هر آنچه که باید هنگام خرید کیبورد گیمینگ به آن توجه کنید! [راهنمای خرید]

شاید برای شما هم پیش آمده که خواسته باشید یا یک کیبورد معمولی، یک بازی آنلاین یا اکشن را بازی کنید! شاید انجام بازی با یک کیبورد معمولی امکان‌پذیر باشد اما اگر از کیبورد گیمینگ استفاده نکنید، مسلماً نتیجه خوبی از بازی نخواهید گرفت.

با پیشرفت بازی‌های کامپیوتری و اضافه شدن جزئیات زیاد و تنظیمات مختلف به این بازی‌ها، تجهیزات گیمینگ هم توسعه یافته و بسیاری از شرکت‌های سازنده سخت‌افزارهای کامپیوتری، دسته جدیدی از لوازم جانبی را به صورت خاص برای کاربردهای گیمینگ طراحی کرده و روانه بازار کردند.

یکی از این لوازم، کیبوردهای گیمینگ است که امکانات ویژه‌ای را نسبت به کیبوردهای معمولی در خود دارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کیبوردهای گیمینگ پرداخته و نکاتی را به عنوان راهنمای خرید کیبورد گیمینگ برای شما ارائه دهیم.

اگر شما هم قصد خرید کیبورد گیمینگ دارید ولی در مورد ویژگی‌ها و مشخصات آن اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

کیبورد گیمینگ چیست؟

کیبوردهای گیمینگ مدتی است که با توسعه سخت‌افزارهای مخصوص بازی، وارد بازار شده‌اند. ویژگی بارز این کیبوردها، استفاده از سوئیچ‌های مکانیکی به دلیل سرعت بالاتر و تأخیر کمتر، همچنین عمر طولانی‌تر نسبت به کیبوردهای دارای پد لاستیکی قدیمی هستند.

همچنین وجود نورپردازی RGB، ویژگی‌های آنتی‌گوست و غیره در این کیبوردها باعث شده است که تشخیص آن‌ها از کیبوردهای معمولی ساده‌تر شود. کیبوردهای گیمینگ برای کاربردهای عادی هم قابل‌استفاده هستند اما از نظر قیمت، بالاتر از کیبوردهای معمولی بوده و بر همین اساس، برای کاربران معمولی کامپیوترهای PC پیشنهاد نمی‌شود.

علاوه بر این، تنظیم کیبورد برای انواع افکت‌های نوری متناسب با نوع بازی و کاراکترها و فضای آن، از ویژگی‌های اختصاصی این کیبوردها می‌باشد.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

برای خرید کیبورد گیمینگ، ابتدا باید ویژگی‌های این نوع از کیبوردها را بشناسید تا بتوانید بهترین کیبورد گیمینگ را خریداری کنید. در این بخش برخی از مهم‌ترین مشخصات کیبوردهای گیمینگ را توضیح می‌دهیم:

1. نوع سوئیچ

کیبوردها در مجموع از دو نوع سوئیچ استفاده می‌کنند، یعنی سوئیچ‌های غشایی یا کیبوردهای دارای پد لاستیکی و کیبوردهای مکانیکی (کیبورد مکانیکال چیست؟). کیبوردهای غشایی از مسیرهای الکتریکی روی یک ورقه غشایی لاستیکی به جای استفاده از برد الکتریکی مدار چاپی استفاده می‌کنند.

این کیبوردها بیشتر در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شود. کم‌صدا بودن هنگام استفاده، ساختار ساده و مکانیزم ساخت آسان و در عین حال قیمت ارزان‌تر، از ویژگی‌های کیبوردهای دارای سوئیچ غشایی است. در واقع اگر به دنبال یک کیبورد گیمینگ بی‌صدا هستید، کیبوردهای دارای سوئیچ غشایی پیشنهاد می‌شود.

سوئیچ کیبورد گیمینگ

در مقابل، کیبوردهای مکانیکی از سوئیچ‌های مکانیکی استفاده می‌کنند. این سوئیچ‌ها، از یک مکانیزم فشاری بهره می‌برند و یک ورقه فلزی به عنوان کنتاکت، ارتباط الکتریکی را برقرار می‌کند.

