فناوری Beamforming

روترهای جدید امروزی با تکیه بر فناوری Beamforming  بهبود کیفیت Wi-Fi و کاهش تداخل امواج را تضمین می‌کنند؛ اما دقیقا Beamforming چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ آیا به راستی تأثیرگذار است؟

فناوری Beamforming

به طور خلاصه Beamforming یک ویژگی کارآمد است، اگر چه تنها در صورتی از تمام مزایای آن بهره‌مند می‌شوید که دستگاه‌های شما از استاندارد 802.11ac پشتیبانی کنند. در غیر این صورت نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای تهیه‌ی روتر با قابلیت Beamforming نیست.

مبانی Beamforming

به زبان بسیار ساده، Beamforming درباره تمرکز امواج بی‌سیم در جهت خاص است. به صورت کلی وقتی روتر سیگنال Wi-Fi را منتشر می‌کند، داده‌ها در تمام جهات پخش می‌شوند. Beamforming مکان دستگاه هوشمند شما مثل تبلت، لپ‌تاپ، تلفن همراه یا هر چیز دیگری را شناسایی کرده و سیگنال قوی‌تری را در آن جهت خاص ارسال می‌کند.

Beamforming تضمین می‌کند که یک سیگنال قوی‌تر، سریع‌تر و با محدوده پوشش دهی طولانی‌تر برای شما فراهم کند. روتر به جای اینکه صرفا سیگنال‌ها را در همه جهات منتشر کند، تلاش می‌کند تا در بهینه‌ترین مسیر سیگنال‌ها را برای دستگاه شما به صورت خاص ارسال نماید. نتیجه نهایی: سیگنال وای فای بهتر برای دستگاه‌های شما.

Netgear در یک تصویر ساده این فناوری را توضیح داده است:

فناوری Netgear

802.11ac در مقایسه با 802.11n

Beamforming در واقع بخشی از ویژگی‌های استاندارد 802.11n محسوب می‌شود؛ اما لازم است که هم روتر و هم دستگاه گیرنده از فناوری Beamforming پشتیبانی کنند. هیچ روش استانداری وجود نداشت و شرکت‌های تولیدکننده هر کدام به روش خود به پیاده‌سازی این فناوری می‌پرداختند. در نتیجه، هیچ ضمانتی وجود نداشت که دستگاه‌های با استاندارد 802.11n با یکدیگر سازگار باشند. حتی اگر هر دو دستگاه از Beamforming پشتیبانی می‌کردند. گاهی ممکن است مجبور شوید هر دو دستگاه روتر و گیرنده را از یک تولیدکننده تهیه نمایید.

802.11ac در مقایسه با 802.11n

با معرفی استاندارد 802.11ac این مشکل برطرف شد. یک روش استاندارد برای پشتیبانی از فناوری Beamforming وجود دارد و همه دستگاه‌ها با یکدیگر سازگار هستند. اساسا دستگاه‌های منطبق بر استاندارد 802.11ac مانند روترها و لپ‌تاپ‌ها، می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مربوط به موقعیت نسبی یکدیگر را تبادل کنند.

Beamforming یک بخش استاندارد شده از استاندارد 802.11ac است. با این وجود همه دستگاه‌های 802.11ac قابلیت پشتیبانی از Beamforming را ندارند. به این دلیل که دستگاه شما دارای استاندارد 802.11ac است بدان معنا نیست که از Beamforming پشتیبانی می‌کند؛ اما اگر دستگاهی از Beamforming  پشتیبانی کند، این امر به صورت استاندارد شده‌ای اتفاق میفتد.

ممکن است که برخی از برندها، کمی این استاندارد را شخصی‌سازی کرده و به عنوان یکی از ویژگی‌های روترهای خود نام ببرند؛ مانند دی-لینک که با نام AC SmartBeam از آن نام می‌برد. با این حال هم تمام این دستگاه‌ها با دیگر محصولات 802.11ac سازگار هستند. حتی اگر با عنوان دیگری از آنها یاد شود.

Beamforming  پنهان در مقایسه با beamforming  آشکار

همه آنچه در بالا گفته شد در واقع Beamforming  آشکار است، اما Beamforming  پنهان هم به همین شکل عمل می‌کند.

در Beamforming  پنهان، یک روتر بی‌سیم تلاش می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های Beamforming موجب تقویت سیگنال‌های دستگاه‌های قدیمی‌تر شود؛ حتی دستگاه‌هایی که از 802.11ac استفاده نمی‌کنند.

بر روی کاغذ انتظار می‌رود که دستگاه‌های 802.11n/g نیز تغییر شرایط را احساس کنند اما در عمل میزان تغییرات اصلا قابل قیاس با زمانی که دو دستگاه 802.11ac با یکدیگر کار می‌کنند نیست؛ اما مزایای دیگری دارد. روتر هایی که از Beamforming پنهان پشتیبانی می‌کنند باید از Beamforming  آشکار نیز پشتیبانی کنند. Beamforming پنهان هرچند تأثیر کمی دارد اما برخی از مزایای Beamforming را برای دستگاه‌های قدیمی به ارمغان می‌آورد.

Beamforming پنهان اغلب یک ویژگی منحصر به هر برند با نام خاص است؛ که از آن به عنوان Beamforming+ نام برده می‌شود.

در پایان، آیا فناوری Beamforming کارایی دارد؟

این فناوری در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای جدیدترین روترهای بی‌سیم 802.11ac است مانند روترهای بی‌سیم سه باند. اگر می‌توانید یک روتر با قابلیت Beamforming تهیه کنید، تردید نکنید. تنها دلیلی که ممکن است در تصمیم شما تأثیرگذار باشد، پرداخت هزینه بیشتر برای تهیه روتر با این ویژگی است.

اگر هزینه‌ی خرید یک روتر با فناوری Beamforming  بسیار زیاد باشد، ممکن است شما منصرف شوید. این فناوری در صورت استفاده با دستگاه‌های با استاندارد 802.11ac تأثیر بسیار بهتری خواهد داشت بنابراین دستگاه‌های قدیمی‌تر تغییر عملکرد خاصی را احساس نخواهند کرد. با گذشت زمان، Beamforming بر روی دستگاه‌های ارزان‌قیمت‌تر نیز قابل‌دسترسی خواهد بود و به‌زودی با افزایش میزان دستگاه‌های 802.11ac از مزایای این فناوری استفاده بیشتری خواهد شد.