مشخصه‌های فنی سرعت در مانیتور

در زمان خرید مانیتور، به ویژگی‌های مختلفی مانند ابعاد، قیمت، امکانات، نوع پنل و شرکت سازنده مانیتور توجه می‌شود. اما یکی از نکاتی که بیشتر کاربران آن را فراموش می‌کنند، مشخصه‌های فنی سرعت در مانیتور است.

عوامل متعددی روی سرعت مانیتور اثرگذار است که در هنگام خرید اغلب فراموش می‌شود. در این مقاله تمام این عوامل را معرفی کرده و بررسی کردیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور از سرعت پردازش تصویر در مانیتور چیست؟

قبل از بررسی پارامترهای تعیین کننده سرعت در مانیتور، باید به یک پرسش متداول در این زمینه پاسخ دهیم. ممکن است شما هم با این پرسش مواجه شده باشید که منظور از سرعت پردازش تصویر در مانیتور چیست؟

خوب است بدانید که سرعت پردازش تصویر در مانیتور به عملکرد و قابلیت‌های خود مانیتور ارتباطی ندارد. این سرعت معمولاً به مشخصات کامپیوتر، دستگاه یا سیستم متصل به مانیتور که تصاویر را پردازش می‌کند مربوط است.

مانیتورهای به عنوان نمایش دهنده‌های تصاویر، فقط وظیفه نمایش را بر عهده دارند و پردازش تصاویر بر عهده آنها نیست. بنابراین برای اطلاع از سرعت پردازش تصویر یا بهبود آن باید مشخصات فنی کارت گرافیک یا پردازنده کامپیوتر را بررسی کنید.

چه چیزی سرعت مانیتور را تعیین می‌کند؟

سرعت مانیتور از جمله موضوعاتی‌ست که برای کاربران و گیمرهای حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد. هر چقدر سرعت پنل مانیتور بیشتر باشد، توانایی آن در نمایش تصاویر با کیفیت بالاتر و واکنش سریع‌تر کاربران هم بیشتر می‌شود.

سرعت پردازش تصویر در مانیتور

در ادامه برخی از عوامل مهم که سرعت مانیتور را مشخص می‌کنند، معرفی شده‌اند:

1. نوع پنل (Panel Type)

نوع پنل مانیتور می‌تواند تاثیر زیادی بر سرعت و کیفیت نمایش مانیتور داشته باشد. پنل‌های TN اغلب در پاسخگویی به تغییرات تصویر سریع‌تر هستند اما کیفیت تصویر آن‌ها پایین‌تر است.

در مقابل، پنل‌های IPS و OLED کیفیت تصویر بهتری دارند ولی ممکن است سرعت کمتری در پاسخگویی داشته باشند. می‌توان پنل‌های مختلف را از نظر سرعت به شکل زیر بررسی کرد:‌

پنل TN

  • سرعت پاسخگویی بالا: پنل‌های TN معمولاً دارای سرعت پاسخگویی بالایی هستند و عملکرد مطلوبی در اجرای بازی‌های سریع ارائه می‌دهند.
  • زاویه دید محدودتر: این نوع پنل‌ها زاویه دید محدودی دارند و دیدن تصاویر از زوایای مختلف آنها امکان‌پذیر نیست.
  • کیفیت تصویر معمولی: کیفیت تصویر پنل‌های TN معمولاً بهتر از مانیتورهای VA بوده اما پایین‌تر از IPS و OLED است.

پنل IPS

  • کیفیت تصویر بالا: پنل‌های IPS با رنگ‌های دقیق و زاویه دید گسترده، تصویر را با کیفیت بالا نمایش می‌دهند.
  • زمان پاسخ متوسط: زمان پاسخگویی پنل‌های IPS معمولاً بالاتر از TN بوده و سرعت آنها کمی پایین‌تر از پنل‌های TN است.
  • مناسب برای کارهای گرافیکی و تدوین ویدیو: IPS برای انجام کارهای حرفه‌ای و نمایش تصاویر با وضوح بالا مناسب است.

پنل OLED

  • کیفیت تصویر عالی: پنل‌های OLED دارای کیفیت تصویر بسیار بالا و رنگ‌های جذاب هستند.
  • سرعت پاسخ بسیار خوب: زمان پاسخگویی در OLED بسیار کمتر از TN و IPS بوده و به دلیل سرعت بالا، برای انجام بازی‌های سریع مناسب است.

2. نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)

نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت تعداد فریم‌هایی‌ست که مانیتور در هر ثانیه نمایش می‌دهد. مانیتورهای با نرخ تازه‌سازی بالا، مانند 144Hz یا 240Hz به بازیکنان امکان تجربه بازی‌های سریعتر را می‌دهند.

