بهترین رم کامپیوتر در دسته‌های مختلف [گیمینگ، DDR4 و …]

رم کامپیوتر یکی از مهم‌ترین اجزای آن است. شاید بیشتر کاربران از رم تنها دو فاکتور سرعت و ظرفیت را بشناسند و بر اساس این دو معیار، رم مناسب برای کاربرد خود را انتخاب کنند اما واقعیت این است که پارامترهای دیگری در انتخاب بهترین رم کامپیوتر تأثیر دارند.

توسعه رم در بازار و پیشرفت آن طی نسل‌های مختلف به خصوص در مورد رم‌های DDR، باعث شده است که پردازنده‌ها و مادربردهای جدید، قابلیت سازگاری با انواع رم را داشته باشند و کاربران مجبور نباشند تنها نسخه خاصی از رم را برای سیستم خود تهیه کنند.

تعیین بهترین رم کامپیوتر از جنبه‌های مختلف قابل‌بررسی است، مثلاً بهترین رم کامپیوتر گیمینگ و یا انتخاب بهترین رم از میان استانداردهای DDR، بهترین رم از نظر قابلیت اورکلاکینگ و غیره، همگی زوایای مختلفی است که می‌توان از آن به موضوع رم کامپیوتر نگاه کرد.

در این مقاله هم قصد داریم به جنبه‌های مختلف این موضوع پرداخته و مشخصات بهترین رم کامپیوتر را از زوایای مختلف بررسی کنیم. اگر شما هم برای کاربرد خاص به دنبال انتخاب بهترین رم کامپیوتر موجود در بازار هستید، احتمالاً پاسخ خود را در این مقاله دریافت خواهید کرد و اگر قصد خرید رم دارید، مطالب این مقاله به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد، پس با ما همراه باشید.

رم چگونه کار می‌کند؟

هدف RAM ذخیره داده‌های کوتاه مدتی است که یک کامپیوتر برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. اما برخلاف هارد HDD یا SSD (درایو حالت جامد) که داده‌ها را به طور نامحدود ذخیره می‌کنند، هر بار که سیستم راه‌اندازی مجدد می‌شود، RAM ریست خواهد شد و اطلاعات آن از بین می‌رود.

در واقع رم کامپیوتر یک حافظه فرار است، به این معنی که در مقایسه با یک HDD یا SSD داده‌ها را فقط زمانی ذخیره می‌کند که توسط جریان برق فعال باشد. برنامه‌ها در حین استفاده به طور موقت در حافظه رم بارگذاری می‌شوند، اما به طور دائم روی یک درایو ذخیره‌سازی مانند SSD قرار می‌گیرند تا زمانی که توسط کاربر به صورت دائمی حذف شوند.

کامپیوترها برای اجرای برنامه‌ها یا اجرای وظایف دیگر به دسترسی سریع به داده‌های موقت نیاز دارند. برای مثال، کامپیوترهای گیمینگ مدرن باید به سرعت اطلاعات بازی را بازیابی کنند. بازی‌ها داده‌ها را از RAM می‌خوانند و در آن می‌نویسند، زیرا سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه رم به مراتب بیشتر از حافظه هارد یا SSD است.

بهترین رم کامپیوتر سازگار با مادربرد کدام است؟

قبل از اینکه در مورد ظرفیت و فرکانس رم تصمیم بگیرید، باید مطمئن شوید که آیا رم با مادربرد و پردازنده شما سازگار است یا خیر.

اگر از نظر ظاهری و ابعاد، رم اشتباهی را انتخاب کنید، اصلاً به مادربرد شما قابل اتصال نیست و اگر رمی با مشخصات غیر سازگار انتخاب کنید، عملکرد ضعیفی را از سیستم خود دریافت خواهید کرد. فاکتورهای زیادی در انتخاب بهترین رم کامپیوتر دخیل هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انتخاب بهترین رم کامپیوتر

نوع ماژول

رم کامپیوتر به صورت دسته‌ها یا ماژول‌های حافظه عرضه می‌شود و روی اسلات‌های حافظه روی مادربرد نصب می‌گردد. رمی که با سیستم شما ناسازگار است عملکرد درستی نخواهد داشت. مادربردها در کامپیوترهای مدرن از رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند.

