راهنمای خرید موس گیمینگ بی سیم (وایرلس)

کافیست یکبار از یک موس گیمینگ بی سیم برای بازی استفاده کرده باشید، دیگر نمی‌توانید از موس‌های معمولی استفاده کنید.

خرید موس گیمینگ بی سیم برای آن دسته از گیمرهایی که دائم در حال استفاده از موس هستند بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل وسواس زیادی برای این خرید دارند.

اگر سری به سایت‌های فروش آنلاین بهترین موس های گیمینگ بی سیم زده باشید با طیف وسیعی از موس‌های معروف و البته گمنام مواجه می‌شوید.

چطور بهترین موس گیمینگ بی سیم بازار را با توجه به بودجه‌ای که داریم خریداری کنیم؟ از کجا بفهمیم یک موس از نظر کارایی و کیفیت برای ما مناسب است؟

اگر قصد خرید موس گیمینگ بی سیم را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا نکاتی درباره خرید موس گیمینگ گفته و 2 مدل از پرفروش‌ترین موس‌های گیمینگ موجود در بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

نکات مهم در خرید موس گیمینگ بی سیم

قبل از اینکه دو مدل از پرفروش‌ترین موس‌های گیمینگ بازار ایران را به شما معرفی کنیم، خوب است نکات مهم در هنگام انتخاب موس گیمینگ بی‌سیم را بدانید.
این نکات عبارت‌اند از:

اندازه و وزن موس گیمینگ بی سیم

موس‌های گیمینگ بی‌سیم در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند اما اکثر آنها بزرگتر از موس‌های معمولی کامپیوتر هستند.

همچنین مواد بکار رفته در ساخت بدنه این موس‌های به گونه‌ای انتخاب می‌شود که وزن موس خیلی زیاد نباشد.

البته برخی از موس‌های گیمینگ برای کاهش یا افزایش وزن، وزنه‌های کوچکی دارند که کاربران می‌توانند به دلخواه آن وزنه‌ها را به موس اضافه کنند.

در سال‌های گذشته از لاستیک‌های نرم و صاف برای سطح بالایی موس‌های گیمینگ استفاده شده تا در دست گرفتن و حرکت دادن موس راحت‌تر شود.

طراحی بدنه و ارگونومی

یکی از مهم‌ترین موضوعات در انتخاب موس گیمینگ بی سیم، توجه به طراحی بدنه آن است. موس‌های گیمینگ ساخته شده‌اند تا کاربران ساعت‌های متوالی از آن استفاده کرده و آسیبی به دست آنها وارد نشود.

بنابراین طراحی این موس‌ها با کاملا ارگونومیک بوده و در اثر استفاده طولانی مدت باعث خستگی دست کاربران نشود.

این روزها موس‌های مخصوصی برای دست راست طراحی می‌شود. این موس‌های گیمینگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انگشتان، برآمدگی و فرورفتگی‌های دست کاملا روی موس قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که در هنگام خرید موس گیمینگ بی سیم باید با توجه به اندازه دست خود، اندازه موس را انتخاب کنید. موس‌های خیلی کوچک برای افرادی که دست بزرگی دارند اصلا مناسب نیست.

قیمت موس گیمینگ بی سیم

طول عمر و گارانتی

با توجه به اینکه قیمت موس‌های گیمینگ بی‌سیم خیلی زیاد است و مدل‌های بالارده گران‌تر هم هستند، منطقی به نظر می‌رسد که در هنگام خرید موس، به دوام و ماندگاری آن توجه کنید.

به همین منظور دو راه حل وجود دارد که خیال شما را از بابت طول عمر موس‌ها راحت کند.

راه اول این است که موس را از یک برند معروف خریداری کنید. قبل از اینکه به مشخصات فنی یا ظاهر موس نگاهی بیندازید، ببینید کدام کمپانی آن موس را ساخته است.

برند سازنده موس هرچقدر معروف‌تر باشد خیال شما هم راحت خواهد بود؛ به عنوان مثال در ایران موس‌های گیمینگ بی‌سیم MSI و XPG جزو قابل اعتمادترین محصولات و برندها هستند.

راه دوم این است که موس را با گارانتی طولانی مدت خریداری کنید. یکی از اشتباهاتی که کاربران در هنگام خرید موس گیمینگ می‌کنند این است که به گارانتی موس توجهی ندارند.

خوشبختانه در ایران موس‌های گیمینگ برندهای MSI یا XPG و سایر برندها با گارانتی معتبر عرضه می‌شود.

تعداد کلیدها

شاید خنده‌دار به نظر برسد اما دوران موس‌های گیمینگ با کلیدهای متعدد گذشته است و حالا تعداد کلیدهای موس‌ها باید منطقی باشند تا مزاحم گیمرها نشود.