سرعت بیشتر، عمر طولانی‌تر، طراحی ارگونومی برای فشار و خستگی کمتر ماهیچه‌های دست و البته قیمت بالاتر، از ویژگی‌های کیبورد گیمینگ مکانیکال است. در بیشتر کیبوردهای حرفه‌ای امروزی، از سوئیچ‌های مکانیکی استفاده می‌شود، هرچند ممکن است نمونه‌هایی با سوئیچ‌های غشایی هم در بازار وجود داشته باشند.

2. ارتباط با کامپیوتر

کیبوردهای گیمینگ از دو نوع ارتباط سیمی و بی‌سیم برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌کنند. کیبورد گیمینگ بی‌سیم، از مکانیزم شارژ استفاده می‌کند و حمل‌ونقل آن آسان است. همچنین باید گفت که این دست از کیبوردها، قیمت بیشتری نسبت به نمونه سیمی دارند.

کیبوردهای گیمینگ بی‌سیم و سیم‌دار

مزیت اصلی کیبورد گیمینگ بی‌سیم این است که برای استفاده از آن به خصوص هنگام بازی می‌توانید هر جایی که راحت هستید، بنشینید. همچنین سیم کیبورد، فضایی را اشغال نکرده و گره نمی‌خورد.

این مسئله به خصوص اگر سیم کیبورد بلند باشد و به سایر کابل‌های متصل به کامپیوتر پیچیده شود، بسیار آزاردهنده است، به خصوص هنگام انجام بازی‌های هیجانی!
اما کیبوردهای گیمینگ بی‌سیم چند عیب مهم دارند. اول اینکه به دلیل استفاده از مکانیزم ارتباط رادیویی به وسیله اتصال دانگل، معمولاً تأخیر بیشتری نسبت به کیبوردهای گیمینگ سیمی دارند. این مسئله به خصوص در انجام بازی‌های سریع و اکشن، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید : دلیل Sleep شدن کیبورد یا موس بلوتوثی در ویندوز 10 و 11

در این بازی‌ها، سرعت عمل بازیکن در انجام اکشن‌های مختلف تعیین‌کننده برنده بازی است! مسئله دوم، عمر باتری در کیبوردهای بی‌سیم است. اگر حین انجام بازی شارژ باتری کیبورد گیمینگ تمام شود، کاری از شما ساخته نیست و تنها باید منتظر باخت خود در بازی باشید! مسئله مهم دیگر قیمت این کیبوردها است. اختلاف قیمت یک کیبورد گیمینگ بی‌سیم با نمونه مشابه سیمی زیاد است.

این مشکلات در مورد کیبوردهای سیمی وجود ندارد اما در مقابل، دست‌وپا گیر بودن کابل، عدم امکان استفاده از کیبورد در فاصله دور از کامپیوتر، و احتمال خرابی کابل کیبورد در اثر کشیدگی هنگام بازی از عیب‌های نوع باسیم است.

البته دو نوع کابل برای کیبوردهای گیمینگ باسیم استفاده می‌شود شامل کابل الیافی درهم‌تنیده و کابل لاستیکی. هرچند امروزه بیشتری از کابل‌های لاستیکی استفاده می‌شود اما از نظر عمر مفید، کابل‌های الیافی عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

3. مواد مورد استفاده در ساخت

فاکتور مهم دیگر در خرید کیبورد گیمینگ، مواد مورد استفاده در ساخت آن است. معمولاً بیشتر خرابی‌های کیبورد به دلیل خرابی سوئیچ‌ها در هنگام بازی رخ می‌دهد. یک کیبورد گیمینگ ارزان به دلیل استفاده از مواد ضعیف در ساخت قطعات، زودتر در معرض آسیب و شکستگی قرار دارد.

