بهترین مانیتور برای PS5؛ غرق در بازی شوید!

کنسول PS5 به عنوان آخرین محصول کمپانی سونی، بالاترین کیفیت را برای انجام بازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما اگر مانیتور بی‌کیفیتی داشته باشید، همه چیز خراب خواهد شد!

سوالی که اغلب کاربران پس از خرید این کنسول می‌پرسند این است که «چه مانیتوری برای PS5 خوبه؟» برای پاسخ به این سوال باید ابتدا تمام آنچه که یک مانیتور برای ارائه با کیفیت بازی‌های PS5 نیاز دارد را بشناسید.

در این مقاله پس از بررسی ویژگی‌هایی که یک مانیتور برای ارائه تصویر بهتر کنسول PS5 باید داشته باشد، دو مدل از بهترین مانیتورهایی که در بازار ایران هم وجود دارد و می‌تواند تصاویر بازی را با کیفیت بالا نمایش دهد به شما معرفی می‌کنیم.

بنابراین اگر قصد خرید مانیتور برای کنسول PS5 دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بهترین مانیتور برای PS5 چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

قبل از هرچیز بهتر است ویژگی‌هایی که یک مانیتور برای نمایش بهتر تصاویر کنسول PS5 باید داشته باشد را بررسی کنیم. این ویژگی‌های مهم عبارت است از:‌

1. وضوح تصویر (Resolution)

رزولوشن یا وضوح تصویر یکی از اولین نکاتی‌ست که در انتخاب مانیتور مخصوص PS5‌ باید به آن توجه کنید. بازی‌های جدید با وضوح بالایی تولید می‌شوند و برای اینکه با همان کیفیت بتوانید مشاهده کنید، مانیتور هم باید رزولوشن بالایی را پشتیبانی کند.

توصیه می‌کنیم مانیتوری با وضوح تصویر 4K انتخاب کنید تا از انجام بازی‌هایی با این کیفیت لذت بیشتری ببرید.

2. نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)

رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در خرید مانیتور برای PS5 است. هرچقدر میزان رفرش ریت مانیتور بالاتر باشد، تصاویر متحرک و سریع با کیفیت بهتری نمایش داده می‌شوند.

رفرش ریت مانیتوری که خریداری می‌کنید بهتر است حداقل 60Hz باشد. اگر به دنبال گزینه‌های بهتر هستید به شما رفرش ریت 165Hz تا 240Hz‌ را پیشنهاد می‌کنیم که البته کمی گران‌تر هم هستند.

3. زمان پاسخگویی تصویر (Response Time)

سعی کنید مانیتوری انتخاب کنید که زمان پاسخگویی کمتری داشته باشد. حداکثر 1 میلی ثانیه زمان پاسخگویی مانیتور برای انجام بازی‌های سریع و جلوگیری از پارگی تصویر مناسب است. البته به تازگی مانیتورهایی با زمان پاسخگویی 0.03 میلی ثانیه هم توسط ال جی تولید شده است!

بهترین مانیتور های گیمینگ برای PS5

4. مجهز فناوری HDR

برای اینکه رنگ‌های مانیتور واقعی‌تر و زنده‌تر باشد، بهتر است مانیتوری خریداری کنید که به فناوری HDR مجهز باشد. این روزها بسیاری از مانیتورها با آخرین نسخه HDR یعنی HDR10 تولید و روانه بازار می‌شوند.

بنابراین در هنگام انتخاب بهترین مانیتور برای PS5 به درج علامت تجاری HDR10 روی جعبه محصول یا مشخصات فنی آن توجه داشته باشید.

5. مجهز به پورت‌های متعدد

در هنگام انتخاب مانیتور برای PS5 مطمئن شوید که پورت‌های زیادی وجود دارد. کنسول PS5 با پورت HDMI به مانیتور متصل می‌شود. پورت‌های HDMI نسخه 2.1 جدیدترین مدل از این تکنولوژی هستند که از رزولوشن 4K و رفرش ریت بالا هم پشتیبانی می‌کنند.

