بهترین ویندوز برای بازی (گیمینگ) چیست؟

بسیاری از کاربران برای بازی کردن با کامپیوتر شخصی یا اسمبل کردن یک سیستم گیمینگ، سیستم عامل ویندوز را به لینوکس ترجیح می‌دهند. گیمرها یکی از بهترین و مهم‌ترین بازارهای مایکروسافت به حساب می‌آیند و به همین دلیل مایکروسافت تمام تلاشش را می‌کند تا ویندوز امکانات و انعطاف پذیری لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
ویندوز 10 جدیدترین سیستم عامل در خانواده ویندوز است که بهترین انتخاب برای گیمینگ نیز محسوب می‌شود. این موضوع به خصوص با توجه به اینکه مایکروسافت پشتیبانی از دو سیستم عامل محبوب ایکس‌پی و ویستا را متوقف کرده است، اهمیت پیدا می‌کند.
سیستم عامل ویندوز 10 در نسخه‌های مختلفی شامل Home، Pro و Enterprise در دسترس کاربران قرار دارد. اما برای گیمینگ کدام نسخه بهترین انتخاب است؟ در این مقاله با بررسی نسخه‌های مختلف ویندوز، به شما کمک می‌کنیم بهترین ویندوز برای بازی را انتخاب کنید.

سخت افزار مناسب گیمینگ

قبل از اینکه به بررسی سیستم عامل‌ها بپردازیم خوب است بدانید اگر به سخت‌افزار مناسبی دسترسی نداشته باشید عملا سیستم عامل تاثیر خاصی بر روی تجربه گیمینگ شما نخواهد گذاشت. شما باید از کامپیوتر یا لپ‌تاپی استفاده کنید که از نظر سخت‌افزاری قدرت لازم برای اجرای بازی‌ها را داشته باشد.
در غیر این صورت، ویژگی‌های نرم‌افزاری یک سیستم عامل یا نصب نرم‌افزارهای کمکی، تاثیر بسیار کمی روی عملکرد کامپیوتر شخصی شما دارند. حتی اگر از کامپیوترهای شخصی آماده استفاده کنید، باز هم با تنوع زیادی روبه‌رو هستید.سخت افزار مناسب گیمینگمینی کامپیوترها، کیس‌های آماده Mid Tower یا Full Tower برای خرید در دسترستان قرار دارند. بنابراین، اگر یک گیمر دوآتشه هستید و قرار است مدت زمان زیادی را به بازی اختصاص بدهید، کانفیگ سخت‌افزاری این سیستم‌ها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. برای انتخاب یک سیستم خوب، باید به مهمترین قطعات شامل موارد زیر توجه داشته باشید:

  • پردازنده
  • پردازشگر گرافیکی (در لپ‌تاپ یا APU)
  • رم
  • هارد دیسک
  • کارت گرافیک

اما برای تجربه گیمینگ بهتر باید موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  • کارت صدا
  • آداپتورهای شبکه
  • پورت‌های USB جدید

البته این موارد ضرورتی ندارند و معمولا مادربردهای بالارده و جدید از تراشه‌های صوتی بسیار با کیفیت، پورت‌های USB پرسرعت و گزینه‌های ارتباطی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت بهره می‌برند. بنابراین بهتر است تمرکز خود را بر روی پردازنده و کارت گرافیک بگذارید.

حداقل سخت افزار مناسب برای گیمینگپردازنده 7هسته‌ای

اگرچه نمی‌توان برای تمام بازی‌ها یک نسخه یکسان پیچید اما براساس تجربه بهتر است کامپیوتر یا لپ‌تاپی که قرار است برای بازی استفاده کنید حداقل از این مشخصات بهره ببرد:

  • پردازنده 6 هسته‌ای
  • هارد دیسک با حداقل 500 گیگابایت فضای خالی
  • 32 گیگابایت حافظه رم
  • 1 گیگابایت حافظه گرافیکی برای رزولوشن‌های پایین‌تر از 1080p
  • 2 گیگابایت حافظه گرافیکی برای رزولوشن‌ 1080p
  • 3 گیگابایت حافظه گرافیکی برای رزولوشن‌های بالاتر از 1080p

یک پردازنده 6 هسته‌ای بهترین عملکرد را برای اکثر بازی‌ها ارائه خواهد داد. پردازنده‌های 2 هسته‌ای اصلا برای بازی‌های جدید مناسب نیستند و تنها در شرایطی که بودجه بسیار محدودی دارید و امکان خرید پردازنده‌های 4 هسته‌ای را ندارید منطقی هستند.مهم‌ترین قطعات برای گیمینگعلاوه بر این، اگر بودجه مناسبی دارید، دلیلی ندارد که حتما یک پردازنده مثلا 8 هسته‌ای بخرید. مثلا پردازنده‌های قدرتمند و گران قیمت سری Core X اینتل هیچ تفاوت معناداری را در عملکرد گیمینگ کامپیوترتان ایجاد نمی‌کنند.
برای نصب بازی‌ها، به خصوص بازی‌های جدید بهتر است از اس‌اس‌دی استفاده کنید. اس‌اس‌دی‌ها امروزه قیمت به مراتب مناسب‌تری دارند و بسیاری از کاربران تقریبا با هر بودجه‌ای می‌توانند یک اس‌اس‌دی پرسرعت با ظرفیت 256 گیگابایتی تا 2 ترابایتی را خریداری کنند.

استفاده از رم، SSD و کارت گرافیک مناسب گیمینگ

اس‌اس‌دی‌ها در مجموع عملکرد سیستم را بهبود می‌بخشند. اگرچه این درایوها سرعت فریم در بازی‌ها را آنچنان افزایش نمی‌دهند اما در بازی‌هایی مانند GTA که با هر بار اجرای بازی نیاز به لود شدن حجم زیادی از اطلاعات وجود دارد، افزایش سرعت را به طور محسوسی تجربه خواهید کرد.
برای مثال یک بازی که در حالت عادی با هارد دیسک در 30 ثانیه لود می‌شود، با استفاده از اس‌اس‌دی فقط در 5 الی 10 ثانیه لود خواهد شد. اس اس دی Gammix S70 Blade یکی از بهترین‌های موجود در بازار است که با گارانتی آونگ به بازار عرضه شده است.

XPG GAMMIX S70 Balde
برای خرید حافظه رم نیز باید به نیاز خود توجه کنید. اکثر بازی‌های معروف و جدید به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز ندارند. به همین دلیل نصب 64 گیگابایت رم در یک سیستم گیمینگ کاملا غیر ضروری است!
دو شرکت AMD و Nvidia در حال حاضر بازار پردازشگرهای گرافیکی را تسخیر کرده‌اند. محصولات متنوعی توسط این دو شرکت در بازار وجود دارد که با توجه به بودجه، نوع کاربری و طراحی ظاهری می‌توانید انتخاب کنید.
نکته مهمی که در خصوص کارت‌های گرافیک بهتر است در نظر بگیرید این است که از چینش‌های دو یا چند کارتی پرهیز کنید. این نوع از چینش‌ها دردسرهای خاص خودشان را دارند و تنها در شرایطی که واقعا از نظر قیمت و عملکرد منطقی باشند تهیه می‌شوند.کارت گرافیک msi

مقایسه نسخه‌های مختلف ویندوز 10

بعد از اینکه کامپیوترتان را از نظر سخت‌افزاری به خوبی مجهز کردید حالا نوبت به این می‌رسد که بهترین نسخه از ویندوز 10 برای گیمینگ را انتخاب کنید.
به طور خلاصه نسخه Home در اکثر شرایط برای گیمرها انتخاب مناسبی است. مایکروسافت تقریبا تمام امکانات و توانمندی‌های لازم را در نسخه هوم ارائه کرده است و حتی با ارتقاء به نسخه Pro نیز تفاوت محسوسی را در تجربه گیمینگ خود شاهد نخواهید بود.

اما ببینیم این سیستم عامل‌ها چگونه با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

قبل از هر چیزی باید ببینید به کدام یک از دو نسخه 32 و 64 بیتی ویندوز 10 نیاز دارید. اگر کامپیوتر شما از سخت‌افزار نسبتا جدیدی بهره می‌برد بدون هیچ تردیدی به سراغ نسخه 64 بیت بروید.

اگرچه نسخه 64 بیتی عملکرد بهتری را برای بازی‌ها ارائه می‌دهد اما در صورتی که کامپیوتر شما به پردازنده ضعیف و قدیمی مجهز است، باید از نسخه 32 بیت استفاده کنید.

برای اینکه تشخیص دهید کدام نوع از ویندوز 10 برایتان مناسب‌تر است کافیست بر روی دکمه استارت راست کلیک کنید. از منویی که ظاهر می‌شود گزینه System را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود در بخش System type می‌توانید ببینید پردازنده شما از چه نوع سیستم عاملی پشتیبانی می‌کند.

اگر در جلوی این بخش x86 را مشاهده کردید، باید به سراغ نسخه 32 بیتی ویندوز 10 بروید. اگر x64 درج شده بود می‌توانید با خیال راحت از نسخه 64 بیتی ویندوز 10 استفاده کنید.نمایی از ویندوز 10 روی تبلت

Windows 10 Home

مایکروسافت تمام تلاشش را به کار گرفت تا ویندوز 10 هوم بهترین ویندوز برای بازی باشد. ویندوز 10 هوم در حال حاضر محبوب‌ترین نسخه از ویندوز 10 است و تمام بازی‌های جدید با این سیستم عامل سازگاری دارند. لینوکس هنوز محبوبیت زیادی بین گیمرها ندارد و کامپیوترهای مک هم قدرت پردازش گرافیکی کافی برای بازی‌های ممتاز را ارائه نمی‌دهند.

مایکروسافت به گیمرها اطمینان داده است که هیچ نیازی به خرید نسخه‌های گران‌تر ویندوز 10 ندارند و ویندوز 10 هوم نه تنها با تمامی بازی‌های فعلی و آینده سازگاری دارد بلکه بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. البته این بدین معنی نیست که ویندوز 10 هوم عاری از هرگونه مشکل است!

این نسخه هم دارای مشکلاتی است که اکثر آنها معمولا قابل رفع هستند. این مشکلات شامل هنگ کردن گاه و بی‌گاه، آپدیت‌های اجباری و کند شدن با گذشت زمان می‌شود.

تمامی این مشکلات به راحتی قابل رفع هستند و بدین منظور نیازی نیست یک نابغه فناوری یا حتی یک برنامه‌نویس باشید!ویندوز مناسب برای گیمر ها

ویژگی‌هایی که برای گیمرها طراحی شده‌اند

علاوه بر ویژگی‌هایی مانند کورتانا، دسکتاپ مجازی و واقعیت ترکیبی ویندوز، این نسخه از ویندوز 10 دارای ویژگی‌هایی است که به طور ویژه برای گیمینگ طراحی شده‌اند.

یکی مهم‌ترین ویژگی‌های گیمینگ در ویندوز 10 این است که کاربر می‌تواند اطلاعات خود را در تمام دستگاه‌هایی که در اکوسیستم ویندوز قرار می‌گیرند، همگام‌سازی کند. ویندوز 10 هوم به شما اجازه می‌دهد تا از طریق کامپیوتر به اکانت‌های ایکس‌باکس لایو خود دسترسی پیدا کنید.

اگر از یک ایکس‌باکس وان بهره می‌برید، می‌توانید به راحتی تمام عناوین را از طریق یک شبکه محلی بازی کنید. ویندوز 10 همچنین دارای حالت ویژه‌ای تحت عنوان Game Mode است. در این حالت، عملکرد سیستم بهبود می‌یابد و گیمرهای حرفه‌ای امکان استریمینگ را در اختیار دارند.حالت Game Mode ویندوز 10

آیا ویندوز 10 بهتر از ویندوز 8.1 است؟

اگر در حال حاضر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید و قصد دارید برای بهبود تجربه گیمینگ خود آن را ارتقاء دهید، بسته به شرایط جواب این سوال می‌تواند مثبت یا منفی باشد! ویندوز 10 هوم تفاوت زیادی با ویندوز 8 یا 8.1 ندارد. علاوه بر این، برای گیمینگ، عملکرد ویندوز 10 تفاوت چندان محسوسی با ویندوز 7 ندارد.

از نظر سازگاری چطور؟

یکی از بزرگترین مشکلات ارتقای سیستم عامل، سازگاری است. در واقع ممکن است با این کار به چند عنوان جدید دسترسی داشته باشید و امکان اجرای عناوین محبوب قدیمی و یا حتی نسبتا جدید را از دست بدهید.

هر ریلیزی (نسخه‌ای) از ویندوز دارای ریسک‌های مخصوص به خود است. اما ویندوز 10 به طور کلی شما را در اجرای بازی‌های مورد علاقه‌تان محدود نخواهد کرد. خبر خوب اینکه مایکروسافت توجه زیادی به سازگاری ویندوز 10 داشته است. علاوه بر این، برخی از سرویس‌های ارائه بازی‌های کلاسیک مانند GOG تلاش زیادی در این زمینه انجام داده‌اند.

به طور مثال، GOG مدعی شده است 85 درصد از بازی‌های موجود در این پلتفرم بدون مشکل خاصی در ویندوز 10 اجرا می‌شوند.windows 10 home

سخن پایانی در مورد ویندوز 10 هوم

ویندوز 10 هوم تقریبا هر چیزی را که برای استفاده روزمره نیاز دارید در دسترستان قرار می‌دهد. گیمرها نیز می‌توانند با خیال راحت از عناوین قدیمی و جدید لذت ببرند و به ویژگی‌های اختصاصی مانند Game Mode دسترسی داشته باشند.

ویندوز 10 پرو

سیستم عامل Windows 10 Pro نسبت به نسخه هوم از ویژگی‌های اصلی بیشتری بهره می‌برد. کاربران در این نسخه به ویژگی Windows Update for Business دسترسی دارند که امنیت بالاتری را برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، ویژگی‌هایی مانند Secure Boot و Device Guard نیز در دسترس کاربران قرار دارد.

ویندوز هوم و ویندوز پرو از نظر عملکردی به خصوص در بحث بازی، کاملا یکسان هستند. هیچکدام از این دو نسخه عملکرد سریع‌تری نسبت به دیگری ندارند. در واقع اگر در هنگام بازی تفاوت محسوسی بین این دو نسخه مشاهده می‌کنید احتمالا به مشکلات سخت‌افزاری مربوط می‌شود.

در واقع با توجه به لیست ویژگی‌های رسمی مایکروسافت، هیچ کدام از نسخه‌های هوم، پرو یا اینترپرایس از نظر سرعت تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط بحث تعداد ویژگی‌ها است.windows 10proگیمرهایی که به قابلیت میزبانی Remote Desktop نیاز دارند، بدون تردید نسخه پرو را انتخاب می‌کنند. این قابلیت البته در عملکرد کامپیوتر برای اجرای بازی‌ها هیچ تاثیری ندارد. کاربرانی که تمایل دارند به کلاینت Hyper-V دسترسی پیدا کنند از نسخه پرو یا اینترپرایس استفاده می‌کنند.

Hyper-V یک ابزار مجازی‌سازی است که به کاربر امکان نصب و اجرای همزمان چند سیستم عامل را در یک کامپیوتر می‌دهد. البته به گفته بعضی از کاربران این ویژگی باعث افت عملکرد سیستم در اجرای بازی‌ می‌شود. این موضوع حتی زمانی که هیچ سیستم عامل مجازی در Hyper-V در حال اجرا نیست نیز مشاهده شده است.

سخن پایانی در مورد ویندوز 10 پرو

اگر برای کسب و کار کوچک خودتان به ویندوز 10 پرو نیاز دارید، نگران نباشید. این نسخه نیز به همان خوبی ویندوز 10 هوم قادر به اجرای بازی‌های مورد علاقه‌تان خواهد بود! اما با هزینه اضافه‌ای که انجام می‌دهید هیچ تفاوتی را در بازی‌ها تجربه نمی‌کنید. بنابراین اگر به ویژگی‌های مرتبط با کسب و کار نیاز ندارید، نسخه هوم بهترین انتخاب است.محبوبیت ویندوز 10

ویندوز 10 اینترپرایز

ویندوز اینترپرایز نه تنها یک سیستم عامل بسیار خوب برای بازی محسوب می‌شود بلکه برای کسب و کارها و یا کاربرانی که به صورت حرفه‌ای‌تر از کامپیوتر خود استفاده می‌کنند گزینه جذابی است. این گزینه البته فقط در شرایطی منطقی است که نیاز به مدیریت مجازی شبکه‌ای از کامپیوترها وجود داشته باشد.

Windows Enterprise یک SKU از ویندوز است که فقط به صورت حجمی ارائه می‌شود. این یعنی شما نمی‌توانید برای فقط یک کامپیوتر لایسنس این نسخه از ویندوز را تهیه کنید. مایکروسافت ویندوز اینترپرایز را برای استفاده در شبکه‌های بزرگ و ادارات طراحی کرده است. به همین دلیل نه سیستم لایسنسینگ و نه ویژگی‌های امنیتی آن مناسب کاربران شخصی نیست.

به هر حال، اگر کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید به این نسخه از ویندوز 10 مجهز باشد و البته مجوز این کار را داشته باشید، می‌توانید با کامپیوتر خود بازی‌های مورد علاقه‌تان را هم اجرا کنید.ویندوز 10 اینترپرایز

سخن پایانی در مورد ویندوز اینترپرایز

ویندوز 10 اینترپرایز فقط در شرایطی که مجوز اجرای بازی‌ها را از سوی ادمین شبکه دریافت کرده باشید امکان اجرای بازی‌ها را در دسترستان قرار می‌دهد. این نسخه همچنین فاقد هرگونه ویژگی‌ اضافه‌ مناسب گیمرها است. در واقع مایکروسافت در این نسخه بر روی امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه تمرکز کرده است.

سخن پایانی

اگر کاربری هستید که قرار است فقط از یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ استفاده کنید، ویندوز 10 هوم یا پرو بهترین انتخاب است. اگر سخت‌افزار مناسبی دارید، بدون هیچ تردیدی به سراغ نسخه 64 بیتی بروید.

وقتی برای سیستم گیمینگ خودتان به دنبال نسخه مناسب هستید، هر دو نسخه عملکرد یکسانی دارند. در واقع تفاوت اصلی در ویژگی‌های اضافی دیگری است که ارتباطی با بازی ندارند.

ویندوز 10 هوم تقریبا با نصف قیمت نسخه پرو در دسترس است و تمام ویژگی‌های لازم برای اجرای جدیدترین بازی‌ها را در دسترس شما قرار می‌دهد. در واقع این نسخه محبوب‌ترین ویندوز در بین گیمرها محسوب می‌شود.

نسخه پرو برای گیمرهای حرفه‌ای‌ که بودجه بالاتری دارند و به دنبال امکانات بیشتری هستند مناسب است. در این نسخه ویژگی‌های بیشتری در زمینه حریم خصوصی اضافه شده است که البته بیشتر برای کسب و کارها طراحی شده‌اند اما کاربران شخصی نیز می‌توانند از آنها بهره ببرند.

در نهایت، ویندوز اینترپرایز فقط به صورت حجمی ارائه می‌شود و فاقد هرگونه ویژگی خاصی است که عملکرد گیمینگ سیستم را بهبود بدهد. علاوه بر این، کاربر ویندوز اینترپرایز تنها زمانی اجازه بازی کردن با کامپیوتر را دارد که دسترسی لازم را از ادمین گرفته باشد.

به هر حال، هر نسخه‌ای که انتخاب می‌کنید در صورت سازگاری سخت‌افزاری، حتما نسخه 64 بیتی آن را تهیه کنید تا بهترین عملکرد را شاهد باشید. در حال حاضر، ویندوز مناسب‌ترین سیستم عامل برای بازی محسوب می‌شود. لینوکس با عناوین بسیار کمی سازگاری دارد و مک نیز معمولا از قدرت سخت‌افزاری مناسبی بهره نمی‌برد. بنابراین، بهتر است بیشتر بر روی ارتقاء سخت‌افزار خود تمرکز کنید تا قادر به تجربه بازی‌های محبوبتان باشید.