راهنمای خرید کیبورد مکانیکال برای گیمینگ، برنامه نویسی و …

کیبورد مکانیکال این روزها در سراسر دنیا محبوب شده است. کیبوردی که در سال‌های دور فقط توسط گیمرهای خاص استفاده می‌شد، حالا به عنوان گران‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع کیبورد شناخته می‌شود. اما در هنگام خرید کیبورد مکانیکال به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

این سوالی‌ست که کاربران معمولی و حرفه‌ای در زمان انتخاب کیبورد مکانیکی می‌پرسند. بنابراین در این مقاله تمام نکاتی که در هنگام خرید کیبورد مکانیکال ارزان یا گران لازم است بدانید جمع‌آوری کردیم.

اگر قصد خرید کیبورد مکانیکال دارید و به دنبال چند نمونه کیبورد مکانیکی معروف در بازار ایران هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کیبورد مکانیکال چیست؟

کیبورد مکانیکی یا مکانیکال به دسته خاصی از کیبوردهای کامپیوتر گفته می‌شود که کاربران برای تایپ حروف یا استفاده از کلیدهای آن، باید مقدار فشار معینی به کلیدها وارد کنند.

در کیبوردهای معمولی از لایه‌های لاستیکی (ممبرین) زیر کلیدها استفاده می‌کنند و پس از فشردن کلید این لایه‌ها به هم متصل شده و سیگنال ارسال می‌شود. اما در کیبوردهای مکانیکال شکل کار متفاوت است.

کیبوردهای مکانیکال در زیر کلیدهای خود، سوئیچ‌های مکانیکی در نظر گرفته‌اند که با فشار مشخصی به سمت پایین، فعال می‌شوند. کاربران باید کلیدهای مکانیکی تا میزان مشخصی به سمت پایین فشار دهند تا با بسته شدن مدار الکتریکی، سیگنال ارسال شود.

مزایای خرید کیبورد مکانیکال

آیا خرید کیبورد مکانیکال نسبت به کیبوردهای معمولی ارزشمند است؟ در این بخش برخی از مزایای خرید کیبورد مکانیکال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • کیفیت بالای ساخت: کیبوردهای مکانیکی نسبت به کیبوردهای معمولی، از بدنه و قطعات با کیفیت‌تری ساخته می‌شود. دوام و طول عمر این کلیدها به دلیل عدم استفاده از لاستیک (ممبرین) و استفاده از قطعات فلزی و پلاستیکی قدرتمند بسیار بالاست.
  • مناسب برای گیمرها: اکثر گیمرها کیبوردهای مکانیکی را به کیبوردهای معمولی ترجیح می‌دهند. نرم بودن کلیدها، وجود امکانات خاص برای گیمرها و قابلیت‌های متعددی که کیبوردهای مکانیکی دارند گیمرها را راضی می‌کند.
  • احساس و صدای جذاب: کیبوردهای مکانیکی به طور مستقیم با احساسات کاربران سر و کار دارند. از آنجا که کلیدهای کیبورد باید به میزان مشخصی به سمت پایین فشار داده شود و پس از فشرده شدن، صدای کلید شنیده می‌شود، این کیبوردها ارتباطی تنگاتنگ با احساسات کاربران دارند.
  • قابل تنظیم و شخصی‌سازی: اکثر شرکت‌های سازنده کیبوردهای مکانیکال نرم‌افزارهای اختصاصی برای این محصولات خود توسعه می‌دهند. کاربران پس از نصب این نرم‌افزارها می‌توانند کلیدها و قابلیت‌های کیبورد را شخصی‌سازی کنند.
  • دقت بالای تایپ: کیبوردهای مکانیکال برای تایپیست‌ها بهترین انتخاب هستند. این کیبوردها دقت بالایی دارند و با لمس کلید کیبورد، سیگنال آن ارسال نمی‌شود. همین موضوع از غلط‌نویسی یا تایپ اشتباه جلوگیری می‌کند.

کیبورد مکانیکال اقتصادی

راهنمای خرید کیبورد مکانیکال

در هنگام خرید کیبورد گیمینگ مکانیکال یا عادی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ در این بخش به برخی از مهم‌ترین نکات اشاره شده است:

1. اصطلاحات مربوط به کیبوردهای مکانیکال را بشناسید

در گام اول خوب است اصطلاحات مربوط به کیبوردهای مکانیکال را بشناسید تا در هنگام خرید با اطلاعات کامل با محصولات مختلف مواجه شوید. برخی از اصطلاحات در زیر آورده شده‌اند:

