راهنمای خرید موس گیمینگ ارزان و خوب

گیمرهایی که بودجه زیادی برای خرید موس‌های گران‌قیمت ندارند، همیشه به دنبال بهترین موس گیمینگ ارزان بازار هستند. این موس‌ها مشخصات و ویژگی‌هایی دارند که باید قبل از خرید حتما به آنها دقت کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد و بخواهید بدانید که «موس گیمینگ ارزان چیست؟» این سوال مخصوصا برای کسانی مطرح می‌شود که گیمر حرفه‌ای هستند و می‌دانند موس‌های مخصوص بازی اغلب قیمت بسیار بالایی دارند.

اما باید گفت با کمی دقت به راحتی می‌توان موس گیمینگ ارزان خوب را از موس‌های بی‌کیفیتی که برای گیمرها ساخته می‌شوند تشخیص داد.

بنابراین اگر قصد خرید موس گیمینگ قیمت دارید، با ما همراه شوید تا راهنمای خرید کاملی از خرید موس گیمینگ با قیمت مناسب به شما ارائه دهیم.

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های موس گیمینگ ارزان و خوب را مشاهده خواهید کرد:

شکل ظاهری موس

برای انتخاب و خرید موس گیمینگ ارزان اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، شکل ظاهری موس است. نمی‌توان یک شکل کلی برای موس گیمینگ خوب معرفی کرد و با توجه به پارامترهای مختلف و البته سلیقه کاربر، شکل ظاهری موس تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید درباره موس گیمینگ بدانید (راهنمای خرید)

ماوس های گیمینگ ارزان

به طور کلی، در انتخاب شکل ظاهری موس باید به چند موضوع توجه کرد:

1. شکل در دست گرفتن موس

افراد با توجه به عادت و راحتی خود، موس کامپیوتر را به شکل‌های مختلفی در دست می‌گیرند.

در یک دسته‌بندی کلی موس‌ها از نظر شکل در دست گرفتن به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • مخصوص کف دست: نوع اول، موس‌هایی هستند که کف دست کامل سطح آن را می‌پوشاند و برای حرکت دادن، بیشتر فشار روی کف دست وارد می‌شود. موس‌هایی که در این دسته جای می‌گیرند اغلب پهن‌تر و بزرگ‌تر ساخته می‌شوند و از نظر ارگونومیک بهتر از دو نمونه دیگر هستند.
  • مخصوص گرفتن با پنجه: موس‌هایی با این شکل اغلب به گونه‌ای ساخته می‌شوند که کاربران برای استفاده از موس باید انگشت اشاره و وسط خود را قوس داده و روی کلیدها قرار دهند. موس‌های در این دسته کوچک‌تر و با پشت گرد طراحی می‌شوند.
  • مخصوص گرفتن با نوک انگشتان: برخلاف دو مدل قبلی، موس‌های این دسته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کف دست کمترین تماس با بدنه موس را داشته باشد. چنین موس‌هایی برای انجام حرکات سریع در بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. اندازه موس

انتخاب اندازه مناسب برای موس، یکی از مهم‌ترین نکاتی‌ست که قبل از خرید موس ارزان گیمینگ باید به آن توجه شود. اندازه موس باید به گونه‌ای باشد که قدرت و سرعت مانور دادن گیمرها را محدود نکند.

اگر دست‌های بزرگی دارید بهتر است از موس‌های سایز بزرگ استفاده کنید تا کف دست و انگشتان شما به طور کامل روی سطح موس و کلیدها قرار گیرد. خرید موس کوچک برای افرادی که دست بزرگ دارند باعث خستگی زودرس آنها می‌شود.

جنس بدنه

مواد به کار رفته در ساخت موس گیمینگ ارزان تاثیر مستقیمی روی کیفیت استفاده از موس دارد. بیشتر موس‌ها را برای اینکه وزن سبکی داشته باشند از پلاستیک می‌سازند ولی شاید جالب باشد اگر بدانید پلاستیک هم کیفیت‌ها و انواع گوناگون دارد.

بدنه موس‌های گیمینگ اغلب از پلاستیک ABS ساخته می‌شود ولی کیفیت این پلاستیک روی وزن، طول عمر و شکل حرکت موس تاثیرگذار است.

