کیبورد گیمینگ بی سیم بخریم یا با سیم؟ (برای کامپیوتر، گوشی و …)

شما هم برای خلاص شدن از شر سیم‌های زیاد، کیبورد بی سیم را ترجیح می‌دهید؟ این روزها خرید موس و کیبورد گیمینگ بی سیم طرفداران زیادی پیدا کرده اما هنوز هستند گیمرهایی که محصولات با سیم را انتخاب می‌کنند.

برای گیمرهای حرفه‌ای کارایی و کیفیت کیبورد اهمیت زیادی دارد. بنابراین نمی‌توان صرفا به دلیل با سیم یا بی‌سیم بودن کیبورد، یکی از آنها را خریداری کرد. اما کیبوردهای بی سیم گیمینگ زیادی در بازار وجود دارند که نظر گیمرهای حرفه‌ای را هم به خود جلب می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که کیبورد گیمینگ بی سیم بخریم یا با سیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مزایا و معایب هرکدام از این دو نوع کیبورد را بشناسیم. اگر شما هم قصد خرید کیبورد گیمینگ دارید با ما همراه باشید.

ویژگی‌های کیبورد گیمینگ بی سیم (وایرلس)

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است: کیبورد گیمینگ بی سیم چیست؟ در واقع به هر نوع کیبوردی که برای اتصال به کامپیوتر، گوشی، تبلت و سایر دستگاه‌های دیجیتال به اتصال سیمی نیاز نداشته باشد، کیبورد بی‌سیم گفته می‌شود.

برخی از کیبوردهای بی‌سیم از طریق یک دانگل وایرلس به کامپیوتر متصل می‌شوند و برخی دیگر از نوع بلوتوث هستند که برای اتصال به دستگاه‌های دیگر نیازی به دانگل فیزیکی ندارند.

بیشتر بخوانید : دلیل Sleep شدن کیبورد یا موس بلوتوثی در ویندوز 10 و 11

بعضی از کیبوردهای بی سیم مخصوص گوشی هوشمند طراحی می‌شوند. کیبورد گیمینگ بی سیم برای گوشی اندازه‌ای کوچک‌تر دارد و به راحتی قابل حمل است. این کیبوردها سازگار با سیستم عامل گوشی‌های هوشمند هستند و به همین دلیل به آنها کیبورد گیمینگ بی سیم اندروید هم گفته می‌شود.

از سوی دیگر برخی از کمپانی‌ها اقدام به ساخت کیبورد گیمینگ بی سیم لپ تاپ کرده‌اند. صفحه کلیدی که روی لپ‌تاپ‌ها وجود دارد، پاسخگوی نیاز گیمرها نیست و به همین دلیل کیبوردهایی مخصوص این دستگاه‌ها طراحی و روانه بازار شده است.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید هنگام خرید کیبورد گیمینگ به آن توجه کنید! [راهنمای خرید]

در ادامه قصد داریم نقاط قوت و ضعف کیبوردهای بی‌سیم گیمینگ را معرفی کنیم:

نقاط قوت کیبورد بی سیم گیمینگ

  • امکان استفاده از فاصله دور: یکی از مهم‌ترین نقاط قوت کیبوردهای بی‌سیم گیمینگ این است که گیمرها می‌توانند از فواصل دورتر بازی کنند. بنابراین اگر مانیتور بزرگی دارید، می‌توانید جایی دورتر از آن بنشینید و در آرامش با کیبورد گیمینگ بی سیم بازی کنید.
  • قابل حمل بودن: سیم‌ها همیشه دست و پا گیر هستند. تاکنون دیده‌اید کسی کیبورد باسیم را در کیفش قرار داده و به دانشگاه ببرد؟! یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کیبوردهای وایرلس این است که می‌توان آنها را به راحتی در کیف قرار داد و جابه‌جا کرد.
  • مصرف انرژی کمتر: منبع انرژی کیبوردهای بی‌سیم گیمینگ یک یا چند باتری قلمی است. این کیبوردها در صورتی که تا چند ثانیه مورد استفاده قرار نگیرند به حالت استندبای (نیمه خاموش) می‌روند تا مصرف انرژی کیبورد به حداقل برسد.
  • دست و پاگیر نبودن: به دلیل حذف سیم‌ها، فضایی که کیبورد گیمینگ وایرلس اشغال می‌کند خیلی کم است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید میز و اتاق گیمینگ را ساده‌تر و خلوت‌تر طراحی کنید.