گیمرها در هنگام خرید موس گیمینگ بی سیم باید به این نکته توجه داشته باشند که چه تعداد بازی انجام می‌دهند و برای بازی آنها چه تعداد کلید موس نیاز است.

در خیلی از مواقع، موس‌هایی با کلیدهای تنظیم دقت حسگر، کلید مخصوص تیراندازی و کلیدهای Back و Forward کفایت می‌کند.

خیلی از گیمرها با همین چند کلید ساده تمام نیازهای خود را برطرف می‌کنند. اما برخی دیگر از گیمرها دوست دارند کلیدهایی داشته باشند که قابل برنامه‌ریزی باشد.

همچنین بسیاری از مهندسان کامپیوتر و کدنویس‌ها هم از موس‌هایی که کلیدهای زیادی داشته باشد استقبال می‌کنند.

به طور کلی نباید وجود تعداد زیاد کلید روی موس را نشانه‌ای از برتری آن دانست.

دقت حسگر موس گیمینگ بی سیم

دقت حسگر موس‌ یکی از مهم‌ترین پارامترهایی‌ست که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. کاربران به اشتباه فکر می‌کنند باید موس‌هایی بخرند که دقت حسگر خیلی بالایی داشته باشد.

دقت سنسور موس‌ها با واحد DPI سنجیده می‌شود. نرخ DPI بالاتر به کاربران این امکان را می‌دهد که مکان‌نمای موس خود را سریع‌تر از یک سمت به سمت دیگر صفحه ببرند.

موس‌های گیمینگ خیلی گران‌قیمت با دقت حسگر 16 هزار تا 35 هزار DPI عرضه می‌شوند اما واقعیت این است که کاربران از دقت‌های بالای 12 هزار DPI عملا نمی‌توانند استفاده کنند.

در خیلی از مواقع این اعداد صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. اما بهترین موس گیمینگ از نظر دقت حسگر، موسی است که کاربران بتوانند در حین بازی دقت آن را تنظیم کنند.

موس گیمینگ بی سیم دارای نرم‌افزار برای شخصی‌سازی

اکثر شرکت‌های تولید کننده موس گیمینگ نرم‌افزار اختصاصی برای محصول خود دارند. کاربران می‌توانند این نرم‌افزارها را روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود نصب کنند تا همه ویژگی‌های موس را آن طور که دوست دارند تغییر دهند.

شرکت‌های مختلف نرم‌افزارهای متفاوتی توسعه می‌دهند اما همه آنها در یک‌سری ویژگی‌ها مشابه هستند.

به عنوان مثال شما می‌توانید از طریق این نرم‌افزارها دقت حسگر موس را تنظیم کنید، یا نورپردازی موس را به دلخواه خود در نرم‌افزار انتخاب کنید.

برخی از این نرم‌افزارها به کاربران اجازه می‌دهند دستورات جدیدی برای کلیدهای موس تعریف کنند و موس گیمینگ خود را به صورت کاملا شخصی‌سازی شده در بیاورند.

نورپردازی RGB

اگر ظاهر موس گیمینگ بی سیم برای شما مهم باشد، نورپردازی RGB یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای زیباتر کردن موس است.

بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده موس گیمینگ توجه ویژه‌ای به نورپردازی موس دارند. از آنجا که گیمرها در اتاق‌های تاریک با نورپردازی خاص بازی می‌کنند، نورانی بودن موس جذابیت بازی را چند برابر می‌کند.

موس‌ها از نظر نورپردازی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ موس‌هایی که نورپردازی RGB آنها به صورت خودکار تغییر می‌کند و موس‌هایی که نورپردازی آنها توسط کاربران قابل تغییر است.

در این بین یک مدل ساده‌تر هم وجود دارد که موس فقط با یک نور ثابت کار می‌کند و هیچ تغییری در رنگ نور مشاهده نمی‌کنید.

ماوس گیمینگ بی سیم سبک CLUTCH GM41

حالا که با نکات مهم در خرید موس گیمینگ بی سیم آشنا شدید نوبت به معرفی اولین موس رسید. کمپانی MSI موس بی سیم مدل CLUTCH GM41 را تولید و روانه بازار کرده است.

این موس با آخرین فناوری‌های بی‌سیم طراحی شده و تقریبا 10 برابر سریع‌تر از موس‌های بی‌سیم معمولی کار می‌کند.

خرید موس گیمینگ وایرلس

در ادامه ویژگی‌های مهم این موس MSI را بررسی می‌کنیم:

موس گیمینگ بی سیم قابل استفاده با هر دو دست

طراحی بدنه موس یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. موس گیمینگ MSI مدل CLUTCH GM41 به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران با هر دو دست می‌توانند از آن استفاده کنند.

