بهترین مادربرد مناسب تدوین (بررسی مشخصات و امکانات)

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ادیتورها و تدوینگرهای حرفه‌ای فیلم، تجهیز یک سیستم مناسب برای این کار است. در واقع اگر شما هم ادیتور هستید حداقل یکبار این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که مادربرد مناسب تدوین چه مادربردی است؟

سخت‌افزارهای مختلف در یک کامپیوتر مخصوص تدوین باید از قدرت پردازش و سرعت بالایی برای انتقال اطلاعات گرافیکی و ویدئویی برخوردار باشند.

نرم‌افزارهای حرفه‌ای تدوین فیلم معمولاً نرم‌افزارهای سنگینی هستند و روی سیستم‌های معمولی جواب نمی‌دهند، حتی ممکن است نصب و اجرای چنین نرم‌افزارهایی در یک کامپیوتر میان رده، امکان‌پذیر نباشد.

از آنجایی که انتخاب یک مادربرد مناسب رندر و تدوین نیازمند دانش نسبی در مورد ویژگی‌های این سخت‌افزار است، ادیتورها می‌بایست پیش از تجهیز کامپیوتر خود، در مورد خصوصیات و ویژگی‌های مادربردهای مخصوص ادیت فیلم اطلاعات کافی را کسب کنند.

پردازنده، حافظه رم و کارت گرافیک برای کاربردهای ادیت فیلم باید به درستی انتخاب شوند و شاید مهم‌ترین قطعه که باید بیش از بقیه در انتخاب آن دقت کرد مادربرد باشد، چون ارتباط‌دهنده همه این سخت‌افزارها در یک کامپیوتر است.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد خرید مادربرد مناسب تدوین بیان کنیم و ویژگی‌های اصلی این مادربرد را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر در حرفه خود به نحوی با نرم‌افزارهای ادیت و ویرایش فیلم سروکار دارید و به دنبال تهیه یک کامپیوتر مناسب هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا مادربرد در ویرایش ویدئو و تدوین مهم است؟

بله، مادربرد برای ویرایش ویدیو مهم است. برخلاف تصور بسیاری از کاربران، برای تهیه یک کامپیوتر مخصوص تدوین فیلم تنها پردازنده و یا رم مهم نیست، بلکه مادربرد هم به عنوان ارتباط‌دهنده این اجزا اهمیت دارد.

فرض کنید پردازنده قوی به همراه رم با ظرفیت بالا و کارت گرافیک پیشرفته برای سیستم خود تهیه کرده‌اید اما ارتباط این اجزا با هم به درستی انجام نگیرد.

یعنی سرعت ارسال و دریافت داده‌ها بالا نباشد و یا چیپست‌های پردازنده با چیپست مادربرد سازگار نباشند. در این صورت کامپیوتر شما کارایی لازم را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : بررسی تفاوت چیپست‌های مادربرد از 3 جنبه مختلف

بهترین مادربرد برای ویرایش ویدئو، مادربردی است که حداکثر پایداری را در حین انجام چندین کار به طور هم‌زمان داشته باشد و فضای کافی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد در عملیات سنگین برای اجزای مختلف فراهم کند.

همچنین، این مادربردها باید قابلیت ویرایش و رندرگیری بدون تأخیر و همچنین امکان توسعه اجزای مختلف را در آینده داشته باشند تا کاربر در صورت نیاز بتواند کامپیوتر خود ارتقاء دهد.

آیا مادربرد مناسب گیمینگ و ادیت، یکی هستند؟

خیر، یک مادربرد مناسب گیمینگ الزاماً برای کارهای ادیت فیلم مناسب نیست.

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، برای انتخاب یک مادربرد گیمینگ تعداد اسلات‌های M.2 و همچنین تأخیر کم و انتقال سریع اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در حالی که مادربرد مناسب تدوین و ادیت فیلم معمولاً به سرعت پردازش بالا، کیفیت و تعداد پورت خروجی ویدئو و سازگاری با چیپست CPU نیاز دارد.

اورکلاک مادربرد معمولاً در کاربردهای گیمینگ و برای اجرای بازی با سرعت بیشتر مهم است در حالی که در ادیت و ویرایش فیلم این قابلیت چندان مهم نیست.

هرچند برخی ویژگی‌های مادربرد بین هر دو کاربرد مشترک است مثلاً وجود پورت صدای خروجی مناسب (مثلاً پورت Optical) برای پخش صدای فراگیر هنگام بازی و یا ویرایش فیلم مهم است.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر فاکتورهای ضروری برای مادربرد مناسب تدوین و ادیت فیلم خواهیم پرداخت.