بهترین موس گیمینگ ارزان حرفه ای

همچنین اگر موس شما در گوشه‌های بدنه دستگیره‌های ضدلغزش داشته باشد، احتمالا این دستگیره‌ها از جنس سیلیکون یا لاستیک هستند. توجه کنید که این دستگیره‌ها باید به گونه‌ای باشند که به راحتی بتوان موس را گرفت، بلند کرد و روی میز حرکت داد.

اکثر گیمرهای حرفه‌ای موس‌های سبک را ترجیح می‌دهند. موس‌های زیر 100 گرم مورد علاقه این کاربران است اما قطعا به کیفیت بدنه و پارامترهای دیگر هم اهمیت می‌دهند.

نوع حسگر

اکثر موس های گیمینگ با حسگرهای فوق‌العاده و بی‌عیب و نقصی ساخته می‌شوند و از این جهت فقط باید به دنبال بهترین باشید. به طور کلی حسگر خوب برای یک موس گیمینگ ارزان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1. ردیابی دقیق و دقت (DPI) قابل تغییر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک حسگر خوب موس، ردیابی دقیق و حساسیت بالا به حرکت روی سطح است. DPI معیاری‌ست که برای سنجش حساسیت یک حسگر نسبت به حرکت در نظر گرفته می‌شود.

هرچه DPI بالاتر باشد، مکان‌نمای موس شما در هر اینچ که موس خود را حرکت می‌دهید، بیشتر جابه‌جا می‌شود. گیمرهای حرفه‌ای موس‌هایی را ترجیح می‌دهند که محدوده DPI بالایی داشته باشد و بتوان در موقعیت‌های حساس بازی، DPI را کم و دقت را بالا برد.

2. بدون لرزش

حرکت صاف موس روی موس‌پد باید منجر به ایجاد یک خط صاف روی صفحه مانیتور شود. حسگر برخی از موس‌ها دارای لرزش هستند و این مشکل زمانی رخ می‌دهد که حسگر نتواند سطح زیرین خود را به درستی ردیابی کند.

همچنین اگر روی یک سطح غیراستاندارد مثل شیشه موس را حرکت دهید، ممکن است مشکل لرزش حسگر به وجود آمده یا تشدید شود.

3. شتاب مناسب

فاصله‌ای که مکان‌نمای موس روی صفحه حرکت می‌کند باید نسبت مستقیم و معناداری با حرکت موس روی موس‌پد داشته باشد. اما وقتی موس را با سرعت بالایی روی موس‌پد حرکت می‌دهید، شتاب آن بیشتر می‌شود و مکان بیشتری را روی صفحه مانیتور حرکت می‌کند.

شتاب مناسب یکی دیگر از موضوعاتی‌ست که در خرید موس گیمینگ ارزان باید به آن توجه شود تا محصولی بی‌نقص خریداری کنید.

4. پیش‌بینی درست

حسگر موس از طریق نرم‌افزار خود باید بتواند مسیر حرکت شما روی مانیتور را پیش‌بینی کند. این قابلیت باعث می‌شود لرزش‌های ایجاد شده در حین حرکت کاهش پیدا کرده و یک خط صاف برای حرکت شما روی مانیتور ترسیم شود.

خرید موس گیمینگ ارزان

5. پارامتر Polling rate سریع

پارامتر Polling rate در واقع به این معنی است که موس شما هر چند وقت یکبار گزارش حرکات خود را برای کامپیوتر می‌فرستد. هرچقدر این پارامتر بالاتر باشد، دقت موقعیت مکانی موس شما به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

تنها مشکل این پارامتر استفاده زیاد از CPU کامپیوتر است. اگر این پارامتر را روی اعداد بالا تنظیم کنید، فضای زیادی را در CPU اشغال می‌کند و ممکن است روی سرعت پردازش باقی نرم‌افزارها تاثیر منفی بگذارد.

6. حسگر لیزری یا نوری

اکثر موس‌های گیمینگ ارزان و حتی گران‌قیمت از حسگرهای نوری استفاده می‌کنند. اینکه سازندگان موس‌های گیمینگ حسگرهای نوری را به حسگرهای لیزری ترجیح می‌دهند یک دلیل عمده دارد.

