مانیتور اولد (OLED) یا IPS؛ مسئله این است!

فناوری‌های صفحه نمایش کامپیوتر، از زمان مانیتورهای CRT به سرعت پیشرفت کرده است. مانیتورهای بزرگ منسوخ شدند و حالا با نازک و کوچک شدن نمایشگرها، دو فناوری IPS و OLED در خط مقدم پنل مانیتورها قرار دارند. مانیتور اولد یا IPS؟ مسئله این است!

انتخاب بین مانیتور اولد و IPS کار دشواری‌ست اما چاره‌ای ندارید! در واقع می‌توان گفت در بین انواع پنل مانیتور، تنها این دو نوع پنل مانیتور می‌توانند شما را راضی کنند.

درک تفاوت‌های این دو فناوری به شما کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشید. در این مقاله همه آنچه درباره تفاوت‌های این دو نوع مانیتور باید بدانید را بررسی کرده‌ایم.

بنابراین اگر قصد خرید مانیتور دارید و بین مانیتور های اولد و IPS مردد هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در انتها دو مدل از پرفروش‌ترین مانیتورهای اولد ال جی را به شما معرفی می‌کنیم.

مقایسه مانیتور اولد و IPS؛ کدامیک بهتر است؟

در بخش مقایسه مانیتورهای OLED و IPS، ابتدا جدول مقایسه این دو مانیتور را ارائه کرده‌ایم و سپس پارامترهای مختلف را به شکل مفصل‌تر مورد بررسی قرار داده‌ایم:

پارامتر

پنل OLED

پنل IPS

چیست

فناوری دیود ساطع نور ارگانیک (OLED) برای نمایش تصاویر به شکل دیجیتال

تکنولوژی صفحه نمایش برای LCD ها

کاربردهای اصلی

تلویزیون، مانیتور کامپیوتر، ساعت هوشمند، موبایل و …

تلویزیون، مانیتور کامپیوتر، ساعت هوشمند و موبایل و …

تاریخ معرفی

1999

1996

کمپانی سازنده

ال جی

پاناسونیک، سونی، فیلیپس

محدوده اندازه

27 تا 88 اینچ

23.8 تا 85 اینچ

نور پس زمینه

استفاده نمی‌کند

استفاده می‌کند

رزولوشن

3840×2160

3840×2160

زاویه دید

70 درجه

178 درجه

قابلیت‌های گیمینگ

مناسب برای بازی‌های با صحنه‌های تاریک

مناسب برای انجام هرگونه بازی

1. نور پس زمینه (Backlight)

اولین پارامتری که برای مقایسه مانیتورهای OLED و IPS بررسی می‌کنیم، نور پس زمینه است. مانیتورهای IPS به نور پس زمینه مجهز هستند ولی OLED ها چنین نوری ندارند.

مانیتورهای LCD که به فناوری IPS مجهز شده‌اند به نور پس زمینه نیاز دارند تا تصاویر روی مانیتور تولید شده و دیده شوkد. این نور پس زمینه، نمایش رنگ سیاه واقعی روی مانیتور را سخت کرده و به همین دلیل فناوری جدیدتر IPS با عنوان تبلیغاتی «true black» یعنی سیاه واقعی به تازگی روانه بازار شده است.

در طرف مقابل مانیتورهای OLED قرار دارند که از پیکسل‌های مجزا تشکیل شده‌اند که هر کدام به طور مستقل روشن و خاموش می‌شوند. این نوع نورپردازی در مانیتورهای OLED باعث شده رنگ‌های سیاه، بهتر نمایش داده شوند.

2. مشکل سوختگی یا Burn-in مانیتور

مانیتورهای OLED به مشکل سوختگی یا Burn-in دچار می‌شوند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یک تصویر برای مدت طولانی روی نمایشگر باقی بماند و هیچ حرکتی نداشته باشد. با این حال، این موضوع برای اکثر کاربران مانیتورهای OLED مشکل‌ساز نمی‌شود.

مدل‌های جدیدتر OLED به فناوری‌هایی مجهز هستند که از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری می‌کند. با این حال مانیتورهای IPS به کلی چنین مشکلی ندارند.

3. اندازه نمایشگر

اندازه مانیتور یکی از اولین پارامترهایی‌ست که افراد هنگام انتخاب مانیتور به آن توجه می‌کنند. مانیتورهای IPS نسبت به OLED، در اندازه‌های متنوع‌تری تولید می‌شود و به همین دلیل دست مشتریان در انتخاب اندازه مانیتور بازتر است.

بهترین مانیتور اولد

4. نسبت کنتراست

اگر مانیتور اولد را از نظر نسبت روشنایی و کنتراست مانیتور با پنل IPS مقایسه کنیم، مانیتورهای IPS برنده هستند. نور پس زمینه پنل LCD IPS باعث می‌شود رنگ‌ها با دقت و کنتراست بهتری روی نمایشگر تولید شوند.