مادربرد مناسب برای بازی یا تدوین

فاکتورهای مهم انتخاب مادربرد مناسب تدوین

خرید یک مادربرد برای کاربردهای روزمره و عادی شاید به اندازه خرید یک مادربرد مناسب رندر و تدوین دشوار نباشد.

یک سری فاکتورها را باید در خرید مادربرد مناسب برای تدوین و جلوه‌های ویژه مد نظر قرار داد:

1. پشتیبانی از میزان رم کافی

اگر مدت زیادی است که به پردازش و تدوین فیلم مشغول بوده‌اید، شاید بدانید که تمامی نرم‌افزارهای پردازش ویدیو به فضای رم زیادی نیاز دارند.

برای نصب نرم‌افزارروی کامپیوتر خود نیاز به حافظه زیادی دارید و برای این منظور مادربرد شما باید از این حافظه بالا پشتیبانی کند یا به عبارتی با رم کامپیوتر سازگار باشد.

منظور از سازگاری مادربرد با رم این است که تعداد اسلات‌های DIMM کافی برای نصب ماژول‌های رم روی مادربرد در نظر گرفته شده باشد.

همچنین باید مادربرد شما اسلات خالی برای ارتقاء کامپیوتر در آینده داشته باشد تا مجبور نشوید کل مادربرد را تعویض کنید.

2. پورت‌های USB مادربرد مناسب تدوین

ادیتورهای حرفه‌ای ویدئو همیشه به دنبال حداکثر تعداد پورت‌های مادربرد برای کامپیوتر خود هستند زیرا چندین دستگاه جانبی را به صورت هم‌زمان به کامپیوتر متصل می‌کنند.

معمولاً فایل‌های ویدئویی به دلیل حجم بالا در حافظه‌های جانبی یا همان هاردهای اکسترنال نگهداری می‌شوند و برای اتصال آن‌ها به کامپیوتر و دسترسی به این اطلاعات تعداد پورت USB و سرعت آن مهم است.

پورت‌های USB 3.2 از سرعت بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی برخوردار هستند بنابراین توصیه می‌شود به منظور انتخاب بهترین مادربرد برای ویرایش ویدئو، به دنبال مدلی باشید که از پورت‌های USB سرعت بالا پشتیبانی کند.

سرعت پورت USB در مادربرد

3. پشتیبانی از کارت گرافیک یا GPU

هر کامپیوتر به واسطی برای تبدیل داده‌ها و نمایش گرافیکی آن‌ها نیاز دارد تا کاربران بتوانند نتایج پردازش را مشاهده کرده و از آن استفاده کنند.

برای نمایش تصاویر روی مانیتور به کارت گرافیکی نیاز دارید که می‌بایست کیفیت بالایی داشته باشد. به دنبال مادربردی باشید که بتواند از هر نوع GPU پشتیبانی کند تا نمایش داده‌ها را آسان و سریع انجام دهد.

پردازنده‌های گرافیکی کم‌مصرف برای کارهای روزمره ترجیح داده می‌شوند، در حالی که برای ویرایش ویدیو به کارت‌های گرافیک پیشرفته عالی و پرقدرت نیاز دارید. برای پردازش سریع‌تر، به مادربردی نیاز خواهید داشت که با انواع پردازنده‌های گرافیکی سازگار بوده و تعداد زیادی پردازنده گرافیکی را پشتیبانی کند.

4. هارد ذخیره‌سازی مادربرد مناسب تدوین

هنگام خرید مادربرد مناسب تدوین، باید درایوهای SSD و HDD را روی مادربرد خود بررسی کنید تا مشخص شود تا چه میزان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار دارید.

هاردهای قدیمی HDD معمولاً از سرعت پایین‌تری نسبت به SSDها برخوردار بوده اما در مقابل قیمت کمتری دارند.

اما برای کاربردهای ویرایش فیلم و تدوین به هاردی با سرعت دسترسی بالا به اطلاعاتش نیاز خواهید داشت بنابراین SSD را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین هاردهای SSD سرعت دسترسی به سیستم عامل و امکانات آن را برای کاربر افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید : HDD یا SSD؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

5. اتصالات و پورت‌ها

همان‌طور که می‌دانید وظیفه مادربرد ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف کامپیوتر است. ماژول رم، کارت گرافیک، درایو هارد و غیره هر یک به وسیله پورت یا اسلات خاصی به مادربرد متصل می‌شوند.

