10 روش ساده کاهش پینگ برای گیمینگ

تصور کنید در حال انجام یک بازی آنلاین هستید. این بازی می‌تواند یک بازی جنگی یا ورزشی باشد. ناگهان در لحظه‌ای که قرار است امتیاز کسب کنید و در بازی برنده شوید، بازی ویدئویی متوقف شده و امتیاز خود را از دست می‌دهید.

این مشکل به دلیل پینگ بالا اتفاق می‌افتد و به این معنی است که اتصال ضعیفی با سرور بازی برقرار شده است. اما راه‌حل‌های کاهش پینگ هنگام بازی آنلاین چیست؟ آیا راهی برای پایین آوردن پینگ بازی وجود دارد؟

گیمرها معمولاً بهترین دستگاه‌ها، کنترلرها، مانیتورها، کنسول‌ها و کامپیوترها را برای تجربه یک بازی بهتر، تهیه می‌کنند. اما یکی از موثرترین عواملی که بسیاری از گیمرها از آن غافل هستند، پینگ شبکه است. برخی تنظیمات ساده در نرم‌افزار شبکه یا تغییر تنظیمات مودم ممکن است عملکرد شبکه شما را تقویت کرده و پینگ را کاهش دهد.

به عبارت دیگر، می‌توانید با بهبود اتصال و تغییر تنظیمات شبکه، پینگ شبکه خود را کاهش دهید. در این مقاله قصد داریم راهکارهای موثر به منظور کاهش پینگ برای بازی‌های آنلاین را معرفی کنیم.

منظور از پینگ چیست؟

پیش از آنکه به آموزش پایین آوردن پینگ برای بازی و تکنیک‌های کاهش آن بپردازیم، می‌بایست در مورد مفهوم پینگ صحبت کنیم.

پینگ، زمان تأخیر یا سرعت ارسال سیگنال از کنسول بازی یا کامپیوتر شما را به شبکه اندازه‌گیری می‌کند.

به عنوان مثال، هر بار که در یک بازی جنگی آنلاین شلیک می‌کنید، سیگنالی را به سرور بازی ارسال خواهید کرد. پس از اینکه سرور اطلاعات شلیک به طرف حریف را دریافت کرد، باید یک تأییدیه به شما برگرداند و مشخص کند که آیا حریف مورد هدف قرار گرفته است یا خیر.

اینجاست که مفهوم پینگ مطرح می‌شود. پینگ مدت زمانی است که اطلاعات بین شما و سرور بازی ردوبدل می‌گردد.

پینگ بالا؛ گریبان‌گیر گیمرها!

به زبان ساده‌تر، هرگاه شما در یک بازی آنلاین اقدامی را انجام می‌دهید، مدت زمانی که طول می‌کشد تا سرور بازی این اقدام را تشخیص داده و عکس‌العمل نشان دهد، پینگ بازی نامیده می‌شود.

اگر از گیمرهای حرفه‌ای سؤال کنید، تقریباً یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که در هنگام بازی آنلاین عنوان می‌کنند، مسئله پینگ بالا است.

بسیاری از آن‌ها هزینه‌های زیادی را برای کاهش پینگ بازی صرف می‌کنند اما باز هم با این مشکل دست به گریبان هستند.

در ادامه این مقاله، روش‌های مؤثر و در عین حال ساده‌ای را به منظور کاهش پینگ بازی ارائه خواهیم کرد. اگر شما هم یک گیمر حرفه‌ای هستید و تأخیر ناشی از پینگ بالا در بازی‌های آنلاین شما را آزار می‌دهد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به این مشکل خاتمه دهید.

چگونه می‌توان پینگ را اندازه‌گیری کرد؟

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که یک اتصال اینترنت سریع تنها به سرعت دانلود و آپلود بالا متکی است، اما در مورد بازی‌های آنلاین، فاکتور دیگری نیز به نام پینگ وجود دارد که در اصل همان زمان واکنش بازی است.

به عنوان مثال اگر پینگ 98 میلی‌ثانیه باشد، این مدت زمانی است که سرور بازی به درخواست کامپیوتر (یا کنسول بازی) پاسخ می‌دهد. واضح است که این مدت زمان هر چه کمتر باشد، بهتر است و تأخیر بازی کاهش خواهد یافت.

