چپ دست‌ها بخوانند؛ راهنمای خرید موس چپ دست

موس چپ دست یک مفهوم جدید در دنیای گیمینگ و تجهیزات کامپیوتر است. در گذشته، موس‌ها فقط به شکل متقارن طراحی می‌شدند تا کاربران با هر دو دست بتوانند از آن استفاده کنند.

با پیشرفت دنیای گیمینگ و استفاده طولانی مدت گیمرها از موس، نیاز به موس مخصوص راست دست‌ها بیشتر از قبل احساس شد.

شرکت‌های زیادی اقدام به طراحی موس راست دست کردند؛ موس‌هایی که فرورفتگی و برآمدگی‌های آن مطابق دست راست طراحی شده بود.

با گذشت زمان برخی از شرکت‌ها به این نتیجه رسیدند که موس چپ دست ها را هم طراحی کنند و با این کار اعتبار خود در بین گیمرهای حرفه‌ای افزایش دهند.

از آن زمان تاکنون بسیاری از شرکت‌ها موس چپ دست طراحی کرده‌اند. البته بسیاری از شرکت‌ها همان موس متقارن خود را به عنوان موس دو دست معرفی کرده‌اند تا هر دو قشر را در بر بگیرد.

اگر قصد خرید موس چپ دست را دارید با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های این موس آشنا شوید و 3 مدل از پرفروش‌ترین موس‌های مناسب چپ دست‌ها را به شما معرفی کنیم.

موس چپ دست چیست؟

با توجه به اینکه حدود 10 درصد از جمعیت جهان چپ دست هستند، استفاده از موس مناسب برای این افراد می‌تواند رضایت آنها را به وجود آورد.

موس چپ دست یا Left-handed نوعی موس کامپیوتر است که برای افراد چپ دست طراحی شده است.

در موس‌های معمولی، شکل قرارگیری کلیدها و ارگونومی بدنه موس به گونه‌ای طراحی شده که مناسب افراد راست دست باشد. اما موس چپ دست ها کلیدها را جابه‌جا کرده و ارگونومی را مطابق دست چپ طراحی کرده است.

استفاده از موس ارگونومیک چپ دست از خستگی دستان افراد چپ دست جلوگیری می‌کند و کیفیت بازی گیمرهای حرفه‌ای را افزایش می‌دهد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که به موس‌های متقارن هم موس مناسب برای افراد چپ دست گفته می‌شود.

موس‌هایی که طراحی بدنه آن‌ها متقارن است، موس‌های مناسب برای هر دو دست هستند. بنابراین افراد چپ دست نیازی نیست حتما به دنبال موس‌های مخصوص چپ دست‌ها باشند؛ با خرید موس متقارن هم کار آنها راه می‌افتد.

موس چپ دست چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که گفته شد ماوس چپ دست به طور خاص به موس‌هایی گفته می‌شود که طراحی ویژه‌ای داشته باشند و افراد راست دست نتوانند آن را به راحتی در دست بگیرند.

این موس‌ها از نظر ظاهر و کارکرد ویژگی‌هایی دارند که در ادامه سه مورد از آنها را بررسی می‌کنیم:

جابه‌جا شدن کلیدها

در طراحی موس‌های معمولی، کلیدها را در جایی قرار می‌دهند که انگشت اشاره افراد راست دست به راحتی بتواند کلیک کند.

اما طراحی موس چپ دست به گونه‌ای انجام می‌شود که فشار دادن کلیدها با انگشت اشاره دست چپ راحت‌تر شود. بنابراین کلیک راست و چپ در این موس‌ها متفاوت از موس‌های معمولی است.

قرار گرفتن اسکرول در سمت چپ

در موس‌های معمولی، نوار اسکرول را در سمت راست موس قرار می‌دهند تا کاربران راست دست به راحتی با انگشت وسط خود آن را حرکت داده و استفاده کنند.

اما در موس‌های چپ دست، جای نوار اسکرول تغییر می‌کند. این نوار اسکرول را در سمت چپ قرار می‌دهند تا با انگشت وسط دست چپ راحت حرکت کند.

طراحی ارگونومیک خاص

موس‌هایی که به طور خاص برای افراد چپ دست طراحی می‌شوند اغلب از نوع گیمینگ هستند. گیمرهای چپ دست از این نوع موس‌ها استقبال می‌کنند.

استفاده طولانی مدت از این موس‌ها نیاز به طراحی ویژه‌ای دارد. فرورفتگی و برآمدگی‌های موس‌های چپ دست به گونه‌ای انجام می‌شود که استفاده طولانی از آنها باعث خستگی گیمرها نشود.

