بررسی تخصصی روتر مش DIR-X1560 دی لینک توسط رسانه PCmag

روتر مش AX1500 دی لینک

نکات مثبت:

  • عملکرد خوب در باند 5 گیگاهرتز
  • نصب آسان
  • پشتیبانی از قابلیت مش
  • کنترل صوتی

تا به امروز روترهای بی‌سیم دسکتاپ که دارای فناوری وای فای 6 باشند، دستگاه‌هایی حرفه‌ای بوده‌اند که قیمت بالایی هم دارند. روتر دی لینک EXO Mesh AX1500 Wi-Fi 6 که با نام DIR-X1560 شناخته می‌شود، یک روتر وای فای 6 با کاربری عمومی است . این روتر دوباند، برای ارائه‌ی عملکردی مناسب در باند 5 گیگاهرتز، از تکنولوژی 802.11ax استفاده می‌کند. این روتر امکان استفاده از فناوری Wi-Fi 6 را برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه نیاز باشد جیب‌هایتان را خالی کنید. .

این روتر D-Link در زمان معرفی، سروصدای زیادی به پا کرده بود که می‌توانید در این مطلب بیشتر در مورد آن بخوانید.

طراحی و ویژگی‌های روتر مش DIR-X1560 دی لینک

روتر مش DIR-X1560 دی لینک یک روتر جمع‌وجور است که همان طراحی مرسوم برای روتر رومیزی را دارد. قاب مشکی آن، به ابعاد 5 در 25 در 19 سانتی‌متر ساخته شده و دارای 4 آنتن اسپرت و قابل تنظیم است که امکان جدا کردن آن‌ها وجود ندارد. همچنین 4 چراغ LED برای پاور، اینترنت و دو باند فرکانسی دارد. در این مدل هیچ پورت چندگیگابیتی، لینک اگریگیشن (تجمیع لینک) و پورت USB دیده نمی‌شود؛ اما مجهز به 4 پورت LAN گیگابیتی، یک پورت WAN، یک دکمه ریست، یک دکمه WPS و یک دکمه پاور است.

طراحی روتر مش DIR-X1560

این روتر D-Link یک سی‌پی‌یو سه هسته‌ای 1.5 گیگاهرتزی، 256 مگابایت حافظه رم و 128 مگابایت حافظه فلش دارد. این روتر دوبانده AX1500 می‌تواند در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز به سرعت 300 مگابیت بر ثانیه برسد و در باند فرکانسی 5 گیگاهرتز تا سرعت 1200 مگابیت بر ثانیه را در اختیار شما قرار دهد. همچنین از تکنولوژی 802.11ax بهره می‌برد که شامل مدولاسیون OFDMA، مدولاسیون QAM، تعیین زمان بیداری (Target Wake Time)، رمزگذاری WPA3، استریم داده به صورت چندکاربره با چند ورودی و خروجی (MU-MIMO) و تبادل سیگنال beamforming می‌شود. پهنای باند کانال 160 مگاهرتزی در این روتر پشتیبانی نمی‌شود و باید در روترهای وای فای 6 با قیمت بالاتر به دنبال آن بگردید.

شما می‌توانید روتر DIR-X1560 را با یکی از رنج اکستندرهای دی لینک که از قابلیت مش پشتیبانی می‌کند، ترکیب کنید. با این کار می‌توانید یک شبکه‌ی واحد ایجاد کنید و با یک نام وای‌فای، اینترنتی بدون قطعی داشته باشید. همچنین می‌توانید با فعال کردن ویژگی اسمارت‌کانکت (SmartConnect) روتر را در حالتی قرار دهید که بهترین باند فرکانسی موجود را انتخاب کند. به کمک دستیارهای صوتی الکسا و گوگل، می‌توانید کارهایی مثل فعال و غیرفعال کردن شبکه‌ی مهمان و راه‌اندازی دوباره‌ی روتر را انجام دهید. به علاوه، با تنظیمات Intelligent QoS (کیفیت سرویس) می‌توانید پهنای باندی را که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، اولویت‌بندی کنید. ابزارهای کنترلی پیش‌فرضی برای والدین وجود ندارد اما امکان فیلتر کردن سایت‌ها و زمان‌بندی دسترسی به اینترنت برای این روتر در نظر گرفته شده است.‌ روتر دی لینک DIR-X1560 ابزاری برای محافظت در برابر بدافزارها ارائه نمی‌کند و این ویژگی در اکثر روترهای حرفه‌ای و پیشرفته به چشم می‌خورد.

