هر آنچه که باید درباره موس گیمینگ بدانید (راهنمای خرید)

موس گیمینگ یکی از سخت‌افزارهای مهم برای گیمرهای حرفه‌ای است. در حقیقت، گیمر با موس و کیبورد، اکشن‌های مختلف را در بازی انجام می‌دهد و عملکرد این دو، تعیین‌کننده برنده بازی است.

اگر موس به هر دلیل تأخیر داشته و یا سرعت اجرای دستورات در آن کُند باشد، به دلیل سرعت بالایی که بازی‌های کامپیوتری دارند، گیمر نمی‌تواند عکس‌العمل مناسب را در بازی نشان داده و نهایتاً بازنده بازی خواهد بود!

شاید فکر کنید هر موسی می‌تواند برای بازی استفاده شود، اما این اشتباه است! حداقل از زمانی که بازی‌های گرافیکی پیچیده و حرفه‌ای ارائه شدند، دیگر موس‌های معمولی نتوانستند جایگاهی در میان گیمرها داشته باشند.

موس گیمینگ علاوه بر قابلیت‌هایی که از نظر سرعت بالا، تأخیر کم، نرمی و روانی دکمه‌ها و غیره دارد، دارای دکمه‌های بیشتر برای اجرای دستورات مختلف، نورپردازی RGB و یک سری ویژگی‌های انحصاری است که در موس‌های معمولی وجود ندارد.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت موس گیمینگ و معمولی بپردازیم و ویژگی‌های مهم برای خرید یک موس گیمینگ مناسب را ذکر کنیم. اگر قصد خرید موس گیمینگ را دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

موس گیمینگ چیست؟

ماوس طراحی شده برای گیمرها که دارای حساسیت قابل تنظیم و یک سری قابلیت‌های اضافی دیگر است، موس گیمینگ نامیده می‌شود. در موس‌های گیمینگ هرچه DPI بیشتر باشد، نشانگر موس روی نمایشگر، با دقت بالاتری جابجا می‌شود.

به طور کلی، تنظیمات DPI بالاتر (1000 DPI و بیشتر) برای بازی و همچنین برای نمایشگرهایی با وضوح بسیار بالا استفاده می‌شود. DPI بالاتر به گیمر اجازه می‌دهد تا حرکات سریع انجام دهد، در حالی که DPI کمتر امکان انجام حرکات کوچک‌تر و دقیق را برای کاربر فراهم می‌کند.

این پارامتر معمولاً در موس‌های معمولی قابل تنظیم نیست، همچنین سایر دکمه‌های اضافی که روی موس گیمینگ تعبیه شده است، برای کاربردهای اختصاصی در حین انجام بازی است و در موس‌های معمولی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (لپ تاپ مناسب برای بازی)

راهنمای خرید موس گیمینگ

برای آنکه یک موس گیمینگ خوب بخرید که از همه نظر برای انجام بازی‌های ویدئویی مناسب باشد، باید یک سری فاکتورها را پیش از خرید در نظر بگیرید.
در این بخش، برخی از ویژگی‌های موس‌های گیمینگ را بررسی می‌کنیم:

1. شکل ظاهری و ابعاد موس گیمینگ

شکل ظاهری و ابعاد موس گیمینگ مناسب، بسته به ابعاد دست کاربران و راست دست یا چپ دست بودن آن‌ها متفاوت است. البته اکثر موس‌های گیمینگ حرفه‌ای به صورت متقارن طراحی و ساخته می‌شوند، یعنی هم برای افراد راست دست و هم چپ دست قابل‌استفاده هستند.

هرچند برخی از برندها نیز موس گیمینگ چپ دست را به صورت اختصاصی تولید می‌کنند. اول از همه طرز گرفتن موس و محل قرارگیری انگشتان را بررسی کنید. سپس اندازه کف دست خود را اندازه بگیرید تا موسی متناسب با آن تهیه کنید. اندازه مناسب موس گیمینگ باید به‌گونه‌ای باشد که به راحتی در دست جای بگیرد.

ابعاد موس گیمینگ

موس گیمینگ از نظر ظاهری به دو شکل ارگونومیک و طراحی دو دستی ساخته می‌شوند. شکل‌های ارگونومیک بیشتر برای دست راست مناسب هستند و شیارهایی برای قرارگیری انگشتان دست روی آن در نظر گرفته شده است. البته مدل‌های موس چپ دست نیز وجود دارد.

در حالی که در طراحی دو دستی، موس به صورت متقارن طراحی شده و با هر دو دست راست و چپ قابل‌استفاده است. هر دوی این طراحی‌ها برای بازی مناسب هستند.

2. کیفیت و طراحی

فاکتور دومی که در انتخاب موس گیمینگ مناسب باید در نظر داشت، کیفیت موس است، یعنی مواد مورد استفاده در ساخت موس. بیشتر موس‌های گیمینگ از پلاستیک ABS ساخته شده‌اند، در حالی که چگالی مواد مورد استفاده و درصد خلوص آن در تعیین عمر مفید موس بسیار مهم هستند.

