معرفی بهترین مادربردهای سری Z690 اینتل

مادربرد Z690 یکی از جدیدترین محصولات اینتل است که به دلیل قابلیت‌های شگفت‌انگیزی که دارد در مدت زمان کوتاهی پس از معرفی، طرفداران زیادی پیدا کرد.

قبل از اینکه بهترین مادربردهای سری Z690 اینتل را به شما معرفی کنیم اجاز دهید نگاهی به پس‌زمینه تولید Z690 بیندازیم.

در پاییز سال 2021 کمپانی اینتل چیپست جدید خود را معرفی کرد. این چیپست جدید جانشین مادربردهای Z590 است که با پردازنده‌های نسل یازدهم Rocket Lake عرضه شدند.

مادربرد نسل ۱۲ اینتل از قابلیت‌های جذابی مانند وای فای 6E و معماری پردازش هیبریدی پشتیبانی می‌کند و اسلات رم DDR5 روی آن قرار داده شده تا سرعت بالاتری در اختیار کاربران باشد.

اگر قصد خرید مادربرد دارید، در این مقاله چند نمونه از بهترین مادربردهای سری Z690 اینتل را به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

معرفی بهترین مادربرد Z690 اینتل

پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل بر اساس معماری متفاوتی ساخته شده‌اند. این موضوع درباره ساخت مادربرد Z690 هم صدق می‌کند و کسانی که به دنبال خرید یک CPU کاملا جدید نسل یازدهم هستند، اینتل این مادربرد را پیشنهاد می‌دهد.

در ادامه فهرستی از بهترین مادربردهای Z690 اینتل به شما معرفی می‌شود:

مادربرد MSI MEG Z690 GODLIKE KIT

کاربران فوق حرفه‌ای به دنبال مادربردهای فوق حرفه‌ای هم هستند. مادربرد کمپانی MSI مدل MEG Z690 GODLIKE KIT به گونه‌ای طراحی شده که هم کاربران حرفه‌ای و هم معمولی را هیجان‌زده می‌کند.

خرید مادربرد z690

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد را مشاهده کنید:

1. پشتیبانی از پردازنده نسل دوازدهم اینتل

گرچه پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل هم پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند اما سخت‌افزارهای موجود در بازار هنوز با آن نسل سازگار نیست.

کمپانی MSI به همین دلیل مادربرد MEG Z690 GODLIKE KIT با پردازنده‌های نسل دوازدهم سازگار کرده است.

بنابراین تمام پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل سری‌های مختلف سلرون، پنتیوم و Core که سوکت LGA 1700 داشته باشند می‌توانند روی این مادربرد استفاده شوند.

2. پشتیبانی از رم DDR5

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این مادربرد MSI پشتیبانی آن از رم DDR5 است. حتما می‌دانید که DDR5 جزو آخرین سری از ماژول‌های DDR است.

بنابراین کاربران به راحتی می‌توانند جدیدترین نسل از رم‌های DDR5 را روی این مادربرد نصب کرده و استفاده کنند.

لازم به ذکر است که این اسلات رم می‌تواند تا 6666 مگاهرتز فرکانس را پشتیبانی کند و این یعنی کاربران برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین روی مادربرد مشکلی نخواهند داشت.

3. دارای پنل LCD روی مادربرد

مادربرد MEG Z690 GODLIKE KIT یک ویژگی خاص دارد! این مادربرد به یک پنل LCD مجهز است. MSI به عنوان مبتکر اولین LCD روی مادربرد، این ویژگی را به دلایل مختلفی ایجاد کرده است.

روی مادربرد یک LCD از نوع IPS و با اندازه 3.5 اینچ قرار داده شده است. این نمایشگر تمام رنگی با اتصال آهنربایی روی مادربرد متصل شده و کاملا لمسی است.

روی این نمایشگر LCD اطلاعات مختلف مادربرد به لحظه نمایش داده می‌شود؛ به عنوان مثال این نمایشگر می‌تواند دمای مادربرد یا رطوبت موجود در محیط را به کاربران نشان دهد.

البته کاربران با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی MSI می‌توانند آنچه روی LCD نمایش داده می‌شود را تغییر داده و شخصی‌سازی کنند.

4. مجهز به امکانات شبکه و اینترنت بی‌سیم

مادربرد MSI به فناوری وای فای 6E مجهز شده است. بنابراین کاربران برای اتصال گوشی یا دسته بازی به کامپیوتر نیازی نیست سخت‌افزارهای جداگانه خریداری کنند.

تکنولوژی وای فای این مادربرد به گونه‌ای است که تا 6 گیگاهرتز توانایی دارد. از سوی دیگر باید به پورت‌های شبکه روی مادربرد اشاره کرد.