6. اندازه مانیتور

اندازه مانیتور به سلیقه، نیاز و اتاق شما بستگی دارد. اما به طور کلی برای کنسول PS5 و انجام بازی‌های این کنسول بیشتر از مانیتورهای 27 اینچ تا 45 اینچ استفاده می‌شود.

7. پشتیبانی از فناوری‌های FreeSync یا G-Sync

ممکن است بازی‌های مختلف، نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مانیتوری خریداری کنید که از فناوری‌های FreeSync یا انویدیا G-Sync پشتیبانی کند. این فناوری‌ها نرخ تولید تصویر توسط کنسول بازی را با نرخ نمایش آن مطابقت می‌دهد

مانیتور 45 اینچی خمیده ال جی مدل 45GR95QE-B

اولین مانیتور مناسب برای PS5 که به شما معرفی می‌کنیم یکی از جدیدترین محصولات شرکت ال جی است. مانیتور 45 اینچی خمیده مدل 45GR95QE-B به عنوان اولین مانیتور OLED خمیده دنیا با رفرش ریت 240Hz به تازگی معرفی شده است!

مانیتور گیمینگ ارزان برای PS5

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور OLED عبارت است از:

اولین مانیتور OLED خمیده دنیا با نرخ تازه‌سازی 240Hz

اگر می‌خواهید در جذابیت‌های بازی غرق شوید، خرید یک مانیتور 45 اینچی خمیده قطعاً شما را به هدفتان می‌رساند. مانیتور مدل 45GR95QE-B ال جی اولین مانیتور اولد دنیاست که با نرخ تازه‌سازی 240 هرتز رونمایی شده است.

تا پیش از این، بیشترین نرخ تازه‌سازی مانیتورهای اولد نهایتاً به 120 هرتز می‌رسید. بنابراین با خرید این مانیتور می‌توانید جدیدترین و با کیفیت‌ترین بازی‌های PS5 که به رفرش ریت بالا نیاز دارند را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید : مانیتور اولد (OLED) یا IPS؛ مسئله این است!

زمان پاسخگویی کمتر از 0.03 میلی ثانیه

یکی دیگر از ویژگی‌های این مانیتور 45 اینچی ال جی، زمان پاسخگویی بسیار کم آن است. حتماً می‌دانید که هر چقدر زمان پاسخگویی مانیتور کمتر باشد، سرعت عمل کاربران بیشتر شده و می‌توانند در بازی‌هایی که به سرعت عمل نیاز دارد، عملکرد بهتری داشته باشند.

این مانیتور خمیده ال جی با زمان پاسخگویی 0.03 میلی ثانیه، سریع‌ترین زمان پاسخگویی در میان مانیتورهای موجود در بازار را دارد و بهترین گزینه برای بازی‌های PS5 است.

دارای نسبت کنتراست 1.5 میلیونی

نسبت کنتراست موضوع مهم دیگری‌ست که مانیتورها برای نمایش بهتر رنگ‌های تیره و روشن به آن نیاز دارند.

این مانیتور ال جی نسبت کنتراست 1.5 میلیونی دارد و این یعنی نسبت تیره‌ترین رنگ سیاه تا روشن‌ترین رنگ سفید در این مانیتور 1.5 میلیون است.

مجهز به پورت‌های ورودی مناسب PS5

روی بدنه این مانیتور 45 اینچی دو پورت HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4 قرار داده شده است. برای اتصال کنسول PS5 می‌توانید از پورت HDMI 2.1 استفاده کنید.

نکته مهم اینجاست که این پورت HDMI به هیچ وجه روی نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخگویی تصویر تاثیر منفی نگذاشته و کیفیت بالای تصویر را تضمین می‌کند.

مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27GR75Q-B

اگر به دنبال یک مانیتور ارزان‌تر و البته از نوع IPS برای کنسول PS5‌ خود هستید، این گزینه ال جی را از دست ندهید. مانیتور 27 اینچی مدل 27GR75Q-B شرکت ال جی به مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ مجهز شده تا انجام بازی را برای شما لذت‌بخش‌تر کند.