نرخ تازه‌سازی بالاتر به معنای نمایش تصاویر با سرعت بیشتر در مانیتور است . در زیر تمام تاثیرات نرخ تازه‌سازی بالاتر بر مانیتور معرفی شده‌اند:

  • تجربه بازی: در بازی‌ها، نرخ تازه‌سازی بالا به معنای پردازش و نمایش تصاویر با سرعت بیشتر است. سرعت بالای مانیتور به بازیکن اجازه می‌دهد تا واکنش‌های سریعتری داشته باشد. مانیتورهای با نرخ تازه‌سازی 144Hz یا 240Hz به عنوان نمونه‌هایی برجسته در بازی‌های اکشن شناخته می‌شوند.
  • کاهش شکستگی تصویر: نرخ تازه‌سازی بالا به کاهش شکستگی یا پارگی تصویر (Screen Tearing) کمک می‌کند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که کارت گرافیک، فریم‌های جدید را به سرعت می‌فرستد اما مانیتور قادر به تطابق نرخ تازه‌سازی خود با فریم‌های جدید نیست. این موضوع ممکن است باعث کاهش سرعت اجرای بازی شود.
  • تجربه کار و دقت رنگ‌ها: هرچقدر نرخ تازه‌سازی مانیتور بالاتر و سرعت آن بیشتر باشد، تجربه کار با آن هم بهتر خواهد شد.

3. زمان پاسخگویی پیکسل (Pixel Response Time)

یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های فنی سرعت در مانیتور، زمان پاسخگویی پیکسل است. این پارامتر، مدت زمانی را نشان می‌دهد که یک پیکسل برای تغییر از یک حالت به حالت دیگر نیاز دارد. هرچقدر زمان پاسخگویی مانیتور کمتر باشد، سرعت آن بالاتر خواهد بود.

اگر کاربر یا گیمر حرفه‌ای هستید و به سرعت بالای مانیتور نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مانیتوری خریداری کنید که سرعت پاسخگویی پیکسل آن زیر 1 میلی ثانیه باشد. برای انجام بازی یا کارهای متوسط، مانیتور با زمان پاسخگویی تا 5 میلی ثانیه هم مناسب است.

سرعت پردازش تصویر مانیتور

4. رزولوشن (Resolution)

رزولوشن یکی دیگر از موضوعاتی‌ست که می‌تواند به شکل غیرمستقیم روی سرعت مانیتور تاثیرگذار باشد. رزولوشن یا وضوح مانیتور به تعداد پیکسل‌هایی که در هر اینچ قرار می‌گیرد، گفته می‌شود.

هرچقدر رزولوشن یا وضوح تصویر مانیتور بیشتر باشد، کیفیت تصاویر و رنگ‌های بیشتر شده و نیاز به پردازش گرافیکی هم بیشتر می‌شود. با فشار مانیتور برای پردازش گرافیکی بیشتر ممکن است سرعت اجرای دستورات یا نمایش تصاویر در مانیتور کاهش پیدا کند.

البته مانیتورهای جدید به قابلیت‌هایی مجهز هستند که با افزایش رزولوشن، سرعت مانیتور کاهش پیدا نمی‌کند.

5. تکنولوژی تطبیق نرخ نوسازی (Adaptive Sync Technology)

یکی دیگر از عوامل موثر بر سرعت مانیتور، وجود تکنولوژی‌های جدید در آن است. به عنوان مثال شرکت ال جی در مانیتورهای خود از این تکنولوژی‌ها استفاده کرده تا علاوه بر بهبود کیفیت، سرعت مانیتور را هم افزایش دهد.

اکثر مانیتورهای ال جی به تکنولوژی G-Sync و FreeSync مجهز شده‌اند. این دو تکنولوژی توسط Nvidia و AMD توسعه داده شده‌اند تا نرخ تازه‌سازی مانیتور با نرخ تولید فریم‌ها در کارت گرافیک مطابقت داشته و سرعت نمایش مانیتور افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید : Adaptive Sync یا فناوری تطبیق نرخ نوسازی تصویر چیست؟

6. اندازه مانیتور (Monitor Size)

اندازه مانیتور عنصر دیگری‌ست که روی سرعت مانیتور اثرگذار است. هر چقدر اندازه مانیتور بزرگتر باشد به سیستم‌های پردازشی بیشتری نیاز دارد. در صورتی که تکنولوژی‌های استفاده شده در مانیتور قدیمی باشند، با بزرگ‌تر شدن ابعاد آن، سرعت مانیتور کاهش پیدا می‌کند.

مانیتورهای 4K و اولترا واید امروزی هم اندازه بزرگی دارند و هم به لطف وجود تکنولوژی‌های روز دنیا، سرعت بالایی در پردازش و نمایش تصاویر ارائه می‌دهند.

7. کیفیت ورودی (Input Quality)

آخرین موضوعی که روی سرعت مانیتور تاثیر می‌گذارد، کیفیت ورودی آن است. از چه کابلی برای انتقال تصاویر از کامپیوتر به مانیتور استفاده می‌کنید؟‌

کابل‌های نسل قدیم مانند VGA کیفیت و سرعت پایین‌تری دارند و این موضوع روی سرعت مانیتور هم تاثیر منفی می‌گذارد.

مانیتورهای جدید از پورت‌های ورودی جدید مانند HDMI برای دریافت تصاویر استفاده می‌کنند و به همین دلیل سرعت بالایی در نمایش ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

سرعت مانیتور از جمله موضوعاتی‌ست که برای کاربران و گیمرهای حرفه‌ای اهمیت دارد.

عوامل مختلفی مانند اندازه مانیتور، نوع پنل، زمان پاسخگویی پیکسل و … روی سرعت مانیتور تاثیرگذار هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. شما هم می‌توانید نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.