راهنمای خرید مانیتور 4K با توجه به کاربری مورد نیاز

این روزها مانیتورهای 4K به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مانیتور در بازار تبدیل شده‌اند. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند هزینه بیشتری را متحمل شوند اما مانیتوری خریداری کنند که تصاویر با کیفیت 4K‌ را هم نمایش دهد.

شرکت‌های زیادی اقدام به تولید مانیتور 4K کرده‌اند که در این میان شرکت ال جی یکی از معروف‌ترین‌ها در دنیاست. اما قبل از انتخاب و خرید مانیتور 4K‌ نکاتی وجود دارد که بهتر است بدانید تا مانیتور بی‌کیفیتی را صرفا به دلیل بهره‌مندی از وضوح 4K خریداری نکنید.

اگر قصد خرید مانیتور 4K دارید و می‌خواهید مانیتوری متناسب با نیازهای خود خریداری کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نکاتی که قبل از خرید مانیتور 4K باید بدانید

در این بخش 10 نکته کلیدی را به عنوان راهنمای خرید مانیتور 4K معرفی می‌کنیم که قطعا می‌توانند در انتخاب شما موثر باشند:

1. اندازه مانیتور

اولین نکته‌ای که هنگام خرید مانیتور 4K باید به آن توجه کنید اندازه مانیتور است. همیشه بزرگتر بهتر است! این جمله را احتمالا بسیار شنیده‌اید اما در مورد مانیتور 4K شاید بهتر باشد با دقت بیشتری عمل کنید. مانیتورهای بزرگ 4K‌ به فضای بیشتری روی میز نیاز دارند و همچنین گران‌تر هم هستند.

به طور کلی بهتر است مانیتور 4K شما بزرگتر از 27 اینچ باشد تا واقعا بتوانید تفاوت کیفیت 4K را متوجه شوید. البته با توجه به نیازها و محیط کاری شما، اندازه مانیتور مناسب شما ممکن است متفاوت باشد.

2. پنل مانیتور

موضوع دیگری که هنگام خرید مانیتور 4K باید به آن توجه داشته باشید، نوع پنل مانیتور است. به طور کلی مانیتورهای 4K از نظر انواع پنل به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پنل TN: این پنل به دلیل امکانات کم و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد برای مبتدیان توصیه می‌شود. در مجموع، پنل‌ TN زمان پاسخگویی بسیار سریعی ارائه می‌دهد ولی دقت رنگ بسیار کمی دارد.
  • پنل IPS: محبوب‌ترین پنل برای مانیتورهای 4K پنل IPS است. اگر گیمر حرفه‌ای یا عاشق تماشای فیلم‌های انیمیشنی هستید این نوع پنل تا حدود زیادی انتظارات شما را برآورده می‌کند. کیفیت رنگ و نرخ تازه‌سازی این نوع پنل نسبت به پنل TN‌بسیار بهتر است.
  • پنل IGZO: پنل‌های IGZO به دلیل طراحی ترانزیستوری بهبود یافته، کیفیت بالایی را برای مانیتورهای 4K به ارمغان می‌آورند. با این وجود، مصرف برق این پنل‌ها بسیار بالاست و ممکن است برای استفاده‌های طولانی مدت مقرون‌به‌صرفه نباشد.

3. دقت رنگ

دقت رنگ موضوع دیگری‌ست که در هنگام خرید بهترین مانیتور 4K باید به آن توجه داشته باشید. داشتن دقت رنگ بالا برای نمایش ویدیوهای با کیفیت بالا روی مانیتورهای 4K ضروری است.

در چند سال اخیر مانیتورهای تولیدی از استاندارد sRGB پشتیبانی می‌کنند که بالاترین طیف رنگی را به نمایش می‌گذارد. البته استاندارد Adobe RGB هم برای برخی از مانیتورها عرضه شده که محدوده رنگ‌های آن برای چشم انسان مناسب نیست.

اکثر کسانی که مانیتورهای 4K خریداری می‌کنند طراحان و گرافیست‌ها هستند که دقت رنگ برای آنها بسیار اهمیت دارد. اگر شما هم جزو این افراد هستید توصیه می‌کنیم مانیتوری با حداقل پوشش 100% طیف رنگ sRGB تهیه کنید.

مانیتور 32 اینچ 4k

4. نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت)

نرخ تازه‌سازی یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی‌ست که در هنگام خرید مانیتور گیمینگ 4K باید توجه شود. بسته به نوع مانیتور و شرکت سازنده ممکن است نرخ تازه‌سازی‌های متفاوتی برای مانیتور در نظر گرفته شود.