خرید کیبورد گیمینگ بی سیم وایرلس

نقاط ضعف کیبورد بی سیم گیمینگ

  • نورپردازی حداقلی: یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف کیبورد گیمینگ بی سیم، نورپردازی حداقلی در آنهاست. به دلیل اینکه از باتری به عنوان منبع انرژی این صفحه کلیدها استفاده می‌شود، بنابراین نمی‌توان نورپردازی زیادی در آنها مشاهده کرد.
  • احتمال کندی پردازش: اگر سری به انجمن‌های معروفی که گیمرها در آن صحبت می‌کنند بزنید، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های آنها، وجود لگ و کندی در پردازش کیبورد است. کیبوردهای وایرلس به دلیل شکل اتصال به کامپیوتر، احتمال ایجاد لگ و کندی بیشتری دارند. البته در سال‌های گذشته این مشکل با ارائه دانگل‌های وایرلس به طور کامل برطرف شده است.
  • امنیت پایین‌تر: در دنیای دیجیتال هر دستگاهی که بدون اتصال سیمی به دستگاه دیگر متصل می‌شود احتمال هک شدن دارد. کیبوردهای وایرلس هم از این قاعده مستثنی نیستند. البته هک کردن کیبورد بی سیم گیمینگ به ندرت اتفاق می‌افتد چون دلیل منطقی برای آن جز آزار و اذیت وجود ندارد.

ویژگی‌های کیبورد گیمینگ با سیم

به هر نوع کیبوردی که از طریق سیم و سوکت به کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی یا تبلت متصل شود، کیبورد با سیم گفته می‌شود. کیبوردهای گیمینگ با سیم امکاناتی به مراتب بیشتر از کیبوردهای با سیم معمولی دارند.

امکانات کیبورد گیمینگ با سیم

در نقطه مقابل کیبورد گیمینگ بی سیم، کیبوردهای با سیم قرار دارند که بسیار قدیمی‌تر هستند. گیمرهای حرفه‌ای قدیمی این مدل کیبوردها را بیشتر ترجیح می‌دهند و اتاق گیمینگ خود را با نورپردازی این کیبوردها تزیین می‌کنند.

از کیبوردهای با سیم به ندرت برای گوشی و تبلت استفاده می‌شود؛ با این حال مدل‌های محدودی از این کیبوردها قابلیت اتصال به درگاه گوشی و تبلت را دارند. این مدل کیبوردها در اندازه‌های کوچکتری تولید می‌شوند و سوکت اتصال آنها متناسب با گوشی یا تبلت است.

در ادامه با نقاط قوت و ضعف کیبوردهای با سیم گیمینگ آشنا می‌شویم:

نقاط قوت کیبورد گیمینگ با سیم

  • نورپردازی RGB: جذاب‌ترین ویژگی کیبوردهای گیمینگ با سیم، قابلیت نورپردازی آنهاست. به دلیل اتصال این نوع کیبوردها به کامپیوتر، نورپردازی به شکل کامل در آنها انجام می‌شود. اکثر برندهای معروف سازنده کیبورد گیمینگ مانند MSI، از قابلیت نورپردازی به بهترین شکل برای محصولات خود استفاده می‌کنند.
  • سرعت پردازش بالا: به دلیل اتصال مستقیم کیبوردهای گیمینگ با سیم به کامپیوتر، سرعت پردازش آنها هم بیشتر است. در واقع این مدل از کیبوردهh کمترین میزان لگ و کندی را دارند و به همین دلیل انتخاب بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای، این مدل کیبوردها هستند.
  • تنوع زیاد: به دلیل قدمتی که کیبوردهای سیمی دارند، تنوع آنها هم بیشتر از کیبورد گیمینگ بی سیم است. بسیاری از کمپانی‌های دنیا از سال‌های ابتدایی ساخت کامپیوتر، کیبوردهای سیمی تولید می‌کردند و به همین دلیل این محصولات در مقایسه با کیبوردهای وایرلس تنوع بیشتری دارند.
  • امنیت بیشتر: برخلاف کیبوردهای وایرلس که احتمال نفوذ به آنها بیشتر است، کیبوردهای با سیم گیمینگ، امنیت بالاتری دارند. در واقع برای هک کردن این کیبوردها باید کل کامپیوتر را هک کرد.
  • منبع انرژی پایدار: کیبوردهای با سیم گیمینگ از طریق کابل USB به کامپیوتر متصل می‌شوند و منبع تغذیه‌ی آنها از همین پورت USB کامپیوتر است. بنابراین هیچگاه دچار قطعی نمی‌شوند و تا زمانی که کامپیوتر روشن باشد، کیبورد هم روشن است.

