راهنمای خرید مانیتور 2K؛ دو پیشنهاد رد نشدنی!

مانیتورهای 2K به عنوان یکی از مانیتورهای پرطرفدار در بازار شناخته می‌شوند. این مانیتورها به نسبت مانیتورهای 4K قیمت ارزان‌تری دارند. علاوه بر این اندازه مانیتور 2K به گونه‌ای است که هم گیمرها را راضی نگه می‌دارد و هم کاربران حرفه‌ای مانند طراحان گرافیک.

با این وجود در هنگام خرید مانیتور 2K نکات بسیار مهمی وجود دارد که اغلب کاربران از آن بی‌اطلاع هستند. مانیتورهای 2K به دلیل ابعادی که دارند باید در بخش رفرش ریت و زمان پاسخگویی، عملکرد خوبی ارائه دهند تا کاربران را راضی نگه دارند.

در این مقاله همه آنچه قبل از خرید مانیتور 2K باید بدانید را بررسی می‌کنیم. بنابراین اگر قصد خرید مانیتور 2K دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا 2 مدل از جدیدترین مانیتورهای 2K بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

مانیتور 2K چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مانیتورهای 2K به مانیتورهایی گفته می‌شود که رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل داشته باشند. این مانیتورها به دلیل وضوح بالای خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها را معرفی می‌کنیم:

1. رزولوشن

مهم‌ترین ویژگی مانیتورهای 2K‌ رزولوشن بالای آن‌هاست؛ به این معنی که تعداد بیشتری از پیسکل‌ها در هر اینچ (PPI) وجود دارد. این وضوح تصویر بالاتر، تصاویر و متن‌ها را با جزئیات بیشتری نمایش می‌دهد.

2. اندازه صفحه

مانیتورهای 2K معمولاً در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند ولی متداول‌ترین اندازه‌ها برای این مانیتورها بین 27 تا 32 اینچ است.

مانیتور 2K 27 اینچ

3. رفرش ریت بالا

بسیاری از مانیتورهای 2K دارای رفرش ریت بالا هستند که آن‌ها را برای انجام بازی‌های کامپیوتری یا کارهای گرافیکی بسیار مناسب می‌کند. مانیتورهای 2K با رفرش ریت 60 تا 240 هرتز تولید می‌شوند و هرچقدر این فاکتور بالاتر باشد، قیمت مانیتور هم بیشتر است.

4. پورت‌های متنوع

معمولاً مانیتورهای 2K دارای پورت‌های متنوعی از جمله HDMI، DisplayPort، USB و ورودی‌های صوتی و خروجی‌های اسپیکر داخلی هستند که برای اتصال مانیتور به دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.

5. مصرف انرژی مناسب

بسیاری از مانیتورهای 2K از تکنولوژی‌های مدیریت انرژی مانند LED backlight استفاده می‌کنند که مصرف انرژی آن‌ها را به حداقل می‌رساند. البته این موضوع به نوع پنل مانیتور هم بستگی دارد.

مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27GR95QE-B

اولین مانیتور 2K که در این مقاله معرفی می‌کنیم یکی از جدیدترین محصولات شرکت ال جی است. مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27GR95QE-B به تازگی رونمایی شده و به عنوان اولین مانیتور OLED دنیا با رفرش ریت 240 هرتزی شناخته می‌شود.

قیمت مانیتور 2K

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور 2K عبارت است از:

اولین مانیتور OLED دنیا با نرخ تازه‌سازی 240Hz

کمپانی ال جی برای اولین بار در دنیا مانیتوری از نوع OLED را با رفرش ریت بالای 120Hz تولید و روانه بازار کرد. مانیتور مدل 27GR95QE-B با نرخ تازه‌سازی 240Hz ساخته شده و به همین دلیل می‌تواند تصاویر را با کیفیت بالا و بدون تاری نمایش دهد.

دارای نسبت کنتراست 1.5 میلیونی

یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب این مانیتور 2K نسبت کنتراست آن است. این مانیتور با نسبت کنتراست 1.5 میلیونی تولید شده که یعنی نسبت روشن‌ترین نور سفید تا تاریک‌ترین نور سیاه حدود 1.5 برابر است.

این ویژگی به خصوص برای گیمرها و کسانی که درخشندگی تصاویر برای آنها اهمیت دارد بسیار مهم است.

پشتیبانی 98.5 درصدی از طیف رنگی DCI-P3

برای نمایش بهتر رنگ‌ها، این مانیتور ال جی از طیف رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. این مانیتور تا 98.5 درصد از رنگ‌های موجود در این طیف را پشتیبانی کرده و برای انجام کارهای گرافیکی بسیار مناسب است.

مجهز به پورت HDMI و DisplayPort

شرکت ال جی برای اینکه راحت‌تر بتوان مانیتور را به دستگاه‌های مختلف از کامپیوتر گرفته تا PS5 متصل کرد، دو پورت ورودی روی بدنه مانیتور تعبیه کرده است.

یکی از پورت‌ها،‌ HDMI 2.1 است که به عنوان جدیدترین نسل از پورت‌های HDMI شناخته می‌شود. پورت دیگری که روی این مانیتور وجود دارد، پورت DisplayPort 1.4 است. باید به این نکته هم اشاره کرد که هر دو پورت، از انتقال داده‌ها با رفرش ریت 240Hz پشتیبانی می‌کنند.

