کیبورد مکانیکال چیست و چه تفاوتی با کیبوردهای معمولی دارد؟

اگر بخواهید کیبورد کامپیوتر بخرید و سری به فروشگاه‌های لوازم کامپیوتر یا سایت‌های فروش آنلاین بزنید با سه عنوان «کیبورد مکانیکال»، «کیبورد معمولی» و «کیبورد نیمه مکانیکال» مواجه خواهید شد.

گیمرها و کاربران حرفه‌ای همیشه به دنبال کیبوردهایی هستند که کلیدهای نرم، حساس و با طول عمر بالایی داشته باشد. از این جهت کیبوردها را در سه دسته مختلف مکانیکال، نیمه مکانیکال و معمولی دسته‌بندی می‌کنند.

کیبوردهای مکانیکال به دلیل امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارند اغلب گران‌تر از دو مدل دیگر هستند و بیشتر گیمرهای حرفه‌ای از این نوع کیبورد استفاده می‌کنند.

اگر قصد خرید کیبورد دارید و می‌خواهید بدانید کیبورد مکانیکال چیست و چه تفاوتی با کیبوردهای معمولی و نیمه مکانیکال دارد تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کیبورد مکانیکال چیست؟

کیبورد مکانیکال (Mechanical Keyboard) یک نوع کیبورد کامپیوتر است که برای کلیدهای خود از سوئیچ‌های مکانیکی استفاده می‌کند. اما سوئیچ مکانیکی کیبورد چیست؟

کیبورد مکانیکال ار جی بی

به سوئیچ‌هایی که زیر کلیدهای کیبورد قرار داده شده و با فشار فیزیکی روی کلید، اتصال الکتریکی آن برقرار می‌شود سوئیچ مکانیکی گفته می‌شود.

سوئیچ‌های مکانیکی کیبورد معمولا شامل قطعاتی مانند فنر، پین و متحرک‌ها هستد. وقتی کلید کیبورد مکانیکال فشار داده می‌شود، متحرک دال سوئیچ حرکت کرده و باعث بسته شدن مدار الکتریکی و ارسال سیگنال به سیستم می‌شود.

در کیبورد مکانیکال، هر کلید دارای یک سوئیچ مستقل است که به طور خاص برای همان کلید طراحی شده است.

به طور کلی، کیبورد مکانیکال با ارائه تجربه کاربری بهتر، دقت بیشتر و عمر طولانی‌تر، یک انتخاب محبوب برای کاربرانی است که از کیبورد خود برای تایپ، بازی یا کارهای دیگر استفاده می‌کنند.

انواع کیبورد مکانیکال از نظر برند

کیبوردهای مکانیکال توسط شرکت‌ها و برندهای محدودی ساخته می‌شوند. در واقع اکثر کیبوردهای موجود در بازار که سوئیچ مکانیکی دارند از سوئیچ‌های این برندها استفاده می‌کنند.

در ادامه هر کدام از این برندها را معرفی می‌کنیم:

1. سوئیچ‌های Cherry

سوئیچ Cherry در واقع سوئیچ مکانیکی است که توسط شرکت Cherry GmbH تولید می‌شود. سوئیچ‌های Cherry در دنیای کیبوردهای مکانیکال بسیار معروف و محبوب هستند و در بسیاری از کیبوردهای معتبر و با کیفیت دنیا استفاده می‌شوند.

کیبورد مکانیکی چیست

سوئیچ‌های Cherry دارای انواع گوناگونی هستند. برخی از محبوب‌ترین این سوئیچ‌ها عبارتند از:

  • Cherry MX Red: سوئیچ Cherry MX Red دارای حس خطی (linear) بوده و به عنوان یک سوئیچ سریع و ساکن شناخته می‌شود. این سوئیچ برای بازی‌های ویدئویی و تایپ سریع مناسب است.
  • Cherry MX Blue: سوئیچ Cherry MX Blue دارای حس Clicky و Tactile است. با فشار کلید، یک صدای کلیک تولید می‌شود که به کاربر احساس مشخصی از فعال شدن کلید می‌دهد. این سوئیچ برای تایپ دقیق و کارهایی که نیاز به فیدبک صوتی دارند مناسب است.
  • Cherry MX Brown: سوئیچ Cherry MX Brown حسی میان سوئیچ‌های Red و Blue دارد. این سوئیچ دارای حس لمسی نرم بوده و بدون صدای کلیک قابلیت تایپ آرام و دقیق را فراهم می‌کند.