نرم افزار موبایل روتر مش DIR-X1560

می‌توانید با استفاده از یک اپلیکیشین موبایل، روتر مش DIR-X1560 دی لینک را مدیریت کنید؛ البته از طریق رابط وب، ابزارهای کنترلی بیشتری در اختیار خواهید داشت. در صفحه‌ی اول رابط کاربری روتر، یک نقشه‌ی کوچک می‌بینید که مشخص می‌کند چند نفر به روتر وصل شده‌اند و جزئیات این کاربران را نشان می‌دهد که شامل آدرس IP و آدرس مک، نوع اتصال، زیرشبکه (subnet mask) و gateway پیش‌فرض می‌شود.‌

اگر از قسمت بالای صفحه، منوی Settings (تنظیمات) را انتخاب کنید، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که به تنظیمات Wireless (وایرلس)، Internet (اینترنت)، Cloud (فضای ابری) و Network (شبکه) دسترسی خواهید داشت.

با انتخاب گزینه‌ی Features (ویژگی‌ها) در منوی بالا، می‌توانید قابلیت‌های پیشرفته‌تری را مثل تنظیمات QoS (کیفیت سرویس)، port forwarding، فایروال و Quick VPN را برای روتر فعال کنید و یا تغییر دهید. در همین قسمت می‌توانید وب‌سایت‌هایی را فیلتر کنید.

گزینه‌ی Management (مدیریت) در بالای صفحه، برای دسترسی به زمان‌بندی‌ها، مشاهده‌ی گزارش‌های سیستم و آمار و اطلاعات استفاده از روتر و همچنین به‌روزرسانی فریمور به کار می‌رود.

به طور کلی، با اینکه این روتر برای قابلیت‌های حرفه‌ای و پیشرفته کمی ضعف دارد، اما ویژگی‌های رضایت‌بخشی را ارائه می‌کند و استفاده از رابط کاربری آن، برای دسترسی به تنظیمات و تغییر در آن‌ها راحت است. ویژگی‌های این روتر به اندازه‌ی روترهای حرفه‌ای و گران‌قیمت از جمله ایسوس ROG Rapture GT-AC5300 نیست اما برای اکثر شبکه‌های خانگی کفایت می‌کند؛ زیرا می‌توانید تنظیمات کنترل دسترسی و حفاظت از یک ترافیک خاص مانند داده‌های تلفنی VoIP را پیکربندی کنید. امروزه این قابلیت بسیار مهم است؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از مردم دورکاری می‌کنند و اینطور که برمی‌آید در آینده‌ای نزدیک این وضعیت تغییر نخواهد کرد.

ویژگی های روتر exo mesh ax1500 دی لینک

نصب روتر دی لینک EXO Mesh AX1500 Wi-Fi 6

نصب روتر مش DIR-X1560 دی لینک با استفاده از اپلیکیشن موبایل دی لینک یا برنامه‌ی نصب رابط وب، بسیار آسان است. در اینجا روش دوم را مرور می‌کنیم.

ابتدا روتر را به برق وصل کنید و آن را با کابل LAN که در جعبه‌ی روتر قرار دارد، به کامپیوتر خود متصل نمایید. در مرورگر اینترنت، آدرس http://dlinkrouter.local را وارد کنید و دستورالعمل‌هایی را که می‌گوید، انجام دهید تا بتوانید روتر دی لینک را از طریق پورت WAN به مودم خود وصل کنید. حالا اتصال اینترنت را پیکربندی کنید (مثلا می‌توانید DHCP را انتخاب کنید). یک نام و پسورد برای وای‌فای و یک پسورد برای ورود به تنظیمات تعیین کنید. سپس ساعت روتر را روی زمان محلی تنظیم نمایید و یک دقیقه منتظر بمانید تا تنظیمات اعمال شود. پس از پایان یک دقیقه، نصب فریمور تکمیل می‌شود.

عملکرد روتر دی لینک DIR-X1560

از آنجایی که روتر DIR-X1560 اولین روتر ارزان‌قیمت با فناوری وای فای 6 است، آن را با روتر دی لینک DIR-867 مقایسه کردیم که قیمتی مشابه دارد و از فناوری وای فای 5 استفاده می‌کند. این مقایسه مشخص می‌کند که این روتر جدید در مقابل تکنولوژی قدیمی‌ترِ خود چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. برای مقایسه با مدل گران‌قیمت‌تر و پیشرفته‌تر نیز که دارای Wi-Fi 6 است، از امتیازهای روتر ایسوس RT-AX88U استفاده کردیم.‌

تست 2.4 هرتز روتر dir-x1560

عملکرد روتر دی لینک DIR-X1560 هم جنبه‌های مثبت داشت و هم جنبه‌های منفی. در فاصله‌ی نزدیک به این روتر (در همان اتاق)، سرعت 80 مگابیت بر ثانیه را در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز ثبت کردیم. این رقم، 10 مگابیت بر ثانیه کمتر از سرعت روتر DIR-867 (با استاندارد 802.11ac) و 64 مگابیت بر ثانیه کمتر از ایسوس RT-AX88U (با استاندارد 802.11ax) بود. در فاصله‌ی 9 متری از روتر، سرعت روتر DIR-X1560 به میزان 13 مگابیت بر ثانیه کمتر از DIR-867 و 21 مگابیت بر ثانیه کمتر از روتر ایسوس RT-AX88U بود.