برای اینکه با موس برای چپ دست ها بیشتر آشنا شوید، در این بخش سه مدل از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین موس‌های چپ دست بازار را به شما معرفی می‌کنیم:

موس گیمینگ چپ دست Clutch GM08

اولین موس، یک موس گیمینگ متقارن از شرکت MSI است. موس گیمینگ Clutch GM08 طراحی کاملا متقارنی دارد و هم افراد راست دست و هم چپ دست می‌توانند از آن استفاده کنند.

موس چپ دست ها

در ادامه ویژگی‌های مهم این موس MSI را بررسی می‌کنیم:

حسگر قابل تنظیم

برای گیمرها هیچ چیز بهتر است یک موس با حسگر قابل تنظیم نیست. در موقعیت‌های مختلف بازی، گیمرها دوست دارند دقت حسگر را تغییر دهند تا دقت خودشان افزایش پیدا کند.

خوشبختانه موس گیمینگ Clutch GM08 کلیدی برای تنظیم دقت حسگر دارد. بنابراین به راحتی می‌توانید با فشردن این کلید دقت حسگر موس را به دلخواه خود تغییر دهید.

دقت حسگر می‌تواند بین اعداد 400، 800، 1600، 3200 و 4200 DPI تغییر کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که حداکثر DPI سخت‌افزاری این موس 3200 است اما توسط نرم‌افزار می‌توانید تا 4200 DPI هم آن را افزایش دهید.

موس چپ دست با سیستم تنظیم وزن

موس سبک دوست دارید یا سنگین؟ خیلی از گیمرها با وزن موس خود مشکل دارند. برای بعضی از آنها موس سبک بهترین موس گیمینگ است و برای برخی دیگر موس سنگین.

طراحان کمپانی MSI برای موس Clutch GM08 از وزنه‌هایی برای تنظیم وزن موس استفاده کرده‌اند. این وزنه‌ها به همراه موس عرضه شده است.

بنابراین هر زمان که دوست داشتید وزن موس را بیشتر کنید کافیست این وزنه‌ها را به زیر بدنه موس اضافه کنید تا موس گیمینگ سنگین‌تر داشته باشید.

طراحی جذاب بدنه

طراحی عضلانی موس چپ دست Clutch GM08 بسیار هیجان‌انگیز است. این موس به گونه‌ای طراحی شده که انگشتان به راحتی در فرورفتگی کناره‌های موس جای می‌گیرند و حرکت دادن آن را راحت می‌کنند.

در کناره‌های موس، روکشی قرار داده شده که کمی زبر است. این روکش، از لیز خوردن موس در دست جلوگیری می‌کند.

همچنین کلیدهای کناری این موس هم به شکل چندضلعی طراحی شده تا در هنگام بازی، سرعت عمل کاربران برای فشردن کلیدها بیشتر شود.

کابل بلند با رابط روکش طلا

گیمرهای حرفه‌ای که از موس‌های باسیم استفاده می‌کنند دوست دارند کابل موس طول بیشتری داشته باشد تا به راحتی در فاصله زیاد از مانیتور نشسته و بازی کنند.

موس Clutch GM08 با کابلی به طول 1.8 متر تولید و روانه بازار شده است تا این نیاز گیمرها را برطرف کند.

از سوی دیگر برای اینکه سرعت پردازش کلیک‌های موس کاربران افزایش پیدا کند، کمپانی MSI سوکت USB این موس را با روکش طلا تولید کرده است.

دارای LED نورپردازی

اگر به نورپردازی ساده علاقه دارید، موس گیمینگ Clutch GM08 دقیقا همان چیزی‌ست که می‌خواهید.

روی بدنه موس مکانی برای نورپردازی در نظر گرفته شده است. وقتی موس را به کامپیوتر متصل می‌کنید این نورهای قرمز روشن می‌شوند و روی بدنه و قسمت پایین موس را نورانی می‌کند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید موس گیمینگ ارزان و خوب

موس گیمینگ چپ دست CLUTCH GM11

دومین موس که در این مقاله معرفی می‌کنیم، یکی دیگر از محصولات کمپانی MSI است. موس گیمینگ CLUTCH GM11 با نورپردازی خیره‌کننده و طراحی جذاب قطعا نظر شما را به خود جلب می‌کند.

تنظیم موس برای افراد چپ دست

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این موس را بیان می‌کنیم:

نورپردازی RGB

اولین و جذاب‌ترین ویژگی این موس نورپردازی RGB آن است. کمپانی MSI برای نورپردازی این موس گیمینگ سنگ تمام گذاشته است.

در زیر بدنه موس می‌توانید طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف را مشاهده کنید که حالتی جادویی به موس داده است.

کاربران می‌توانند با نصب نرم‌افزار Dragon Center تنظیمات نورپردازی این موس را تغییر دهند و از میان 7 افکت نورپردازی مختلف، افکت دلخواه خود را برای موس انتخاب کنند.

حسگر با قابلیت تنظیم دقت

برای این موس چپ دست از سنسور نوری PixArt PMW-3325 استفاده شده است تا حرکت موس روی موس‌پد بسیار روان و ساده انجام شود.