2. سوئیچ‌های Kailh

سوئیچ Kailh نوع دیگری از سوئیچ‌های مکانیکی است که برای کیبوردهای مکانیکال ساخته می‌شود. این سوئیچ‌ها به دلیل قیمت کمتری که دارند، به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای سوئیچ‌های Cherry MX محسوب می‌شوند

سوئیچ‌های Kailh در انواع مختلفی مانند Red، Blue، Brown و Black ساخته می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

3. سوئیچ‌های Gateron

یکی دیگر از برندهای تولید کننده سوئیچ مکانیکی برای کیبورد مکانیکال، شرکت Gateron است. این شرکت هم مانند دو برند قبلی، طیف متنوعی از سوئیچ‌ها با رنگ‌ها و قابلیت‌های مختلف را تولید و روانه بازار کرده است.

4. سوئیچ‌های Topre

سوئیچ کیبورد Topre یک نوع سوئیچ مکانیکی خاص است که در کیبوردهای مکانیکال استفاده می‌شود. Topre نام شرکتی است که این سوئیچ‌ها را تولید می‌کند.

برخلاف سه مدل سوئیچ مکانیکی قبلی، در سوئیچ‌های Topre از ترکیبی از سیستم مکانیکی و لمسی استفاده استفاده می‌شود. در این سوئیچ‌ها وقتی کلید فشرده می‌شود، یک لاستیک سیلیکونی درون سوئیچ فشار را تشخیص می‌دهد و سیگنال را ارسال می‌کند.

مزایای کیبورد مکانیکال

اصلا چرا باید کیبورد مکانیکال خریداری کنیم؟ این کیبوردها چه برتری‌ای نسبت به سایر کیبوردها دارند. در این بخش برخی از مهم‌ترین مزایای کیبورد های مکانیکال را بررسی می‌کنیم:

کیبورد مکانیکال بی صدا

1. سرعت، دقت و حس بهتر

کیبورد مکانیکال در مقایسه با کیبوردهای معمولی حس بهتری به کاربر انتقال می‌دهد. حس فشار دادن کلید در این کیبوردها واقعی‌تر بوده و صدایی که تولید می‌شود جذاب‌تر است.

از سوی دیگر باید به دقت بالای این کیبوردها اشاره کرد. سرعت انتقال سیگنال و دقت لمس کلید در کیبوردهای مکانیکی به گونه‌ای تنظیم شده که برای انجام سخت‌ترین بازی‌های کامپیوتری، تایپ کردن و کارهای مهندسی بسیار مناسب است.

2. قابلیت تعویض سوئیچ‌ها

از دیگر مزایای کیبورد مکانیکال باید به قابلیت تعویض سوئیچ‌های آن اشاره کرد.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده کیبورد مکانیکی، به همراه کیبورد خود، چند سوئیچ اضافی هم عرضه می‌کنند تا کاربر در صورت نیاز، سوئیچ‌ها را عوض کند.

3. مقاومت بالا و عمر طولانی

کیبوردهای مکانیکال به دلیل معماری ساختاری بدنه و کلیدها، مقاومت بیشتری در برابر ضربه و فشار دارند. این کیبوردها بیشتر از سایر کیبوردها عمر می‌کنند و به همین دلیل خرید کیبورد مکانیکال یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

4. قابلیت نمایش RGB

گیمرها عاشق نورپردازی کیبورد خود هستند. کیبوردهای مکانیکال این امکان را فراهم کرده که هر کلید، به طور مستقل نورپردازی RGB شود.