برخلاف خیلی از موس‌های گیمینگ که فقط مخصوص افراد راست دست طراحی می‌شوند، این موس کاملا متقارن است.

این تقارن باعث شده افرادی که چپ دست هم هستند به راحتی از موس استفاده کنند. همچنین شکل قرارگیری کلیدها هم به گونه‌ای طراحی شده که استفاده از موس با هر دو دست را راحت کند.

کفی صاف و با کمترین اصطکاک

حرکت روان موس روی موس‌پد یا میز کامپیوتر بسیار مهم است. برخی از موس‌های بی‌کیفیت به گونه‌ای ساخته می‌شوند که کفی آنها پس از چند هفته ساییده شده و نرمی خود را از دست می‌دهد.

خوشبختانه موس CLUTCH GM41 با کفی از جنس PTFE ساخته شده تا با کمترین اصطکاک روی موس‌پد حرکت کند.

این کفی‌ها بافت‌های یک جهته دارند تا حرکت روی موس‌پد را راحت و روان‌تر کند.

کلیدها با طول عمر بیش از 60 میلیون کلیک

خراب شدن کلیدهای موس یکی دیگر از مشکلاتی‌ست که موس‌های گیمینگ بی‌کیفیت با آن مواجه هستند.

طراحان کمپانی MSI مدعی هستند که کلیدهای موس گیمینگ آنها تا بیش از 60 میلیون کلیک دوام می‌آورند.

کلیدهای این موس از نوع مکانیکی هستند و به همین دلیل مقاومت و دوام بالایی دارند. علاوه بر این دقت فشار دادن کلیدها را هم بیشتر می‌کنند.

موس گیمینگ بی سیم با نورپردازی RGB

روی بدنه موس MSI چراغ‌هایی برای نورپردازی RGB این محصول قرار داده شده است. گرچه فضای نورپردازی موس خیلی کوچک طراحی شده اما دست گیمرها در انتخاب رنگ نورها باز گذاشته شده است.

کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی Dragon Center تنظیمات دقت حسگر و نورپردازی موس را به دلخواه خود تغییر دهند.

عرضه شده با پایه شارژ

برای شارژ کردن این موس نیازی نیست آن را مستقیما به کامپیوتر یا پریز برق وصل کنید. کمپانی MSI به همراه موس خود، یک داک یا پایه شارژ عرضه کرده تا کاربران راحت‌تر آن را شارژ کنند.

البته می‌توانید از طریق کابل مخصوصی که به همراه موس عرضه شده، آن را به برق متصل کرده و در حین بازی شارژ کنید.

با 10 دقیقه شارژ کردن این موس می‌توانید حداکثر تا 9 ساعت به طور مداوم از موس استفاده کنید. البته اگر موس را کامل شارژ کنید، تا 80 ساعت شارژ را نگه می‌دارد.

خرید موس گیمینگ MSI GM41

دقت حسگر تا 20 هزار DPI

حسگری اپتیکال در زیر بدنه موس MSI قرار داده شده تا حرکت و سرعت موس در حین انجام بازی قابل قبول باشد.

این حسگر اپتیکال از نوع PixArt PAW 3370 بوده و جزو معروف‌ترین سنسورهایی‌ست که برای موس‌های گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دقت این حسگر تا 20 هزار DPI قابل تغییر است. به لطف این دقت حسگر شما می‌توانید سخت‌ترین باز‌ی‌های کامپیوتری را با دقت بالا انجام دهید.

ارائه شده با 2 سال گارانتی آونگ

موس گیمینگ بی سیم MSI مدل CLUTCH GM41 با گارانتی 2 ساله آونگ در بازار ایران عرضه شده است.

آونگ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران، طیف وسیعی از محصولات MSI را گارانتی کرده است.

این موس گیمینگ هم با گارانتی 2 ساله عرضه شده تا کاربران از بابت کیفیت، دوام و طول عمر موس خیال راحتی داشته باشند.

ماوس گیمینگ بی سیم XPG ALPHA WIRELESS

اگر طراحی موس گیمینگ بی سیم برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم روری خرید موس XPG ALPHA WIRELESS بیشتر فکر کنید.

این موس توانسته در سال 2022 جایزه بهترین طراحی را از رویداد Reddot دریافت کند. البته ظاهر زیبای این موس نباید ویژگی‌های نرم‌افزاری جذاب آن را تحت شعاع قرار دهد.

قیمت موس گیمینگ وایرلس

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موس گیمینگ وایرلس را بیان می‌کنیم:

پشتیبانی از نرم‌افزار XPG PRIME

این موس گیمینگ با نرم‌افزار اختصاصی XPG Prime روانه بازار شده است. پس از خرید آن می‌توانید نرم‌افزار را روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود نصب کرده و قابلیت‌های موس را چند برابر کنید.

