معرفی بهترین موس‌های XPG در ایران؛ مقایسه ویژگی‌ها

خرید موس گیمینگ یکی از کارهای مورد علاقه گیمرهای حرفه‌ایست. اگر سری به فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین زده باشید با موس XPG که از زیرمجموعه‌های برند ADATA است مواجه شده‌اید.

گیمرهای حرفه‌ای همیشه به دنبال موس‌های گیمینگی هستند که یک برند معتبر جهانی آن را ساخته باشد، در ایران گارانتی شود و امکاناتی که مورد نیاز آنهاست در این موس تعبیه شده باشد.

موس های گیمینگ XPG به تمام این ویژگی‌ها مجهز هستند. ضمنا توسط شرکت ایرانی آونگ گارانتی تعمیر و تعویض موس دارند. تمام موس‌های این کمپانی تا 2 سال گارانتی دارند که این یعنی گیمرها با خیال راحت می‌توانند از موس استفاده کنند.

اگر شما هم قصد خرید موس گیمینگ دارید و به دنبال بهترین مدل موس های بازار ایران هستند، در این مقاله 3 مدل موس XPG که جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند را معرفی می‌کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با برند XPG

شرکت XPG یا Xtreme Performance Gear یک برند معتبر و معروف در صنعت گیمینگ و کامپیوتر است.

این برند تحت نظارت و پشتیبانی شرکت ADATA قرار دارد و محصولات با کیفیت و قدرتمندی را در زمینه قطعات و لوازم جانبی گیمینگ و کامپیوتر تولید می‌کند.

البته XPG را معمولاً به عنوان یک برند فعال در زمینه گیمینگ می‌شناسند. محصولات XPG شامل انواع قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر برای انجام بازی می‌شود.

اما معروف‌ترین تولیدات XPG شامل موارد زیر می‌شود:

  • موس و کیبورد گیمینگ
  • ماژول‌های حافظه (RAM) گیمینگ
  • حافظه SSD
  • صندلی گیمینگ
  • پاور کامپیوتر
  • کیس کامپیوتر
  • لپ تاپ گیمینگ

موس XPG ALPHA WIRELESS

اولین و یکی از پرفروش‌ترین موس‌های XPG، مدل XPG ALPHA WIRELESS است. قبل از اینکه ادامه این متن را بخوانید نگاهی به ظاهر عضلانی این موس XPG بیندازید.

موس XPG Alpha Wireless به دلیل شکل ظاهری و طراحی جذابی که دارد در سال 2022 جایزه بهترین طراحی را از Reddot دریافت کرده است.

موس XPG Alpha

در کنار ظاهر، امکانات ویژه‌ای برای این موس در نظر گرفته شده که در ادامه برخی از آنها را بیان می‌کنیم:

قابلیت اتصال چندگانه

موس‌های بی‌سیم اکثرا فقط از یک روش برای اتصال به کامپیوتر یا کنسول بازی استفاده می‌کنند. اما موس XPG ALPHA WIRELESS یک استثنا است!

برای اتصال این موس به کامپیوتر می‌توانید از سه روش مختلف استفاده کنید:

  • اتصال با دانگل وایرلس
  • اتصال از طریق بلوتوث
  • اتصال با کابل USB

با توجه به اینکه کامپیوتر یا کنسول شما از کدام روش اتصال پشتیبانی می‌کند می‌توانید هرکدام از این سه روش را استفاده کنید.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که روش‌های مختلف ممکن است سرعت پردازش یا تاخیر متفاوتی داشته باشند.

همچنین برای گیمرهایی که ساعت‌های طولانی بازی می‌کنند اتصال ماوس از طریق کابل به کامپیوتر بهترین روش است و باتری موس هم خالی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید موس گیمینگ بی سیم (وایرلس) در 2023

موس XPG با دقت 16 هزار DPI

از دیگر ویژگی‌های موس XPG Alpha Wireless وجود یک سنسور فوق حرفه‌ای در زیر بدنه آن است. طراحان کمپانی XPG از سنسور مدل PIXART PAW 3335 برای این موس استفاده کرده‌اند. توجه داشته باشید که این حسگر بیشتر برای موس‌های گیمینگ رده بالا استفاده می‌شود.

شما می‌توانید دقت حسگر این موس را روی اعداد 100 تا 16000 DPI تنظیم کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که رسیدن به دقت 16 هزار DPI از طریق تنظیمات نرم‌افزاری موس قابل انجام است.

اما برای تنظیم دقت‌های دیگر می‌توانید کلیدی که روی موس قرار داده شده را فشار دهید و دقت سنسور را تغییر دهید.

پشتیبانی از نرم‌افزار XPG PRIME

اکثر موس‌های حرفه‌ای XPG به همراه نرم‌افزار اختصاصی روانه بازار می‌شوند. موس XPG Alpha Wireless هم از این قاعده مستثنی نیست.