نقاط ضعف کیبورد باسیم گیمینگ

  • اشغال کردن فضای زیاد: اصلی‌ترین نقطه ضعف کیبوردهای با سیم، شلوغ کردن فضای اتاق و میز کامپیوتر است. کابل کیبوردهای با سیم اغلب به سایر کابل‌هایی که پشت کامپیوتر وجود دارند، گره می‌خورد. برخی از کابل‌های کیبورد بلندتر از حد معمول هستند و به همین دلیل فضای بیشتری را هم اشغال می‌کنند.
  • استفاده از برق سیستم: یکی دیگر از مشکلات کیبوردهای با سیم، استفاده از برق کامپیوتر است. این موضوع زمانی مشکل‌ساز می‌شود که بخواهید از کیبورد برای لپ‌تاپ، گوشی یا تبلت استفاده کنید؛ زیرا شارژ باتری دستگاه‌های دیگر به دلیل اتصال کیبورد به آنها زودتر خالی می‌شود.
  • محدودیت فضای استفاده: کیبوردهای گیمینگ با سیم به دلیل کوتاه بودن طول سیم آنها، محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورند. پس از اتصال این کیبوردها به کامپیوتر باید در نزدیکی آن بنشینید چون کابل کیبورد اجازه‌ی فاصله گرفتن را به شما نمی‌دهد. این موضوع برای گیمرهای حرفه‌ای که با مانیتورهای بزرگ بازی می‌کنند، بسیار ناراحت کننده است.

کیبورد گیمینگ بی سیم یا با سیم؛ مسئله این است!

تا این لحظه با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی کیبوردهای گیمینگ با سیم و بی سیم آشنا شدیم، حالا زمان انتخاب نهایی است. کدامیک را انتخاب می‌کنید؟
در زیر پارامترهایی که در انتخاب کیبورد گیمینگ لازم است بدانید را فهرست کرده ایم:

قیمت

اولین و مهم‌ترین پارامتر در خرید کیبورد گیمینگ بی سیم یا با سیم، قیمت آن است. اگر سری به بازار لوازم کامپیوتر زده باشید، متوجه می‌شوید که قیمت کیبورد گیمینگ بی سیم (وایرلس) نسبت به کیبوردهای با سیم کمی گران‌تر است.

به عنوان مثال نسخه با سیم کیبوردهای گیمینگ ام اس آی (MSI) در بازار ایران، ارزان‌تر از کیبوردهای وایرلس همین کمپانی است.

تنوع

اگر تنوع برای شما اهمیت بیشتری دارد بهتر است در میان کیبوردهای گیمینگ با سیم دنبال کیبورد دلخواه خود باشید. از نظر تنوع، کیبوردهای سیمی بسیار متنوع‌تر از کیبوردهای وایرلس گیمینگ هستند. به دلیل استقبال کمتر و محدودیت‌هایی که کیبوردهای وایرلس دارند، این نوع کیبوردهای گیمینگ کمتر تولید می‌شوند.

با این حال، بسیاری از کمپانی‌های معروف تولیدکننده محصولات گیمینگ، همواره در کنار کیبوردهای با سیم خود، چند نسخه کیبورد بی‌سیم هم دارند. بنابراین اگر دوست دارید حتما کیبورد گیمینگ بی سیم خریداری کنید، می‌توانید به وبسایت محصولات کمپانی‌های معروف در این عرصه مراجعه کنید.

امکانات

از نظر امکانات باید گفت که کیبوردهای سیمی برتر از کیبوردهای وایرلس گیمینگ هستند. وجود امکانات متعدد نظیر نورپردازی RGB، قابلیت شخصی‌سازی کردن کلیدها، وجود کلیدهای چند رسانه‌ای متعدد و خاصیت آنتی گوستینگ، بیشتر روی کیبوردهای با سیم گیمینگ وجود دارد.