در حالی که حسگرهای لیزری فناوری جدیدتری دارند و حتی روی سطوحی مانند شیشه هم کار می‌کنند، دقت بیش از حد آنها ممکن است باعث لرزش و خراب شدن یک رقابت حساس شود. همچنین طول عمر حسگرهای لیزری کمتر از حسگرهای نوری است و قطعا گیمرها چنین چیزی را دوست ندارند.

بیشتر بخوانید : بهترین موس گیمینگ موجود در بازار ایران کدام است؟ (آپدیت 1402)

نوع اتصال؛ بی‌سیم یا با سیم؟

موس‌های گیمینگ با سیم محبوبیت بیشتری در میان گیمرهای حرفه‌ای دارند. گیمرها ترجیح می‌دهند احتمال خطا یا قطعی موس را به حداقل برسانند و موس‌های وایرلس گیمینگ از این جهت نقطه ضعف‌های زیادی دارند.

برخی از مزایای موس‌های گیمینگ سیمی عبارتست از:

  • قیمت ارزان‌تر
  • زمان پاسخگویی سریع‌تر
  • طول عمر بالاتر
  • عدم مشکل تداخل سیگنال
  • وزن سبک‌تر

برخی از مزایای موس‌های گیمینگ بی‌سیم عبارتست از:

  • خلوت کردن میز کامپیوتر از سیم‌های اضافی
  • قابل حمل بودن
  • مصرف انرژی کمتر

جنس کابل

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید موس گیمینگ ارزان باید به طور ویژه به آن توجه کنید، جنس کابل است. اگر قصد خرید موس گیمینگ سیمی دارید به مواردی که در زیر گفته می‌شود دقت کنید:

  • ایجاد اتصال محکم و مطمئن: کابل موس باید به گونه‌ای باشد که خیال شما را از بابت اتصال به کامپیوتر راحت کند. کابل‌های بی‌کیفیت دائما در معرض جدا شدن از پورت کامپیوتر هستند.
  • انعطاف‌پذیری بالا: در هنگام خرید موس گیمینگ با قیمت مناسب حتما به انعطاف‌پذیری کابل آن توجه کنید. کابل‌های خشک شاید از نظر مقاومت، بهتر به نظر برسند اما حرکت دادن موس روی میز را با مشکل مواجه می‌کنند.
  • مقاومت در برابر ضربه، پارگی و ساییدگی: کابل موس گیمینگ اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که در اثر ضربات شدید یا تماس با بخش‌های گرم کامپیوتر دچار پارگی، ساییدگی یا خرابی نشود.
  • ضخامت مناسب: برخی از کاربران فکر می‌کنند هر چقدر ضخامت کابل موس گیمینگ ارزان بیشتر باشد، کیفیت آن هم بیشتر است. ثابت شده با افزایش ضخامت کابل، قدرت مانور و حرکت دادن موس به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
  • روکش کابل: برای موس‌های گیمینگ ارزان بهتر است از کابل‌هایی برای روکش نخی استفاده شود. این روکش‌های نخی از بدنه‌ی پلاستیکی کابل در برابر ضربه محافظت می‌کنند و طول عمر کابل موس را افزایش می‌دهند.

موس گیمینگ ارزان چیست

دکمه‌ها

هرچقدر هم که بدنه، کابل و حسگر موس عالی ساخته شود، در صورتی که دکمه‌هایی سفت و زمخت داشته باشد، همه‌چیز خراب می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خرید موس گیمینگ ارزان باید به آن توجه شود، دکمه‌های موس است.

موس‌های گیمینگ اغلب با دکمه‌هایی بیشتر از موس‌های معمولی طراحی می‌شوند. این دکمه‌ها قابلیت‌های موس را بیشتر کرده و در انجام بازی‌های خاص، امکانات بیشتری در اختیار گیمرها قرار می‌دهند.

به عنوان مثال روی برخی از موس‌های گیمینگ، کلیدهایی برای شلیک در نظر گرفته شده یا برخی دیگر کلیدهایی دارند که می‌تواند با فشردن آنها اسلحه را در حین بازی تغییر داد.