بسیاری از بازی‌های آنلاین زمان پینگ را همراه با پینگ سایر بازیکنان یا سرورها برای کاربران نشان می‌دهند. اگر پینگ شما به عنوان یک بازیکن حدود 150 میلی‌ثانیه (یا بیشتر) باشد، قطعاً به دلیل تاخیر در اجرای بازی با مشکل مواجه خواهید شد.

ابزار اندازه‌گیری پینگ

روش‌های مختلفی برای تست و اندازه‌گیری پینگ وجود دارد. با استفاده از وب‌سایت Speedtest.net، به عنوان محبوب‌ترین تست سرعت آنلاین، می‌توانید تاخیر اتصال اینترنت خود را تست کنید.

طبق نتایج این سایت، پینگ کمتر از 20 میلی‌‌‌ثانیه عالی خواهد بود، در حالی که پینگ بیش از 150 میلی‌ثانیه عملاً مقدار غیر قابل توجیهی است و انجام بازی‌های آنلاین را دچار مشکل خواهد کرد.

اگرچه ممکن است شما به عنوان یک گیمر، سریع‌ترین کامپیوتر گیمینگ را در اختیار داشته باشید، اما در صورت بالا بودن پینگ، انجام اقدامات شما در حین بازی در مقایسه با سایر بازیکنان با تاخیر بیشتری مواجه شده و کسب امتیاز بازی برایتان دشوار خواهد شد.

دلایل بالا بودن پینگ چیست؟

دلایل زیادی برای بالا بودن پینگ وجود دارد. پینگ یک مفهوم پیچیده است به این دلیل که شبکه‌ها پیچیده هستند و یافتن علت اصلی مشکل و کاهش پینگ کاری دشوار است.

در این بخش برخی از رایج‌ترین دلایل بالا بودن پینگ را بیان خواهیم کرد:

نقص سرور بازی

در برخی موارد، پینگ بالا ممکن است ناشی از نقص سرور بازی باشد.

یک راهکار عالی برای بررسی پینگ در برخی از سرورهای بازی این است که از سایت‌های تست پینگ نظیر سایت Speedtest.net برای اندازه‌گیری پینگ سرور بازی استفاده کنید.

آدرس IP سرور بازی خود را در این سایت وارد کرده و پینگ آن را با پینگ سیستم خود مقایسه کنید. اگر پینگ شما کم است و پینگ سرور بازی زیاد است، به احتمال زیاد مشکل از سرور بازی خواهد بود.

پهنای باند

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روی پینگ تاثیر بگذارد پهنای باند است. پهنای باند ممکن است در طول روز، بسته به تعداد افراد فعال در شبکه، نوسان داشته باشد.

در ساعات اوج مصرف، پهنای باند کاهش یافته و منجر به بروز پینگ بالا می‌شود. معمولاً استفاده از سرویس پهنای باند اختصاصی این مشکل را حل می‌کند.

بیشتر بخوانید : مودم دوبانده یا تک باند، کدام را انتخاب کنیم؟

تنظیمات رجیستری

اگر با کامپیوتر شخصی خود بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید، ممکن است سیستم شما از بسیاری جهات برای اجرا بازی بهینه نشده باشد. تغییر تنظیمات رجیستری در این موارد می‌تواند پینگ را کاهش دهد.

سایر دلایل بالا بودن پینگ

دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث بالا بودن پینگ شود. اما خبر خوب این است که بسیاری از این دلایل را می‌توان به سادگی رفع نمود. برخی از دلایل جانبی که ممکن است باعث بروز پینگ بالا شود عبارتند از:

  • بروز نبودن و محل قرارگیری نامناسب روتر و همچنین آپدیت نبودن فریمور آن
  • قدیمی بودن کامپیوتر و بهینه‌ نبودن برای اجرای بازی‌های آنلاین
  • اشغال حافظه کش روتر یا مودم
  • عدم تنظیم فرکانس مودم
  • زیاد بودن دستگاه‌های تحت پشتیبانی شبکه
  • عدم بهینه‌سازی تنظیمات بازی
  • اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف به صورت موازی در کامپیوتر
  • بروزرسانی‌های خودکار که در حین بازی انجام می‌شوند

بیشتر بخوانید : مزیت دو بانده و تنظیم فرکانس مودم، 2.4 یا 5 گیگاهرتز؟

پینگ نرمال چقدر است؟

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که مقدار نرمال برای پینگ که تاخیری در اجرای بازی ایجاد نکند، چقدر است؟

طبق بررسی‌ها، پینگ کمتر از 100 میلی‌ثانیه برای اجرای بازی آنلاین قابل‌قبول است، اما از دید گیمرهای حرفه‌ای، پینگ مناسب باید حدود 50 میلی‌ثانیه یا حتی کمتر باشد.