DDR4 را نباید با DDR3، که نسل قبلی SDRAM است، اشتباه گرفت. این دو نسخه رم قابل تعویض نیستند و نمی‌توان به عنوان مثال یک رم 8 گیگابایت DDR3 را با 16 گیگابایت DDR4 جایگزین نمود. برای انتخاب بهترین رم کامپیوتر DDR3 متناسب با مادربرد سازگار با DDR3 باید کاربرد مورد نظر خود را مشخص کنید.

بیشتر بخوانید : رم DDR4 چیست؟ چه تفاوتی بین ماژول‌های DDR3 و DDR4 وجود دارد ؟

DDR4 استاندارد فعلی برای کامپیوترهای امروزی است. DDR4 مخفف Double Data Rate 4 بوده و چهارمین نسل از فناوری DDR است که جایگزین SDR (Single Data Rate) SDRAM شده است. DDR4 دارای سرعت انتقال داده سریع‌تر، ظرفیت بیشتر و ولتاژ کمتر نسبت به نسل قبلی است.

اگر در حال ساخت یک کامپیوتر PC جدید یا ارتقاء رم در یک سیستم نسبتاً جدید هستید، احتمالاً با استاندارد فعلی DDR4 سروکار خواهید داشت! انتخاب بهترین رم DDR4 هم نیاز به بررسی کامل دارد زیرا هر استاندارد دارای ظرفیت‌ها، سرعت‌ها و تایمینگ‌های مختلفی است که بسته به کاربرد مورد نظر، باید مشخص شوند.

یکی از بهترین حافظه‌های رم DDR4، ماژول XPG SPECTRIX D50 است که با حداکثر سرعت 4800 مگاهرتز و نورپردازی RGB می‌تواند از بهترین انتخاب‌ها باشد.

ظرفیت

دومین فاکتور در انتخاب بهترین رم کامپیوتر، ظرفیت آن است. به خاطر داشته باشید که حافظه رم باید به صورت جفت یا گروهی مطابق با معماری حافظه مادربرد نصب شود.
اکثر کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها دارای معماری حافظه دو کاناله هستند که در آن به یک جفت ماژول حافظه یکسان برای ارائه بهترین عملکرد نیاز است. تفاوت رم تک کاناله و دو کاناله نیز همین معماری است.

توصیه نمی‌شود که فقط از یک ماژول رم روی مادربرد خود استفاده کنید زیرا پیکربندی‌های دو کاناله و چهار کاناله برای ساختار معماری جفتی یا گروهی ماژول‌ها با هم طراحی شده‌اند و پهنای باند حافظه را جمع می‌کنند.

خرید یک ماژول رم دیگر و اضافه کردن آن به ماژول قبلی در ساختار دو کاناله ممکن است باعث کاهش عملکرد یا ناپایداری سیستم شود، زیرا تراشه‌های موجود در هر ماژول رم ممکن است دارای فرکانس‌های مختلفی باشند و نصب دو رم با فرکانس متفاوت می‌تواند به ناپایداری سیستم و حتی بوت نشدن سیستم عامل آن منجر شود.

بیشتر بخوانید : نکاتی که باید هنگام نصب دو رم با فرکانس متفاوت رعایت کنید!

سرعت

پس از تعیین ظرفیت مورد نظر رم برای سیستم خود، به انتخاب سرعت مورد نیاز بپردازید. برای سیستم‌های مبتنی بر کانال دوگانه، بهترین گزینه سرعت رم کیت‌های (K2) می‌باشد. یک کیت K2 (یعنی یک DIMM در هر کانال) مناسب‌ترین پیکربندی برای بهبود عملکرد و سرعت سیستم و حفظ پایداری آن است.

