مدیا کانورتور چیست؟ راهنمای خرید مدیا کانورتر

مدیا کانورتور که با نام مبدل فیبر نوری هم شناخته می‌شود، وسیله‌ای است که به طور گسترده در شبکه‌های بی‌سیم شهری (MAN) استفاده می‌شود و برای ارائه‌ی خدمات دسترسی به اینترنت و انتقال اطلاعات، به شرکت‌های تجاری کاربرد دارد. مدیا کانورتر به عنوان یک مُبدل، کابل مسی را به فیبر نوری یا فیبر نوری را به فیبر نوری متصل می‌کند. این ابزار، راه‌حلی انعطاف‌پذیر و مقرون به صرفه برای افزایش مسافت انتقال داده است و از زیرساخت کابلیِ موجود استفاده می‌کند.

با توجه به مدل‌های مختلفی که در بازار وجود دارد، خرید یک مدیا کانورتور مناسب که با نیازهای شما همخوانی داشته باشد، کمی دشوار است. در این مطلب، انواع مختلف مدیا کانورتر را معرفی می‌کنیم و موارد کاربرد هریک را توضیح می‌دهیم، به این امید که در انتخاب مبدل فیبر نوری مسیر راحت‌تری در پیش داشته باشید.

انواع مدیا کانورتور و راهنمای خرید

مدیا کانورتورهای متنوعی در بازار دیده می‌شود که از نظر پروتکل‌های شبکه، نرخ انتقال داده، کابل‌کشی و نوع کانکتور با هم فرق دارند. در ادامه در دسته‌بندی‌های مجزا، این مبدل‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع مدیا کانورتر براساس کارکرد

مدیا کانورتورها می‌توانند از نوع غیرقابل مدیریت، قابل مدیریت، PoE، مجزا (به تنهایی استفاده می‌شود و به قطعه‌ی دیگری نیاز دارد- standalone)، قابل استفاده در شاسی، مینی و صنعتی باشند.

مدیا کانورتور غیرقابل مدیریت در مقایسه با قابل مدیریت

مدیا کانورترهای غیرقابل مدیریت، به محض فعال شدن، شروع به کار می‌کنند. به همین دلیل نصب و راه‌اندازی و عیب‌یابی آن‌ها برای افراد تازه‌کار آسان است. این نوع مبدل، به راحتی به دیگر دستگاه‌ها وصل می‌شود ولی امکانات نظارتی و مدیریتی ندارد. مدیا کانورتورهای غیرقابل مدیریت، برای شرکت‌های کوچک یا محوطه‌ای که نیازمند مدیریت و استفاده‌ی آسان است، مناسب است.

مدیا کانورترهای قابل مدیریت، امکاناتی برای نظارت بر شبکه، تشخیص خطا و مدیریت از راه دور دارند و به ادمین‌های شبکه اجازه می‌دهند که داده‌ها، پهنای باند و ترافیک را کاملا کنترل کنند؛ اما قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های غیرقابل مدیریت دارند. مدیا کانورتورهای قابل مدیریت برای محیط‌های پیچیده مانند دیتا سنترهای بزرگ و شبکه‌های تجاری، گزینه‌ی بهتری هستند و مدیریت و امنیت بهتر و اطمینان بیشتری را فراهم می‌کنند.

مدیا کانورتور PoE و بدون PoE

مبدل فیبر نوری با امکان انتقال برق از طریق کابل شبکه یا همان مدیا کانورتور PoE روشی قابل اطمینان و مقرون به صرفه برای گسترش مسافت فیبر نوری است که برای دستگاه‌هایی که از قابلیت PoE پشتیبانی می‌کنند، کاربرد دارد. این مبدل‌ها برق دستگاه‌های شبکه را از طریق همان کابل مسی که برای انتقال داده استفاده می‌شود، تأمین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مدیا کانورتور PoE چیست و چه کاربردی دارد؟

مدیا کانورتورهای PoE می‌توانند برق وسیله‌هایی مثل تلفن تحت شبکه، تجهیزات ویدئو کنفرانس، دوربین‌های تحت شبکه و دستگاه‌های وای‌فای را از طریق کابل مسی فراهم کنند. این نوع مبدل‌ها به طور گسترده برای اتصال دوربین‌های امنیتی و اکسس پوینت‌های وایرلس در محل‌هایی با دسترسی دشوار به شبکه‌ی گیگابیتی استفاده می‌شود. نمونه‌ای از کاربرد مدیا کانورتر PoE در تصویر زیر نشان داده شده است.

مدیا کانورتور PoE و بدون PoE

مدیا کانورتر مجزا یا قابل استفاده در شاسی

مدیا کانورتورهای مجزا (Standalone) جمع‌وجور هستند و نصب آن‌ها آسان است و در هزینه‌ها و فضای اشغال شده، صرفه‌جویی می‌کنند. این نوع مبدل‌ها برای استفاده در محیط‌هایی که با مشکل کمبود فضا روبه‌رو هستند از جمله جعبه‌های مخابراتی یا جعبه تقسیم، مناسب هستند.

مدیا کانورترهای قابل استفاده در شاسی، شامل تعدادی مدیا کانورتور مستقل و یک شاسی که قابلیت نصب چندین مبدل را دارد، می‌شوند. وقتی که به تعداد زیادی کانورتر برای یک شبکه بزرگ نیاز است، این مدل برای مدیریت راحت‌تر آن‌ها مناسب است. بنابراین این نوع مبدل‌ها برای فضاهایی با ظرفیت بالا مثل دیتا سنترها یا اتاق‌های کامپیوتر استفاده می‌شوند.