  • سوئیچ: به قطعه‌ای مکانیکی که در زیر کلیدهای کیبورد قرار داده شده تا عمل فشار دادن کلید بهتر انجام شود، سوئیچ می‌گویند. سوئیچ کیبوردهای مکانیکال انواع گوناگونی دارد و شرکت‌های محدودی در زمینه ساخت سوئیچ کیبورد فعالیت می‌کنند.
  • احساس لمسی: کیبورد مکانیکال خریداری می‌کنید که حس بهتری در هنگام لمس و فشردن کلیدها داشته باشید. هرچقدر احساس لمسی یک کیبورد بیشتر باشد، یعنی برای فشردن کلیدهای آن باید فشار بیشتری در نظر بگیرید.
  • مسافت جابه‌جایی: به مسافتی که یک کلید از حالت غیرفعال تا لحظه فعال شدن طی می‌کند، مسافت جابه‌جایی می‌گویند. به عنوان مثال، کیبورد لپ‌تاپ‌ها معمولا مسافت جابه‌جایی کمتری دارند.
  • کلیکی (Clicky): به صدای ایجاد شده پس از فعال شدن یک کلید کیبورد، کلیکی گفته می‌شود.
  • نیروی محرکه: به نیروی مورد نیاز برای فعال کردن یک کلید کیبورد، نیروی محرکه می‌گویند که معمولا بر حسب گرم اندازه‌گیری می‌شود. این نیرو نشان‌دهنده میزان فشاری‌ست که برای شروع فشار دادن کلید لازم است.

2. نوع کاربری خود را انتخاب کنید

کیبورد مکانیکال گیمینگ می‌خواهید یا کیبورد مکانیکال معمولی؟ قبل از انتخاب و خرید کیبورد مکانیکال باید نوع کاربری خود را مشخص کنید.

آیا گیمر هستید؟ برنامه‌نویس، تایپیست، گرافیست یا …؟ هرکدام از کاربری‌هایی که گفته شده نیازهای مربوط به خود دارند.

توجه داشته باشید که کیبوردهای مکانیکال با سوئیچ‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر مدل از سوئیچ برای کاربری خاصی طراحی شده است. به عنوان مثال سوئیچ‌های Clicky به دلیل صدایی که تولید می‌کنند برای تایپیست‌ها مناسب هستند.

3. برای خرید کیبورد مکانیکال چه میزان بودجه دارید؟

قیمت کیبورد مکانیکال نسبت به کیبوردهای معمولی بیشتر است. خوب است از ابتدا به این موضوع واقف باشید تا قبل از انتخاب کیبورد مکانیکال، بودجه خود را بسنجید.

کیبوردهای مکانیکال به طور کلی گرا‌ن‌تر از کیبوردهای معمولی هستند. طول عمر بیشتر، دوام بالاتر کلیدها و میزان راحتی و کیفیتی که این کیبوردها دارند به طور مستقیم روی قیمت آنها اثرگذار است.

علاوه بر این، برندهای معروفی اقدام به تولید کیبوردهای مکانیکی کرده‌اند. کیبوردهای برندهای معروف قطعا قیمت بیشتری هم دارند.

4. خرید کیبورد مکانیکال با چه اندازه‌ای مناسب است؟

کیبوردهای مکانیکال در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. اینکه کدام اندازه برای شما مناسب است به نوع نیاز و کاربردی شما بستگی دارد. به تصویر زیر نگاه کنید. در این تصویر انواع کیبوردهای مکانیکال از نظر اندازه قرار داده شده است.

بهترین کیبورد مکانیکال برای تایپ

طبق تصویر بالا، کیبوردهای مکانیکال از نظر اندازه در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • کیبوردهای اندازه کامل (Full-Sized): این کیبوردها بزرگ‌ترین نوع کیبوردهای مکانیکال هستند که بین 101 تا 104 کلید دارند که شامل کلیدهای ماشین حساب، کلیدهای F و کلیدهای کنترلی می‌شوند.
  • کیبوردهای TKL: همان کیبوردهای اندازه کامل هستند ولی بخش کلیدهای ماشین حساب (عددی) را ندارند و تعداد کلیدهای آنها بین 87 تا 88 کلید است.
  • کیبوردهای 75%: کیبوردهای کوچکتر از TKL هستند که تعداد کلیدهای آنها بین 70 تا 75 کلید است.
  • کیبوردهای 65%: تعداد کلیدهای این نوع کیبورد بین 66 تا 68 کلید است. در این نوع کیبوردها کلیدهای F وجود ندارد.
  • کیبوردهای 60%: جزو کیبوردهای فشرده یا کامپکت به حساب می‌آیند و تعداد کلیدهای آنها حدود 60 کلید است.
  • کیبوردهای 40%: کوچک‌ترین مدل از کیبوردهای مکانیکال هستند که تعداد کلیدهای آنها بین 40 تا 44 کلید است.