مانیتور مناسب PS5

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور IPS عبارت است از:

دارای رفرش ریت بالا

برای انجام بازی‌های با سرعت بالا مانند فوتبال یا تیراندازی یا ماشین سواری به مانیتوری نیاز دارید که نرخ تازه‌سازی بالایی داشته باشد. مانیتور مدل 27GR75Q-B به رفرش ریت 165 هرتزی مجهز شده تا تصاویر با کمترین تاخیر نمایش داده شوند.

زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه‌ای

مانیتورهایی که برای PS5 انتخاب می‌شوند باید زمان پاسخگویی کمی داشته باشند. خوشبختانه کمپانی ال جی برای این مانیتور 27 اینچی خود زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه‌ای در نظر گرفته تا سرعت عمل بازیکنان در حین انجام بازی‌های سریع افزایش پیدا کند.

مجهز به فناوری‌های AMD و NVIDIA

شرکت‌های آمریکایی AMD و NVIDIA برای هماهنگی بیشتر بین کارت گرافیک و مانیتور، فناوری‌های FreeSync و G-Sync را توسعه داده‌اند.

این مانیتور 27 اینچی ال جی به هر دو فناوری مجهز شده و به همین دلیل نرخ تولید تصاویر توسط کارت گرافیک با نرخ نمایش آن در مانیتور مطابق دارد و مشکلاتی نظیر پارگی تصویر به هیچ وجه به وجود نمی‌آید.

مجهز به فناوری HDR10

آخرین نسخه از فناوری HDR روی این مانیتور ال جی نصب شده است. به لطف وجود HDR10 رنگ‌هایی که روی مانیتور مشاهده می‌کنید در زنده‌ترین حالت ممکن نمایش داده می‌شوند. این فناوری به ویژه برای گیمرهایی که بازی‌های با رنگ‌های زیاد دوست دارند بسیار کاربردی است.

قابلیت تنظیم زاویه در جهات مختلف

بدنه این مانیتور ال جی به گونه‌ای طراحی شده که با اندکی فشار می‌توانید جهت آن را به سمت چشم و سر خود تنظیم کنید. این مانیتور قابلیت تنظیم ارتفاع، شیب و زاویه را دارد و به هر شکلی که دوست دارید می‌توانید آن را تنظیم کنید.

دارای قابلیت‌های گیمینگ

اگر به دنبال مانیتوری هستید که بتوانید بازی‌های مختلف PS5 را با کیفیت بالا تجربه کنید، این مانیتور ال جی امکانات بی‌نظیری در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه برخی از قابلیت‌های گیمینگ این مانیتور را معرفی می‌کنیم:

  • قابلیت Black Stabilizer:‌ با فعال کردن این قابلیت، بخش‌های تاریک صحنه بازی، روشن شده و دیگر رقبای شما نمی‌توانند در این بخش‌های تاریک مخفی شوند.
  • قابلیت CrossHair: با فعال کردن این قابلیت، نشانگری در وسط مانیتور ظاهر می‌شود و می‌توانید از آن برای نشانه‌گیری در بازی‌های شوتر اول شخص استفاده کنید.
  • قابلیت Dynamic Action Sync: این فناوری تمام اتفاقات موجود در بازی را در کسری از ثانیه به شما نشان می‌دهد تا سریع‌ترین واکنش ممکن را انجام داده و پیروز بازی شوید.

سخن پایانی

برای انتخاب بهترین مانیتور برای PS5 باید به نکاتی مانند رزولوشن، کنتراست، رفرش ریت، زمان پاسخگویی، پورت‌ها و موارد دیگری توجه داشته باشید که به طور ویژه بررسی کردیم.

در این مقاله دو مدل از جدیدترین مانیتورهای شرکت ال جی که برای کنسول بازی PS5 مناسب هستند را معرفی کردیم. این مانیتورها با گارانتی آونگ در بازار ایران به فروش می‌رسند.