به طور کلی مانیتورهای 4K‌ با نرخ‌های تازه‌سازی زیر تولید می‌شوند:‌

  • رفرش ریت 60Hz: برای کاربردهای روزمره و تماشای فیلم و انجام بازی‌های معمولی مانیتورهای 4K با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز مناسب است.
  • رفرش ریت 120 و 144 هرتز:‌ برخی از مانیتورهای 4K با نرخ تازه‌سازی 120 یا 144 هرتز تولید می‌شوند. این مانیتورها برای کارهای حرفه‌ای مانند تدوین فیلم یا انجام بازی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5. نسبت تصویر

نسبت تصویر موضوع دیگری‌ست که در هنگام خرید مانیتور گیمینگ 4K باید توجه کنید. محبوب‌ترین نسبت تصویر برای مانیتورها نسبت تصویر 16:9 است.

البته اگر گیمر حرفه‌ای هستید ممکن است نسبت تصویر 21:9 هم برای کار شما مناسب باشد. البته نسبت تصویر 21:9 برای مانیتورهای بسیار کمی عرضه شده است.

با نسبت تصویر 16:9 می‌توانید فضای عمودی بیشتری در اختیار داشته باشید و هم برای انجام بازی و هم کارهای گرافیکی دست شما بازتر خواهد بود.

6. روشنایی

مانیتورهای 4K باید روشنایی قابل قبولی داشته باشند. اکثر مانیتورهای حرفه‌ای با درجه روشنایی 300 تا 350 cd/m2‌ تولید می‌شوند.

اگر نور اتاقی که مانیتور در آن قرار می‌گیرد زیاد است بهتر است مانیتورهای با درجه روشنایی کمتر خریداری کنید. مناسب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین محدوده روشنایی توصیه شده به کاربران برای استفاده‌های طولانی مدت، روشنایی 250 cd/m2 است.

7. نسبت کنتراست

تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نوری که مانیتور می‌تواند نشان دهد را نسبت کنتراست مانیتور می‌گویند. این نسبت برای افرادی که دوست دارند رنگ‌های مانیتور را دقیقا مشابه دنیای واقعی مشاهده کنند‌ بسیار اهمیت دارد.

در هنگام خرید مانیتور 4K‌ خوب است به نسبت کنتراست آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. نسبت کنتراست مانیتورها با معیار ced/m2 اندازه گیری می‌شود و عموماً واحدی برابر با nits دارد.

اگر در مشخصات مانیتوری که می‌خرید، نسبت کنتراست را عدد 1000:1 نوشته باشد یعنی مانیتور دارای 999 نیت بین تیره‌ترین سیاه و روشن‌ترین سفید است. بنابراین هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، نسبت کنتراست مانیتور شما هم بیشتر خواهد بود.

بهترین مانیتور 4K

8. زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی مانیتور پارامتر مهم دیگری‌ست که در هنگام خرید مانیتور گیمینگ 4K‌ به طور ویژه باید به آن توجه داشته باشید.

زمانی که یک پیکسل نوری مانیتور نیاز دارد تا تغییر رنگ دهد را زمان پاسخگویی مانیتور می‌گویند. اثر شبح (Ghost) یکی از مشکلاتی‌شت که به دلیل زمان پاسخگویی بالا به وجود می‌آید و گیمرها از آن متنفر هستند.

به طور معمول برای مانیتورهای 4K، زمان پاسخگویی باید کمتر از 4 میلی‌ثانیه باشد و برای بهترین زمان پاسخگویی هم می‌توان عدد 1 میلی‌ثانیه را درنظر گرفت.

9. پورت‌ها و اتصالات

موضوع مهم بعدی در هنگام انتخاب بهترین مانیتور 4K توجه به پورت‌های مانیتور است. توجه داشته باشید که پشت مانیتور پورت HDMI برای اتصال مانیتور به کامپیوتر وجود داشته باشد.

علاوه بر این بهتر است مانیتور شما پورت‌های دیگری مانند Display Port و USB Type-C هم داشته باشد تا بتوانید راحت‌تر دستگاه‌های دیگر را هم به مانیتور متصل کنید.

10. پشتیبانی از فناوری‌های گیمینگ

آخرین نکته که به ویژه گیمرها باید به آن توجه داشته باشند پشتیبانی مانیتور از فناوری‌های گیمینگ است. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده مانیتور قابلیت‌های ویژه‌ای فقط برای گیمرها در نظر می‌گیرند.

فناوری‌هایی مانند NVIDIA G-Sync یا AMD FreeSync که برای جلوگیری از شکستگی و پارگی تصاویر در مانیتور هستند جزو مهم‌ترین فناوری‌هایی محسوب می‌شوند که مانیتورهای 4K‌ باید داشته باشند.