5. سطح نویز (صدای) کلیدهای کیبورد را انتخاب کنید

کیبوردهای مکانیکال از نظر سطح نویز بسیار متفاوت هستند. اگر به میزان صدایی که کلیدهای کیبورد تولید می‌کنند، حساس هستید، باید سوئیچی را انتخاب کنید که صدای کمتری ایجاد کند.

سوئیچ کیبوردها از نظر تولید صدا به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • سوئیچ‌های کلیکی: این سوئیچ‌ها به دلیل صدای بلندی که در هنگام فشردن کلید تولید می‌کنند، شناخته می‌شوند.
  • سوئیچ‌های لمسی (تاکتیل): این نوع سوئیچ‌ها پس از فشار دادن کلید کیبورد، یک برآمدگی در مسیر حرکت کلید ایجاد می‌کند که کاربر با رسیدن به آن نقطه، متوجه می‌شود کلید عمل کرده است. سوئیچ‌های لمسی صدایی تولید نمی‌کنند.
  • سوئیچ‌های خطی: این مدل از سوئیچ‌ها نه برآمدگی‌ای در مسیر حرکت کلید دارند و نه صدایی تولید می‌کنند و به عنوان ساده‌ترین نوع سوئیچ‌های کیبورد شناخته می‌شوند.
  • سوئیچ‌های بی‌صدا: برخی از شرکت‌های تولیدکننده کیبورد مکانیکال، سوئیچ‌هایی بدون صدا تولید کرده‌اند که برای محیط‌های عمومی و کتابخانه‌ها ساخته شده است.

6. سوئیچ کیبورد را هوشمندانه انتخاب کنید

انتخاب نوع سوئیچ یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ست که در فرایند خرید کیبورد مکانیکال باید انجام دهید. در زیر برخی از معروف‌ترین سوئیچ‌های موجود در بازار برای کیبوردهای مکانیکال معرفی شده است:

  • سوئیچ Cherry MX Red
  • سوئیچ Cherry MX Brown
  • سوئیچ Cherry MX Blue
  • سوئیچ Gateron Brown
  • سوئیچ Gateron Red
  • سوئیچ Kailh Box White
  • سوئیچ Kailh Box Brown
  • سوئیچ Topre

خرید کیبورد گیمینگ VIGOR GK50 LOW PROFILE

حالا که با نکات مهم در هنگام خرید کیبورد مکانیکال گیمینگ آشنا شدید، چند مدل از کیبوردهای مکانیکال باکیفیت در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

کیبورد گیمینگ MSI مدل VIGOR GK50 یک کیبورد مکانیکال اقتصادی محسوب می‌شود. این کیبورد با سوئیچ‌های Kailh Low Profile ساخته شده است.

خرید کیبورد نیمه مکانیکال

از دیگر ویژگی‌های مهم این صفحه کلید باید به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی ارگونومیک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‎‌های این کیبورد مکانیکی، طراحی بدنه آن است. این کیبورد کاملا ارگونومیک طراحی شده تا دست کاربران در اثر استفاده طولانی مدت از کیبورد آسیب نبیند.

شیب مناسب کیبورد و کلیدها به گونه‌ای طراحی شده که گیمرها و تایپیست‌ها می‌توانند ساعت‌های متوالی از کیبورد استفاده کرده بدون اینکه خسته شوند.

قابلیت شخصی‌سازی نورپردازی

گیمرها عاشق کیبوردهایی هستند که نورپردازی RGB دارند. این کیبورد MSI به نورپردازی RGB مجهز شده است. در زیر هر کدام از کلیدهای این کیبورد، نور اختصاصی قرار داده شده است.

کاربران می‌توانند با نصب نرم‌افزار MSI Dragon Center تمام تنظیمات کیبورد را تحت کنترل داشته باشند. از طریق این نرم‌افزار می‌توان افکت‌های نوری کیبورد را شخصی‌سازی کرد.

دارای کلیدهای میانبر متعدد

این کیبورد مکانیکال MSI در دسته کیبوردهای با اندازه کامل قرار می‌گیرد. بنابراین علاوه بر کلیدهای اصلی که برای تایپ حروف روی این کیبورد قرار داده شده مجموعه‌ای از کلیدهای میانبر دیگر هم در نظر گرفته شده است.

کلیدهای عددی (ماشین حساب) و کلیدهای F در گوشه‌ها و بالای کیبورد وجود دارند که قابلیت‌های کیبورد را چندین برابر کرده است.

خرید کیبورد مکانیکال Vigor GK30 GAMING Keyboard US

کیبورد دومی که در این مقاله به عنوان یک کیبورد مکانیکال ارزان قیمت به شما معرفی می‌کنیم، کیبورد MSI مدل Vigor GK30 است. این کیبورد با سوئیچ‌های مکانیکال پرسرعت Plunger ساخته شده است.

