با انواع هارد اینترنال سیگیت (Seagate) آشنا شوید

با توسعه سخت‌افزارهای کامپیوتر، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی، کنسول‌های بازی و تجهیزات دیگری که به فضای ذخیره‌سازی بالایی نیاز دارند، انواع هاردهای اینترنال نیز وارد بازار شدند.

این هاردها از نظر سرعت انتقال داده، ظرفیت ذخیره‌سازی، استفاده در شرایط محیطی مختلف، مقاومت در برابر ضربه، شوک‌های الکتریکی، گرمای بیش از حد و غیره، تا حدودی بهینه‌تر شده‌اند. یکی از شرکت‌های سازنده هارد دیسک‌های اینترنال که در بازار جهانی شناخته شده و جایگاه ویژه‌ای دارد، برند سیگیت (Seagate) است.

سیگیت علاوه بر تولید انواع هارد دیسک‌های اینترنال، تجهیزات مختلفی نظیر هارد اکسترنال، حافظه‌های فلش و غیره را نیز تولید می‌کند. در این مقاله قصد داریم با انواع هارد اینترنال سیگیت آشنا شده و بررسی کنیم که هر مدل هارد دیسک، برای چه کاربردی طراحی شده است.

در صورتی که شما هم برای یک کاربرد خاص مثل سیستم امنیتی محل کارتان و یا کنسول بازی که به تازگی خریداری کرده‌اید، به دنبال خرید هارد اینترنال هستید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا با انواع هاردهای سیگیت آشنا شوید.

معرفی سیگیت (Seagate)

شرکت فناوری سیگیت (که در ابتدا فناوری شوگارت نامیده می‌شد) در 1 نوامبر 1978 معرفی شد و با بنیان‌گذاران ال شوگارت، تام میچل، داگ ماهون، فینیس کانر و سید افتخار در اکتبر 1979 فعالیت خود را آغاز کرد.

این شرکت زمانی به وجود آمد که کانر با ایده شروع یک شرکت جدید برای توسعه HDD های 5.25 اینچی با شوگارت شروع به همکاری کرد. کانر پیش‌بینی کرد که رونق اقتصادی آینده در بازار هارد دیسک‌ها خواهد بود. بعدها نام این شرکت به سیگیت تغییر کرد تا از شکایت شرکت تابعه زیراکس Shugart Associates که توسط شوگارت تأسیس شده بود، جلوگیری شود.

در سال 2003، سیگیت به صورت حرفه‌ای وارد بازار HDD برای کامپیوترهای PC و نوت بوک شد و هارد دیسک‌های 1 اینچی را برای اولین نمونه‌های iPod ارائه کرد.
این امر منجر به توسعه نسل جدیدی از دستگاه‌های دیجیتالی شد که به‌تدریج حافظه بیشتری داشتند، به‌ویژه دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و دستگاه‌های پخش موسیقی.

در سپتامبر 2004، نیویورک تایمز سیگیت را برترین سازنده کشور آمریکا در حوزه هارد دیسک‌های مورد استفاده در کامپیوتر نامید.

انواع هارد اینترنال سیگیت

شرکت سیگیت انواع مختلفی از هارد اینترنال را برای کاربردهای مختلف به بازار عرضه کرده است. این شرکت اسامی خاصی را برای انواع محصولات هارد اینترنال خود در نظر گرفته است، Barracuda، FireCuda، IronWolf، SkyHawk، و Exos.

در حالی که در نگاه اول ممکن است این اسامی موجودات افسانه‌ای از برخی داستان‌های ارباب حلقه‌ها به نظر برسند، اما در واقع سیگیت از این اصطلاحات برای معرفی انواع مختلف هارد دیسک و درایوهای SSD خود استفاده کرده است. اما نکته مهم، تفاوت هر یک از این انواع هارد دیسک است!

فرض کنید در حال تجهیز یک کامپیوتر، جایگزینی یک درایو خراب، یا ارتقای حافظه فعلی سیستم خود هستید. چگونه می‌توانید تشخیص دهید که کدام نوع از انواع هارد های سیگیت برای شما مناسب‌تر است؟

ویژگی‌های ساختاری و عملکرد هر یک از این درایوها مشخص‌کننده نوع کاربرد آن است. در ادامه به معرفی هر یک از این هارد دیسک‌ها و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع هارد اینترنال وسترن دیجیتال (رنگ‌بندی و …)

دسته‌بندی هاردهای سیگیت

سیگیت BarraCuda: همه‌کاره و قابل‌اعتماد

درایو همه‌کاره سیگیت که به لطف مشخصات چشمگیرش یکی از بهترین هارد دیسک‌های میان رده است، BarraCuda نام دارد. BarraCuda یکی از انواع هارد سیگیت 2.5 اینچی است که برای لپ تاپ و AiO طراحی شده است. مدل‌های هارد سیگیت Barracuda تا ظرفیت 2 ترابایت در بازار عرضه شده‌اند.

