هر آنچه که باید در مورد گرافیک‌های Nvidia MAX-Q بدانید

همه ما وقتی به سیستم‌های گیمینگ فکر می‌کنیم، بلافاصله تصاویری از دستگاه‌های سنگین، پر سر و صدا و ضخیم به ذهن‌مان خطور می‌کند.

لپ تاپ‌های گیمینگ طوری طراحی می‌شوند که همه سخت افزار و اجزای لازم برای اجرای جدیدترین بازی‌ها را داشته باشند. از این رو معمولا به حجیم و بزرگ بودن شهرت دارند و با این مشخصه شناخته می‌شوند. البته امروزه با ورود تکنولوژی‌های جدید، حوزه گیمینگ نیز دچار تغییراتی شده است.

فناوری‌های مربوط به گیمینگ با پیشرفت چشمگیر هر ساله خود، رفتار مصرف کنندگان این حوزه مخصوصا گیمرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع توسعه دهندگان، فناوران و تولیدکنندگان این حوزه، خواسته‌های گیمرها و کاربران کامپیوترهای رده بالا را می‌شنوند و سعی به برآورده کردن آن‌ها دارند. یکی از مهمترین این خواسته‌ها در سال‌های اخیر، بهره مندی از قابلیت‌های یک سیستم سریع و قدرتمند، در بدنه یک لپ تاپ نازک یا اولترابوک بوده است.

Nvidia یکی از شرکت‌هایی است که در این زمینه تحقیق و توسعه زیادی انجام داد و در نهایت فناوری MAX-Q را برای تجربه بازی‌های سنگین بر روی لپ تاپ‌های نازک، سبک و با قابلیت حمل بالا به علاقمندان گیمینگ معرفی کرد.

در این مقاله قصد داریم بطور کامل فناوری Nvidia Max-Q را معرفی کرده و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

Nvidia MAX-Q از کجا آمده است؟

در نمایشگاه Computex سال 2017 که در شهر تایپه، پایتخت کشور تایوان برگزار شد، Nvidia از فناوری جدید خود یعنی MAX-Q رونمایی کرد. نام MAX-Q از اصطلاحی که در صنعت هوافضا برای توصیف فشار شدید موجود بر روی موشک هنگام بلند شدن از روی زمین استفاده می‌شود، الهام گرفته شده است.

امروزه شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ با هر بار معرفی نسخه‌های جدید لپ تاپ گیمینگ خود، آن‌ها را نازک و ظریف‌تر از قبل به بازار عرضه می‌کنند. در همین راستا و به لطف فناوری Max-Q، لپ تاپ‌های گیمینگ در کنار کاهش حجم و ضخامت، عملکرد بهتری نسبت به قبل به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید : تجربه فوق العاده گیمینگ با لپ تاپ‌های دارای گرافیک Intel Iris Xe

فناوری Nvidia Max-Q چیست؟

فناوری Max-Q یک رویکرد طراحی منحصر بفرد است که توسط Nvidia توسعه یافته و هدف آن ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ سریع‌تر، باریک‌تر و کم‌صدا است که از نظر مصرف انرژی نیز بهینه شده‌اند.

در طراحی Max-Q به عنوان یک مفهوم نو در صنعت لپ تاپ‌ها، همه چیز برای دستیابی به نهایت عملکرد در فشرده‌ترین حالت در نظر گرفته شده است. در واقع با حضور فناوری Max-Q بازدهی لپ تاپ‌ها و بطور ویژه لپ تاپ‌های گیمینگ، به شدت افزایش یافته است.

سبک طراحی در فناوری Max-Q تقریبا تمام جزئیات لپ تاپ را مورد توجه قرار می‌دهد. از تراشه‌های پردازنده تا اجزای حرارتی و الکتریکی لپ تاپ، با طراحی Max-Q دستخوش تغییرات خواهند شد.

نتایج بدست آمده نیز نشان می‌دهد که استفاده از فناوری Max-Q منجر به طراحی‌ لپ تاپ‌های نازک و بدون سر و صدا شده که عملکرد عالی را نیز ارائه می‌دهند.

اساسا، Nvidia Max-Q طوری طراحی شده است که بتواند بازی‌های روز دنیا را با نرخ فریم بالا و عملکرد گرافیکی بی‌نقص در کنار کاهش مصرف برق و تولید گرما به راحتی اجرا نماید. مدیران Nvidia معتقدند که وظیفه Max-Q کاهش حداکثری تولید گرما و مصرف برق در لپ تاپ‌ها نیست، بلکه هدف آن ایجاد تعادل بهینه بین عملکرد و بازدهی لپ تاپ‌هاست.

