نکات مهم که قبل از خرید بهترین مادربرد DDR3 باید بدانید!

صرف‌نظر از اینکه شما یک گیمر حرفه‌ای هستید یا از کامپیوتر برای کاربردهای عادی استفاده می‌کنید، انتخاب بهترین مادربرد DDR3 می‌تواند تجربه خوبی از کار با کامپیوتر را برای شما به ارمغان آورد.

همانند همه سخت‌افزارهای کامپیوتر، مادربردها هم انواع زیادی دارند که می‌توان نمونه‌های ارزان‌تر را در میان آن‌ها یافت. پس در خرید مادربرد DDR3 و انتخاب بهترین آن‌ها از نظر عملکرد و قیمت، مشکل چندانی نخواهید داشت.

در این مقاله مهم‌ترین نکاتی را که پیش از خرید مادربرد DDR3 می‌بایست مدنظر قرار دهید، بیان خواهیم کرد.

نکاتی که باید پیش از خرید مادربرد DDR3 بدانید

قبل از خرید مادربرد، باید به برخی مشخصات و ویژگی‌های کلیدی آن توجه کنید.

این ویژگی‌ها هم عملکرد بهتر و روان‌تر به خصوص در اجرای بازی‌های گرافیکی را نتیجه می‌دهد و هم با سیستم خنک‌کننده پیشرفته، از گرم شدن و آسیب به قطعات کامپیوتر جلوگیری می‌کند.

در این بخش، برخی از مهم‌ترین فاکتورها را به عنوان راهنمای خرید مادربرد بیان خواهیم کرد:

سوکت CPU

سوکت CPU یک فاکتور مهم در خرید مادربرد DDR3 است. شما باید نوع سوکت را بدانید زیرا نوع سوکت CPU، تعیین می‌کند که مادربرد از چه پردازنده‌هایی پشتیبانی خواهد کرد.

با گذشت زمان، شرکت‌های اینتل و AMD طرح‌های جدیدی برای سوکت CPU با هدف پشتیبانی از جدیدترین پردازنده‌ها معرفی کردند.

این بدان معناست که ارتقاء کامپیوتر به یک CPU جدید ممکن است به معنای ارتقاء مادربرد آن نیز باشد. توجه داشته باشید که پردازنده‌های اینتل و AMD از سوکت‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. تفاوت مادربردهای AMD و اینتل را اینجا بخوانید.

یکی از فاکتورهایی که تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی را مشخص می‌کند، نوع سوکت‌های CPU است.

بیشتر بخوانید : تشخیص سازگاری مادربرد با سی پی یو در 3 گام

فرم فکتور

یکی از ویژگی‌های مهم که اندازه کامپیوتر شما را جدا از کیس تعیین می‌کند، فرم فکتور مادربرد است.

فرم فکتور به معنی اندازه مادربرد است و تعیین می‌کند که کیس کامپیوتر شما باید چقدر بزرگ باشد تا با یک مادربرد DDR3 mobo مطابقت داشته باشد.

اگر یک مادربرد کوچک داشته باشید، جای دادن آن در کیس بزرگ کار دشواری نیست اما برعکس این حالت شما را دچار مشکل خواهد کرد. برخی از فرم فکتورهای استاندارد عبارت‌اند از: ATX، mini ATX و ITX.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید درباره انواع مادربرد کامپیوتر و لپ تاپ بدانید!

بهترین مادربرد DDR3 برای بازی

اسلات‌های PCI-e

تعداد اسلات‌های PCI-e توسط فرم فکتور مادربرد تعیین می‌شود.

به عنوان مثال، یک مادربرد ATX از هفت اسلات توسعه پشتیبانی می‌کند، در حالی که مادربرد mini ITX تنها از یک اسلات پشتیبانی می‌کند.

پس اگر به تعداد زیادی اسلات PCI-e برای سیستم خود نیاز دارید، باید یک مادربرد ATX یا حتی E-ATX را انتخاب کنید.

همچنین، باید بررسی کنید که آیا اسلات‌های PCI-e پیکربندی شده‌اند یا خیر. این اسلات‌ها اغلب در چهار فرم فکتور هستند و رابطه مستقیم با نرخ انتقال داده دارند.