معمولاً شیارها و برجستگی‌های موس از سیلیکون و یا لاستیک ساخته می‌شوند. ساییدگی این بخش در اثر استفاده، یکی از نشانه‌های کیفیت پایین یک موس گیمینگ ارزان است. همچنین اجزای داخلی و بورد الکتریکی موس گیمینگ باید از کیفیت مرغوبی برخوردار باشند.

3. سنسور

موس‌های گیمینگ حرفه‌ای امروزی از سنسورهای دقیق با عملکرد پیشرفته ساخته شده‌اند. پارامترهای مختلفی در تعیین عملکرد سنسور موس گیمینگ مهم هستند از جمله DPI، CPI، لرزش، شتاب و غیره.

DPI و CPI به ترتیب مخفف عبارت‌های Dots per inch و Counts per inch هستند و حساسیت موس گیمینگ را در جابجایی‌ها نشان می‌دهند. همان‌طور که گفته شد، برای حرکت‌های سریع، DPI بیشتر مفید است و برای اجرای جزئیات، DPI کمتر. بیشتر موس‌های گیمینگ حرفه‌ای دارای DPI قابل تنظیم هستند که بر اساس نیاز کاربر، تعریف می‌شود.

دقت سنسور موس‌های گیمینگ

همچنین حرکت مستقیم موس روی موس پد، باید یک حرکت بدون لرزش و بدون پرش نشانگر روی مانیتور را نتیجه دهد. عدم هماهنگی بین این دو حرکت، پرش یا لرزش نامیده می‌شود که روی کارایی تأثیر منفی دارد.

منظور از شتاب موس هم تناسب حرکت نشانگر روی مانیتور با جابجایی موس گیمینگ روی موس پد است. نشانگر موس در برخی از نمونه‌های آن با کوچک‌ترین حرکت روی موس پد، جابجایی‌های زیادی را تجربه می‌کند که به خصوص در انجام بازی‌هایی که دقت بالایی نیاز دارند، مشکل‌ساز است.

یک معیار مهم در انتخاب سنسور موس گیمینگ، نوع ارتباط سنسور است. موس‌های گیمینگ جدید از سنسور نوری به جای سنسور لیزری برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند.

دلیل این مسئله هم واضح است؛ موس‌های لیزری روی سطوح شیشه‌ای شفاف قابل‌استفاده نیستند در حالی که موس‌های نوری روی این سطوح هم استفاده می‌شوند.

همچنین در موس‌های گیمینگ لیزری، با افزایش DPI، دقت سنسور در دنبال کردن حرکت‌های موس کم می‌شود.

4. نرخ نمونه‌برداری (Polling rate)

نرخ نمونه‌برداری در موس گیمینگ بر اساس تعداد سیکل‌های انتقال داده بین کامپیوتر و موس تعیین شده و بر حسب هرتز اندازه‌گیری می‌شود.

هرچه نرخ نمونه‌برداری موس بیشتر باشد، تعداد سیکل‌های ارتباط با کامپیوتر بیشتر شده و در نتیجه داده‌های ارسالی در مورد مکان موس و ردگیری جابجایی آن به فواصل زمانی کمتری بین موس و کامپیوتر ردوبدل می‌شود.

این مسئله به افزایش دقت موس در هنگام حرکت کمک خواهد کرد. معمولاً موس‌های گیمینگ حرفه‌ای با سنسورهای پیشرفته دارای نرخ نمونه‌برداری بالاتری هستند.

5. نوع اتصال به کامپیوتر

یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب موس گیمینگ مناسب، البته در نوع سیمی، نوع و جنس کابل است. کابل موس باید از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشد تا حرکت موس را روی موس پد محدود نکند. همچنین ارتباط آن نباید به خاطر خم‌شدگی و یا پیچ خوردن قطع شود.

طول کابل نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد. در مورد موس‌های گیمینگ وایرلس، معمولاً ترجیح کمتری به استفاده از آن‌ها توسط گیمرها وجود دارد. دلیل این مسئله تأخیر بیشتری است که موس‌های وایرلس در اجرای دستورات دارند.

علاوه بر این، موس‌های گیمینگ وایرلس به دلیل استفاده از باتری، سنگین‌تر هستند و استفاده طولانی از آن‌ها در بازی می‌تواند برای دست خسته‌کننده باشد. از طرفی، محدودیت شارژ باتری در موس‌های وایرلس یک معضل مهم است به خصوص اگر شارژ باتری در حین انجام بازی به اتمام برسد!

از همه مهم‌تر، موس‌های گیمینگ وایرلس گران‌تر از موس‌های سیمی هستند، در حالی که در بهترین حالت عملکرد آن‌ها یکسان است.

6. کفی موس گیمینگ

کفی موس، قطعات لاستیکی زیر موس هستند که برای حرکت یکنواخت و جلوگیری از لغزش موس روی موس پد تعبیه شده‌اند. انواع مختلفی از کفی‌ها روی موس‌های گیمینگ نصب می‌شود که بستگی به طراحی آن دارد.