این موس با نرم‌افزار اختصاصی XPG Prime عرضه شده و کاربران می‌توانند آن را روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود نصب کنند.

تنظیمات اصلی موس از طریق این نرم‌افزار انجام می‌شود. در واقع با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید قابلیت‌های بیشتری به موس اضافه کنید.

به عنوان مثال با نصب این نرم‌افزار می‌توانید عملکرد کلیدهای موس را تغییر دهید و برای کلیدهای کناری با توجه به نوع بازی، عملکردهای جدید تعریف کنید.

علاوه بر این می‌توانید تمام تغییراتی که روی کلیدهای موس اعمال کردید را به نام بازی ذخیره کنید و هر زمان که آن بازی خاص را انجام می‌دهید دیگر نیازی به تنظیم مجدد نداشته باشید.

استفاده از سوئیچ‌های OMRON

اکثر کاربرانی اطلاعاتی درباره سوئیچ‌های موس ندارند و نمی‌دانند تفاوت آنها چیست. سوئیچ Omron توسط کمپانی Omron Corporation ساخته شده و به دلیل حساسیت بالا و دوامی که دارد بسیار معروف است.

گیمرهای حرفه‌ای با دیدن نام این برند، مطمئن می‌شوند که با یک موس گیمینگ حرفه‌ای طرف هستند. کمپانی XPG برای موس XPG Alpha Wireless از این سوئیچ‌ها استفاده کرده است.

عمر مفید این سوئیچ‌ها تا 60 میلیون کلیک تخمین زده شده است. البته اگر کاربر حرفه‌ای نیستید این طول عمر بیشتر هم خواهد بود.

موس XPG ALPHA

اگر از امکانات و ویژگی‌های موس XPG Alpha Wireless راضی بودید و دنبال یک نسخه ارزان‌تر و محدودتر از آن هستید، به شما موس گیمینگ ارزان XPG Alpha را پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت اصلی این موس با مدل قبلی در با سیم بودن است. یک کابل 1.8 متری با سوکت USB Type-C به این موس متصل شده است.

موس گیمینگ XPG Alpha

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم:

نورپردازی RGB

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های موس XPG Alpha نورپردازی بدنه آن است. اگر نگاهی به بهترین موس گیمینگ بیندازید با نورپردازی RGB آن بیشتر آشنا می‌شوید.

روی بدنه موس، در زیر لوگوی XPG و روی نوار اسکرول چراغ‌هایی در نظر گرفته شده است. همچنین در زیر موس هم چراغ‌هایی وجود دارد که با حرکت دادن موس روی موس‌پد، این نورپردازی جذاب را مشاهده می‌کنید.

کاربران می‌توانند با نصب برنامه اختصاصی، نورپردازی موس را تنظیم کرده و شخصی‌سازی کنند.

دقت بالای حسگر

موس XPG Alpha مانند مدل بی‌سیم خود به سنسور حرفه‌ای PIXART PAW 3335 مجهز شده است. این سنسور شتابی معادل 40G دارد با تاخیر زمانی بسیار کم، به محض حرکت دادن موس، نشانگر را روی مانیتور حرکت می‌دهد.

کاربران می‌توانند با استفاده از کلید مثلث شکلی که روی بدنه موس قرار داده شده، دقت حسگر را تغییر داده، کم یا زیاد کنند.

دقت حسگر این موس در محدوده 100 تا 16000 DPI تغییر می‌کند که برای رسیدن به دقت‌های بالاتر باید از نرم‌افزار استفاده کنید.

موس XPG با طراحی ارگونومیک

این موس به طور ویژه برای افراد راست دست طراحی شده است. اگر نگاهی به بدنه این موس بیندازید در سمت چپ آن برآمدگی‌ای مشاهده می‌کنید که برای راحت قرار گرفتن انگشتان کاربران است.

همچنین سطح بالایی بدنه با فرورفتگی‌های خاصی طراحی شده است تا کاربران در اثر استفاده طولانی مدت از موس، خسته نشوند و به انگشت یا دست آنها آسیبی نرسد.

همچنین باید به روکش زبری که در کناره‌های موس وجود دارد اشاره کرد که لغزش آن در دست کاربران جلوگیری می‌کند.

سوئیچ OMRON و نرم‌افزار XPG Prime

مانند مدل قبلی، موس XPG Alpha هم به سوئیچ‌های شرکت Omron Corporation مجهز شده است. همانطور که در بخش قبل گفتیم این سوئیچ‌ها بسیار نرم هستند و طول عمری بیش از 60 میلیون کلیک دارند.

علاوه بر این باید به این نکته اشاره کرد که موس XPG Alpha هم مانند مدل بی‌سیم خود از نرم‌افزار XPG Prime پشتیبانی می‌کند.