تکنولوژی Nvidia Max-Q چیست؟

در روزهای اولیه معرفی فناوری Max-Q، انویدیا با همکاری با برخی از شرکت‌های برتر تولید کننده لپ تاپ، سعی در دستیابی به مجموعه‌ای از پارامترها داشت که بتواند به کمک آن‌ها تغییری در ظاهر لپ تاپ‌های حجیم گیمینگ ایجاد کند. همکاری این غول‌های حوزه تکنولوژی در نهایت باعث ساخت لپ تاپ‌های جذابی شد که دارای خنک کننده کارآمد، عملکرد قدرتمند و ضخامت کمتر هستند.

هدف اصلی فناوری Max-Q این است که کارکرد لپ تاپ شما را در بهترین حالت برای دستیابی به عملکرد پردازشی مورد نیاز و مصرف برق بهینه حفظ کند. Nvidia با در نظر گرفتن اطلاعات 400 بازی محبوب، به تنظیماتی که بهترین تعادل را بین نرخ فریم مناسب، جزئیات واضح و مصرف برق کمتر به وجود می‌آورد، دسترسی پیدا کرد.

در واقع در طراحی به روش Max-Q، کارت گرافیک برق کمتری مصرف کرده و در نتیجه به طور موثری تولید گرما در لپ تاپ کاهش می‌یابد. عملکرد خنک‌تر به معنی این است که فن‌ها نیاز به سرعت کمتری برای چرخش دارند. از این رو قطعا لپ تاپ شما سروصدای کمتری تولید خواهد کرد.

ممکن است هنگامی که به عبارات “مصرف برق بهینه” و “تولید گرمای کاهش یافته” فکر می‌کنید، تصویری از یک لپ تاپ ضعیف و بدون قدرت پردازشی کافی را در ذهن خود مجسم کنید. اما عملکرد Max-Q دقیقا برعکس این حالت، اجازه می‌دهد تا لپ تاپ شما بدون آشفتگی سخت افزاری، برنامه‌های مورد نیاز شما را اجرا کند.

حتی با داشتن کارت گرافیک قدرتمند مانند RTX 2070 یا GTX 1070 نیز می‌توانید مطمئن باشید که درون لپ تاپ شما همه چیز به درستی و بدون مشکل در حال انجام است.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع برای انتخاب کارت گرافیک برای لپ تاپ

فناوری Max-Q چگونه باعث بهبود عملکرد لپ تاپ‌های گیمینگ می‌شود؟

لپ تاپ‌های گیمینگ مرسوم دارای نمایشگر بزرگ، ظاهر حجیم و کمترین عمر باتری هستند. اگرچه قطعات آن‌ها را در بدنه یک لپ تاپ جای داده‌اند، اما به دلیل وزن بالا و ابعاد بزرگ، جابجایی آن‌ها اصلا راحت نیست. چالش اصلی در مواجه با این لپ تاپ‌ها، کاهش جثه آن‌هاست، در حالی که چنین قطعات رده بالایی هم وزن بیشتری داشته و هم به فضای زیادی برای عملکرد بی‌نقص خود نیاز دارند.

در واقع فناوری Max-Q با ورود خود در این صنعت، یک تجدیدنظر کلی در مورد ظاهر لپ تاپ‌های گیمینگ و نحوه عملکرد آن‌ها ارائه داد. Max-Q نه تنها امکانات معماری لپ تاپ‌های گیمینگ را بازتعریف کرد، بلکه ثابت کرد که در دنیای مدرن فناوری، دستیابی به همه خواسته‌ها بصورت همزمان غیرممکن نیست.

طبق آمارهای ارائه شده توسط Nvidia، فناوری Max-Q باعث افزایش 40 تا 50 درصدی میزان بهره وری در لپ تاپ‌های گیمینگ شده است. این افزایش بهره وری موثر نشان می‌دهد که عملا زمان استفاده از دستگاه‌های غول پیکر و پر سر و صدا با تولید گرمای بیش از حد به عنوان لپ تاپ مناسب گیمینگ به پایان رسیده است.

 Max-Q برای گیمینگ

فناوری Max-Q در عمل چگونه است؟

کارت‌های گرافیک Max-Q عموما از قدرت کمتری نسبت به نمونه مشابه خود برخوردار هستند (به عنوان مثال از یک لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 2080 Max-Q باید انتظار نرخ فریم کمتری نسبت به یک لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 2080 معمولی داشته باشید).