مانیتورهای OLED از پیکسل‌های تابشی خود برای تولید رنگ‌ها استفاده می‌کنند و گرچه می‌توانند رنگ‌هایی با کنتراست بالا تولید کنند اما این موضوع به هیچ وجه به کیفیت مانیتورهای IPS نمی‌رسد.

حداکثر روشنایی مانیتورهای IPS معادل 2000 نیت است و این در حالی‌ست که حداکثر روشنایی مانیتورهای OLED برابر با 1000 نیت است.

5. زمان پاسخگویی تصویر

در پارامتر زمان پاسخگویی مانیتور، مانیتورهای OLED بهتر از IPS عمل می‌کنند. تک تک پیکسل‌های OLED زمان پاسخ‌دهی فوق‌العاده سریعی دارند که از به وجود آمدن مشکل شبح (Ghosting) روی مانیتور یا پارگی تصویر جلوگیری می‌کند.

6. نرخ تازه‌سازی

مانیتورهای IPS در فاکتور نرخ تازه‌سازی تقریباً از همه پنل‌های تولید شده در بازار بهتر هستند. این مانیتورها می‌توانند نرخ تازه‌سازی بین 60 تا 390 هرتز را ارائه دهند که برای انجام بازی‌های سریع بسیار مهم است.

مانیتورهای OLED با رزولوشن 4K حداکثر تا 240 هرتز نرخ تازه‌سازی دارند. البته ممکن است در سال‌های آینده این نرخ‌تازه‌سازی مانیتورهای OLED هم افزایش یابد.

مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27GR95QE-B

حالا که با تفاوت مانیتور اولد و IPS آشنا شدید، نوبت به معرفی دو مورد از پرفروش‌ترین و جدیدترین مانیتور های اولد ال جی رسیده است.

اولین مانیتور اولد، مانیتور 27 اینچی مدل 27GR95QE-B است که به عنوان اولین مانیتور اولد دنیا که با نرخ تازه‌سازی 240 هرتزی ساخته شده، شناخته می‌شود.

مانیتور اولد ال جی

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور را معرفی می‌کنیم:

اولین مانیتور OLED دنیا با نرخ تازه‌سازی 240Hz

تا پیش از رونمایی مانیتور مدل 27GR95QE-B ال جی، حداکثر نرخ تازه‌سازی مانیتورهای OLED معادل 120 هرتز بود.

کمپانی ال جی با معرفی این مانیتور، رکورد نرخ تازه‌سازی مانیتورها را افزایش داد و برای اولین بار در دنیا مانیتوری با پنل OLED و رفرش ریت 240 هرتزی ساخته شد.

دارای نسبت کنتراست 1,500,000:1

یکی دیگر از عجیب‌ترین ویژگی‌های این مانیتور 27 اینچ، نسبت کنتراست نجومی آن است. این مانیتور با نسبت کنتراست 1,500,000:1 تولید شده تا تفاوت بین روشن‌ترین سفید تا تیره‌ترین سیاه، عددی معادل 1.5 میلیون باشد!

پشتیبانی از طیف رنگی DCI-P3

ال جی این مانیتور اولد خود را به طیف رنگی DCI-P3 مجهز کرده است. برای گیمرها و کسانی که می‌خواهند رنگ‌ها را به شکل واقعی‌تر مشاهده کنند، این طیف رنگی یک طیف ایده‌آل است.

مانیتور ال جی تا 98.5 درصد از رنگ‌های موجود در این طیف رنگی را پشتیبانی می‌کند تا چیزی که کاربران تماشا می‌کنند، مانند دنیای واقعی باشد.

مجهز به جدیدترین پورت‌های ورودی

شرکت ال جی در زمینه پورت‌ها و اتصالات این مانیتور هم سنگ تمام گذاشته است.

نسخه 2.1 از پورت HDMI و نسخه 1.4 از پورت DisplayPort روی بدنه این مانیتور دیده می‌شود که کیفیت و سرعت بالای انتقال تصاویر را تضمین می‌کنند. همچنین باید اضافه کرد که هر دو پورت، از نرخ تازه‌سازی 240Hz پشتیبانی می‌کنند.

از سه طرف بدون حاشیه

برای کاربرانی که می‌خواهند دو یا چند مانیتور تخت را کنار هم گذاشته و صفحه عریض‌تری داشته باشند، این مانیتور طراحی بدون حاشیه دارد.

قاب این مانیتور از سه طرف بدون حاشیه است تا پس از قرار دادن مانیتورها در کنار هم، فاصله‌ای بین تصاویر ایجاد نشود. این قابلیت برای افرادی که کار آهنگسازی و تدوین انجام می‌دهند بسیار کاربردی است.