برای برخی از بازی‌های آنلاین که سرعت واکنش گیمرها بسیار بالا است، پینگ 20 میلی‌ثانیه توصیه شده است.

چرا باید پینگ را کاهش داد؟

سرعت اتصال به اینترنت، بیش از هر چیز دیگری، بر روی پینگ اثر می‌گذارد و برای گیمرهای آنلاین، این مفهوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرعت همچنین می‌تواند تحت‌ تأثیر میزان داده‌ای باشد که در شبکه در حال جابجایی است و یا بسته به تعداد کاربرانی که همزمان در آن شبکه هستند، تغییر کند.

پینگ کم بهتر از پینگ بالا است، زیرا پینگ کم به معنای تأخیر کمتر است و تاخیر کمتر یعنی اجرای بازی آنلاین به شکل روان‌تر و با حداقل تاخیر.

به یاد داشته باشید، پینگ مدت زمانی است که طول می‌کشد تا داده‌ها از سرور بازی دریافت شود. بنابراین، هر چه زمان کمتری طول بکشد، بازی شما سریع‌تر انجام خواهد شد.

علت اصلی بروز تاخیر در بازی‌های آنلاین، پینگ بالا است. اینکه چطور پینگ را کاهش دهیم، بستگی به امکانات و ابزارهایی دارد که در اختیار شماست. گاهی اوقات مشکل بالا بودن پینگ ناشی از نقص در سرور بازی است که در این شرایط کاری از شما برنمی‌آید و تاخیر ناشی از آن برای همه بازیکنان یک بازی آنلاین یکسان است.

اما در بیشتر مواقع با یک سری اقدامات ساده می‌توانید پینگ را کاهش دهید. ممکن است با تغییر تنظیمات مودم گیمینگ بتوان مشکل بالا بودن پینگ را حل نمود. یا استفاده از برنامه کاهش پینگ، در برخی از موارد موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : نکاتی که قبل از خرید مودم گیمینگ باید بدانید [معرفی بهترین‌ها]
مودم روتر نتربیت ND-4230NU

  • ساده‌ترین راه‌کار باقی‌مانده پس از اجرای تمامی موارد فوق، تماس با ISP است. ممکن است مشکل از ISP باشد و رفع گردد، پس قبل از اقدامات دیگر، از سرویس‌دهی درست ISP نیز اطمینان حاصل کنید.

اما گاهی اوقات مشکل پینگ بالا ناشی از یک مسئله ریشه‌ای است. در ادامه برخی از راه‌کارهای اصولی برای کاهش پینگ را ارائه خواهیم کرد:

  1. انتخاب نزدیک‌ترین سرور بازی

ساده‌ترین راه برای کاهش پینگ، انتخاب سرورهایی از بازی است که به موقعیت شما نزدیک‌تر هستند.

هر سروری که به موقعیت مکانی شما نزدیک‌تر باشد، امکان ارتباط بهتر بین سرور و کامپیوتر شخصی را فراهم کرده و بنابراین به کاهش پینگ کمک خواهد کرد.

  1. بستن برنامه‌های موازی

هنگام انجام بازی‌های آنلاین، یک راهکار خوب برای کاهش تاخیر، بستن برنامه‌هایی است که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند. این کار به کاهش بار کامپیوتر نیز کمک می‌کند.

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که اتصال شما به سرور بازی درست است، اما بار زیاد روی کامپیوتر باعث می‌شود بازی آنلاین دچار تاخیر شود. این مسئله همچنین به کاهش پهنای باند مصرفی توسط سیستم نیز کمک خواهد کرد، زیرا اجرای بسیاری از برنامه‌ها مستلزم اتصال به اینترنت است.

  1. غیرفعال کردن آپدیت‌ها

اگرچه بسیاری از آپدیت‌ها برای سیستم مهم هستند، اما می‌توان بطور موقت آن‌ها را غیرفعال کرد.