نرم بودن کلیدها از یک سو و سرعت پردازش آنها از سوی دیگر، روی کیفیت موس تاثیر مستقیم می‌گذارند. همچنین طراحی ارگونومیک دکمه‌ها هم برای خیلی از گیمرها اهمیت دارد.

امکانات و نرم‌افزارها

در آخرین قسمت از راهنمای خرید موس گیمینگ ارزان بازار ایران باید به وجود امکانات و نرم‌افزارهای ویژه در موس‌ها اشاره کنیم. برخی از موس‌های گیمینگ موجود در بازار امکانات خاصی دارند که خرید آنها را جذاب‌تر می‌کند.

در ادامه برخی از این امکانات را معرفی می‌کنیم:

1. نورپردازی RGB

هیجان‌انگیزترین قابلیت موس‌های گیمینگ، نورپردازی RGB آنهاست. نورپردازی موس، گیمرها را تهیج می‌کند و باعث می‌شود با شور و حرارت بیشتری بازی خود را انجام دهند.

نورپردازی RGB به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شود و شرکت‌های مطرح دنیا، نورپردازی خاص خود را برای موس‌های گیمینگ در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال موس‌های گیمینگ MSI با نورپردازی اختصاصی این شرکت که افکت‌های متنوعی هم دارد طراحی شده‌اند.

بهترین و ارزانترین موس گیمینگ

کلیدهای میانبر خاصی برای تغییر افکت‌ها، تغییر شدت نور و حتی تغییر سرعت تغییر نورها روی بدنه موس‌های MSI در نظر گرفته شده که کار کردن با آن را راحت‌تر می‌کند.

2. نرم‌افزار اختصاصی

برخی از موس‌های گیمینگ با نرم‌افزار اختصاصی تولید و روانه بازار شده‌اند. این نرم‌افزارها، تنظیمات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به عنوان مثال نرم‌افزار اختصاصی موس‌های گیمینگ MSI به کاربران امکان تنظیم نورپردازی RGB، تنظیم سرعت و شدت حرکت موس و تغییرات فرکانسی آن را می‌دهد.

نرم‌افزارها همچنین می‌توانند به شخصی‌سازی کلیدهای موس هم کمک کنند. برخی از گیمرها دوست دارند کلیدهای روی موس را به دلخواه خود تغییر دهند و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کنند. این تغییرات از طریق نرم‌افزارهای اختصاصی قابل اجراست.

3. کلیدهای میانبر

برخی از کمپانی‌های تولید کننده موس گیمینگ ارزان، برخی از دکمه‌های روی موس را به عنوان کلید میانبر در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال می‌توان با فشردن دو کلید به طور همزمان، یک تغییر بخصوص در حین بازی به وجود آورد.

بهترین موس های گیمینگ ارزان قیمت بازار ایران

4. گارانتی معتبر

یکی دیگر از امکاناتی که موس گیمینگ ارزان باید به آن مجهز باشد، گارانتی موس معتبر است. در هنگام خرید موس‌های ارزان حتما باید به این موضوع توجه شود چون احتمال خرابی آنها بیشتر است. خوشبختانه در ایران شرکت‌های معتبری در حال ارائه گارانتی هستند.

شرکت آونگ به عنوان نماینده انحصاری ارائه دهنده گارانتی برای موس‌های گیمینگ MSI و XPG در ایران است. این شرکت موس‌های گیمینگ را حداقل با 2 سال گارانتی تعویض در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا با خیال راحت خریدی مطمئن داشته باشند.

سخن پایانی

اگر سری به سایت‌های فروش آنلاین لوازم دیجیتال زده باشید قطعا طیف وسیعی از موس‌های گیمینگ را دیده‌اید. خرید موس گیمینگ ارزان قیمت کار چندان دشواری نیست اما اینکه موس مناسب و باکیفیت خریداری کنید به دقت بیشتری نیاز دارد.

در این مقاله ویژگی‌هایی که یک موس گیمینگ ارزان قیمت باید داشته باشد را مورد بررسی قرار دادیم. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.