این نرم‌افزار دو امکان ویژه در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اول اینکه می‌توانند هر 6 کلید موس را به صورت کاملا شخصی درآورده و عملکرد آنها را به دلخواه خود تغییر دهند.

دومین ویژگی این است که می‌توانند تغییرات اعمال کرده روی کلیدهای موس را با اسامی مختلفی ذخیره کرده و برای هر بازی، تنظیمات مخصوص همان بازی را اعمال کنند.

اتصال به چند روش مختلف

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های موس گیمینگ XPG ALPHA WIRELESS روش‌های اتصال متعدد آن است.

کاربران می‌توانند به سه روش مختلف موس را به کامپیوتر متصل کنند. دانگل وایرلس، بلوتوث و کابل USB.

هرکدام از روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد و برخی از آنها سرعت بالا و تاخیر کمتری دارند. در مواقعی که شارژ باتری موس تمام شده باشد می‌توانید از طریق کابل آن را به کامپیوتر متصل کرده و بازی کنید.

موس گیمینگ بی سیم با طراحی ارگونومیک

اگر نگاهی به عکس‌های موس گیمینگ XPG ALPHA WIRELESS بیندازید، شاهکار طراحی را در این محصول مشاهده می‌کنید.

وجود برآمدگی و فرورفتگی‌های منظم روی بدنه این موس برای ایجاد راحتی بیشتر در دست و انگشتان کاربران است.

در واقع این موس به گونه‌ای طراحی شده که کمترین فشار به مچ و انگشتان دست کاربران وارد شود. همچنین وجود بافت‌هایی روی بدنه موس باعث می‌شود چسبندگی دست و انگشت کاربران به موس بیشتر شود.

موس وایرلس دست راست

استفاده از سوئیچ‌های پریمیوم OMRON

کمپانی XPG برای این موس خود از سوئیچ پریمیوم Omron استفاده کرده است. این سوئیچ‌ها دوام و طول عمر بالاتری نسبت به سوئیچ‌های معمولی دارند.

همچنین فشاری که نیاز است تا کلیدها فشرده شده و عمل کنند بسیار مناسب در نظر گرفته شده تا کاربران فشار زیادی به موس و انگشتان خود وارد نکنند.

عمر مفید این سوئیچ‌ها تا 60 میلیون کلیک تخمین زده شده است که با توجه به نوع کاربری گیمرها ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

دقت حسگر بالا

برای این موس گیمینگ بی سیم از حسگر مدل PIXART PAW 3335 استفاده شده است. این سنسور حرفه‌ای برای موس‌های گیمینگ رده بالا در نظر گرفته می‌شود.

کاربران می‌توانند دقت این سنسور را در محدوده 100 تا 16000 DPI تنظیم کنند. این کار از طریق فشردن کلید مخصوصی که روی بدنه موس قرار داده شده انجام می‌شود.

برای انجام بازی‌های تیراندازی و مواقعی که کاربر در حال شلیک از طریق اسنایپر است، کاهش دقت حسگر به او کمک می‌کند شلیک دقیق‌تری داشته باشد. کلید DPI که روی موس قرار داده شده این کار را انجام می‌دهد.

ارائه شده با 2 سال گارانتی آونگ

این موس گیمینگ وایرلس هم مانند مدل قبلی با گارانتی 2 سال آونگ به بازار عرضه شده است. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل یا نقص فنی کافیست با نمایندگی‌های آونگ تماس بگیرید.

خوب است بدانید که آونگ در سراسر ایران بیش از 300 نمایندگی فعال دارد که کار فروش و خدمات پس از فروش محصولات دیجیتال را انجام می‌دهند.

سخن پایانی

خرید موس بی سیم گیمینگ با خرید موس‌های معمولی فرق دارد. اگر قصد دارید بازی‌های کامپیوتری را با کیفیت بالاتری انجام دهید بنابراین باید موس گیمینگی خریداری کنید که در حد شما باشد.

در هنگام خرید موس گیمینگ بی سیم باید به نکاتی مانند دقت حسگر، طراحی، وزن، اندازه، گارانتی و … دقت کنید. در این مقاله به معرفی نکات مهم در هنگام خرید بهترین موس گیمینگ بی سیم پرداختیم.

در انتها دو مدل موس بی‌سیم گیمینگ پرفروش در بازار ایران را به شما معرفی کردیم. نظر شما چیست؟ نکته مهم دیگری در هنگام خرید موس گیمینگ هست که از قلم افتاده باشد؟ شما اضافه کنید.