بیشتر بخوانید : انواع اسلات های مادربرد را بشناسید! (اسلات PCI، رم و …)

چیپست مادربرد

چیپست به مجموعه‌ای از تراشه‌ها و اجزای روی مادربرد گفته می‌شود که با پردازنده ارتباط برقرار می‌کنند. هر نسل پردازنده، از جمله اینتل و AMD، حداقل دارای یک طراحی چیپست مخصوص آن CPU است.

جدیدترین چیپست‌ها می‌توانند با پردازنده‌های قدیمی‌تر کار کنند، اما عکس این قضیه صادق نیست و همچنین یک سری موارد استثنا هم وجود دارد. بنابراین از سازگاری چیپست پردازنده خود با مادربرد DDR3 اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید : بررسی تفاوت چیپست‌های مادربرد از 3 جنبه مختلف

چیپست مادربرد چیست؟

اورکلاکینگ

اگر می‌خواهید سرعت پردازش بیشتری از مادربرد DDR3 خود بدون نیاز به ارتقای آن دریافت کنید، اورکلاک مادربرد راه‌حل ایده‌آل است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سری تنظیمات را در ابزار پیکربندی Bios مادربرد تغییر دهید تا سرعت و ولتاژ کلاک آن افزایش یابد. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید اورکلاک کنید، هم مادربرد و هم CPU باید از آن پشتیبانی کنند.

کارت و پورت صدای یکپارچه

بسیاری از مادربردهای DDR3 کارت‌های صدا و پورت‌های صوتی یکپارچه دارند که قابل‌ برنامه‌ریزی هستند.

ویژگی صوت یکپارچه این است که در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند زیرا به کارت صدای اختصاصی بر روی مادربرد خود نیاز ندارید.

این ویژگی در بسیاری از مادربردهای میان‌رده از جمله مادربردهای DDR3 وجود دارد.

پشتیبانی از حافظه رم

پشتیبانی از حافظه برای انتخاب بهترین مادربرد DDR3 یک فاکتور ضروری است.

نوع مادربرد تعیین‌ کننده نوع و تعداد اسلات قابل پشتیبانی برای RAM است. برای یک مادربرد مناسب گیمینگ، حداقل رم 16 گیگابایت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
همچنین نوع حافظه رم (DDR3 یا DDR4) که مادربرد می‌تواند از آن پشتیبانی کند، توسط چیپست تعیین می‌شود.

تنها کاری که برای بهره‌گیری حداکثری از حافظه رم از نظر سرعت کلاک و تایمینگ می‌بایست انجام دهید این است که از سازگاری مادربرد با رم مطمئن شوید.

شبکه

بسیاری از مادربردها دارای شبکه اترنت داخلی هستند، در حالی که تعداد کمی از آن‌ها دارای قابلیت Wi-Fi هستند. اگر این ویژگی برای شما ضروری نیست، می‌توانید با قیمت کمتری، اقدام به خرید مادربرد DDR3 کنید.

البته باید در نظر داشت که در صورتی که مادربرد شما این قابلیت را نداشته باشد، در آینده هم نمی‌توان آن را ارتقاء داد.

جمع‌بندی

اگر قصد دارید یک کامپیوتر جدید سرهم کنید یا سیستم قبلی خود را ارتقاء دهید، به خاطر داشته باشید که انتخاب مادربرد با بسیاری از اجزای دیگر ارتباط مستقیم دارد. تمام مادربردهای DDR3 از بهترین مادربردهایی هستند که می‌توانید خریداری کنید.

برای انتخاب مقرون‌ به‌صرفه‌ترین مادربرد DDR3 می‌توانید مدلی را انتخاب کنید که شامل ویژگی‌های غیرضروری نیست.

به عنوان مثال وای‌فای یا اترنت 10 گیگ الزاماً برای کاربردهای عادی یا گیمینگ ضروری نیستند، بنابراین با حذف این گزینه‌ها، قیمت مادربرد DDR3 کاهش یافته و می‌توانید یک انتخاب مقرون‌ به‌صرفه داشته باشید.