کیبوردهایی که جنس بدنه آن‌ها از پلاستیک درجه پایین است، زودتر می‌شکنند در حالی که بدنه کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای معمولاً از ورقه فلزی و یا پلاستیک ABS ساخته می‌شوند که مقاومت بیشتری دارند. همچنین در این نوع کیبوردها، سوئیچ‌ها روی یک ورقه فلزی قرار گرفته‌اند که مقاومت آن‌ها را در مقابل ضربه بالا می‌برد.

4. اندازه کیبورد گیمینگ

مسئله دیگری که باید هنگام خرید کیبورد گیمینگ مدنظر داشت، اندازه آن است. اگر روی میز کامپیوتر خود محدودیت جا دارید، کیبوردهای کوچک‌تر که به Tenkeyless یا به صورت مخفف TKL معروف هستند، برای شما مناسب است.

کیبورد Tenkeyless در مقایسه با کیبورد 104 دکمه‌ای

در مقابل، کیبوردهای فول سایز یا به اصطلاح 104 دکمه‌ای وجود دارند که طول بیشتری داشته و دکمه‌های سمت راست مربوط به اعداد را هم شامل می‌شوند.
معمولاً به دلیل عملکرد کلیدهای اعداد سمت راست کیبوردها در بازی‌های مختلف، استفاده از کیبوردهای فول سایز برای کاربردهای گیمینگ توصیه می‌شود اما اگر فضای میز شما محدود است، به ناچار باید از کیبوردهای گیمینگ TKL استفاده کنید.

5. رنگ و شکل ظاهری کیبورد گیمینگ

هرچند شکل ظاهری و رنگ کیبورد در عملکرد بازی تأثیری ندارد اما چند توصیه در این زمینه وجود دارد. اول اینکه رنگ کیبوردها و شکل ظاهری آن می‌بایست با سایر سخت‌افزارها و محیط بازی همخوانی داشته باشد.

اما نکته مهم‌تر این است که انتخاب رنگ روشن برای کیبورد گیمینگ مترادف با کثیف شدن بیشتر کلیدها و زحمت بیشتر برای تمیز کردن آن است.

6. طراحی ارگونومیک

نکته دیگری که در خرید کیبورد گیمینگ باید در نظر داشت، طراحی کیبورد است. کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای امروزی از طراحی ارگونومی متناسب با زاویه و محل قرارگیری دست و انگشتان استفاده می‌کنند تا کمترین فشار به خصوص طی جلسات طولانی بازی به دست کاربر وارد شود.

در برخی از کیبوردهای گیمینگ، این کار با طراحی منحنی شکل قسمت پایین و ایجاد شیب متناسب صورت می‌گیرد. با این کار دیگر لازم نیست برای دسترسی به یک دکمه خاص، انگشتان خود را بکشید. در برخی نمونه‌های دیگر، قسمت پایین کیبورد قابل جدا کردن است و می‌توانید در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

7. کاپ کلید

این قابلیت، مختص کیبوردهای گیمینگ مکانیکی است. کاپ کلید در واقع قسمت پلاستیکی بالای سوئیچ است که انگشتان دست روی آن قرار می‌گیرد. روی کاپ کلید، حروف مربوط به هر کلید نوشته شده است.

یک ویژگی مهم در کیبوردهای گیمینگ مکانیکال امروزی، وجود کاپ‌های یدکی در جعبه کیبورد است. این کاپ‌های یدک در صورت خرابی و یا شکستن کاپ کلید، قابل تعویض هستند.

کاپ کلید کیبورد گیمینگ مکانیکال

8. نورپردازی RGB کیبورد گیمینگ

شاید یکی از بارزترین مشخصه‌های کیبوردهای گیمینگ که آن‌ها را از مدل‌های معمولی مجزا می‌کند، نورپردازی RGB باشد. کیبورد RGB به صورت خاص برای انجام بازی طراحی شده است، به‌گونه‌ای که در قسمت زیرین کیبورد، نورپردازی پس‌زمینه تعبیه شده و این نورپردازی برای قسمت‌های مختلف قابل سفارشی‌سازی است.