همچنین جنس این کفی نباید طوری باشد که مانع حرکت روان موس شود و از طرفی زود ساییده شود. البته تعویض کفی موس به راحتی انجام می‌گیرد و در صورت خرابی و یا ساییدگی، می‌توان آن‌ها را عوض کرد.

7. دکمه‌ها

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید موس گیمینگ، دکمه‌های موس است. فرق موس گیمینگ با عادی، وجود همین دکمه‌ها است که کارکردهای مختلفی در حین بازی دارند.

در بازار موس‌های گیمینگ، اغلب دو شرکت Omron و Huano سازنده دکمه‌های موس هستند. در موس‌های گیمینگ حرفه‌ای، معمولاً از دکمه‌های Omron استفاده می‌شود که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.

دکمه‌های جانبی که علاوه بر دکمه‌های کلیک و اسکرول روی موس‌های گیمینگ تعبیه می‌شود شامل دابل کلیک، تنظیمات موس، تنظیم DPI، اکشن‌های مختلف در حین بازی، تنظیمات RGB و غیره می‌شوند.

محل قرارگیری و عملکرد این دکمه‌ها در مدل‌های مختلف موس گیمینگ فرق دارد اما نکته مهم این است که پیش از خرید موس گیمینگ، باید ببینید که آیا دکمه‌های اضافی مزاحم کار شما نمی‌شود و اینکه دسترسی به آن‌ها در هنگام بازی راحت است یا خیر.

8. چرخ اسکرول

یک مؤلفه مهم در موس گیمینگ، چرخ اسکرول است. معمولاً این چرخ در هنگام بازی کاربردهای زیادی دارد مانند زوم کردن، جابجایی کاراکتر، انتخاب ابزار از منو و غیره.

بنابراین عملکرد درست آن باعث برد شما در بازی خواهد شد! چرخ اسکرول در یک موس گیمینگ خوب باید نرم، روان و بدون وقفه کار کند.

معمولاً شیارهایی روی اسکرول برای ایجاد حالت چسبندگی به انگشتان دست وجود دارد که باید از جنس مرغوبی ساخته شده باشد. همچنین در موس‌های حرفه‌ای، چرخاندن این اسکرول بدون صدا و نرم است.

9. نورپردازی RGB

یک تفاوت موس گیمینگ و معمولی، پشتیبانی از RGB است. در موس‌های گیمینگ امروزی، نورپردازی RGB برای هماهنگی با اکشن‌های بازی در نظر گرفته شده است.

این قابلیت از طریق دکمه‌های تنظیمات روی موس و همچنین نرم‌افزارهای سفارشی قابل تنظیم است. می‌توان تم‌ها و افکت‌های نوری مختلف را بر اساس سلیقه کاربر و نوع بازی تعریف کرد.

موس گیمینگ RGB

10. گارانتی موس

در نهایت فاکتور دیگری که باید در خرید موس گیمینگ مدنظر قرار دهید، گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده آن است. موس‌های گیمینگ دارای قطعات زیادی هستند که در معرض فشارهای فیزیکی هستند.

در صورتی که قطعات موس از جنس مرغوبی ساخته نشده باشند و گارانتی آن هم معتبر نباشد، ممکن است در کوتاه مدت از کار بیفتد و مجبور شوید یک موس جدید خریداری کنید. پیش از خرید موس گیمینگ، مشکلاتی رایج سایر کاربران را جستجو کرده و بررسی کنید که کدام بخش‌های موس بیشتر از همه در معرض خرابی هستند.

بعد از آن به سراغ مفاد گارانتی شرکت سازنده بروید , ببینید که چه قطعاتی در محدوده گارانتی است. با بررسی این موارد می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.
موس‌های ارائه شده توسط گروه آونگ از برترین برندهای جهانی در حوزه گیمینگ محسوب می‌شوند (MSI و XPG). همچنین تمامی این موس‌ها شامل 2 سال گارانتی رسمی آونگ هستند.

سخن پایانی

مسلماً موس گیمینگ یکی از مهم‌ترین تجهیزات جانبی در انجام بازی است. امروزه موس‌های گیمینگ با ویژگی‌های مختلف در بازار وجود دارند که کار گیمرهای حرفه‌ای را آسان کرده‌اند. برای خرید موس گیمینگ مناسب باید آیتم‌های مختلفی را در نظر گرفت.

شکل ظاهری و ابعاد، نحوه اتصال به کامپیوتر از نوع سیمی و یا بی‌سیم، تعداد و محل قرارگیری دکمه‌ها، قابلیت تنظیم DPI، حساسیت سنسور، نرخ نمونه‌برداری و مواد مورد استفاده در ساخت موس، همگی جزو فاکتورهای مهم در انتخاب موس گیمینگ هستند.

در نهایت باید محصولی را انتخاب کنید که از نظر گارانتی و خدمات پس از فروش، سابقه خوبی در بین کاربران داشته باشد.