوت بوک ها و به خصوص در زمان‌ کار با بالاترین ظرفیت، نویز بسیاری را در محیط اطرافش پخش می‌کند. تاکید می‌کنیم که این مورد زمانی یک مشکل جدی محسوب می‌شود که شما همواره پردازنده مرکزی و گرافیکی را با بیشترین ظرفیت ممکن به کار بگیرید و علاقه‌ای به استفاده از هدست نداشته باشید. توجه کنید که قرار دادن Xenia 15 در حالت Balance می‌تواند صدای فن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به طور کلی، XPG Xenia 15 ، می‌تواند یک گزینه مناسب برای تمامی گیمرها باشد. نقش اینتل در طراحی این محصول به شدت چشمگیر است. با توجه به این که Xenia 15 اولین لپ تاپ گیمینگ تولید شده توسط XPG است، لپ تاپ XPG XENIA از نظر منتقدان توانسته نمرات قابل قبولی کسب کند. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از کارشناسان منتظر سری‌های بعدینوت بوک های گیمینگ XPG باشند.