کیبورد گیمینگ ار جی بی از افکت‌های مختلفی هنگام بازی استفاده می‌کند که لذت انجام بازی را دوچندان خواهد کرد. در بیشتر کیبوردهای RGB، این افکت‌ها قابل تنظیم هستند و بسته به نوع بازی و محیط آن توسط کاربر انتخاب می‌شوند.

همچنین می‌توانید پروفایل‌های RGB سفارشی خود را از طریق نرم‌افزار تعریف کنید. البته باید گفت که در مورد کیبوردهای گیمینگ بی‌سیم، نورپردازی RGB یکی از منابع اصلی مصرف انرژی است، بنابراین اگر می‌خواهید ساعات طولانی با نورپردازی RGB بازی کنید، کیبورد بی‌سیم برای شما مناسب نیست.

9. پشتیبانی از نرم‌افزار

ویژگی دیگر کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای، پشتیبانی از نرم‌افزارهای سفارشی‌سازی افکت‌های RGB است. بسیاری از سازنده‌های کیبورد گیمینگ، نرم‌افزارهای انحصاری خود را تولید کرده و به همراه محصولات سخت‌افزاری، به مشتریان عرضه می‌کنند.

به کمک این نرم‌افزارها علاوه بر سفارشی‌سازی افکت‌های RGB، می‌توان عملکرد کلیدهای مختلف را برای اکشن‌های مختلف هنگام بازی تعریف کرد.

10. آنتی‌گوستینگ

در نهایت مشخصه اختصاصی کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای، قابلیت آنتی‌گوستینگ یا شبح کیبورد است. اگر به صورت هم‌زمان چندین دکمه کیبورد را فشار دهید، در کیبوردهای معمولی دستورات به ترتیب اجرا نمی‌شوند و یا حتی ممکن است اجرای دستور متوقف شود.

این مسئله برای گیمرها به دلیل سرعت کار بسیار مهم است. ویژگی آنتی‌گوستینگ در کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

تعدد مشخصاتی که برای خرید کیبورد گیمینگ حرفه‌ای عنوان شد، شاید انتخاب شما را از بین تمام محصولات موجود در بازار سخت کند. برای راحتی شما، یک محصول پرطرفدار را جهت خرید کیبورد گیمینگ در این بخش معرفی می‌کنیم.

کیبورد گیمینگ MSI VIGOR GK50 LOW PROFILE

این کیبورد گیمینگ MSI در ایران توسط گروه آونگ عرضه می‌شود.

استفاده از سوئیچ‌های مکانیکی، طراحی ظریف و سبک، ظاهر ارگونومی متناسب با زاویه قرارگیری بازو و مچ دست، پشتیبانی از نورپردازی RGB همراه با افکت‌های از پیش تعریف شده، قابلیت آنتی‌گوستینگ و پشتیبانی از نرم‌افزار سفارشی‌سازی RGB با قابلیت تغییر رنگ کلیدها، از ویژگی‌های این کیبورد گیمینگ است.

کیبورد گیمینگ ساخت MSI

سخن پایانی

کیبوردهای گیمینگ به دلیل تفاوت‌های ظاهری و عملکردی که با کیبوردهای معمولی دارند، به صورت خاص برای کاربردهای گیمینگ طراحی شده‌اند، هرچند برای کاربردهای معمولی هم قابل‌استفاده هستند، اما قیمت بالای آن‌ها یک عامل محدودکننده برای کاربردهای عادی است.

در این مقاله با ویژگی‌های کیبوردهای گیمینگ، نکات مهم هنگام خرید کیبورد گیمینگ و تفاوت‌های آن با کیبوردهای معمولی آشنا شدیم.

در نهایت باید گفت که علی‌رغم قیمت بالاتر کیبوردهای گیمینگ، به دلیل ویژگی‌های خاصی که در آن‌ها وجود دارد، همواره موردپسند گیمرهای حرفه‌ای بوده و همین مسئله بسیاری از شرکت‌های سازنده را ترغیب کرده است که محصولاتی جدید با ویژگی‌های برتر و طراحی زیباتر به بازار عرضه کنند.