روی مادربرد دو پورت شبکه قرار دارد. کاربران می‌توانند از این دو پورت برای شبکه کردن کامپیوتر خود با کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگر استفاده کنند.

5. مجهز به سیستم صوتی قدرتمند

این مادربرد با پردازشگر صوتی مدل ALC4082 تولید شده است و این یعنی در حین بازی کردن با کامپیوتر صدایی شفاف و عمیق به گوش شما خواهد رسید.

کمپانی MSI برای قدرتمندتر کردن صدا از آمپلی فایر و ESS استفاده کرده است تا در ضمن شفافیت صدا، قدرت بالایی هم داشته باشد.

6. سیستم خنک کنندگی حرفه‌ای

طراحان شرکت MSI به روش منحصر به فردی برای خنک کردن مادربرد دست پیدا کرده‌اند. در بیشتر مادربردهای این شرکت، سیستم خنک کننده مادربرد به شکل ویژه‌ای کار شده است.

این مادربرد از تیغه‌های موج‌دار هیت‌سینک برای خنک کردن مادربرد استفاده کرده است. علاوه بر این دو هیت‌پایت مخصوص روی مادربرد وجود دارد که برخورد هوای خنک به مادربرد را بیشتر کرده و دمای آن را کاهش می‌دهد.

مادربرد MSI MEG Z690 ACE

کمپانی MSI مادربردی استثنایی با نمایی از طلای 24 عیار واقعی را تولید و روانه بازار کرده است. مادربرد MSI MEG Z690 ACE با ظاهر چشم‌نواز و امکانات ویژه‌ای که دارد بسیار پرطرفدار است.

مادربرد نسل ۱۲

این مادربرد به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، در دسته محصولات بالارده MSI قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول را بیان می‌کنیم.

1. نورپردازی جذاب

گیمرهای حرفه‌ای دوست دارند مادربردی که خریداری می‌کنند سیستم نورپردازی داشته باشد. خوشبختانه کمپانی MSI برای این مادربرد خود نورپردازی ویژه‌ای در نظر گرفته است.

با استفاده از نرم‌افزار مخصوص MSI کاربران می‌توانند از بین 16.8 میلیون رنگ و 29 افکت نوری مختلف، آنچه دوست دارند را انتخاب کنند تا مادربرد به همان شکل نورپردازی شود.

از جمله افکت‌های نوری جذاب این مادربرد می‌توان به افکت فلش زدن، نفس کشیدن و رنگین‌کمان اشاره کرد.

2. دارای پورت‌های تاندربولت 4.0

این روزها همه دنبال مادربردهایی هستند که پورت تاندربولت داشته باشد. در پنل جلوی این مادربرد 2 پورت USB 3.2 تایپ A و 2 پورت USB 3.2 تایپ C قرار داده شده است.

این پورت‌ها می‌توانند داده‌ها را با سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهند. علاوه بر این 7 پورت USB 3.2 تایپ A هم در پشت مادربرد قرار داده شده است.

از جمله امکانات پورت‌های تاندربولت می‌توان به سرعت 4 گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی از مانیتورهای 8K و قابلیت اتصال زنجیره‌ای چند مانیتور به یکدیگر اشاره کرد.

3. پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل

این مادربرد Z690 DDR5 کمپانی MSI به یکی از جدیدترین نسل‌های پردازنده‌های اینتل مجهز شده است.

شما می‌توانید پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل را به راحتی روی مادربرد MEG Z690 ACE قرار دهید و با همکاری رم به سرعت بالایی در اجرای برنامه‌ها برسید.

این مادربرد از سوکت LGA 1700 پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌توانید پردازنده‌های سری پنتیوم، سلرون و Core اینتل را به راحتی روی آن نصب کنید.

بیشتر بخوانید : پردازنده نسل 13 اینتل چه ویژگی‌هایی دارد؟ (راهنمای خرید)

4. سیستم خنک کنندگی پیشرفته

این مادربرد از روش‌های مختلفی برای خنک کردن قطعات سخت‌افزاری خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال یکی از روش‌ها استفاده از کاور آلومینیومی برای جلوگیری از انتقال گرما به سایر قطعات است.

هیت پایپ‌های مخصوصی روی مادربرد قرار داده شده تا باعث انتقال گرما به قسمت بیرونی مادربرد شود.

علاوه بر این، چندین هیت سینک مادربرد نیز دیده می‌شوند که وظیفه دارند گرما را از قطعات به سطح خود آورده و سپس با استفاده از فن‌ها به بیرون از کیس منتقل کنند.

5. پشتیبانی از رم‌های DDR5

شرکت MSI مادربرد Z690 خود را با تمام رم‌های DDR5 سازگار کرده است. همانطور که گفته شد، رم‌های DDR5 جزو آخرین و متداول‌ترین نسل از رم‌های کامپیوتر هستند.