از آنجایی که در کامپیوترهای مخصوص رندرینگ و ادیت فیلم از سخت‌افزارهای پیشرفته و جدید استفاده می‌شود، هنگام خرید مادربرد مناسب تدوین و ویرایش گرافیکی دقت کنید که محصول انتخابی‌تان از پورت‌ها و اسلات‌های جدید پشتیبانی کند.

به عنوان مثال اسلات‌های مادربرد از نوع PCIe باید قابلیت اتصال کارت‌های گرافیک و سایر کارت‌های جانبی مثل کارت صدا را داشته باشند. همچنین اسلات‌های DIMM برای اتصال ماژول‌های رم مورد نیاز است.

6. سیستم خنک‌کننده مادربرد مناسب تدوین

سیستم خنک‌سازی مادربرد مناسب تدوین باید پیشرفته باشد.

در اجرای نرم‌افزارهای مخصوص ویرایش ویدئو و رندرگیری حجم عملیات اجرایی پردازنده و سایر اجزای سوار روی مادربرد بسیار زیاد است و در مدت زمان طولانی باعث گرم شدن شدید مادربرد و قطعات روی آن خواهد شد.

هیت سینک مادربرد به عنوان یکی از قطعات جاذب گرما عمل می‌کند و خطر آسیب به سخت‌افزارهای مختلف را به حداقل می‌رساند.

استفاده از لوله‌های حرارتی، پد حرارتی و فن نیز راه‌کارهای دیگری است که در مادربردهای پیشرفته برای کاهش این گرما به کار می‌رود.

اگر به عنوان یک ادیتور فیلم به دنبال خرید بهترین مادربرد برای ویرایش ویدئو هستید، احتمالاً به خاطر تنوع بالای محصولات موجود در بازار در انتخاب خود دچار مشکل خواهید شد.

در این بخش یک محصول کارآمد از مادربردهای msi را به شما معرفی می‌کنیم که برای کاربردهای تدوین و ویرایش فیلم مناسب است:

مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI

مادربرد MSI MPG Z690 CARBON WIFI توسط شرکت آونگ در ایران عرضه می‌شود. مادربرد z690 با پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دوازدهم، تقریباً با همه CPU های موجود در بازار که با سوکت LGA 1700 به مادربرد متصل می‌شوند، سازگار است.

دو اسلات PCIe 5.0 و پورت USB 3.2 2×2 در این مادربرد برای اتصال انواع کارت‌های گرافیک و هاردهای اکسترنال در نظر گرفته شده است. سیستم خنک‌کننده مادربرد در این مدل ترکیبی از هیت سینک، لوله و پدهای حرارتی است که ظرفیت حرارتی بیشتری را برای مادربرد به وجود می‌آورد.

پورت‌های صوتی و پردازنده اختصاصی صوتی در این مادربرد آن را برای کاربردهای ویرایش فیلم که به پخش فراگیر صدا نیاز دارند، مناسب ساخته است. در نهایت باید گفت که گارانتی مادربرد آونگ از بهترین گارانتی‌ها در محصولات وارداتی مادربرد است.

مادربرد msi مناسب ادیت فیلم

جمع‌بندی

انتخاب یک مادربرد مناسب تدوین کار نسبتاً سختی است چون باید یک سری فاکتورهای مهم را هم‌زمان بررسی کنید. برای کاربردهای عادی و روزمره بسیاری از مادربردهای موجود در بازار پاسخگو هستند و نیازی به بررسی آیتم‌های خاصی نیست.

اما در مورد مادربرد مناسب برای تدوین و جلوه‌های ویژه، ادیتورهای حرفه‌ای به دنبال محصولاتی هستند که از کیفیت و سرعت بالایی برخوردار باشند. نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو و رندرگیری یکی از سنگین‌ترین برنامه‌های کامپیوتری هستند که روی سیستم‌های قوی و حرفه‌ای نصب و اجرا می‌شوند.

مادربرد مورد استفاده در این سیستم‌ها علاوه بر سرعت پردازش بالا و کیفیت ساخت مطلوب باید از پورت‌های USB، اسلات‌های PCIe، خروجی صدا، سیستم خنک‌سازی پیشرفته و اسلات‌های DIMM برای اتصال رم کامپیوتر پشتیبانی کند.