صفحه کلید بی سیم گیمینگ به دلیل محدودیت در منبع انرژی، امکانات کمتری دارد و بجز چند کیبورد معروف وایرلس، کمتر پیش می‌آید که امکانات ویژه‌ای روی این کیبوردها تعبیه شود.

کیبورد گیمینگ با سیم

قابلیت حمل

پارامتری که می‌تواند عامل برتری کیبورد بی سیم گیمینگ نسبت به کیبوردهای با سیم باشد، همین قابلیت حمل و جابه‌جایی کیبورد است. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌‌های کیبوردهای وایرلس این است که به راحتی در کیف جای می‌گیرند و احتمال آسیب دیدن آنها خیلی کم است.

اکثر گیمرهای حرفه‌ای و کاربرانی که دنبال کیبورد گیمینگ بی سیم برای کامپیوتر خود هستند، به دلیل قابل حمل بودن این مدل کیبوردها، آنها را ترجیح می‌دهند. وزن کم و اندازه‌ی کوچک، جابه‌جا کردن این نوع کیبوردها را راحت‌تر کرده است.

نوع کاربری

یک گیمر حرفه‌ای هستید یا متوسط یا مبتدی؟ نوع کاربری شما در انتخاب نوع کیبورد تاثیرگذار است. گیمرهای حرفه‌ای که اتاق، سیستم و صندلی گیمینگ دارند، کیبوردهایی را ترجیح می‌دهند که سرعت پردازش بالاتر، امکانات بیشتر و نورپردازی RGB داشته باشد. تمام این امکانات در کیبوردهای گیمینگ با سیم وجود دارد.

اما گیمرهای مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای که کمتر از کیبورد استفاده می‌کنند، نیازی هم به سرعت پردازش بالا، سوییچ‌های مکانیکال با کیفیت و نورپردازی ویژه ندارند و می‌توانند با یک کیبورد بی سیم گیمینگ به تمام آنچه از یک کیبورد انتظار دارند برسند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کیبورد مکانیکال برای گیمینگ، برنامه نویسی و …

نوع دستگاه

قصد دارید از کیبورد گیمینگ وایرلس برای کامپیوتر استفاده کنید یا لپ‌تاپ یا تبلت و گوشی؟ هرکدام از این دستگاه‌ها کیبورد مخصوص به خود را می‌خواهند. به عنوان مثال برای بازی کردن با گوشی یا تبلت بهتر است کیبورد گیمینگ بی سیم خریداری کنید که وزن کم و اندازه کوچکی دارد و به راحتی به دستگاه مورد نظر متصل می‌شود.

اما برای دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر یا لپ تاپ شاید بهتر باشد کیبوردهای با سیم را انتخاب کنید. این کیبوردها امکانات بیشتری دارند و متناسب با نیازهای بازی در کامپیوتر طراحی شده‌اند.

برند کیبورد گیمینگ بی سیم

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در انتخاب کیبورد گیمینگ وایرلس یا سیمی، کمپانی سازنده‌ی آن است. خوشبختانه کمپانی‌های برجسته‌ی جهانی، هر دو مدل کیبورد را تولید می‌کنند اما به طور کلی میزان تولید کیبوردهای باسیم خیلی بیشتر از کیبوردهای گیمینگ وایرلس است.

از میان معروف‌ترین برندهای تولید کننده کیبورد گیمینگ می‌توان به کمپانی‌های ام اس آی (MSI) و ایکس پی جی (XPG) اشاره کرد. برای خرید کیبورد از این برندهای جهانی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقاط قوت و ضعف کیبوردهای گیمینگ وایرلس و سیمی پرداختیم و پارامترهایی که در خرید کیبورد گیمینگ بی سیم اهمیت دارد را معرفی کردیم.

به طور کلی اگر دنبال امکانات بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم کیبورد باسیم خریداری کنید اما اگر راحتی، قابل حمل بودن و خلوت کردن اتاق برای شما اهمیت دارد، کیبورد گیمینگ بی سیم ارزان انتخاب بهتری است.

نظر شما چیست؟ کدام نوع کیبورد را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.