کیت‌های با ظرفیت کمتر، یعنی مدل‌هایی که از دو ماژول 4 گیگابایتی، 8 گیگابایتی و 16 گیگابایتی استفاده می‌کنند، معمولاً در سرعت‌های بالا (بیش از 4000MT/s در چیپست‌های اینتل و AMD از سال 2019 به بعد) عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

همین منطق برای سیستم‌های مبتنی بر چهار کانال نیز صدق می‌کند، به عبارت دیگر کیت‌های K4 با استفاده از ماژول‌های 4 گیگابایتی، 8 گیگابایتی و 16 گیگابایتی بهترین گزینه‌ها برای دریافت سرعت‌های فوق‌العاده هستند. این سرعت‌ها در حالت عادی است و در صورت اورکلاک کردن، این سرعت بیشتر هم خواهد شد.

البته به طور کلی، هنگام اورکلاک رم، افزودن ماژول‌های حافظه به بانک دوم سوکت‌های سیستم‌های دو کاناله و چهار کاناله، بار پردازشی سنگینی را به ویژه در سرعت‌های بالا و تأخیر کم، به پردازنده تحمیل می‌کند که در صورت عدم استفاده از سیستم خنک‌کننده مناسب و یا عدم تأمین توان توسط پاور سیستم، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

بهترین رم کامپیوتر گیمینگ کدام است؟

بهترین رم کامپیوتر برای بازی معمولاً تعادلی بین سرعت بالا و تأخیر کم ایجاد می‌کند.
فرقی نمی‌کند کیت‌های رایج‌تر DDR4 را مد نظر داشته باشید یا به دنبال این هستید که سیستم خود را به مدل‌های جدید DDR5 مجهز کنید، بلکه هدف اصلی در تعیین بهترین رم کامپیوتر گیمینگ این است که بهترین عملکرد را از کامپیوتر در حین اجرای بازی دریافت نمایید.

بهترین رم کامپیوتر برای بازی

صرف‌نظر از اینکه کدام فرمت و استاندارد رم را انتخاب می‌کنید، به طور کلی توصیه می‌کنیم حداقل 16 گیگابایت را برای اجرای بازی‌های گرافیکی در نظر بگیرید. این ظرفیت به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید کارهای پردازشی بسیار بیشتری را به طور هم‌زمان انجام دهید بدون اینکه سیستمتان هنگ کند.

وقتی صحبت از سرعت به میان می‌آید، رم DDR4 با سرعت 3200 مگاهرتز برای تراشه‌های اینتل و 3600 مگاهرتز برای آخرین محصولات تراشه AMD به عنوان بهترین رم کامپیوتر گیمینگ مطرح می‌شوند. اما اگر باز هم می‌خواهید سرعت بالاتری داشته باشید، یک پردازنده جدید اینتل با قابلیت پشتیبانی از رم DDR5 را در نظر بگیرید.

علاوه بر فاکتورهای فوق، یک قابلیت دیگر را هم می‌توان برای انتخاب بهترین رم کامپیوتر گیمینگ در نظر گرفت، یعنی نورپردازی RGB.

رم‌های جدید به خصوص در استانداردهای DDR4 و DDR5 که مخصوص گیمینگ طراحی و عرضه شده‌اند، دارای ماژول‌های پیشرفته RGB هستند که با استفاده از نرم‌افزارهای اختصاصی مبتنی بر ویندوز قابل تنظیم می‌باشند. گیمرهای حرفه‌ای معمولاً علاوه بر فاکتورهای ظرفیت و سرعت رم، قابلیت پشتیبانی آن از نورپردازی RGB را نیز در انتخاب خود در نظر می‌گیرند.