علاوه بر این، برای ذخیره‌سازی کامپیوترهای دسکتاپ، ذخیره‌سازی AiO، سرورهای خانگی و دستگاه‌های DAS، درایوهای 3.5 اینچی BarraCuda تا ظرفیت 6 ترابایت در دسترس هستند.

این درایوهای SATA III دارای رتبه‌بندی 24/7 نیستند، بنابراین اگر برای کاربردهای RAID و سیستم‌های NAS به دنبال هارد اینترنال شبکه هستید، هارد سیگیت BarraCuda برای شما مناسب نیست.

بیشتر بخوانید : هارد اینترنال شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (راهنمای خرید)

هارد میان رده سیگیت

اگر به دنبال هارد سیگیت میان رده کمی قوی‌تر هستید، BarraCuda Pro برای شما مناسب است. این هارد با فرم فاکتور 3.5 اینچی ساخته شده و برای کامپیوترهای دسکتاپ قوی مخصوص رندرگیری، گیمینگ، سرورهای خانگی و دستگاه‌های DAS با ظرفیت حداکثر 14 ترابایت طراحی شده است.

BarraCuda Pro می‌تواند در محیط‌های 24/7 استفاده شود، اما سیگیت درایوهایی را ارائه می‌دهد که برای این منظور مناسب‌تر هستند.

سیگیت FireCuda: مخصوص گیمینگ

FireCuda یکی از انواع هارد اینترنال گیمینگ سیگیت است. درایوهای FireCuda Seagate که به صورت درایو هیبریدی 2.5 اینچی، درایو هیبریدی 3.5 اینچی یا NVMe PCIe SSD در دسترس هستند، برای گیمرهای حرفه‌ای تولید شده‌اند.

درایوهای هیبریدی منحصربه‌فرد هستند زیرا ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به یک هارد دیسک میان رده ارائه کرده و سرعت آن‌ها با درایوهای SSD قابل‌مقایسه است.

انواع هارد اینترنال سیگیت گیمینگ

درایوهای SATA III این سرعت بیشتر را به واسطه استفاده از فناوری کش چند لایه برای بارگذاری سریع‌تر فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند. در مدل 3.5 اینچی، متوسط سرعت داده 156 مگابایت بر ثانیه است، در حالی که سرعت حافظه کش به 190 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. این مدل هارد گیمینگ سیگیت، تا ظرفیت‌های 6 ترابایت در بازار موجود است.

سیگیت IronWolf: برای محیط‌های NAS

انواع هارد اینترنال سیگیت مناسب برای محیط‌های شبکه با نام IronWolf شناخته می‌شوند. این هاردها به صورت 3.5 اینچی و 2.5 اینچی SATA III SSD در دسترس هستند. درایوهای 3.5 اینچی برای محیط‌های خانگی، SOHO و DMB با آرایه‌های NAS 1 تا 8 طراحی شده‌اند.

درایوهای IronWolf تا 16 ترابایت در بازار موجود بوده و دارای نرخ بارگذاری 180 ترابایت در سال و رتبه MTBF 1 میلیون ساعت هستند. همچنین دارای سنسورهای ارتعاش چرخشی و سیستم مدیریت و پایش سلامت هارد دیسک هستند.

تمامی درایوهای IronWolf با فناوری AgileArray محافظت می‌شوند که تعادل دو صفحه، مدیریت توان و بهینه‌سازی RAID را در محیط‌های چند bay ممکن می‌سازد.

انواع هارد سیگیت مخصوص شبکه

هاردهای 2.5 اینچی IronWolf 110 SATA III برای محیط‌های چند کاربره و تحت شرایط کاری 24/7 طراحی و تست شده‌اند، اما استقامت و حافظه کش بالا، آن‌ها را برای کاربردهای سخت‌تر نیز قابل‌استفاده می‌سازد.

انواع هارد اینترنال سیگیت IronWolf 110 با ظرفیت‌های حداکثر 3.8 ترابایت، سرعت خواندن متوالی 560 مگابایت بر ثانیه، سرعت نوشتن متوالی 535 مگابایت بر ثانیه، و MTBF 2 میلیون ساعت در بازار عرضه شده‌اند.