بنابراین کاربران به راحتی می‌توانند نورپردازی کیبوردهای مکانیکال را به صورت دستی تغییر داده و به دلخواه خود در آورند.

5. طراحی مخصوص گیمینگ و برنامه‌نویسی

اکثر کیبوردهای مکانیکال به گونه‌ای ساخته شده‌اند که کاربران حرفه‌ای از آنها استفاده کنند.

طراحی ارگونومیک بدنه و سوئیچ‌های نرم و حساس مکانیکی، سرعت عمل گیمرها و برنامه‌نویسان را افزایش می‌دهد و به همین دلیل این قشر از کاربران تمایل بیشتری به خرید کیبورد مکانیکی دارند.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین کیبورد گیمینگ موجود در بازار ایران (آپدیت 1402)

معایب کیبورد مکانیکال

اگرچه کیبوردهای مکانیکال مزایای متعدد دارند اما باید به برخی از نقاط ضعف آنها هم اشاره کرد. در زیر برخی از این معایب ذکر شده است:

1. قیمت بالا

کیبوردهای مکانیکال به طور کلی گران‌تر از کیبوردهای دیگر هستند. این قیمت بالا ممکن است برای برخی کاربران محدودیتی باشد و مجبور شوند به گزینه‌های دیگر هم فکر کنند.

بیشتر بخوانید : کیبورد گیمینگ ارزان چی بخرم؟ یک پیشنهاد رد نشدنی!

2. وزن بیشتر کیبورد مکانیکال

کیبورد تمام مکانیکال به دلیل ساختاری که دارد، از نظر وزن، اغلب سنگین‌تر از کیبوردهای دیگر است.

این موضوع برای کاربرانی که دائم در حال جابه‌جایی بوده و به دنبال کیبورد سبک هستند مشکلاتی به وجود می‌آورد.

تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی

3. تولید صدا

یکی از معایب کیبورد مکانیکال (البته برخی از مدل‌ها) تولید صدای زیاد توسط سوئیچ‌های آنهاست.

این تولید سر و صدا ممکن است نظر افرادی که قصد دارند در محیط‌های ساکت (مانند کتابخانه) از کیبورد خود استفاده کنند، تغییر دهد.

4. نیاز به قدرت بیشتر برای فشردن کیلدهای کیبورد مکانیکال

کیبوردهای مکانیکال گرچه در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند اما برای فشردن کلیدهای آنها به فشار بیشتری نیاز است. برای ارسال سیگنال توسط سوئیچ‌های این کلیدها، فشار کلید باید مقدار مشخصی باشد.

کسانی که از ناحیه انگشتان و مفصل دچار مشکل هستند ممکن است با وجود این مشکل، از خرید کیبورد مکانیکال صرف نظر کنند.

کیبورد نیمه مکانیکال چیست؟

کیبورد نیمه مکانیکال (Semi-Mechanical Keyboard) که با نام کیبورد هیبریدی (Hybrid Keyboard) هم شناخته می‌شود، یک نوع کیبورد بوده که ویژگی‌هایی از کیبوردهای مکانیکال و ممبرینی را ترکیب کرده است.

در کیبوردهای نیمه مکانیکال، برای هر کلید از سوئیچ‌های ممبرینی (معمولی) استفاده می‌شود که تحت عنوان سوئیچ ممبرینی با ویژگی‌های مکانیکال شناخته می‌شوند.

این سوئیچ‌ها دارای حسی شبیه به کیبوردهای مکانیکال هستند، اما به دلیل استفاده از ممبرین همچنان به صورت لمسی فعال می‌شوند و نیازی به فشار بیشتر بر روی کلیدها ندارند.

کیبوردهای نیمه مکانیکال اغلب قیمتی مقرون به صرفه‌تر دارند و برای کاربرانی که نمی‌توانند بودجه کیبورد مکانیکال را بپردازند، گزینه مناسبی هستند.