تست ۵گیگا هرتز روتر dir-x1560

روتر دی لینک DIR-X1560 در تست‌های باند 5 گیگاهرتز، عملکرد بسیار بهتری داشت. در فاصله‌ی نزدیک، سرعت 712 مگابیت بر ثانیه را ثبت کرد که 29 درصد سریع‌تر از روتر DIR-867 بود اما با اختلاف 70 مگابیت بر ثانیه پایین‌تر از روتر RT-AX88U قرار گرفت. در فاصله‌ی 9 متری، روتر DIR-X1560 رکورد 207 مگابیت بر ثانیه را از خود به جای گذاشت که 26 درصد سریع‌تر از DIR-867 بود؛ ولی نتوانست آنچنان به سرعت روتر RT-AX88U نزدیک شود که رکورد 318 مگابیت بر ثانیه را ثبت کرد.

قدرت سیگنال 2.4GHz روتر DIR-X1560 دی لینک

توان عملیاتی یکی از معیارهای عالی برای سنجش عملکرد روتر است؛ اما حتی اگر یک روتر بتواند بسته‌ها را به سرعت انتقال دهد، در صورتی که سیگنال ضعیف باشد انتقال بسته‌ها با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم که تست عملکرد را گسترده‌تر کنیم و قدرت سیگنال را مستقیما اندازه بگیریم. برای اندازه‌گیری قدرت سیگنال، از دستگاه عیب‌یابی Ekahau Sidekick Wi-Fi و اپلیکیشن موبایل Survey از شرکت Ekahau استفاده می‌کنیم.

نقشه‌های گرمایی (heat maps) در تصویر بالا و پایین، قدرت سیگنال را در تست خانگی ما برای روتر DIR-X1560 در باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز نشان می‌دهند. شکل دایره بر روی نقشه، محل قرارگیری روتر را مشخص می‌کند و رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی قدرت سیگنال هستند. شدت و ضعف، براساس طیف رنگ به تصویر کشیده می‌شود که در اینجا رنگ سبز تیره، قوی‌ترین سیگنال را معین می‌کند و رنگ خاکستری خبر از عدم دریافت سیگنال می‌دهد. همانطور که در تصاویر می‌بینید، باند 2.4 گیگاهرتز گستره‌ی پوشش‌دهی بهتری را نسبت به باند 5 گیگاهرتز فراهم می‌کند. در باند 5 گیگاهرتز سیگنال به گوشه‌ی انتهایی خانه نمی‌رسد (حدود 18 متر دور از روتر). انتظار این تفاوت را داشتیم؛ زیرا سیگنال‌های باند 2.4 گیگاهرتز امواج بلندتری نسبت به امواج 5 گیگاهرتز دارند. با این حال، امواج 5 گیگاهرتز سرعت به مراتب بیشتری را ارائه می‌کنند که در تست‌های قبلی شواهد آن را ارائه کرده‌ایم.

قدرت سیگنال 5GHz روتر DIR-X1560 دی لینک

روتر مش DIR-X1560 دی لینک

روتر دی لینک DIR-X1560 یک روتر سازگار با استاندارد وای فای ۶ و از نظر رده قیمتی در لیست روتر های ارزان قیمت سری مش قرار میگیرد. به یاد داشته باشد برای بهره مندی از سرعت استاندارد وای فای ۶ ، دستگاه های کاربری هم که به این روتر وصل می شوند باید از این استاندارد پشتیبانی کنند.

مشخصات روتر دی لینک EXO Mesh AX1500 Wi-Fi 6

مشخصات استاندارد بی‌سیم 802.11ax
امنیت شبکه بی‌سیم WPA2، WPS، WPA3
تعداد پورت‌های سیمی LAN (با احتساب پورت WAN) 5
تعداد پورت‌های USB 0
تعداد آنتن‌ها 4
تعداد باندهای فرکانسی 2
ابزارهای کنترلی وایرلس برای والدین ندارد
برنامه‌های ضد بدافزار ندارد
چندکاربره-چند ورودی و خروجی (MU-MIMO) دارد
سرعت AC (در استاندارد 802.11ac) AX1500
کیفیت سرویس (QoS) دارد
تجمیع لینک (Link Aggregation) ندارد
تبادل سیگنال Beamforming دارد
شبکه‌ی مهمان دارد
سازگاری با IPv6 دارد
کلاینت VPN از پیش نصب شده دارد

مشخصات بیشتر روتر دی لینک DIR-X1560 را در این مقاله بخوانید. بعد از عرضه این روتر در بازار می توانید این محصول را با گارانتی آونگ تهیه نمایید.