مقایسه انواع پنل مانیتور IPS ، VA و TN؛ کدام بهتر است؟

بهترین و باکیفیت‌ترین کامپیوتر را هم خریده باشید، در صورتی که پنل مانیتور شما مناسب نباشد، همه‌چیز خراب می‌شود. همین موضوع باعث شده تا به اهمیت شناخت انواع پنل مانیتور به شکلی جدی‌تر نگاه کنید.

پنل‌های مانیتور در چند دهه گذشته به طور چشمگیری تغییر کردند و حالا هر سال انواع گوناگونی از پنل‌های مانیتور تولید و روانه بازار می‌شود. اما کدام مدل برای شما مناسب است؟ کدامیک را بخریم؟

در این مقاله با انواع پنل مانیتور آشنا شده و بهترین پنل‌ها برای کاربری‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر گیمر هستید توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای خرید مانیتور را از دست ندهید.

پنل مانیتور چیست؟

در همین ابتدا بهتر است در مورد تعریف «پنل مانیتور» به اشتراک برسیم. پنل مانیتور یک نوع صفحه نمایش است که در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی مانند کامپیوتر، تلویزیون، موبایل و … استفاده می‌شود.

پنل‌ها معمولا از ترانزیستورهای مختلف و عناصر نوری تشکیل شده‌اند و تصاویر را با استفاده از این اجزای خود به تصویر می‌کشند. به بیان ساده‌تر، پنل مانیتور اطلاعات تصویر را به صورت دیجیتال به شکل پیکسل‌های کوچک نشان می‌دهد.

بهترین پنل مانیتور برای چشم

هر پیکسل در پنل مانیتور از یک رنگ (قرمز، سبز یا آبی) تشکیل شده که در مواقع لازم، به رنگ خاصی در می‌آید تا تصویر نهایی تشکیل شود.

به دلیل وجود ترانزیستورهای فلزی نیمه رسانا، پنل مانیتور می‌تواند با قطع و وصل کردن جریان الکتریکی، هر پیکسل را خاموش و روشن کرده و تصاویر متنوعی به وجود آورد.

پنل‌های مانیتور دارای ویژگی‌هایی مانند وضوح تصویر بالا، زمان پاسخگویی سریع، زاویه دید گسترده و توان مصرف کم هستند. این پنل‌هاروز به روز بهبود پیدا کرده‌اند و در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که در بخش بعد معرفی می‌کنیم.

انواع پنل مانیتور

در زمان خرید مانیتور یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های شما انتخاب پنل مانیتور است. اگر سری به سایت‌ها یا بازار دیجیتال زده بشید متوجه می‌شوید که سه پنل، از باقی پنل‌های مانیتور معروف‌تر هستند.

بهترین پنل مانیتور

این سه پنل عبارت‌اند از:

1. پنل TN یا Twisted Nematic

پنل TN یکی از انواع پنل‌های مورد استفاده در صنعت نمایشگرهاست. تاریخچه پنل TN به سال 1971 برمی‌گردد که محققان شرکت فارمیزا (Fergason Electronics) به رهبری جیمز فارمیزا (James Fergason) این تکنولوژی را توسعه دادند.

این پنل‌ها در ابتدا برای استفاده در ساعت‌های دیجیتالی به کار می‌رفتند و با گذشت زمان در دیگر دستگاه‌های الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

مزیت اصلی پنل TN قیمت پایین آن است. این پنل‌ها به دلیل ساختار ساده‌ای که دارند، بازدهی بالا و زمان پاسخگویی سریعی را ارائه می‌دهند.

اما در عوض، زاویه دید این پنل‌ها محدود است و در نمایش دقیق رنگ‌ها هم با ضعف روبه‌رو هستند.

همچنین، در تکنولوژی پنل TN، تغییر شدت نور پس‌زمینه باعث تغییر در زمان پاسخگویی و رنگ مانیتور می‌شود که این موضوع روی کیفیت تصویر تاثیر منفی دارد.

با پیشرفت صنعت مانیتورها، پنل‌های TN به مرور زمان توسط فناوری‌های نوینی مانند IPS و VA کنار زده شدند.

با این حال، مردم همچنان به سراغ پنل‌های TN می روند. به این دلیل که این پنل‌ها ارزان و مقرون به صرفه هستند و از نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) 240 هرتز بدون هیچ مشکلی پشتیبانی می کنند

بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌های چند نفره انجام دهید و به یک مانیتور با کمترین تاخیر نیاز دارید، پنل TN همان چیزی است که در انتظارش هستید.