کیبورد مکانیکی برای برنامه نویسی

از دیگر ویژگی‌های این کیبورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت ضد آب بودن

این کیبورد MSI به گونه‌ای طراحی شده که در برابر پاشش قطرات آب بسیار مقاوم است. در زیر صفحه این کیبورد سوراخ‌هایی قرار داده شده که در صورت ریختن آب روی کیبورد، این سوراخ‌ها به عنوان خروجی آب کیبورد عمل می‌کنند.

طراحان کمپانی MSI به شدت تاکید کرده‌اند که این کیبورد را در آب غوطه‌ور نکنید! در واقع این کیبورد در برابر قطرات و پاشش اتفاقی آب مقاوم است نه غوطه‌ور کردن آن در آب.

نورپردازی در 6 ناحیه

نورپردازی این کیبورد به شکل ثابت در 6 ناحیه مختلف از آن انجام شده است. بنابراین، در زیر کلیدهای بخش‌های مختلف کیبورد، نورهای گسترده‌ای دیده می‌شود.

کاربران می‌توانند با استفاده از کلیدهای کیبورد، نورپردازی آن را تغییر دهند. در واقع برای دسترسی به تنظیمات نور کیبورد نیازی به نصب نرم‌افزار نیست و با همین کلیدها می‌توانید شدت، سرعت و افکت‌های نوری کیبورد را به دلخواه خود تغییر دهید.

ثابت ماندن کیبورد در حین بازی

در زیر بدنه کیبورد MSI مدل Vigor GK30 پایه‌ای قرار داده شده است تا از لغزیدن و حرکت کردن کیبورد روی میز جلوگیری کند.

این پایه ضدلغزش برای گیمرهایی که بازی‌های پرسرعت و حساس انجام می‌دهند بسیار ضروری است و از به وجود آمدن اشتباه در اثر تکان خوردن کیبورد جلوگیری می‌کند.

خرید کیبورد مکانیکال Vigor GK30 GAMING Keyboard US White

سومین و آخرین مدل کیبورد مکانیکال قیمت مناسب، کیبورد MSI مدل Vigor GK30 شبه مکانیکال است.

این کیبورد نسخه‌ای شبه مکانیکال از محصولی‌ست که قبل از این معرفی کردیم. در واقع برای سوئیچ کلیدهای این کیبورد از کلیدهای شبه مکانیکال استفاده شده است.

کیبورد های مکانیکال ارزان

از دیگر ویژگی‌های این کیبورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنظیم نورپردازی بدون نرم‌افزار

این کیبورد مکانیکال گیمینگ به گونه‌ای طراحی شده که نورپردازی در 6 ناحیه از آن وجود دارد. ترکیب نورهای RGB و بدنه و کلیدهای سفید این کیبورد، ظاهری زیبا به آن بخشیده است.

کاربران می‌توانند با فشردن کلیدهای اختصاصی، تنظیمات نورپردازی این کیبورد را انجام دهند. همچنین با فشردن چند کلید می‌توان افکت‌های نوری مختلفی برای این صفحه‌کلید انتخاب کرد.

خرید کیبورد مکانیکال ضد آب

این کیبورد هم مانند مدل قبلی در برابر پاشش قطرات آب به صورت اتفاقی بسیار مقاوم است. سوراخ‌هایی که در زیر بدنه این کیبورد تعبیه شده به خارج شدن آب از زیر آن کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که این کیبورد به هیچ وجه ضد آب نیست و نباید آن را در آب غوطه‌ور کنید.

امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعدد

این کیبورد گیمینگ MSI با سیستم عامل‌های ویندوز 7 تا 10 سازگاری دارد و می‌توانید آن را از طریق کابل USB 2.0 به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود متصل کنید.

یک کابل 1.8 متری با کانکتور روکش طلا برای این محصول در نظر گرفته شده است تا پس از اتصال به کامپیوتر، بدون نویز و قطعی، با کیفیت بالایی دستورات شما را به کامپیوتر انتقال دهد.

سخن پایانی

خرید کیبورد مکانیکال با توجه به تنوع بالایی که این محصول دارد کار ساده‌ای نیست. در این مقاله به همه آنچه درباره خرید بهترین کیبورد مکانیکال گیمینگ لازم بود بدانید اشاره کردیم.

در انتها سه مدل از پرفروش‌ترین کیبورد های مکانیکال گیمینگ موجود در بازار ایران را به شما معرفی کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره خرید کیبورد مکانیکال ارزان را با ما در میان بگذارید.