مدیا کانورتور PoE چیست و چه کاربردی دارد؟

معمولا از مدیا کانورتور (media converter) برای تبدیل کابل مسی به فیبر نوری استفاده می‌شود تا محدودیت کابل‌های مسی قدیمی در میزان مسافت ارسال داده‌ها برطرف شود. مدیا کانورتور PoE هم یک مدل از مدیا کانورتر فیبرنوری است که همین کار را انجام می‌دهد اما وظیفه‌ی دیگری هم به عهده دارد که همان انتقال برق از طریق کابل اترنت است که با نام PoE شناخته می‌شود. در این مقاله، مدیا کانورتور PoE (مبدل فیبرنوری PoE) را به زبان ساده توضیح می‌دهیم تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی این ابزار به دست آورید.

مدیا کانورتور PoE چیست؟ یا مبدل فیبرنوری PoE چیست؟

در مدل های قدیمی، مدیا کانورتور فیبر که به آن مبدل فیبرنوری هم می‌گویند، فقط می‌تواند داده‌ها را منتقل کند؛ اما مبدل فیبرنوری PoE فقط در ایجاد یک لینک اترنت به فیبر به کاربران یاری نمی‌دهد بلکه به عنوان یک منبع تغذیه (PSE) هم عمل می‌کند و می‌تواند از طریق کابل شبکه، برق یک یا دو دستگاه را تأمین کند.

بیشتر بخوانید: PoE چیست ؟

با استفاده از مبدل فیبرنوری PoE می‌توانید به راهکاری منعطف و مقرون به صرفه برای پیاده‌سازی و بهتر کردن لینک‌های فیبر دست پیدا کنید. علاوه بر این، همانند سایر مدیا کانورتورهای اترنت که محدودیت مسافت کابل‌های اترنت را از بین می‌برند، مدیا کانورترهای PoE نیز با فیبر نوری، محدوده‌ی تحت پوشش شبکه را تا دستگاه‌هایی که برق آن‌ها را تأمین می‌کنند، گسترش می‌دهند. این دستگاه‌ها شامل تلفن‌های VoIP، اکسس پوینت‌های وایرلس، دوربین‌های امنیتی، کارت‌خوان‌ها در سیستم‌های کنترل دما و حتی مانیتورهای مقابل مسافر در هواپیما هم می‌شود.

مدیا کانورتور PoE چیست

مدیا کانورتور PoE چگونه کار می‌کند؟

تصویر زیر نشان می‌دهد که مدیا کانورتر PoE (مبدل فیبرنوری PoE)  چگونه ارتباط فیبر به کابل مسی را بین سوئیچ فیبر و اکسس پوینت وایرلس برقرار می‌کند و همزمان برق اکسس پوینت را نیز تأمین می‌نماید. همانطور که در تصویر مشخص شده، مبدل فیبر نوری بسیار دورتر از سوئیچ فیبر و در نزدیکی یک منبع تغذیه مستقیم (DC) یا برق شهری (AC) قرار گرفته که در آنجا تبدیل کابل مسی به فیبر نوری انجام می‌شود. در انتهای دیگر کابل UTP که داده و برق را با هم منتقل می‌کند، اکسس پوینت وایرلس مستقر شده که فاصله‌ای 100 متری با مدیا کانورتور PoE دارد.

عملکرد مبدل فیبرنوری poe

چگونه از مبدل فیبر نوری PoE استفاده کنیم؟

سه کاربرد اصلی برای مبدل‌های فیبرنوری PoE وجود دارد:

  1. اتصال فیبر نوری به دوربین‌های تحت شبکه
  2. اتصال فیبر نوری به اکسس پوینت‌های بی‌سیم
  3. اتصال فیبر نوری به کامپیوترهای دسکتاپ.

در اینجا برای نمونه، اتصال فیبر نوری به دوربین‌های تحت شبکه را مثال می‌زنیم تا با نحوه‌ی کاربرد مدیا کانورتور PoE آشنا شوید.