می‌توانید با این نرم‌افزار عملکرد کلیدهای موس را تغییر دهید، نورپردازی را شخصی‌سازی کنید و دقت حسگر را افزایش دهید.

موس XPG PRIMER

یکی دیگر از بهترین موس های XPG، یک مدل ساده ولی کاربردی است؛ موس XPG Primer در کنار ظاهر جذابی که دارد، قابلیت‌های متعددی را در اختیار کاربران و گیمرهای حرفه‌ای قرار می‌دهد.

موس گیمینگ ای دیتا xpg primer

در زیر برخی از این امکانات را بیان می‌کنیم:

دارای کلیدهای مقاوم با سوئیچ Omron

گیمرهای حرفه‌ای می‌دانند که یک موس بی‌کیفیت اول از ناحیه کلیدها مشکل پیدا می‌کند. کلید موس‌های معمولی به دلیل فشاری که به آنها وارد می‌شود با گذشت زمان مستهلک می‌شوند.

اما طراحان موس XPG Primer برای مقابله با این مشکل از سوئیچ‌های Omron استفاده کرده‌اند. این سوئیچ‌ها علاوه بر این بسیار نرم و حساس هستند، طول عمر بالایی هم دارند. طول عمر این سوئیچ‌ها بیش از 20 میلیون کلیک ارزیابی شده است.

از سوی دیگر برای اینکه کلیدها زیر انگشتان کاربران محکم قرار بگیرند، از یک روکش دولابه از جنس PBT روی کلیدها استفاده شده است.

این روکش PBT از لغزیدن انگشتان روی موس جلوگیری کرده و مانع کثیف شدن یا تغییر شکل دادن کلیدها می‌شود.

طراحی ارگونومیک بدنه

همانطور که پیش از این هم گفته شد، موس‌های گیمینگ باید از نظر طراحی کاملا ارگونومیک باشند تا استفاده طولانی مدت از آنها به دست، انگشتان و مچ کاربران آسیبی وارد نکند.

موس XPG Primer به همین شکل طراحی شده است. طراحی برآمدگی، فرورفتگی و قوس‌های روی بدنه کاملا مهندسی‌شده بوده تا دست کاربران راحت روی موس قرار بگیرد.

از سوی دیگر در کناره‌های موس روکش زبری دیده می‌شود. این روکش از لغزش موس در دست جلوگیری می‌کند.

کابل با روکش بافته شده

از دیگر ویژگی‌های این موس XPG باید به کابل بلند و روکش‌دار آن اشاره کرد. کمپانی XPG برای این موس از کابل 1.8 متری استفاده کرده تا کاربران به راحتی در فاصله دور بنشینند و بازی کنند.

این کابل بلند با روکشی از جنس نخ بافته شده است. کابل‌هایی که روکش بافته شده دارند در برابر ضربه، فشار، خمیدگی و پارگی مقاومت بیشتری دارد.

موس XPG با نورپردازی حرفه‌ای

موس XPG Primer مانند دو مدل موس قبلی با نورپردازی جذاب روانه بازار شده است. این نورپردازی به شکل نوارهای LED روی بدنه موس دیده می‌شود.

نکته جالب درباره این نورپردازی وجود سه افکت مختلف برای تغییر حالت نورپردازی است. این موس سه افکت نوری موجی، تنفسی و ثابت دارد که شما می‌توانید به دلخواه خود هر کدام را انتخاب کنید.

همچنین با نصب نرم‌افزار XPG Prime می‌توانید تنظیمات کلیدها و نورپردازی موس را به دلخواه خود تغییر داده و شخصی‌سازی کنید.

حسگر با دقت 120000 DPI

دقت حسگر از همه چیز مهم‌تر است! موس XPG Primer به سنسور اپتیکال PMW3360 مجهز شده است. این حسگر نوری دقت‌های متفاوتی دارد.

کاربران می‌توانند دقت این حسگر را بین اعداد 400، 800، 1600، 3200، 6400 و 12000 DPI قرار دهند. هرچقدر DPI بالاتر باشد، سرعت حرکت موس روی نمایشگر بیشتر خواهد شد.

کلیدی برای تغییر عدد DPI روی موس تعبیه شده است. با فشردن این کلید در حین بازی، می‌توانید به سرعت دقت حسگر را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید موس گیمینگ ارزان و خوب

سخن پایانی

کمپانی XPG یکی از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده تجهیزات گیمینگ در جهان است. این برند از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ ADATA به حساب می‌آید و بیشتر تمرکز خود را روی ساخت لوازم مخصوص بازی قرار داده است.

در این مقاله سه نمونه از بهترین موس‌های XPG را معرفی کرده و امکانات و قابلیت‌های آنها را مورد بررسی قرار دادیم. نظر شما درباره موس XPG چیست؟ کدامیک از این سه مدل را انتخاب می‌کنید؟