فرق کیبورد مکانیکال با معمولی چیست؟

در بخش‌های قبلی با کیبورد مکانیکال، مزایا و معایب آن آشنا شدید. اما سوالی که اغلب مردم در هنگام خرید کیبورد می‌پرسند این است که تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی در چیست؟

اگر از ابتدای مقاله را به دقت خوانده باشید برخی از تفاوت‌های این دو مدل کیبورد گفته شده بود اما اگر بخواهیم در یک دسته‌بندی مشخص به فرق کیبورد مکانیکال و ممبرین (معمولی) اشاره کنیم، این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

1. ساختار سوئیچ

اصلی‌ترین تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی، ساختار سوئیچ آنهاست. در کیبوردهای معمولی از لایه‌هایی از ممبرین در زیر کلیدها استفاده شده است.

وقتی کاربران کلید کیبورد معمولی را فشار می‌دهد، لایه‌های ممبرین با هم تماس پیدا کرده و سیگنال کلید ارسال می‌شود. جنس ممبرین کیبوردهای معمولی اغلب از لاستیک بوده و برای فعال شدن کلید، نیازی به فشار بیش از حد نیست.

این موضوع در کیبوردهای مکانیکال متفاوت است. ساختار سوئیچ‌های مکانیکال به گونه‌ای‌ست که کاربر باید فشار مشخصی را به کلیدها وارد کند تا در اثر بسته شدن مدار الکتریکی، سیگنال تولید شده و ارسال شود.

2. حس کلید

دیگر تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی در حسی‌ست که کلیدهای کیبورد به کاربر انتقال می‌دهد. کیبوردهای مکانیکال علاوه بر حرکت کلیدها، صدایی تولید می‌کند که برای بسیاری از کاربران خوشایندتر است.

اما کیبوردهای معمولی (ممبرینی) حس کلیدها را به شکل ناقص انتقال می‌دهند. در این مدل کیبوردها، کاربران تنها با بالا و پایین شدن کلیدها متوجه می‌شوند که کلید وظیفه خود را انجام داده است.

فرق کیبورد مکانیکال و معمولی

3. عمر مفید

به دلیل ساختار پیچیده و استفاده از مواد مقاوم‌تر، کیبوردهای مکانیکال طول عمر بیشتری دارند.

سوئیچ‌های مکانیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر فشارهای مداوم کاربران دوام بیاورند و به همین دلیل تا چندین سال بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.

این موضوع برای کیبوردهای معمولی به عنوان یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. اگر از کیبوردهای ممبرینی در طولانی مدت و به شکل مداوم استفاده کنید، قابلیت خود را از دست داده و برخی از کلیدهای آن عمل نمی‌کنند.

4. قابلیت تعویض سوئیچ

از دیگر نکاتی که درباره فرق کیبورد مکانیکال و معمولی باید بیان کرد، قابلیت تعویض سوئیچ‌های کیبورد است.

همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، کاربران با خرید کیبوردهای مکانیکال، چند سوئیچ اضافی هم دریافت می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای سوئیچ کیبورد، به راحتی آن را تعویض کرده و استفاده کنند.

اما این مشکل درباره کیبوردهای معمولی به شکل جدی وجود دارد. پس از خراب شدن سوئیچ‌های کیبوردهای ممبرینی، به راحتی نمی‌توان آنها را تعویض یا تعمیر کرد.

5. قیمت

قیمت همیشه یک فاکتور مهم در خرید کیبورد است. قیمت کیبورد مکانیکال به نسبت کیبوردهای معمولی بیشتر است.

این کیبوردها از بدنه مقاوم‌تر، سوئیچ‌های پیچیده‌تر و فناوری جدیدتری ساخته شده‌اند و به همین دلیل قیمتی بیشتر از کیبوردهای معمولی دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تمام نکاتی که قبل از خرید کیبورد مکانیکال باید بدانید پرداختیم. به این سوال پاسخ دادیم که تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی (ممبرینی) در چیست و انواع مختلف کیبوردهای مکانیکال را معرفی کردیم.

نظر شما چیست؟ اگر قرار باشد بین کیبورد مکانیکی و معمولی یکی را انتخاب کنید، انتخاب شما کدام است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.