در عمل می‌توان گفت قدرت پردازش گرافیکی کارت گرافیک RTX 2070 Max-Q برابر با کارت گرافیک RTX 2060 معمولی است. همانطور که انتظار می‌رود، فناوری Max-Q با محدود کردن قدرت پردازشی، مزایای زیادی را برای لپ تاپ شما ایجاد می‌کند.

با مقایسه یک لپ تاپ دارای فناوری Max-Q و لپ تاپ فاقد این فناوری متوجه خواهید شد که لپ تاپ دارای فناوری Max-Q می‌تواند نازک‌تر، سبک‌تر، بی سر و صداتر و حتی ارزان‌تر از لپ تاپ‌های معمولی هم رده باشد.

نسل دوم فناوری Max-Q با معرفی کارت‌های گرافیک سری RTX 20

با معرفی سری RTX 20 کارت‌های گرافیک Nvidia، فناوری Max-Q نیز تکامل یافته است. نسل دوم Max-Q که در کارت‌های گرافیک سری RTX 20 یافت می‌شود با بهبودهایی با تمرکز بر افزایش کارایی این فناوری همراه شده است. بعضی از مهمترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • فناوری Dynamic Boost
  • فناوری GDDR6 با ولتاژ پایین
  • فناوری Advanced Optimus
  • تنظیم کننده بهره وری نسل جدید
  • فناوری DLSS

فناوری Dynamic Boost یک روش انعطاف پذیرتر را برای لپ تاپ‌ها ارائه می‌دهد تا بتوانند قابلیت‌های حرارتی خود را بین سیلیکون کارت گرافیک و CPU به اشتراک بگذارند. با استفاده از فناوری Dynamic Boost، کارت‌های گرافیک Max-Q تا 15 وات برق بیشتری را مصرف کرده و در عوض 10% عملکرد و نرخ فریم افزایش می‌یابد. با این روش، از میزان فشار بر روی CPU کاسته می‌شود.

به عنوان مثال، یکی از بخش‌هایی که به قدرت کامل CPU احتیاج ندارید، در حین بازی است. مخصوصا اگر پردازنده رده بالا بوده و دارای تعداد هسته‌ها و تریدهای بیشتری باشد، مزیت فناوری Dynamic Boost بیش از پیش نمایان می‌شود.

کارت‌های گرافیک Max-Q سری RTX 20 همچنین از فناوری Advanced Optimus انویدیا نیز پشتیبانی می‌کنند. این فناوری با سوئیچ کردن بین کارت‌های گرافیک یکپارچه و مجزا در شرایط مختلف مثل مرورگری وب یا اجرای بازی، به افزایش شارژدهی باتری کمک می‌کند. این فناوری با Nvidia G-Sync نیز هماهنگ است.

نسل دوم فناوری Max-Q

WhisperMode چیست و چه کاربردی در فناوری Max-Q دارد؟

WhisperMode فناوری انحصاری Nvidia است که صدای تولیدی توسط فن‌های لپ تاپ‌های دارای فناوری Max-Q را تقریبا از بین می‌برد.

WhisperMode با استفاده از فناوری (IFP (Intelligent Frame Pacing نرخ فریم بازی شما را بطور خودکار کاهش داده و از فشار اضافه بر روی کارت گرافیک می‌کاهد، به این ترتیب تنظیمات بازی به طور موثری بهینه سازی می‌شوند. از آنجایی که کارت گرافیک تحت فشار کمتری است، گرمای کمتری نیز تولید شده و صدای کارکرد فن‌ها از بین می‌رود.

انویدیا با بررسی عادات گیمرها، WhisperMode سفارشی را بر اساس تنظیمات سخت افزاری مورد استفاده برای اجرای بیش از 400 عنوان بازی پرطرفدار ایجاد کرده است. این حالت سفارشی، تنظیمات بازی را بطور خودکار پس از نصب آن اعمال کرده تا تجربه لذت بخشی از گیمینگ را برای طرفداران هر بازی به ارمغان بیاورد.

