راهنمای خرید بهترین روتر برای استریم [ معرفی بهترین‌ها ]

اگر قصد دارید بازی‌های مورد علاقه خود را روی پلتفرم‌های استریم مانند Twitch پخش کنید، توصیه می‌کنیم از یک روتر مناسب استریم استفاده کنید. بدترین کابوس برای یک استریمر این است که در حال پخش یک استریم به دلیل سرعت پایین اینترنت یا وجود مشکل در اتصال روتر، تأخیر به وجود بیاید.

بنابراین سرمایه‌گذاری روی یک روتر استریم جدید و بروز برای این افراد ضروری است. داشتن یک روتر خوب نه تنها اتصال قابل ‌اطمینان‌تری به شما می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا سرعت اینترنت خود را به حداکثر رسانده و همچنین بُرد WiFi را بیشتر کنید.

استریم کردن گیم‌ در محیط اینترنت نیاز به ارسال و دریافت داده‌های زیادی دارد. برای اینکه بتوانید این بازی‌ها را انجام دهید، باید یک اتصال اینترنت قوی با سرعت آپلود بالا داشته باشید (زیرا داده‌های استریم دائماً در اینترنت آپلود می‌شوند).

بهترین راه برای اطمینان از سرعت بالای اینترنت، استفاده از اتصال سیمی (که مستقیماً به روتر متصل می‌شود) به جای Wifi است. اما اگر مجبور باشید روتر خود را با سایر اعضای خانواده نیز به اشتراک بگذارید، استفاده از اتصال سیمی شاید امکان‌پذیر نباشد.

در این شرایط استفاده از یک روتر مناسب استریم که از سرعت وای‌فای بالایی برخوردار باشد، تنها گزینه است. برای انتخاب بهترین روتر برای استریم باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چرا برای استریمینگ به یک روتر خوب نیاز داریم؟

اگرچه سرعت اینترنت شما بیشتر به سرویس‌دهنده اینترنت یا همان ISP بستگی دارد، اما فناوری روتر هم نقش مهمی در انتقال این سرعت برای شما ایفا می‌کند.

آخرین فناوری وای‌فای، استاندارد 802.11ac است که به عنوان Wi-Fi 5 نیز شناخته می‌شود. البته این روزها فناوری Wi-Fi 6 نیز ارائه شده است اما به این راحتی در دسترس نیست و بیشتر در دستگاه‌های پیشرفته مانند لپ تاپ‌های مخصوص گیمینگ تعبیه شده است.

بنابراین بهتر است یک روتر Wi-Fi با حداقل فناوری 802.11ac تهیه کنید تا بهترین سرعت را برای کار با توییچ، یوتیوب، Fire Stick، Google TV، Apple TV یا سایر پلتفرم‌های استریم داشته باشید.

WiFi 6 چیست؟؛ آیا برای استریمینگ مناسب است؟

Wi-Fi 6 آخرین نسل از فناوری Wi-Fi است و امکانات زیادی برای مصرف‌کنندگان معمولی اینترنت و مصرف‌کنندگان خاص مانند گیمرها یا استریمرها دارد.

افزایش سرعت اتصال، توان عملیاتی بیشتر و همچنین امنیت اتصال، از ویژگی‌های وای‌فای 6 است. روترهای Wi-Fi 6 معمولاً دارای فضای تحت پوشش بیشتری هستند و می‌توانند در یک شبکه مش نیز پیکربندی شوند.

روتر Wi-Fi 6 ویژگی‌هایی نظیر ثابت بودن ارتباط، سیگنال‌دهی و پهنای باند را نسبت به فناوری‌های نسل قبل مانند وای‌فای 5 بهبود بخشیده است که برای استریم 4K و بازی‌های آنلاین با تأخیر کم ضروری است.

بیشتر بخوانید : 10 روش ساده کاهش پینگ برای گیمینگ

آیا می‌توان استریم 4K را روی وای‌فای دریافت کرد؟

محتوای 4K نیاز به پهنای باند زیادی برای انتقال دارد. بنابراین وقتی در حال مشاهده محتوای 4K به صورت آنلاین هستید، دسترسی پیوسته به شبکه با سرعت بالا برای انتقال این حجم از داده‌ها ضروری خواهد بود.

در واقع یک تداخل جزئی باعث ایجاد مشکل می‌شود و تجربه تماشای محتوای 4K را برای شما تلخ خواهد کرد. اگر برای پخش استریم 4K از روتر وای‌فای استفاده می‌کنید باید روتری تهیه کنید که برای این کار مناسب بوده و همچنین کیفیت تجهیزات و قدرت سیگنال در منطقه شما بالا باشد.

