بهترین مودم 4.5G؛ تفاوت اینترنت نسل 4 و 4.5 چیست؟

تاکنون چیزی درباره اینترنت 4.5G شنیده‌اید؟ بهترین مودم 4.5G کدام است؟ این نسل از اینترنت یکی از جدیدترین نسل‌هایی‌ست که توسعه داده شده و تا قبل از رونمایی از اینترنت نسل 5 یکه‌تاز بود.

حالا چند سالی می‌شود که اینترنت نسل 4 پرطرفدارترین اینترنت در بین مردم دنیاست. برای دسترسی به پرسرعت‌ترین نسخه این نسل از اینترنت، باید مودم 4.5G مخصوصی خریداری شود.

انتخاب و خرید بهترین مودم 4.5G در ایران کار چندان دشواری نیست. کافیست با بهترین برندهای تولید کننده مودم نسل 4 مانند برند نتربیت (Neterbit) و دی لینک (D-Link) آشنایی داشته باشید.

اگر قصد خرید مودم 4G را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با بهترین مودم همراه 4.5G بازار ایران آشنا کنیم.

آشنایی با نسل‌های مختلف اینترنت

از بیش از 40 سال قبل و با معرفی اینترنت همراه، این فناوری نسل‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است.

در اصل نسل‌های اینترنت همراه با توجه به ماهیت خدمتی که ارائه می‌دادند تغییر کرده و نسل‌های جدید معرفی شدند.

نسل اول اینترنت همراه در سال 1981 میلادی و با تولید اولین موبایل‌های سیم‌کارتی معرفی شد. این نسل از نوع آنالوگ بود و دقیقا مانند تلفن‌های همان دوره، کیفیت نسبتا پایینی داشت.

نسل دوم زمانی معرفی شد که دنیا از فناوری آنالوگ به فناوری دیجیتال روی آورده بود. در سال 1992 نسل دوم از اینترنت همراه معرفی شد اما سرعت اینترنت در آن خیلی قابل تعریف نبود.

در اوایل قرن 21 و در سال 2001 شاهد رونمایی از نسل سوم اینترنت بودیم. این نسل که به نام اینترنت 3G هم شناخته می‌شود هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا حدود 10 سال قبل تمام موبایل‌های موجود در بازار ایران از این نسل از اینترنت همراه پشتیبانی می‌کردند.

از سال 2013 و 2014 به بعد نسل چهارم اینترنت همراه هم رونمایی شد. پروتکل شبکه این نسل بر پایه اینترنت بنا شده بود و به همین دلیل می‌توانست پهنای باند چند گیگاهرتزی را برای کاربران فراهم کند.

هنوز هم در نقاط مختلف ایران، اینترنت 4G کاربرد دارد و اکثر گوشی‌های هوشمند از این نسل اینترنت پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید مودم همراه در سال 2022 (پرسرعت‌ترین)

تفاوت اینترنت نسل 4 و 4.5 چیست؟

برای اینکه تفاوت اینترنت نسل 4 و 4G را بهتر درک کنید باید هرکدام را با جزئیات بیشتری بشناسید.

اینترنت نسل 4

هدف اصلی راه‌اندازی اینترنت نسل چهارم این بود که حجم بیشتری از داده‌های دیجیتال در سیگنال‌های رادیویی گنجانده شود.

به این وسیله مهندسان مخابرات سعی داشتند سرعت دانلود و آپلود داده‌ها را افزایش دهند.از نظر علمی برای اینکه به یک شبکه مخابراتی نسل چهارم اینترنت را اطلاق کنیم باید موارد زیر به طور کامل رعایت شود:

  • شبکه باید کاملا مبتنی بر پروتکل‌های اینترنت (IP) باشد.
  • کاربر باید بتواند حتی در حرکت هم اینترنتی با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه داشته باشد.
  • وقتی کاربر در یک نقطه ثابت است باید سرعتی تا 1 گیگابیت بر ثانیه در اختیار او باشد.

در کشور ما شرکت‌های مخابراتی مختلفی از جمله همراه اول، ایرانسل، رایتل و … اقدام به ارائه خدمات اینترنت نسل چهارم کرده‌اند.

البته عرضه این خدمات در ایران برای اولین بار توسط ایرانسل در سال 1393 در شهر مشهد انجام شد و پس از آن به تمام شهرهای ایران گسترش پیدا کرد.

اینترنت 4.5g

اینترنت نسل 4.5

اینترنت 4.5G که در ایران با نام‌های مختلفی مانند اینترنت نسل 4.5 یا اینترنت LTE-A یا +4G یا LTE-Advance و یا LTE-Advance Pro شناخته می‌شود، حد فاصلی بین نسل 4 و 5 اینترنت همراه است.

در واقع شما با یک نسل جدید از اینترنت همراه مواجه نیستید! اینترنت 4.5G همان اینترنت 4G است که با استفاده از یک‌سری سخت‌افزارها و پروتکل‌های نرم‌افزاری سرعت انتقال داده در آن تا 1.2 گیگاهرتز هم می‌رسد.

مودم‌هایی که می‌توانند از اینترنت 4G پشتیبانی کنند باید حداقل از کتگوری 6 مخابراتی (LTE Cat6) با سرعت 300Mbps برای ارسال و 50Mbps برای دریافت داده‌ها استفاده کنند.

معرفی بهترین مودم 4.5G بازار ایران

حالا که با تفاوت و تبدیل اینترنت 4G به 4.5G آشنا شدید، نوبت به معرفی یکی از بهترین مودم‌های 4.5G در بازار ایران می‌رسد.