بهترین لپ تاپ گیمینگ دارای فناوری MAX-Q

XPG به عنوان یکی از نوآورترین شرکت‌های حوزه لپ تاپ‌های گیمینگ (لپ تاپ مناسب برای بازی) به شمار می‌شود. این شرکت لپ تاپ‌های گیمینگ زیبا و پرقدرتی طراحی و تولید کرده است که جدیدترین آن‌ها یک شاهکار به حساب می‌آید. با استفاده از لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia از بازی کردن نهایت لذت را ببرید. در ادامه با مشخصات این لپ تاپ فوق العاده بیشتر آشنا خواهیم شد:

لپ تاپ گیمینگ XPG Xenia بهترین لپ تاپ با قیمت مناسب برای گیمینگ است که حتما توجه شما را جلب خواهد کرد. Xenia با نمایشگر 15.6 اینچی با وضوح بالا (پنل IPS و کیفیت Full HD) و رفرش ریت 144 هرتز، تصاویر بازی را واقعی‌تر از همیشه به شما نمایش می‌دهد.

XPG برای گرافیک این لپ تاپ دو گزینه را پیش روی گیمرها قرار داده است: کارت گرافیک  GTX 1660Ti و RTX 2070 Max-Q. اگر می‌خواهید هیچ محدودیتی برای بازی کردن نداشته باشید و تمام بازی‌های روز را با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنید، توصیه می‌کنیم کارت گرافیک 2070 Max-Q را برگزینید. همانطور که گفته شد، فناوری Max-Q باعث بهینه سازی عملکرد لپ تاپ شده و باعث می‌شود تا بدون شنیدن صدای فن‌ها از گیمینگ لذت ببرید.

XPG Xenia با اینکه یک لپ تاپ مناسب گیم است، اما قابلیت حمل بسیار بالایی دارد. دلیل این امر می‌تواند وزن 1.85 کیلوگرمی و ضخامت 20.5 میلی متری آن باشد. این لپ تاپ با ارائه 10 ساعت شارژ باتری از معدود لپ تاپ‌های گیمینگ به شمار می‌رود که به این عدد فوق العاده دست پیدا کرده است.

کیبورد اپتیکال مکانیکی با کلیدهای RGB و بهره مندی از نرم افزار پرکاربرد XPG Prime از دیگر مشخصات وسوسه انگیز XPG Xenia به شمار می‌رود. دیگر مشخصات این لپ تاپ را در زیر می‌توانید ببینید:

  • پردازنده Intel Core ™ i7 9750H
  • کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX ™ 2070 Max-Q / GTX 1660 Ti
  • 32 گیگابایت رم XPG DDR4 2666MHz
  • 1 ترابایت XPG SX8200 Pro SSD
  • بهره مندی از Wi-Fi 6 و Thunderbolt 3بهترین لپ تاپ گیمینگ Max-Q

سوالات متداول

  • آیا Max-Q با تکنولوژی G-Sync سازگار است؟

کاملا همینطور است. تکنولوژی G-Sync هنگامی مفید است که می‌خواهید نرخ فریم را خودتان انتخاب کنید. دقیقا مانند آپشن کروز کنترل برای محدود کردن سرعت در خودروها! به عنوان مثال می‌خواهید بازی Rise of the Tomb Raider یا Overwatch را با نرخ 40 فریم بر ثانیه در یک نمایشگر 60 هرتزی (نمایشگر مرسوم بین لپ تاپ‌ها) اجرا کنید. برای این کار کافی است تا به تنظیمات درون بازی بروید و نرخ فریم دلخواه را تنظیم کنید. سپس فناوری G-Sync وارد عمل شده و نمایشگر را نیز با نرخ فریم بازی تطابق می‌دهد.

  • آیا فناوری Max-Q در لپ تاپ‌های دارای گرافیک AMD نیز وجود دارد؟

خیر. این فناوری بطور انحصاری در دست شرکت Nvidia قرار دارد. از این رو تنها سری GTX و RTX کارت‌های گرافیک این شرکت دارای نسخه Max-Q هستند.

  • آیا فناوری Max-Q در کامپیوترهای رومیزی نیز قابل استفاده است؟

خیر، فناوری Max-Q تنها در لپ تاپ‌ها یافت می‌شود. بنابراین امکان خرید کارت‌های گرافیک Max-Q برای استفاده در کامپیوتر وجود ندارد.

  • تفاوت فناوری Max-Q با Max-P چیست؟

Max-P مانند Max-Q یک فناوری نیست، بلکه تنها اصطلاحی است که شرکت‌های سازنده لپ تاپ از آن بهره می‌گیرند. Max-P مخفف عبارت Maximum Performance و به معنی “نهایت عملکرد” است. از این عبارت برای تاکید بیشتر در مشخصات لپ تاپ‌های فاقد فناوری Max-Q استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : آشنایی با لپ تاپ های XPG