در ادامه این مطلب به یکی از بهترین مانیتورهای 4K موجود در بازار ایران اشاره می‌کنیم:

مانیتور 4K ال جی مدل 27UP650-W

حالا که با ویژگی‌های مهم مانیتورهای 4K آشنا شدید نوبت به معرفی یکی از محبوب‌ترین مانیتورهای 4K بازار ایران رسید. مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27UP650-W از نوع 4K است. این مانیتور با مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌ها کاربران را شگفت‌زده کرده است.

مانیتور 4K ال جی

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور گیمینگ 4K‌ را معرفی می‌کنیم:

پشتیبانی از فناوری VESA DisplayHDR™ 400

مانیتور ال جی مدل 27UP650-W به فناوری VESA DisplayHDR™ 400 مجهز شده است. این فناوری که نوع بخصوصی از فناوری HDR محسوب می‌شود به طور خاص روی نمایش رنگ‌ها تاثیرگذار است.

به لطف این فناوری رنگ‌هایی که روی مانیتور دیده می‌شوند از نظر روشنایی، کنتراست و واقعی بودن، کیفیت بالایی خواهند داشت. در صورتی که این قابلیت را فعال کنید، در هنگام انجام بازی‌های با کیفیت یا تماشای فیلم، رنگ‌ها به شکل جذاب‌تری تولید شده و نمایش داده می‌شوند.

دارای پنل IPS با DCI-P3 95%

خوشبختانه این مانیتور ال جی از پنل IPS برای نمایش تصاویر استفاده می‌کند. همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، پنل‌های IPS‌ به دلیل نرخ تازه‌سازی بالایی که دارند، بهترین انتخاب برای گیمینگ محسوب می‌شوند.

همچنین لازم به ذکر است که این مانیتور از طیف رنگی DCI-P3 برای انتخاب و تولید رنگ‌ها استفاده می‌کند. مانیتور ال جی تا 95 درصد از رنگ‌های موجود در این طیف رنگی را پوشش داده و نمایش می‌دهد.

مجهز به فناوری AMD FreeSync

به این نکته قبلا اشاره کردیم که مانیتورهای 4K بهتر است از فناوری‌های گیمینگ شرکت‌های AMD یا NVIDIA پشتیبانی کنند. این مانیتور 4K ال جی به فناوری FreeSync از شرکت AMD مجهز شده است.

بنابراین نرخ تولید تصاویر در کارت گرافیک با نرخ نمایش آنها در مانیتور هماهنگ خواهد بود و شاهد بروز مشکلاتی مانند شکستگی یا پارگی تصویر نخواهید بود.
توجه داشته باشید که برای استفاده از این ویژگی، کارت گرافیک کامپیوتر شما باید از این قابلیت پشتیبانی کند.

طراحی ارگونومیک

از دیگر ویژگی‌های این مانیتور 27 اینچ طراحی ارگونومیک آن است. طراحی ارگونومیک مانیتورها از این جهت اهمیت دارد که در طولانی مدت روی سلامت کاربران تاثیر می‌گذارد.

مهندسان شرکت ال جی این مانیتور را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که استفاده طولانی مدت از آن به هیچ وجه به گردن، سر، شانه و کمر آن‌ها آسیبی وارد نمی‌کند.

شما به راحتی می‌توانید زاویه مانیتور را در محورهای افقی و عمودی تنظیم کنید و در فواصل مختلف از مانیتور نشسته و به آن تسلط داشته باشید. این قابلیت باعث شده مانیتور 27 اینچی ال جی برای افراد با سنین و جثه مختلف مناسب باشد.

مجهز به فناوری‌های گیمینگ

علاوه بر فناوری FreeSync که برای جلوگیری از پارگی تصویر در مانیتور ال جی قرار داده شده، این شرکت قابلیت‌های گیمینگ دیگری را هم برای مانیتور 27 اینچ خود در نظر گرفته است. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • فناوری Dynamic Action Sync: این فناوری اتفاقاتی که در حین بازی رخ می‌دهد را با کمترین تاخیر نمایش می‌دهد، تا گیمرها در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانند واکنش مناسب نشان دهند.
  • قابلیت Black Stabilizer: با فعال کردن این قابلیت، تاریک‌ترین بخش‌های بازی که رقبا در آن مخفی شده‌اند به شکل واضح و روشنی نمایش داده می‌شوند تا هیچ نقطه ضعفی در مقابل حریف نداشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله همه آنچه درباره خرید مانیتور 4K لازم بود بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. در این راهنمای خرید مانیتور 4K به مواردی همچون اندازه، نسبت تصویر، نوع پنل، دقت رنگ، نرخ تازه‌سازی و … اشاره کردیم.

در انتها یکی از پرفروش‌ترین مانیتورهای گیمینگ ال جی در ایران که از 4K پشتیبانی می‌کند را به شما معرفی کرده و قابلیت‌های مهم آن را ارزیابی کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره بهترین مانیتور 4K را با ما در میان بگذارید.