در حالت ایده‌آل، بهترین روتر برای استریم حداقل باید دارای پهنای باند 5 گیگاهرتز تحت استاندارد 802.11ac بوده و توسط آنتن‌های 4×4 پشتیبانی شود.

علاوه بر آن، باید اطمینان حاصل کنید که تلویزیون، مانیتور یا دستگاه پخش کننده شما نزدیک روتر وای‌فای باشد تا بتوانید حداکثر قدرت سیگنال را تجربه کنید. در غیر این صورت، نمی‌توان روتری با استاندارد وای‌فای قدیمی‌تر را برای استریمینگ استفاده کرد و به ناچار باید اتصال سیمی از طریق اترنت را امتحان کنید.

ویژگی‌های یک روتر مناسب استریم چیست؟

وقتی می‌خواهید یک روتر جدید مخصوص استریم تهیه کنید، می‌بایست یک سری از ویژگی‌های حداقلی را در نظر بگیرید.

مسلماً مشخصه‌های یک روتر مناسب استریم با مشخصه‌های یک روتر ساده برای مدرسه متفاوت خواهد بود. زیرا همانطور که می‌دانید حجم داده بسیار بالایی در استریمینگ انتقال داده می‌شود.

در این بخش خواهیم دید که بهترین روتر برای استریم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد:

وای‌فای با پوشش‌دهی بیشتر

هر روتر محدوده‌ای دارد که می‌تواند سیگنال Wifi را تنها در آن منطقه پخش کند. هرچه از روتر خود دورتر باشید، سیگنال به دلیل تداخل با عوامل محیطی، ضعیف‌تر می‌شود.

اگر می‌خواهید از اتاقی در زیرزمین یا بلندترین اتاق زیر شیروانی برای استریمینگ استفاده کنید، یک روتر با حداکثر برد برای شما لازم است.

کیفیت سرویس اینترنت

کیفیت سرویس فاکتوری است که بیشتر به سرویس‌دهنده اینترنت ارتباط دارد اما یک روتر مناسب استریم می‌بایست بتواند سرویس ارائه شده توسط ISP را با بالاترین کیفیت و پایداری به دست شما برساند.

سرعت روتر

هر روتر دارای یک سرعت بیشینه است. اگر شما یک استریمر حرفه‌ای هستید، باید روترهایی با حداقل سرعت 2.5 گیگابیت بر ثانیه را انتخاب کنید.

تعداد پورت

تعداد پورت‌های مورد نیاز هم فاکتور مهم دیگری است. اکثر روترها دارای 4 یا 5 پورت هستند، اما اگر این تعداد کافی نیست، می‌توانید از یک سوئیچ برای افزایش تعداد پورت‌های خود استفاده کنید.

داشبورد / نرم‌افزار

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید، داشبورد یا نرم‌افزاری است که همراه با روتر ارائه می‌شود. روترهای گیمینگ جدیدتر دارای داشبوردهایی با کاربری آسان هستند که به شما امکان می‌دهد پیکربندی روتر را به راحتی انجام دهید.

فناوری AC1600+

یک روتر مناسب استریم برای پخش 4K از فناوری AC1600+ برخوردار است که پهنای باند بیشتری را ارائه کرده و امکان تماشای یک محتوای 4K را به صورت پیوسته و بدون تأخیر فراهم می‌کند.

بهره‌مندی از QoS

کیفیت خدمات یا همان QoS ویژگی دیگری است که در روترهای جدید وجود دارد و پهنای باند را بر اساس نوع کاربری آن اولویت‌بندی می‌کند. این ویژگی برای استریمرها به شدت کاربردی است.

کیفیت سرویس یا QoS

فناوری ارسال سیگنال

این فناوری با ارسال سیگنال‌های متمرکز امکان پخش استریم‌های 4K را برای دستگاه شما فراهم می‌کند. متمرکز سازی سیگنال از پخش سیگنال در همه جهات و کاهش قدرت آن جلوگیری خواهد کرد.

پهنای باند گسترده

همان‌طور که می‌دانید، Wi-Fi از طریق فرکانس‌های رادیویی به دستگاه‌های متصل منتقل می‌شود. برای این اتصال معمولاً در اکثر روترها از دو باند فرکانسی استفاده می‌شود یعنی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز.

باند 2.4 گیگاهرتز فرکانسی است که دامنه وسیعی دارد و در عبور از سطوح و موانع خوب عمل می‌کند. با این حال، سرعت داده نسبتاً پایینی دارد و در نتیجه سرعت اینترنت در آن کمتر است.