همچنین کلیدی برای تنظیم دقت حسگر روی بدنه موس قرار داده شده تا کاربران در حین انجام بازی با فشردن این کلید دقت حسگر را تغییر دهند.

با فشار دادن این کلید شما می‌توانید دقت حسگر را بین اعداد 400، 800، 1600، 3200 و 5000 DPI تغییر دهید.

حتما می‌دانید که هرچقدر عدد DPI موس بالاتر باشد، سرعت حرکت موس روی مانیتور بیشتر می‌شود.

طراحی متقارن

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری موس گیمینگ CLUTCH GM11 طراحی بدنه آن بوده که به شکل متقارن انجام شده است.

بنابراین هم کاربران راست دست و هم کاربران چپ دست به راحتی می‌توانند از این موس برای انجام بازی‌های کامپیوتر استفاده کنند.

موس گیمینگ چپ دست CLUTCH GM30

اگر نورپردازی موس کمکان برای شما مهم است و می‌خواهید موس گیمینگی خریداری کنید که افکت‌های نوری زیادی داشته باشد، موس گیمینگ CLUTCH GM30 یک انتخاب عالی محسوب می‌شود.

ماوس ارگونومیک چپ دست

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این موس چپ دست را بررسی می‌کنیم:

سنسور با دقت حداکثر 6200 DPI

موس گیمینگ CLUTCH GM30 نسبت به دو مدل موس قبلی، حرفه‌ای‌تر است. برای این موس از سنسور نوری PixArt PAW3327 استفاده شده است.

این حسگر نوری نرخ نمونه‌برداری 1000 هرتز را دارد و به همین دلیل کمترین تاخیر در ارسال داده‌ها موس به کامپیوتر را ارائه می‌دهد.

کاربران می‌توانند دقت این حسگر نوری را با فشردن کلید مخصوص موس، تغییر دهند. دقت حسگر می‌تواند روی اعداد 400، 800، 1600، 3200 و 6200 DPI تنظیم شود.

لازم به ذکر است که برای کلیدهای این موس از سوئیچ‌های Omron استفاده شده که روان‌تر هستند و بیش از 20 میلیون کلیک عمر می‌کنند.

موس چپ دست با نورپردازی RGB خاص

این مدل موس چپ دست گیمینگ از نظر نورپردازی کامل است. روی بدنه موس، چراغ‌های LED به شکل U قرار داده شده‌اند تا بالای موس نورانی شود.

از سوی دیگر این نورپردازی در بخش‌های دیگر موس هم دیده می‌شود. وجود 9 افکت نوری مختلف جذابیت‌های نورپردازی موس را بیشتر کرده است.

کاربران می‌توانند با فشردن کلیدهای ترکیبی روی موس افکت‌های نورپردازی موس را تغییر دهند؛ برخی از این افکت‌ها عبارت‌اند از افکت تنفسی، ثابت، رادار، موجی، شخصی و …

با نصب نرم‌افزار Dragon Center می‌توانید افکت نوری شخصی خود را برای این موس در نظر بگیرید.

طراحی عضلانی بدنه

اگر نگاهی به بدنه این موس مخصوص چپ دست ها بیندازید، با طراحی عضلانی آن مواجه می‌شود. این طراحی به این دلیل انجام شده که انگشتان و دست در اثر استفاده طولانی مدت از موس خسته نشوند و آسیب نبینند.

همچنین در کناره‌های موس روکشی زبر قرار داده شده که از لیز خوردن موس جلوگیری می‌کند. طراحی چند ضلعی کلیدهای کناری هم به همین دلیل انجام شده است.

دارای کلید چندکاره

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موس CLUTCH GM30 قرار دادن یک کلید چندکاره روی بدنه آن است. با فشردن این کلید می‌توان تنظیمات بخصوصی برای موس به وجود بیاورید.

به عنوان مثال با فشردن این کلید و کلیک راست موس، میزان روشنایی نورهای موس تغییر می‌کند. یا وقتی که این کلید و کلید اسکرول را حرکت می‌دهید، حالت‌های نورپردازی عوض می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی موس چپ دست و ویژگی‌هایی که این مدل موس‌ها باید داشته باشند پرداختیم. همچنین به این نکته اشاره کردیم که موس‌های متقارن هم جزو موس‌هایی هستند که افراد چپ دست می‌توانند از آنها استفاده کنند.

در آخر هم سه مدل از پرفروش‌ترین موس‌های مناسب برای افراد چپ دست را به شما معرفی کردیم. هر سه مدل با گارانتی موس 2 ساله آونگ عرضه شده‌اند.
نظر شما چیست؟ اگر چپ دست هستید ترجیح می‌دهید یک موس متقارن خریداری کنید یا موس مخصوص چپ دست ها؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.