مدیا کانورتر قابل نصب در شاسی

مبدل فیبر نوری تجاری در مقایسه با صنعتی

مدیا کانورترهای صنعتی به طور اختصاصی برای آب‌وهوای غیرمعمول و شرایط محیطی دشوار طراحی شده‌اند که کار مبدل را در دمای شدید منفی 40 درجه تا مثبت 85 درجه سانتی‌گراد به خوبی انجام می‌دهند. همچنین در برابر ضربه و تکان‌های شدید هم مقاوم است. این نوع مبدل‌های فیبر نوری در اتوماسیون ساختمان، حفاری و استخراج نفت و گاز، مدیریت ترافیک، هواشناسی و سایر کاربردهای صنعتی و محیط باز استفاده می‌شود.

در طرف مقابل، مدیا کانورتورهای تجاری هستند که در دمای عملیاتی منفی 10 درجه تا مثبت 55 درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند و برای محیط‌های اداری و دیتا سنترهای معمولی که دمای محیط در آن‌ها کنترل می‌شود، طراحی شده‌اند.

مدیا کانورتور مینی در مقایسه با استاندارد

مدیا کانورتور مینی از مدل استاندارد بهتر است؛ زیرا از کلیدهای DIP پشتیبانی می‌کند که برای نیازهای مختلف کاربرد دارند. مدیا کانورترهای مینی به دلیل اندازه‌ی کوچک‌تر، در شبکه‌های بزرگ بیشتر استفاده می‌شوند.

مبدل فیبر نوری تجاری در مقایسه با صنعتی

انواع مدیا کانورتور براساس نوع تبدیل

هم مدیا کانورتور کابل مسی به فیبر نوری وجود دارد و هم مبدل فیبر نوری به فیبر نوری و هرکدام به دسته‌های دیگری تقسیم می‌شوند.

مدیا کانورتر کابل مسی به فیبر نوری

مدیا کانورتورهای کابل مسی به فیبر نوری، امکان اتصال به دستگاه‌های اترنت با کابل مسی را در فواصل دور از طریق یک لینک فیبر نوری فراهم می‌کنند. این کار باعث می‌شود به کمک ظرفیت پهنای باند اضافی، از داده‌ها در مقابل نویز، تداخل و مشکلات احتمالی در آینده حفاظت شود. مبدل کابل مسی به فیبر نوری از چندین مدل اترنت پشتیبانی می‌کند که شامل دستگاه‌های اترنت، اترنت سریع (Fast Ethernet)، اترنت گیگابیتی و اترنت 10 گیگابیتی می‌شود. مدل‌هایی از مدیا کانورتور که دارای TDM (انتقال چندین سیگنال مستقل از طریق یک سیگنال مشترک) هستند امکان گسترش پروتکل‌های مخابراتیِ قدیمیِ TDM را در ارتباطات کابل مسی فراهم می‌کنند.

مبدل فیبر مسی به فیبرنوری

مدل‌هایی که از نوع تبدیل سریال به فیبر نوری هستند، امکان گسترش فیبر نوری برای پروتکل سریال را در ارتباطات کابل مسی مهیا می‌کنند. مدیا کانورترهای کابل مسی به فیبر نوری، برای ارتباطات نقطه به نقطه بسیار مناسب هستند.

مبدل فیبر نوری به فیبر نوری

مدیا کانورتور فیبر نوری به فیبر نوری، می‌تواند ارتباط بین فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود یا فیبر نوری دوئل و سینگل را برقرار کند. همچنین از تبدیل طول موج پشتیبانی می‌کند. معمولا زمانی از مدیا کانورترهای مالتی مود به سینگل مود استفاده می‌شود که تجهیزات کم‌هزینه از پورت‌های MM (مالتی مود) استفاده می‌کنند ولی در آن اتصال، به تجهیزات SM (سینگل مود) نیاز است.

مدیا کانورتور مالتی مود می‌تواند مسافت انتقال داده را تا 2 کیلومتر برساند و اغلب برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شود تا شبکه‌های LAN را از طریق فیبر نوری گسترش دهد؛ ولی مبدل سینگل مود، می‌تواند مسافت بیشتری را در حدود 2 کیلومتر تا 100 کیلومتر پوشش دهد. مدیا کانورتر سینگل مود، برای متصل کردن شبکه‌های سازمانی یا شبکه‌ی اصلی در محیط باز مناسب است و برای کاربردهایی که به پهنای باند بسیار زیاد نیاز دارند، گزینه‌ای ایدئال است. در مثالی که در تصویر زیر می‌بینید، مبدل‌های فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود، برای ارتباط بین دو ساختمان و دیتا سنتر مرکزی استفاده شده‌اند و محدوده‌ی 2 کیلومتر از مبدل فیبر نوری مالتی مود و 10 کیلومتر از مدیا کانورتور سینگل مود را پوشش می‌دهند.

مدیا کانورتر فیبرنوری به فیبرنوری

نتیجه‌گیری

مدیا کانورتور فیبر نوری راه‌حلی مقرون به صرفه برای ارتباط بین کابل‌های مسی و فیبر نوری در یک شبکه است. این وسیله می‌تواند مسافت انتقال داده را به اندازه‌ی قابل توجهی گسترش دهد. به علاوه راه‌حلی منعطف است و استفاده از آن، آسان است. از آنجایی که انواع مختلفی از مدیا کانورتر وجود دارد که هرکدام برای کاربردی خاص مناسب هستند، بهتر است پیش از خرید مدیا کانورتور مناسب، نیازهای فعلی و آینده‌ی شبکه را در نظر بگیرید.