از سه طرف بدون حاشیه

قاب این مانیتور 2K ال جی به گونه‌ای طراحی شده که از سه طرف بدون حاشیه است. این شکل خاص طراحی برای کاربرانی که می‌خواهند دو یا چند مانیتور را کنار هم گذاشته و به هم متصل کنند تا گستره دید بیشتری داشته باشند،‌ بسیار مناسب است.

مانیتور 27 اینچی ال جی مدل 27GR75Q-B

دومین محصولی که برای خرید مانیتور 2K به شما توصیه می‌کنیم یکی دیگر از مانیتورهای جدید و گیمینگ ال جی است. مانیتور مدل 27GR75Q-B ال جی با پنل LCD IPS با طراحی منحصر به فرد خود، به مجموعه‌ای از قابلیت‌های جذاب گیمینگ هم مجهز شده است.

راهنمای خرید مانیتور 2K

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور 2K عبارت است از:

نرخ تازه‌سازی بالا

مانیتورهای 2K به دلیل ابعاد نسبتاً بزرگی که دارند، بهتر است به نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) بالایی مجهز باشند تا نمایش تصاویر متحرک با سرعت بالا با مشکلاتی نظیر تاری مواجه نشود.

مانیتور ال جی مدل 27GR75Q-B با نرخ تازه‌سازی 165 هرتزی تولید شده است. بنابراین به راحتی می‌توانید بازی‌های با سرعت بالا را روی این مانیتور انجام دهید یا از تماشای فیلم‌های اکشن لذت ببرید.

زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه‌ای

پس از رفرش ریت بالا، دومین فاکتوری که برای گیمرهای حرفه‌ای اهمیت دارد، زمان پاسخگویی مانیتور است. این مانیتور 2K ال جی به گونه‌ای طراحی شده که زمان پاسخگویی تصویر در آن حدود 1 میلی ثانیه است.

بنابراین کاربران می‌توانند تصاویر متحرک موجود در بازی را در کسری از ثانیه مشاهده کرده و این موضوع باعث می‌شود سرعت عمل بالاتری داشته باشند.

مجهز به فناوری‌های AMD و NVIDIA

فناوری‌های FreeSync و انویدیا G-Sync توسط دو شرکت آمریکایی AMD و NVIDIA توسعه داده شده تا مشکلات مربوط به ناهماهنگی کارت گرافیک و مانیتور برطرف شود.

خوشبختانه مانیتور مدل 27GR75Q-B ال جی به هر دوی این فناوری‌های مجهز شده است. بنابراین نرخ تولید تصاویر توسط کارت گرافیک با نرخ نمایش آن‌ها در مانیتور مطابقت پیدا کرده و هماهنگ می‌شود.

این موضوع از بروز مشکلاتی مانند تاری یا پارگی تصویر جلوگیری می‌کند و تصاویری شفاف را به شما نمایش می‌دهد.

مجهز به فناوری HDR10

فناوری HDR‌ برای ایجاد درخشندگی بیشتر رنگ‌های مانیتور توسعه داده شده و مانیتورهایی که به این فناوری مجهز هستند،‌ رنگ‌ها را به شکلی واقعی‌تر تولید می‌کنند.

مانیتور 2K ال جی مدل 27GR75Q-B به جدیدترین نسل از فناوری HDR‌ یعنی HDR10 مجهز شده و به همین دلیل برای انجام بازی‌هایی که رنگ‌های زیادی در آن وجود دارد یا تماشای فیلم‌های سینمایی، تصاویری با رنگ‌های زنده تولیده می‌شوند.

قابلیت تنظیم زاویه در جهات مختلف

بروز دردهایی در ناحیه سر و گردن، از مشکلات رایج برای کاربران کامپیوتر است. طراحان شرکت ال جی برای برطرف کردن این مشکل، مانیتور 27 اینچی خود را به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها مجهز کرده‌اند که کاربر به راحتی زاویه مانیتور را تنظیم کند.

بنابراین به راحتی می‌توانید ویژگی‌هایی مانند زاویه، شیب و ارتفاع مانیتور را با توجه به جثه خود انتخاب کرده و طوری تنظیم کنید که سر و گردن شما در راحت‌ترین حالت ممکن قرار گیرد.

دارای مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ

شرکت ال جی برای اکثر مانیتورهای جدید خود مجموعه‌ای از قابلیت‌های گیمینگ در نظر می‌گیرد تا دل گیمرها را به دست آورد. این قابلیت‌ها عبارت‌اند از:‌

  • قابلیت Black Stabilizer:‌ این قابلیت بخش‌های تاریک و سیاه صحنه بازی، که رقبای شما در آنها مخفی می‌شوند را روشن می‌کند.
  • قابلیت CrossHair: این قابلیت علامتی در وسط مانیتور ظاهر می‌کند تا نشانه‌گیری در بازی‌های شوتر راحت‌تر شود.
  • قابلیت Dynamic Action Sync: این قابلیت تمام اتفاقات موجود در صحنه بازی را به سرعت به شما نشان می‌دهد و از تاخیر نمایش جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

برای خرید مانیتور 2K باید به ویژگی‌های دیگری مانند زمان پاسخگویی تصویر، رفرش ریت و قابلیت‌های گیمینگ مانیتور هم توجه داشته باشید. در این مقاله ویژگی‌های اصلی مانیتورهای 2K را بررسی کرده و دو مدل از جدیدترین مانیتورهای 2K بازار را معرفی کردیم.

دو مانیتور 2K ال جی که در این مقاله معرفی شد، جزو جدیدترین محصولات این شرکت است که با گارانتی آونگ در بازار ایران به فروش می‌رسد.