مجهز به فناوری‌های گیمینگ

شرکت ال جی مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ را روی این مانیتور 27 اینچی خود قرار داده تا دل گیمرهای حرفه‌ای را هم به دست آورد. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به پشتیبانی از AMD FreeSync Premium و NVIDIA G-Sync اشاره کرد.

مانیتور 45 اینچی خمیده ال جی مدل 45GR95QE-B

اگر به دنبال یک مانیتور اولد با ابعاد بزرگ‌تر هستید، کمپانی ال جی مانیتور 45 اینچی مدل 45GR95QE-B را پیشنهاد می‌کند. این مانیتور خمیده با درجه خمیدگی 800R شما را در تصاویر غرق کرده و لذت تماشای فیلم‌های سینمایی یا انجام بازی را دو چندان می‌کند.

بهترین مانیتور اولد ال جی

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور OLED عبارت است از:

دارای نسبت تصویر 21:9

این مانیتور خمیده ال جی دارای نسبت تصویر 21:9 است؛ به این معنی که وقتی روی به روی آن می‌نشینید، گستره دید وسیعی خواهید داشت. این نسبت تصویر برای گیمرها و کسانی که به دنبال انجام بازی یا تماشای فیلم سینمایی هستند، جذابیت ویژه‌ای دارد.

همچنین به لطف این نسبت تصویر، افرادی که کار تدوین فیلم یا کارهای گرافیکی انجام می‌دهند، گستره دید بیشتری خواهند داشت و راحت‌تر می‌توانند کار خود را انجام دهند.

اولین مانیتور OLED خمیده دنیا با نرخ تازه‌سازی 240Hz

شرکت ال جی به همراه مانیتور 27 اینچی (که در بخش قبل معرفی کردیم) مانیتور 45 اینچی خمیده OLED را هم معرفی کرد. این دو مانیتور جزو اولین مانیتورهای OLED دنیا هستند که با نرخ تازه‌سازی 240Hz تولید شده‌اند.

مانیتور مدل 45GR95QE-B اولین مانیتور OLED خمیده دنیاست که با این نرخ تازه‌سازی تولید شده شده و انجام بازی‌های سرعتی با این مانیتور، لذت فوق‌العاده‌ای برای گیمرها خواهد داشت.

زمان پاسخگویی کمتر از 0.03 میلی ثانیه!

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که برای خرید یک مانیتور اولد گیمینگ وجود دارد، سرعت پاسخگویی آن است. هرچقدر زمان پاسخگویی مانیتور کمتر و سرعت آن بیشتر باشد، سرعت عمل گیمرها هم بیشتر خواهد شد و این موضوع روی نتیجه بازی آنها هم تاثیرگذار است.

مانیتور مدل 45GR95QE-B شرکت ال جی با زمان پاسخگویی کمتر از 0.03 میلی ثانیه، بسیار سریع‌تر از هر مانیتور دیگری عمل می‌کند.

دارای نسبت کنتراست 1.5 میلیونی

این مانیتور 45 اینچی ال جی مانند مدل 27 اینچی با نسبت کنتراست 1.5 میلیونی تولید شده است. بنابراین رنگ‌های تولید شده روی نمایشگر، تیره و روشنی واقعی خواهند داشت و از درخشندگی بیش از حد در آن جلوگیری شده است.

مجهز به پورت‌های ورودی نسل جدید

روی بدنه این مانیتور اولد ال جی، پورت‌هایی برای اتصال آن به کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگر در نظر گرفته شده است. پورت HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4 جدیدترین نسل از پورت‌هایی هستند که تولید شده‌اند. این پورت‌ها انتقال تصاویر با کیفیت بالا و نرخ تازه‌سازی 240 هرتزی را تضمین می‌کنند.

مجهز به فناوری‌های مختلف

مهندسان شرکت ال جی برای این محصول خود مجموعه‌ای از فناوری‌های روز دنیا را در نظر گرفته‌اند که برای کاربران جذابیت دارد. برخی از این فناوری‌ها عبارت است از:

  • دارای حالت خواندن نوشتار (Reader Mode)
  • پشتیبانی از فناوری AMD FreeSync
  • پشتیبانی از همگام‌سازی Dynamic Action
  • دارای حالت ذخیره هوشمند انرژی
  • دارای قابلیت Black Stabilizer
  • مجهز به فناوری HDR

سخن پایانی

انتخاب بین مانیتور اولد و IPS کار دشواری‌ست. این دو پنل در خط مقدم مانیتورهای دنیا قرار دارند و هرکدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارند.

در این مقاله این دو پنل مانیتور را با هم مقایسه کرده و در انتها دو مدل از مانیتورهای اولد ال جی که جزو جدیدترین محصولات این شرکت هستند را معرفی کردیم.