علاوه بر این، قابلیت اورکلاکینگ هم برای انتخاب بهترین رم کامپیوتر گیمینگ مهم است. اورکلاک کردن یک ابزار مهم به خصوص برای گیمرها است تا عملکرد سیستم خود را در اجرای بازی بهبود بخشند.

البته اورکلاک کردن رم به شرطی قابل انجام است که مادربرد سیستم شما نیز از قابلیت اورکلاکینگ پشتیبانی کند و تنظیمات بایوس آن قابل‌دسترسی باشد. به این ترتیب با تنظیم ولتاژ، تایمینگ و فرکانس رم می‌توان آن را اورکلاک کرد. البته در هر مرحله افزایش این پارامترها می‌بایست پایداری سیستم نیز به کمک ابزارهای تست نرم‌افزاری، چک شود.

تایمینگ هم یک فاکتور دیگر است که برای انتخاب بهترین رم کامپیوتر برای بازی می‌بایست در نظر گرفته شود. تایمینگ رم معیاری است که بر اساس تأخیر اجرای دستورات ارسال شده به رم سنجیده می‌شود.

تایمینگ حافظه رم به‌صورت مجموعه‌ای از اعداد، مانند 16-18-18-36، که ممکن است روی برچسب کارخانه ماژول رک دیده شود، مشخص می‌گردد. هر عدد مربوط به یک تست خاص است. برای مثال اولین عدد، تأخیر CAS را نشان می‌دهد که برابر با تعداد سیکل‌های اجرای دستور است.

مقایسه انواع رم کامپیوتر بر اساس تایمینگ می‌تواند پیچیده باشد. به عنوان مثال، تأخیر CAS فقط تعداد کل سیکل‌ها را بیان می‌کند در حالی که مدت زمان هر سیکل نیز هنگام تعیین سرعت رم مهم است. به عنوان مثال، حافظه DDR3 معمولاً تأخیر CAS کمتری نسبت به DDR4 دارد، اما به دلیل سرعت کلاک پایین‌تر، عملکرد ضعیف‌تری را از خود نشان می‌دهد.

تایمینگ رم معمولاً فاکتوری با اولویت بالا در انتخاب بهترین رم کامپیوتر نیست. این آیتم بیشتر برای اورکلاکرها جالب است، زیرا می‌توانند به صورت دستی تایمینگ را در تنظیمات بایوس پایین بیاورند و به این ترتیب عملکرد سیستم را در اجرای دستورات بهبود بخشند.
از بهترین رم‌های DDR5 موجود در ایران می‌توان به ماژول XPG Lancer RGB اشاره کرد. این حافظه رم با سرعت فوق العاده 5200 مگاهرتز و با ظرفیت 16 گیگابایت می‌تواند تا سال‌ها نیاز شما را در این زمینه برآورده کند.

سخن پایانی

تعیین بهترین رم کامپیوتر از جنبه‌های مختلف قابل انجام است. بیشتر کاربران کامپیوتر رم با تنها بر اساس دو فاکتور ظرفیت و سرعت می‌شناسند و به سایر مشخصات آن توجهی نمی‌کنند. برای آنکه بهترین رم کامپیوتر را بشناسید و بر اساس کاربرد خود مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید، باید با همه ویژگی‌های هم آشنایی داشته باشید.

بهترین رم کامپیوتر از نظر سازگاری با مادربرد، استاندارد DDR، گیمینگ و غیره قابل‌بررسی است. در حال حاضر برای بیشتر گیمرها، بهترین رم کامپیوتر موجود در بازار، استانداردهای DDR4 با ظرفیت‌های 8 و 16 گیگابایت است که البته ویژگی‌های دیگری مثل تایمینگ پایین، قابلیت اورکلاک کردن و پشتیبانی از نورپردازی RGB هم باید مد نظر قرار گیرند.

در مجموع باید گفت معیارهای انتخاب بهترین رم کامپیوتر متفاوت است و هر شخص بر اساس نیاز و نوع کاربرد خود باید تحقیق کرده تا مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشد.