راهنمای خرید فن CPU اینتل (سوکت 1700، 1151 و …)

پردازنده یا CPU یکی از حساس‌ترین قطعات کامپیوتر محسوب می‌شود. این قطعه همزمان با روشن شدن کامپیوتر فعال می‌شود و فعالیت آن با تولید گرما همراه است. به این ترتیب برای پردازنده‌های اینتل از فن cpu اینتل استفاده می‌شود.

به‌طور کلی سیستم‌های خنک‌کننده متعدد و متنوعی برای خنک کردن CPU ساخته شده تا این قطعه با دمای بهینه کار کرده و دچار نقص در عملکرد نشود.

سیستم‌های حرفه‌ای‌تر به خنک‌کننده‌های قدرتمندتر نیاز دارند. بنابراین خرید فن CPU یکی از آن کارهایی‌ست که کاربران حرفه‌ای کامپیوتر یا گیمرها باید انجام دهند.

از آنجا که CPU بسیاری از کامپیوترها از برند اینتل است، در این مقاله به طور خاص درباره خرید فن CPU اینتل صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان می‌کنیم.

اگر شما هم قصد خرید فن CPU اینتل دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا 3 نمونه از پرفروش‌ترین فن‌های CPU موجود در بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

نکات مهم در خرید فن CPU اینتل

قبل از معرفی پرفروش‌ترین فن‌های CPU اینتل در بازار ایران خوب است برخی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید فن CPU اینتل باید بدانید را بررسی کنیم.

در ادامه این نکات بیان شده‌اند:

سازگاری با پردازنده

یکی از اولین کارهایی که در هنگام خرید فن CPU باید انجام دهید این است که سازگاری آن با پردازنده را بررسی کنید.

فن‌های پردازنده در انواع مختلفی تولید می‌شوند که برای پردازنده‌های برندهای مختلف مناسب هستند. اگر روی سیستم شما پردازنده اینتل نصب باشد، باید به دنبال فن‌های اینتل باشید.

برای اینکه از سازگاری فن با پردازنده مطمئن شوید می‌توانید مشخصات فنی فن را به دقت مطالعه کنید تا سوکت و سازگاری آن را ببینید.

نوع فن cpu اینتل

نکته دومی که در انتخاب بهترین فن CPU باید به آن توجه کنید، نوع فن است. فن‌هایی که برای پردازنده‌های اینتل طراحی می‌شوند را به دو دسته تقسیم می‌کنند: هوایی و آبی.

فن‌های هوایی معمولا از یک یا دو فن برای جلوگیری از ازدحام گرما در محیط کیس و پردازنده استفاده می‌کنند. این فن‌ها با فشار باد و به جریان انداختن هوا، از داغ شدن پردازنده جلوگیری می‌کند.

فن‌های آبی یک سیستم خنک کننده آبی دارند که از طریق لوله‌های خنک کننده در ارتباط با پردازنده است. این فن‌ها به طور کلی گران‌تر از فن‌های هوایی هستند و عملکرد بهتری دارند.

اندازه فن cpu اینتل

نکته دیگری که در هنگام خرید فن cpu intel باید به آن توجه کنید اندازه فن است. توجه داشته باشید که مادربرد و پردازنده‌ای که روی کامپیوتر شما نصب شده از چه نوع و با چه اندازه‌ای است.

با توجه به اندازه پردازنده و کیس کامپیوتر باید خنک کننده CPU را انتخاب کنید. فن‌های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک ممکن است در عملکرد کامپیوتر شما اختلال ایجاد کنند یا به درستی روی پردازنده نصب نشوند.

همچنین باید به این نکته هم توجه داشته باشید که فن‌های خیلی بزرگ هم مصرف برق بیشتری دارند و هم سر و صدای بیشتری هم تولید می‌کنند.

سرعت چرخش

سرعت چرخش فن از دیگر مواردی‌ست که در انتخاب فن سی پی یو ارزان و البته کاربردی باید به آن توجه کنید.

سرعت چرخش فن باید با مشخصات پردازنده شما سازگاری داشته باشد. هر چقدر سرعت چرخش فن بیشتر باشد، گرمای پردازنده بهتر کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر با افزایش سرعت چرخش فن CPU سر و صدای تولید فن هم بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است خنک کننده‌ای انتخاب کنید که سرعت چرخش خیلی زیادی نداشته باشد.

سطح نویز فن cpu اینتل

سطح نویز فن CPU آخرین نکته‌ای است که در انتخاب فن باید به آن توجه کنید. سطح نویز فن CPU به واحد دسی بل (dB) اندازه‌گیری می‌شود.

فن پردازنده برای خنثی کردن حرارتی که توسط پردازنده تولید می‌شود، باید هوایی را از روی سطح پردازنده عبور دهد و این تولید هوا باعث تولید نویز می‌شود.

علاوه بر این، سطح نویز فن CPU به میزان سرعت چرخش فن، تعداد پره ها و نوع فن وابسته است. برای مثال، فن‌های بزرگ با تعداد پره‌های کمتر معمولاً کمترین سطح نویز را تولید می‌کنند.

بیشتر فن‌های CPU دارای سطح نویز کمتر از 30 دسی بل هستند. با این حال، برخی از فن‌های بزرگ و با سرعت چرخش بالا ممکن است سطح نویز بالاتری داشته باشند که استفاده از آن‌ها برای کاربران حساس به نویز توصیه نمی‌شود.

در ادامه به معرفی بهترین بهترین فن CPU های اینتل در ایران می‌پردازیم:

1. خنک کننده آبی ای دیتا XPG LEVANTE 360

اولین فن CPU اینتل که در این مقاله معرفی می‌کنیم یک خنک کننده پردازنده LGA 1700 است.

خنک کننده آبی ای دیتا XPG LEVANTE 360 از قدرتمندترین و با کیفیت‌ترین فن‌های موجود در بازار ایران است.

قیمت فن cpu اینتل

این خنک کننده از سه فن 12 سانتی‌متری با سرعت 600 تا 2000 دور در دقیقه ساخته شده است و ویژگی‌های جذابی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خنک کننده را معرفی می‌کنیم:

فن cpu اینتل با طراحی زیبا و کاربر پسند

قبل از اینکه در خصوص عملکرد و ویژگی‌های خنک کننده XPG صحبت کنیم باید نگاهی به ظاهر زیبای این محصول بیندازید.

این خنک کننده با سه فن بزرگ 12 سانتی‌متری ساخته شده که هر کدام 20 LED دارند. وقتی کامپیوتر خود را روشن می‌کنید چراغ‌های LED فن روشن می‌شوند.

طراحی زیبا و نورپردازی خارق‌العاده این فن باعث شده گیمرهای حرفه‌ای که به نورپردازی کیس خود اهمیت می‌دهند توجه ویژه‌ای به این محصول ای دیتا داشته باشند.

پشتیبانی از سوکت LGA 1700

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خنک کننده آبی، پشتیبانی از سوکت LGA 1700 است. در واقع به همین دلیل به این فن، فن سی پی یو اینتل 1700 هم گفته می‌شود.

در واقع شما می‌توانید از این فن برای تمام پردازنده‌های شرکت اینتل که از سوکت LGA 1700 پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید.

این فن علاوه بر پشتیبانی از سوکت LGA 1700 از سوکت‌های مادربرد دیگری هم پشتیبانی می‌کند که عبارت است از:

  • LGA 115X
  • LGA 1200
  • LGA 1366
  • LGA 1700
  • LGA 2011
  • LGA 2066

این فن همچنین از سوکت AM4 شرکت AMD هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آن را روی پردازنده‌های AMD هم نصب کنید.

فن cpu اینتل با طراحی پمپ آب انحصاری

کمپانی ای دیتا برای این خنک کننده آبی خود از پمپ آب انحصاری استفاده کرده است که از جدیدترین روش خنک‌سازی مبتنی بر فناوری Asetek استفاده می‌کند.

این فناوری به گونه‌ای ساخته شده که دمای CPU را مدیریت می‌کند تا در مناسب‌ترین دما، بالاترین کارایی را ارائه دهد.

همچنین وجود صفحه مسی در این خنک کننده، سطح خنک‌کنندگی بزرگی را به وجود آورده تا راندمان انتقال گرمای فن افزایش پیدا کند.

دارای کنترلر ARGB

این فن خنک کننده پردازنده نسل ۱۲ اینتل به یک کنترلر ARGB مجهز شده است.

این کنترلر به این منظور طراحی شده تا کاربران سرعت چرخش فن، حالت‌های مختلف فعالیت و روشنایی چراغ‌های آن را تنظیم کنند.

در واقع با استفاده از این کنترلر ساده، همه‌چیز در دستان کاربران است و نیازی به تنظیمات نرم‌افزاری به تنظیم فن نخواهد بود.

البته می‌توانید برای انجام تمام این کارها نرم‌افزار اختصاصی ای دیتا را نصب کنید و با آزادی عمل بیشتر نورپردازی فن را تنظیم کنید.

گارانتی 5 ساله آونگ

این خنک کننده پردازنده LGA 1700 کمپانی ای دیتا در بازار ایران با گارانتی 5 ساله آونگ عرضه شده است.

آونگ به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی به محصولات ADATA این فن خنک کننده CPU را تا 5 سال گارانتی کرده است تا خیال کاربران از بابت کیفیت و کارایی این محصول راحت شود.

2. سیستم خنک‌سازی MSI MAG CORELIQUID B240

دومین سیستم خنک کننده پردازنده که در این مقاله معرفی می‌کنیم یکی از محصولات شرکت MSI است.

سیستم خنک‌سازی MSI MAG CORELIQUID B240 از دو فن 12 سانتی متری ساخته شده است که با LED‌های رنگی تزئین شده‌اند.

فن cpu rgb

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خنک کننده پردازنده اینتل را بررسی می‌کنیم:

سازگار با پردازنده‌های اینتل و AMD

اولین و مهم‌ترین ویژگی این خنک‌کننده سازگاری آن با پردازنده‌های نسل جدید اینتل و AMD است.

فن سی پی یو اینتل 1151 علاوه بر سوکت LGA 1151 اینتل با سوکت‌های دیگر این شرکت هم سازگاری دارد که عبارت‌اند از:

  • LGA 1150
  • LGA 1151
  • LGA 1155
  • LGA 1156
  • LGA 1200
  • LGA 1700
  • LGA 2011
  • LGA 2011-3
  • LGA 2066

این فن CPU اینتل 1200 از سوکت‌های شرکت AMD هم پشتیبانی می‌کند که عبارت‌‌اند از:

  • +AM2
  • +AM3
  • +FM2
  • AM2
  • AM3
  • AM4
  • FM1
  • FM2

دارای سیستم خنک کننده متفاوت

کمپانی MSI برای این سیستم خنک‌کننده از یک رادیاتور قدرتمند استفاده کرده است.

این رادیاتور علاوه بر اینکه طول عمر بالایی دارد، به دلیل نوع طراحی، گرمای پردازنده را با سرعت و راندمان بالاتری کاهش می‌دهد.

همچنین این سیستم خنک‌کننده به گونه‌ای طراحی شده که کمترین صدا را با بالاترین سرعت چرخش فن تولید کند. این موضوع برای گیمرهای حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد.

فن cpu اینتل با لوله‌های مقاوم و با‌دوام

خنک‌کننده‌هایی آبی باید به پمپ و لوله‌های مقاوم مجهز باشند تا سال‌های بیشتری دوام بیاورند. خوشبختانه طراحان MSI برای این خنک‌کننده آبی از لوله‌های سه لایه پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

در قسمت بیرونی این لوله‌ها یک لایه مشبک هم قرار داده شده تا علاوه بر کیفیت و کارایی، طول عمر سیستم خنک کننده هم افزایش پیدا کند.

گارانتی 3 ساله آونگ

سیستم خنک‌کننده آبی MSI مدل MAG Coreliquid B240 با گارانتی 3 ساله آونگ در بازار ایران عرضه شده است.

شرکت ایرانی آونگ که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌ها در زمینه ارائه گارانتی محسوب می‌شود این فن CPU اینتل را ضمانت کرده است.