مزایای پنل TN

  • قیمت ارزان
  • در دسترس بودن
  • زمان پاسخگویی بهتر
  • پشتیبانی از نرخ تازه سازی 120 تا 240 هرتز

معایب پنل TN

  • زاویه دید کم

2. پنل VA یا Vertical Alignment

پنل VA را یک نمونه بهبود یافته از پنل‌های TN می‌دانند. این پنل در دهه 1980 میلادی توسط شرکت فارمیزا توسعه داده شد و مشکل زاویه دید پنل‌های TN را حل کرد. البته نمونه عالی زاویه دید را باید در پنل‌های IPS جستجو کنید.

پنل VA نسبت کنتراست بهتری را ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که سازندگان تلویزیون به شدت از این پنل استفاده می کنند. معمولاً می توانید نسبت کنتراست 3000:1 را در این نوع پنل‌ها مشاهده کنید.

پنل‌های VA نسبت به TN زمان پاسخگویی کندتری دارند. اگرچه این نوع پنل‌های می‌توانند نرخ تازه‌سازی 240 هرتز را هم پشتیبانی کنند اما تاثیر پاسخگویی ممکن است باعث ایجاد حالت تاری در حرکت کاراکترها شود.

به دلیل وجود این مشکل همیشه به گیمرها پیشنهاد می‌شود از انتخاب و خرید پنل‌های VA خودداری کنند.

مزایای پنل VA

  • کیفیت تصویر بهتر در مقایسه با پنل های TN
  • زاویه دید بهتر نسبت به پنل TN
  • نسبت کنتراست بهتر

معایب پنل VA

  • زمان پاسخگویی نه چندان مناسب

3. پنل IPS یا In-Plane Switching

پنل IPS نوعی پنل مانیتور است که برای بهبود زوایای دید، دقت رنگ و پاسخگویی بالا در صنعت نمایشگرها ساخته شد. تاریخچه پنل IPS به دهه 1990 برمی‌گردد و توسط شرکت هیتاچی (Hitachi) توسعه داده شده است.

اولین نسخه از پنل IPS با نام Super TFT در سال 1996 معرفی شد. در این پنل، تغییرات ساختاری زیادی به‌کار رفت تا زاویه دید، دقت رنگ‌ها و زمان پاسخگویی بهبود پیدا کند.

پنل IPS

پنل IPS به مزایایی همچون زاویه دید گسترده (تا 178 درجه در هر جهت)، دقت رنگ بالا، تناسب رنگی بالا و زمان پاسخگویی سریع مشهور است.

این پنل‌ها قادر به نمایش رنگ‌های دقیق و تصاویر با جزئیات بالا هستند و در برخی کاربردها مانند طراحی گرافیکی، ویرایش ویدئو و بازی‌های ویدئویی حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

در طول سال‌ها، پنل IPS بهبود یافته و نسخه‌های مختلفی از آن توسعه داده شده است. این بهبود‌ها عموماً برای بهبود زمان پاسخگویی، کنتراست و توان مصرف انرژی بوده است.

مزایای پنل IPS

  • زاویه دید گسترده تا 178 درجه
  • دقت بالای رنگ‌ها
  • زمان پاسخگویی سریع

معایب پنل IPS

  • روشنایی کمتر نسبت به TN و VA
  • قیمت بیشتر

مقایسه انواع پنل مانیتور

برای اینکه درک بهتری از انواع پنل مانیتور داشته باشید در این بخش تفاوت انواع پنل مانیتور TN و VA و IPS را در جدول زیر بیان کرده‌ایم:

نوع پنل پنل TN پنل VA پنل IPS
زمان پاسخگویی سریع  کند متوسط
نرخ تازه‌سازی تا 240 هرتز بین 60 تا 75 هرتز تا 144 هرتز
کیفیت تصویر کم متوسط عالی
کاربر هدف بازی‌های چند نفره استفاده عمومی گیمینگ و تدوین ویدیو
قیت ارزان متوسط  گران

بهترین پنل مانیتور برای شما کدام پنل است؟

حالا که با انواع پنل مانیتور آشنا شدید باید از بین سه مدل پنلی که معرفی کردیم یکی را انتخاب کنید. در این مرحله باید ببینید چه انتظاری از پنل مانیتور دارید.