قبل از شروع مراحل راه‌اندازی، باید این وسایل را در اختیار داشته باشید:

  • یک سوئیچ فیبرنوری گیگابیتی مثلا مدل DGS-3630-28SC دی لینک
  • یک مدیا کانورتر PoE از نوع 10/100/1000M
  • یک دوربین تحت شبکه
  • یک کابل اترنت شبکه (مثلا از نوع Cat5e یا Cat6)
  • یک پچ کورد فیبر نوری (مثلا از نوع OS2 یا OM4)
  • دو عدد ترانسیور فیبر نوری SFP

قدم اول: یک ترانسیور SFP را به پورت فیبر نوری بر روی مدیا کانورتور PoE و یک ترانسیور SFP را به پورت SFP بر روی سوئیچ وصل کنید.

قدم دوم: یک کابل فیبر نوری را به ترانسیوری که به مدیا کانورتر PoE وصل شده، متصل کنید و سر دیگر کابل را به سوئیچ بزنید.

قدم سوم: با یک کابل اترنت UTP، پورت‌های RJ45 بر روی مدیا کانورتور PoE و دوربین تحت شبکه را به هم وصل کنید.

چگونه یک مبدل فیبرنوری PoE مناسب بخریم؟

نکاتی وجود دارند که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین مدیا کانورتر PoE را که با نیازهای شبکه‌ی شما همخوانی داشته باشد، انتخاب کنید.

  • نرخ انتقال داده: نرخ انتقال داده‌ی مدیا کانورتور PoE اولین مشخصه‌ای است که باید به آن توجه کنید. مدیا کانورتورهای موجود در بازار از نوع 10 مگابیتی (10M)، 100 مگابیتی (100M)، 1000 مگابیتی (1000M)، 10/100 مگابیتی (10/100M) و 10/100/1000 مگابیتی (10/100/1000M) هستند که می‌توانید بسته به نیاز خود از بین آن‌ها انتخاب کنید.
  • تعداد پورت‌ها و نوع پورت: در اکثر موارد، یک مبدل فیبر نوری PoE دارای یک پورت فیبر نوری و یک پورت اترنت RJ45 است؛ اما مدل‌هایی هم هستند که چندین پورت دارند و مثلا یک یا دو پورت فیبرنوری و چهار پورت RJ45 را ارائه می‌کنند.
  • سینگل مود و مالتی مود: مدیا کانورتر PoE به دو نوع سینگل مود (تک‌حالته) و مالتی مود (چندحالته) تقسیم می‌شود که بر میزان مسافتِ انتقال داده تأثیرگذار است و ترانسیورهای فیبر نوری و پچ کوردهایی هم که استفاده می‌شوند باید مطابق با همین ویژگی باشند.
  • حالت دوبلکس: برخی از مدیا کانورتورهای PoE فقط می‌توانند در حالت تمام دوطرفه (full duplex) کار کنند و به صورت نیمه دوطرفه (half duplex) قابل استفاده نیستند. بنابراین ممکن است هنگامی که به یک هاب یا سوئیچی که از حالت نیمه دوطرفه پشتیبانی می‌کند وصل شوند، بسته‌های داده‌ها از بین بروند و حالت packet loss اتفاق بیفتد. پس بهتر است دقت کنید که مدیا کانورتور PoE از کدام حالت تمام دوطرفه یا نیمه دوطرفه یا هردو پشتیبانی می‌کند.
  • دمای عملیاتی: این ویژگی زمانی بیشتر اهمیت می‌یابد که بخواهید یک مدیا کانورتور PoE در مقیاس صنعتی بخرید. فراموش نکنید که دمای عملیاتی مدیا کانورتر را چک کنید و ببینید که آیا می‌تواند در دمایی خارج از محدوده‌ی معمول (از 40- تا 75 درجه سانتی‌گراد) کار کند. به همین منظور باید دمای عملیاتی را از شرکت تولیدکننده‌ی مدیا کانورتور هم بپرسید و جویا شوید که آیا می‌توانید از آن در آب‌وهوای خاص و غیرمعمول استفاده کنید یا نه.
  • استانداردها: به طور کلی مبدل‌های فیبر نوری PoE با استانداردهای 3af، IEEE802.3at یا IEEE802.3bt سازگار هستند. بررسی کنید که آیا مدیا کانورتور PoE مدنظر شما از این استانداردها پشتیبانی می‌کند یا ممکن است برخی از مشکلات مربوط به ناسازگاری با استانداردها را داشته باشد.