همچنین فرکانس مورد استفاده طیف وسیعی از محصولات خانگی، از جمله مایکروویو، تلفن، بلوتوث، بلندگوهای بی‌سیم و سایر دستگاه‌های اینترنتی که طول موج را بسیار متراکم می‌کند را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : مزیت دو بانده و تنظیم فرکانس مودم، 2.4 یا 5 گیگاهرتز؟

در مقابل فرکانس 5 گیگاهرتز یک فرکانس کوتاه برد با سرعت بالا در انتقال داده است. این محدوده فرکانس کمتر مستعد تداخل بوده زیرا دستگاه‌های کمتری در حال حاضر روی این فرکانس کار می‌کنند. بنابراین بهتر است کاری کنید که تجهیزات گیمینگ یا استریمینگ شما از فرکانس 5 گیگاهرتز روتر استفاده کنند.

برای این منظور مطمئن شوید که روتر شما از ویژگی دو بانده برخوردار است. البته توجه داشته باشید که همه دستگاه‌ها نمی‌توانند با فرکانس 5 گیگاهرتز کار کنند. قبل از خرید مودم ADSL، سازگاری دستگاه خود را با این محدوده فرکانسی بررسی کنید.

قیمت روتر

اگر شما یک استریمر هستید، می‌دانید که فرآیند راه‌اندازی استریم ممکن است پرهزینه باشد، به خصوص اگر می‌خواهید سخت ‌افزار باکیفیتی خریداری کنید. محدوده قیمت‌های مختلفی برای روترها وجود دارد.

مودم پرقدرت برای استریمینگ معمولاً گران‌ترین آن‌هاست که سرعت بالا و محدوده وای‌فای بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اما باید اتصال اینترنت خود را هم در نظر بگیرید؛ اگر اتصال شما ضعیف است، خرید مودم 4G که سرعت آن بسیار سریع‌تر از اینترنت شما باشد، تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

در ادامه دو محصول پرفروش، حرفه‌ای و قیمت مناسب را برای استریمرها و گیمرها معرفی می‌کنیم که توسط شرکت آونگ ارائه و پشتیبانی می‌شوند.

روتر دوباند بی سیم AC1200 مدل DIR-822 دی-لینک

روتر مدل DIR-822 دی-لینک از استاندارد وایرلس 802.11AC پشتیبانی می‌کند که به شرط سازگاری با دستگاه‌های شما، حداکثر سرعت دانلود 1200Mbps را به شما ارائه می‌دهد!

این روتر دارای 4 پورت شبکه و یکی پورت آپ‌لینک اینترنت بوده و ویژگی QRS نیز در آن در نظر گرفته شده است که می‌تواند به کمک آن، به راحتی با گوشی موبایل تنظیمات آن را تغییر دهید.

ویژگی‌های پیشرفته نظیر کنترل والدین و شبکه مهمان در این روتر و همچنین پروتکل‌های رمزگذاری WEP و WPA/WPA2 اتصال ایمن‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

روتر بیسیم تندا AC6

روتر بیسیم تندا AC6 با پشتیبانی از استاندارد وایرلس 802.11AC، حداکثر سرعت اتصال 1200 Mbps را ارائه می‌دهد. این روتر بیسیم با بهره مندی از پردازنده قدرتمند 900 مگاهرتزی Broadcom به راحتی توانایی تنظیم و اجرای تمامی نیازهای شما را دارد.

قابلیت +Beamforming در آنتن‌های این روتر باعث می‌شود تا آنتن‌دهی آن به شکل هوشمندانه و موثرتری انجام شود.

بیشتر بخوانید : روتر 4G LTE بی سیم نتربیت مدل NW-431F

بهترین روتر برای استریمینگ یا مجموعه‌ای از امکانات مختلف!

از آنجایی که ویدیوهای 4K دارای داده‌های زیاد و حجیمی هستند، برای استریمینگ 4K به یک روتر مناسب استریم نیاز دارید. روتر شما باید بالاترین سرعت را برای جلوگیری از تداخل و قطعی در پخش استریم ارائه دهد.

در صورتی که یک گیمر حرفه‌ای هستید و هدف شما خرید روتر با پینگ پایین است، باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهید. دو بانده بودن روتر یک ویژگی مهم است که در کنار QoS و تعداد پورت، امکان استفاده از روتر را جهت کاربردهای استریمینگ و گیمینگ برای شما فراهم می‌کند.

به یاد داشته باشید که بهترین روتر برای استریم همیشه بر اساس کاربردها و نیازهای فردی شما تعیین می‌شود، پس صرف هزینه بیشتر برای پاسخ به این نیاز ضروری است.