یکی از برنامه‌هایی که آپدیت آن پهنای باند زیادی را اشغال می‌کند، آنتی ویروس است. پیش از شروع بازی مطمئن شوید که گزینه آپدیت خودکار این برنامه‌ها به خصوص آنتی ویروس را غیرفعال کرده‌اید.

  1. ریست کردن روتر

اگر در حال انجام بازی‌های آنلاین روی لپ ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی هستید، احتمالاً از طریق روتر یا در بسیاری موارد از طریق مودم به اینترنت وصل شده‌اید. ریست کردن روتر می‌تواند بسیاری از مشکلات اتصال را حل کند.

فقط روتر را خاموش کنید و یکی دو دقیقه صبر کنید. آن را دوباره روشن کرده و از اینترنت استفاده کنید. از آنجایی که با ریست کردن روتر، حافظه کش آن خالی می‌شود، می‌تواند مشکل پینگ بالا و تأخیر را حل کند.

بیشتر بخوانید : نحوه ریست کردن مودم (راهنمای کامل)
  1. VPN یا پروکسی خود را خاموش کنید

در صورتی که از پروکسی یا VPS استفاده می‌کنید، حتماً پیش از اجرای بازی آنلاین آن را غیرفعال کنید.

  1. سخت‌افزارهای جانبی را حذف کنید

در هنگام بازی آنلاین یک سری سخت‌افزارهای جانبی مورد استفاده گیمرها است مانند میکروفون که ارسال داده از طریق آن‌ها، بخشی از پهنای باند را اشغال می‌کند. برای حل مشکل پینگ بالا می‌توانید این سخت‌افزارها را حذف کنید.

  1. تغییر تنظیمات DNS مودم

با تغییر تنظیمات DNS مربوط به سرور در مودم خود، بهترین آی پی برای پینگ را که از حداقل تاخیر برخوردار باشد، انتخاب نمایید.

سرور DNS گوگل یکی از سریع‌ترین سرورها است. برای این منظور آدرس آی پی 8.8.8.8 و 8.8.4.4 را برای تنظیمات DNS در مودم خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش افزایش سرعت اینترنت با تغییر DNS | راهنمای کامل

  1. تنظیمات بازی را بهینه‌سازی کنید

مطمئن شوید که تنظیمات بازی بهینه شده است. اگرچه گرافیک بالا ممکن است از نظر بصری دلپذیر باشد، اما می‌تواند بر سرعت فریم بازی تأثیر بگذارد.

بنابراین مطمئن شوید کارت گرافیک، حافظه RAM و پردازنده سیستم شما از تنظیمات انتخاب شده برای بازی پشتیبانی می‌کنند.

  1. تنظیمات مودم را تغییر دهید

یکی از راهکارهای کاهش پینگ، پایین آوردن پینگ وای‌فای با به‌روزرسانی فریمور آن از طریق تنظیمات مودم است.

مودم وای‌فای نیز مانند هر سخت‌افزار دیگری در صورتی که سیستم عامل مناسب و به‌روز نداشته باشد، عملکرد دقیقی نخواهد داشت.

  1. اپلیکیشن‌های کاهش پینگ

اپلیکیشن‌هایی نظیر PingBooster به منظور کاهش پینگ ارائه شده است.

نصب این برنامه‌ها به منظور بهینه‌سازی بازی و جلوگیری از توقف بازی، تأخیر در اجرای دستورات و افزایش سرعت حرکت در بازی مفید خواهد بود.

جمع‌بندی

مشکل پینگ بالا برای گیمرها یک مسئله آزاردهنده است که گاهی اوقات انجام بازی‌های آنلاین را غیرممکن می‌سازد. اما باید گفت بسیاری از دلایل بروز پینگ بالا، بسیار سطحی بوده و با یک سری اقدامات اولیه حل می‌شوند.

در صورتی که مشکل از سرور بازی نباشد، خود کاربر می‌تواند برای پایین آوردن پینگ بازی، یک سری اقدامات را در محل انجام دهد.

در این مقاله راهکارهای کاهش پینگ بیان شد. ممکن است چندین دلیل به طور همزمان باعث تاخیر در بازی و بروز پینگ بالا شده باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم همه راهکارهای ممکن را امتحان کنید.

اگر روتر شما قدیمی است و قصد دارید با خرید روتر جدیدتر پینگ بهتری را تجربه کنید، مودم روترهای نتربیت با گارانتی 36 ماهه آونگ یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها در بازار هستند.