مودم روتر بی سیم نتربیت مدل NW-651D یکی از پرطرفدارترین مودم‌های موجود در بازار ایران است.

این مودم قابلیت‌های جذاب متعددی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

بهترین مودم 4.5G مناسب برای تماشای فیلم‌های 4K

اینترنت به سرعت بالا نیاز دارد و خوشبختانه مودم نتربیت مدل NW-651D از نسخه LTE پیشرفته CAT6 استفاده می‌کند.

این قابلیت باعث شده کاربران بتوانند برای دانلود فایل‌ها بر بستر اینترنت تا سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را در اختیار داشته باشند و برای آپلود سرعتی معادل 50 مگابیت در ثانیه در اختیارشان است.

سرعت بالای دانلود و آپلود اینترنت بر بستر اینترنت نسل 4 و اینترنت 4.5 باعث شده کاربران بتوانند فیلم‌ها و ویدیوهایی با کیفیت 4K را به صورت آنلاین تماشا کنند.

از سوی دیگر گیمرهایی که دوست دارند بازی‌های ویدیویی آنلاین را بدون قطعی اینترنت تجربه کنند هم می‌توانند روی این مودم کمپانی نتربیت حساب ویژه‌ای باز کنند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید مودم TD-LTE برای کاربری‌های مختلف

دارای دو آنتن قدرتمند

آنتن‌ها تمام آنچه قرار است از دکل‌های مخابراتی دریافت و سپس در یک محیط کوچکتر پخش شود را بر عهده دارند.

بنابراین آنتنی که برای یک مودم در نظر گرفته می‌شود هر چقدر قدرتمند تر باشد، سرعت، کیفیت و برد مودم بیشتر و بهتر خواهد بود.

مودم NW-651D نتربیت به دو آنتن مجهز شده است. یکی از آنتن‌ها وظیفه دارد اینترنت را از دکل‌های مخابراتی اطراف خانه دریافت کند.

آنتن دوم وظیفه انتقال داده‌ها از مودم به محیط خانه یا محل کار را بر عهده دارد.

بهترین مودم 4.5G با قابلیت نصب VPN

به جای خرید بسته‌های اینترنت با سرعت بالا و سپس نصب VPN روی گوشی یا کامپیوتر، می‌توانید مودم با قابلیت نصب VPN داشته باشد.

وقتی روی مودم VPN نصب می‌کنید دیگر تمام دستگاه‌هایی که به آن وصل شوند از فیلتر مودم رد شده و دسترسی به سایت‌های مختلف آسان می‌شود.

مودم پرسرعت نتربیت NW-651D به قابلیت نصب VPN مجهز شده است. در واقع شما می‌توانید پراکسی‌های مختلف را روی آن نصب کنید و سپس به اینترنت متصل شوید.

برای کسانی که تلویزیون هوشمند دارند و می‌خواهند از سایت‌هایی مانند یوتیوب فیلم‌های آموزشی تماشا کنند، این قابلیت مودم بسیار کاربردی خواهد بود.

بیشتر بخوانید : روتر 4G LTE بی سیم نتربیت مدل NW-431F

دارای پورت‌های متعدد شبکه

مودم ها فقط برای اتصال دو یا چند دستگاه به صورت بی‌سیم نیستند! در خیلی از موقعیت‌ها نیاز است چندی دستگاه را از طریق سیم به مودم متصل کنید.

خوشبختانه 4 پورت شبکه روی بدنه مودم نتربیت مدل NW-651D قرار داده شده است. از نظر تعداد پورت‌های شبکه این یکی از بهترین مودم های 4.5G بازار ایران است.

3 پورت از نوع LAN روی مودم تعبیه شده تا کاربران به صورت همزمان بتوانند 3 دستگاه مختلف مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، دوربین مدار بسته و … را به مودم وصل کنند.

1 پورت شبکه از نوع WAN هم روی مودم دیده می‌شود. این پورت برای انتقال دیتا از مودم به مودم‌های دیگر است. در واقع برای ایجاد شبکه در محیط‌های بزرگتر از پورت‌های WAN استفاده می‌شود.

مودم TD LTE جیبی

بهترین مودم 4.5G با گارانتی 3 ساله آونگ

خرید بهترین مودم همراه 4.5G در صورتی که گارانتی مناسبی نداشته باشد، قطعا با پشیمانی همراه خواهد بود.

کمپانی نتربیت (Neterbit) مودم مدل NW-651D خود را با گارانتی 3 ساله آونگ روانه بازار کرده است.

آونگ یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی به کالاهای دیجیتال و مخابراتی در ایران است.

این شرکت بیش از یک یک دهه در این عرصه فعالیت می‌کند و مشتریان با خیال راحت در 24 ساعت شبانه‌روز می‌توانند با کارشناسان آونگ در ارتباط باشند.

بیشتر بخوانید : بهترین گارانتی مودم کدام است؟ گارانتی مودم چی بخرم؟

سخن پایانی

در این مقاله یکی از بهترین مودم های همراه 4.5G بازار ایران یعنی مودم نتربیت مدل NW-651D را به شما معرفی کردیم.

علاوه بر این تفاوت اینترنت نسل 4 و 5 را بیان کردیم و شیوه تبدیل اینترنت 4G به 4.5G را مورد بررسی قرار دادیم.

نظر شما چیست؟ از اینترنت نسل 4 و 4.5 راضی هستید؟ به نظر شما آیا مودم‌های 4.5G توانستند نیازهای شما برای رسیدن به سرعت بالا را برآورده کنند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.