در حالی که درایوهای 3.5 اینچی IronWolf ممکن است برای آرایه‌های 1-8 bay عالی باشند، اما برای شبکه‌های بزرگ‌تر با آرایه‌های بیشتر چه باید کرد؟ IronWolf Pro یکی از انواع هارد اینترنال سیگیت مناسب شبکه است که به طور خاص برای شبکه‌های متوسط، تجاری و سازمانی ساخته شده است.

قابلیت استفاده در محیط‌های NAS با آرایه‌های حداکثر 24 bay با ظرفیت‌های حداکثر 16 ترابایت از ویژگی‌های این مدل هارد دیسک‌ها است. همه درایوهای IronWolf Pro دارای حسگرهای لرزش چرخشی هستند و با نرخ بارگذاری 300 ترابایت در سال و MTBF برابر 1.2 میلیون ساعت عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید : متوسط زمان بین دو خرابی یا MTBF چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

سیگیت Exos X: برای محیط‌های سازمانی Hyperscale

هرچند انواع هارد اینترنال سیگیت IronWolf Pro از نظر ویژگی‌های شبکه، بسیار پیشرفته هستند، اما سیگیت باز هم فراتر رفته و هاردهای Exos را ارائه کرده است. این درایوها با ظرفیت‌های 14 و 16 ترابایت، مخصوص استفاده در محیط‌های سازمانی بزرگ هستند.

مراکز داده ابری، مراکز داده Hyperscale، مراکز پشتیبانی و بانک‌های اطلاعاتی، سیستم‌های نظارت متمرکز و مراکز بازیابی اطلاعات RAID از جمله کاربردهای این مدل از انواع هارد های سیگیت است.

انواع هاردهای سیگیت مخصوص شبکه

سیگیت SkyHawk: مخصوص سیستم نظارتی

اگر برای سیستم نظارتی خود به دنبال بهترین هارد اینترنال هستید، سیگیت برای شما پیشنهاد ویژه‌ای دارد! SkyHawk یکی از انواع هارد اینترنال سیگیت است که به صورت خاص برای سیستم‌های نظارتی و امنیتی طراحی شده است.

درایوهای SkyHawk برای دستگاه‌های رکوردر ویدئوی شبکه (NVR) و DVR های نظارتی طراحی شده‌اند. درایوهای مختلف که تا ظرفیت 10 ترابایت موجود است، از آرایه‌های دارای bay های بیشتر یا کمتر پشتیبانی می‌کنند.

برخی از مدل‌های این درایو، سیستم‌های 1-8 bay را پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند سیستم‌هایی با حداکثر 16 bay را مدیریت کنند.

درایوهای SkyHawk همچنین از 64 دوربین مداربسته با کیفیت بالا، 1 میلیون ساعت MTBF و نرخ بارگذاری 180 ترابایت در سال پشتیبانی می‌کنند. این رکوردها، نشان‌دهنده عملکرد فوق‌العاده این نوع هارد سیگیت در کاربردهای نظارتی و امنیتی است.

انواع هاردهای سیگیت مخصوص سیستم نظارتی

هرچند انواع هارد های سیگیت SkyHawk به تنهایی پاسخگویی بسیاری از سیستم‌های نظارتی کوچک و متوسط هستند، اما اگر یک سیستم نظارتی بزرگ با دوربین‌های بیشتر دارید نگران نباشید! برای این‌گونه سیستم‌ها، سیگیت مدل‌های هارد SkyHawk AI را عرضه کرده است که به هوش مصنوعی مجهز هستند!

به کمک این قابلیت، می‌توان تعداد دوربین‌های بیشتری را در یک محیط نظارتی بزرگ مدیریت کرد. این مدل هارد سیگیت با نرخ بارگذاری 550 ترابایت و MTBF معادل 1.5 میلیون ساعت در سال، همچنین سنسورهای لرزشی، برای محیط‌های امنیتی بزرگ مانند مراکز تجاری بزرگ، بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها طراحی شده است.

سخن پایانی

در این مقاله انواع هارد اینترنال سیگیت را معرفی کردیم. هر یک از این هارد دیسک‌ها با ویژگی‌های انحصاری، برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند بنابراین توجه داشته باشید که بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارید، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

انواع هاردهای سیگیت بر اساس ظرفیت‌های قابل‌دسترسی، سرعت انتقال داده، قابلیت استفاده در محیط‌های شبکه و محیط‌های نظارتی تقسیم‌بندی می‌شوند.
انواع هارد سیگیت اینترنال که در این مقاله معرفی شدند، علاوه بر بازارهای جهانی، در بازار ایران هم در دسترس هستند و عرضه و خدمات پس از فروش آن‌ها به زودی توسط شرکت آونگ انجام می‌شود.