در ادامه کاربری‌های مختلف و نوع پنل مانیتور را به شما معرفی می‌کنیم:

کاربری اداری و تحصیلی

وقتی به عنوان یک کارمند یا برای انجام تکالیف ساده دانشگاه یا مدرسه به یک مانیتور نیاز داشته باشید، می‌توانید روی پنل VA یا TN حساب ویژه‌ای باز کنید.

این پنل‌های قیمتی به مراتب ارزان‌تر از IPS دارند و می‌توانند انتظارات شما را به راحتی برآورده کنند.

با خرید پنل VA یا TN می‌توانید بخشی از بودجه خود را پس‌انداز کرده یا تجهیزات دیگری برای کامپیوتر خود خریداری کنید. فقط زمانی به مشکل بر می‌خورید که بخواهید کارهای جدی مانند طراحی گرافیک با کامپیوتر خود انجام دهید.

کاربری ویرایش فیلم و عکس

اگر قصد دارید با کامپیوتر کارهایی مانند تدوین فیلم یا ویرایش تصاویر به صورت حرفه‌ای انجام دهید، فقط باید پنل IPS بخرید. این پنل‌ها گرچه قیمت بالاتری نسبت به TN و VA دارند اما دقت بالای رنگی در آنها در کار به کمک شما می‌آید.

پنل‌های IPS طیف رنگی گسترده‌ای را پوشش می‌دهند و به دلیل دقت بالایی که در تولید رنگ‌ها دارند می‌توانید از آنها برای انجام کارهای گرافیکی و حتی نقاشی دیجیتال هم استفاده کنید.

بهترین مانیتور ال جی

کاربری برنامه‌نویسی

ممکن است فکر کنید پنل‌های TN برای برنامه‌نویسان عالی هستند، اما لزوماً اینطور نیست. پنل‌های TN دارای زوایای دید بسیار بدی در محور عمودی هستند.

اگر مانیتور خود را در حالت عمودی قرار دهید (همانطور که بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان موبایل انجام می دهند)، بدترین زاویه دید ممکن را از یک پنل TN دریافت خواهید کرد.

برای رسیدن به بهترین زاویه دید ممکن، بهتر است روی پنل IPS سرمایه گذاری کنید.

گیم‌های آنلاین رقابتی

برخی از بازی‌های ویدیویی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که گیمرها برای برنده شدن باید به سرعت واکنش نشان دهند. برای چنین بازی‌ها و چنین گیمرهایی، بهترین پنل مانیتور، پنل TN است. البته با خرید یک پنل TN باید قید کیفیت بالای رنگ و تصویر را بزنید.

در سال‌های گذشته پنل‌های IPS جدیدی تولید شده که در کنار کیفیت بالای رنگ و تصویر، نرخ تازه‌سازی بالا و زمان پاسخگویی خوبی ارائه می‌دهد. اگر می‌توانید بیشتر هزینه کنید، حتما یک پنل IPS نسل جدید بخرید.

گیم‌های غیر رقابتی

اگر کیفیت تصویر برای شما اهمیت بیشتری دارد، بهترین پنل برای مانیتور گیمینگ شما یک پنل VA است. این پنل نسبت کنتراست بالاتری نسبت به TN و IPS به شما ارائه می‌دهد و به همین دلیل جذابیت بصری بیشتری برای گیمرها دارد.

بهترین حالت همه‌جانبه

اگر نگاهی همه‌جانبه به انواع پنل مانیتور با توجه به نوع کاربری دارید، بهترین پنل، پنل VA است. اما اگر بخواهید نسبت کنتراست را کنار بگذارید، پنل IPS می‌تواند برنده این حالت باشد.

پنل IPS با تاخیر کمتر، رنگ‌های مشکی مناسب‌تر و عمق تصویر جذاب‌تر قطعا برای خیلی از کاربران دلپذیر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع پنل مانیتور، مشخصات، مزایا و معایب هرکدام پرداختیم همچنین تفاوت انواع پنل مانیتور را مورد بررسی قرار دادیم و بهترین پنل برای مانیتور گیمینگ را به شما معرفی کردیم.

در انتها بهترین پنل مانیتور برای کاربری‌های مختلف را ارزیابی کردیم. نظر شما چیست؟ به نظر شما بهترین پنل مانیتور برای چشم کدام پنل است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.