سرعت بالا و ظرفیتی که رم‌های DDR5 دارند نسبت به نسل‌های قبلی خود به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

بنابراین کاربران می‌تواند رم‌های DDR5 از شرکت‌های مختلفی مانند ADATA، کینگستون و … را خریداری کرده و روی این مادربرد DDR5 قرار دهند.

مادربرد MSI MPG Z690 EDGE WIFI

اگر قابلیت نصب راحت، سیستم خنک‌کنندگی حرفه‌ای و نورپردازی برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، ما مادربرد MSI MPG Z690 EDGE WIFI را پیشنهاد می‌کنیم.

مادربرد z690 ddr4

این مادربرد در دسته مادربردهای سبک قرار می‌گیرد که به فناوری وای فای هم مجهز است. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد را می‌بینید.

1. پشتیبانی از نرم‌افزار MSI Center

مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI مانند دو مدل مادربرد قبلی از نرم‌افزار اختصاصی MSI پشتیبانی می‌کند.

پس از نصب و فعالسازی مادربرد می‌توانید این نرم‌افزار را اجرا کنید و تنظیمات مادربرد را به شکل دستی انجام داده و از وضعیت آن مطلع شوید.

بیشتر بخوانید : دانلود، نصب و به‌روزرسانی درایور مادربرد MSI

2. مجهز به وای فای 6

یکی از جدیدترین نسل‌های وای فای روی این مادربرد نصب شده است. وای فای 6 از فناوری‌های جدیدی مانند OFDMA و MU-MIMO دوطرفه استفاده می‌کند.

این فناوری توانایی ارائه سیگنال تا 4 برابر ظرفیت شبکه در محیط‌های با تراکم سیگنال بالا را دارد و از این جهت یک مزیت محسوب می‌شود.

از دیگر مزیت‌های این نسل از وای فای توانایی ارسال سیگنال به چندین دستگاه مختلف به صورت همزمان است. این قابلیت در وای فای نسل 5 وجود نداشت.

علاوه بر این، فناوری وای فای 6 پهنای باند یکسانی برای همه دستگاه‌های موجود در شبکه فراهم می‌کند تا سرعت انتقال داده در بین آنها توزیع شود.

3. سیستم صوتی پیشرفته

شرکت MSI برای مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI پردازنده صوتی اختصاصی مدل ALC4080 را در نظر گرفته است.

در واقع به لطف وجود این پردازنده صوتی صدای تولیدی در فرمت 32 بیتی و تا نرخ نمونه‌برداری 384 کیلوهرتز خواهد بود. این اعداد یعنی صدایی شفاف و زنده تولید خواهد شد.

به دلیل وجود خازن‌های صوتی با کیفیت در این پردازنده، صدایی دقیق و شفاف برای هدفون تولید می‌شود و گیمرها می‌توانند در حین انجام بازی صدایی باکیفیت بشنوند.

4. نورپردازی مادربرد

اگر دوست دارید مادربرد شما رقص نور داشته باشد، بهترین مادربرد Z690 مجهز به رقص نور پیش روی شماست.

شما با استفاده از نرم‌افزار MSI Mystic Light می‌توانید از بین 16.8 میلیون رنگ به دلخواه خود، نورپردازی مادربرد را تنظیم کنید.

این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد از میان افکت‌های مختلف هر کدام را که دوست دارید برای مادربرد انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : مادربرد من از RGB پشتیبانی می‌کند؟ پشتیبانی مادربرد از RGB

5. نصب آسان مادربرد و قطعات آن

برای کسانی که دوست دارند قطعات سخت‌افزاری مادربرد را خودشان با دست خودشان نصب کنند، این مادربرد گیمینگ MSI انتخاب مناسبی خواهد بود.

طراحی مبتکرانه این مادربرد به گونه‌ای انجام شده که بدون نیاز به پیچ گوشتی می‌توانید درایوهای SSD را در کانکتور مخصوص آن نصب کنید و به طور کلی برای نصب قطعات مختلف کار سختی در پیش نخواهید داشت.

سخن پایانی

خرید مادربرد Z690 با توجه به امکانات به روز و پیشرفته‌ای که دارند، قطعا به صرفه‌تر از نسل‌های قبلی این مادربردهاست.

قیمت مادربرد Z690 اینتل کمی بالاتر از نسل قبلی بوده اما به دلیل امکانات پیشرفته‌ای که دارد قطعا خرید آن منطقی‌تر است.

در این مقاله 3 مدل بهترین مادربرد Z690 اینتل را به شما معرفی کردیم که هرکدام قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره این سری از مادربردهای اینتل با ما در میان بگذارید.