3. سیستم خنک‌سازی MEG CORELIQUID S360

سومین فن CPU اینتل که در این مقاله معرفی می‌کنیم یکی دیگر از محصولات MSI به نام MEG CORELIQUID S360 است.

این سیستم خنک‌کننده ممکن است جذابیت بصری فن‌هایی که نورپردازی RGB دارند را نداشته باشد اما به دلیل وجود نمایشگر IPS و اضافه کردن یک فن VRM به این محصول، جذابیت زیادی برای گیمرها دارد.

قیمت فن cpu اینتل

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول را بیان می‌کنیم:

خنک کننده بی‌صدا

بی‌صدا کار کردن فن CPU اینتل آرزویی‌ست که خیلی از گیمرها دارند. اکثر خنک‌کننده‌های CPU سر و صدای زیادی تولید می‌کنند. این نویزها زمانی که بازی‌های طولانی و سنگین اجرا می‌شوند بیشتر هم می‌شود.

خوشبختانه خنک‌کننده MEG CORELIQUID S360 از فن بی‌صدا استفاده کرده است تا دل گیمرها را به دست آورد. در این سیستم خنک‌کننده از فن MEG SILENT GALE P12 استفاده شده که به طور اختصاصی توسط MSI طراحی شده است.

پشتیبانی از سوکت نسل جدید AMD و اینتل

این خنک کننده مایع هم مانند دو مدل قبلی از سوکت‌های نسل جدید اینتل و AMD پشتیبانی می‌کند. نکته‌ای که این خنک‌کننده را متمایز کرده پشتیبانی آن از سوکت AM5 شرکت AMD بوده که به تازگی رونمایی شده است.

این خنک‌کننده از طیف وسیعی از سوکت‌های اینتل از LGA 1150 گرفته تا LGA 2066 پشتیبانی می‌کند.

همچنین این فن برای پردازنده‌های AMD با سوکت‌های مختلف هم قابل استفاده است.

فن cpu اینتل دارای نمایشگر 2.4 اینچی

همانطور که قبلا هم گفته شد این خنک‌کننده CPU به یک نمایشگر 2.4 اینچی مجهز شده است. روی این نمایشگر اطلاعاتی نظیر دمای محیط و اطلاعات سخت‌افزاری نشان داده می‌شود.

در واقع با وجود این نمایشگر کاربران می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به نرم‌افزار، دمای CPU و اطلاعات فن را مشاهده کنند.

دارای نرم‌افزار اختصاصی

کمپانی MSI طبق معمول برای این محصول خود هم نرم‌افزار اختصاصی توسعه داده است. نرم‌افزار MSI Center برای کاربرانی‌ست که می‌خواهند همه تنظیمات فن را در دست خود داشته باشند.

با نصب این نرم‌افزار روی کامپیوتر، می‌توانید سرعت چرخش فن‌ها، دمای CPU و تنظیمات نمایشگر 2.4 اینچی را در دستان خود داشته باشید.

با گارانتی 3 ساله آونگ

این محصول MSI هم مانند مدل قبلی با گارانتی 3 ساله عرضه شده است. شرکت ایرانی آونگ این فن CPU اینتل را ضمانت کرده است.

شرکت آونگ نمایندگی خدمات پس از فروش بسیاری از معروف‌ترین کمپانی‌های دنیا از جمله MSI و ADATA را بر عهده گرفته است. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل کافیست با نمایندگی‌های آونگ تماس بگیرید.

سخن پایانی

پردازنده‌ها از آن قطعاتی هستند که باید مثل چشمتان از آنها مراقبت کنید. داغ شدن و تجمع گرما در نزدیکی CPU ممکن است به این قطعه الکترونیکی آسیب جدی وارد کند. فن‌های CPU به همین منظور طراحی شده‌اند.

در این مقاله با فن CPU اینتل و نکات مهم قبل از خرید آن اشاره کردیم. همچنین سه مدل از پرفروش‌ترین فن‌های پردازنده اینتل و AMD که در بازار ایران وجود دارند را معرفی کردیم.