قوی ترین رم کامپیوتر چه مشخصاتی دارد؟!

هر کامپیوتر برای اجرای بهتر برنامه‌ها و بازی‌های مختلف باید از سخت‌افزارهای قوی و به‌روزی استفاده کند.

هرچند عملیات اصلی پردازش در یک کامپیوتر در پردازنده مرکزی یا CPU صورت می‌گیرد اما اطلاعات پیش از پردازش و پس از آن به صورت موقت در حافظه رم کامپیوتر ذخیره می‌شود و انتقال این اطلاعات نیز به اجزای مختلف از این طریق صورت می‌گیرد.

بنابراین رم کامپیوتر باید از ظرفیت و سرعت انتقال بالایی برخوردار باشد تا عملکرد کل سیستم تضمین شود. اما علاوه بر ظرفیت و سرعت، فاکتورهای دیگری در انتخاب قوی ترین رم کامپیوتر مؤثر هستند. اغلب کاربران تنها این دو فاکتور را برای انتخاب رم در نظر می‌گیرند در حالی که از سایر مشخصات مهم برای انتخاب رم اطلاعی ندارد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی مشخصات و ویژگی‌های بالاترین رم کامپیوتر پرداخته و آن را با رم‌های معمولی مقایسه کنیم. در صورتی که قصد خرید رم برای کامپیوتر خود دارید پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب درست، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چرا رم برای کامپیوتر مهم است؟

انتخاب بهترین رم برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ بسیار مهم است، زیرا ماژول رم در واقع جایی است که داده‌ها، برنامه‌ها و اطلاعات لازم برای پردازش را در خود ذخیره می‌کند. دسترسی آسان و سریع به اطلاعات ذخیره شده، تعیین‌کننده سرعت پردازش یک رم است.

زمانی که کامپیوتر شما کند می‌شود، به احتمال زیاد به رم بیشتر با سرعت بالاتری نیاز دارد. به همین دلیل، مشخصات رم کامپیوتر یکی از فاکتورهای مهم در تعیین عملکرد کلی یک کامپیوتر یا لپ تاپ است.

انتخاب قوی‌ ترین رم کامپیوتر بر اساس نوع کاربری شما از کامپیوتر متفاوت است. همه خواهان یک کامپیوتر پرسرعت هستند، اما برخی از کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها به بهترین رم برای بازی نیاز دارند، به این معنی که به رمی نیاز دارند که بتواند چالش‌های منحصر به‌فرد بازی‌های گرافیکی سنگین را مدیریت کند.

اگر می‌خواهید بازی‌های ویدئویی را به سادگی اجرا کرده یا به طور کلی کامپیوتر یا لپ‌تاپ سریع‌تری داشته باشید، باید RAM خود را ارتقا دهید.

در مجموع، ارتقاء رم کامپیوتر مقرون‌ به‌صرفه‌تر از به‌روزرسانی سایر مؤلفه‌های آن است. به این معنی که بهبود عملکرد کامپیوتر که با ارتقاء رم حاصل می‌شود نسبت به هزینه‌ای که برای این کار صرف می‌کنید، در مقایسه با ارتقاء CPU یا کارت گرافیک بیشتر است.

ماژول رم DDR5 جدیدترین استاندارد رمی است که وارد بازار شده است، اما لزوماً بهترین رم نیست. انتخاب بهترین رم DDR4 به دلیل قیمت پایین‌تر، تنوع بیشتر و تفاوت کم عملکرد در مقایسه با رم DDR5، همچنان به یک گزینه پرطرفدار در بین کاربران کامپیوتر تبدیل شده است.

علاوه بر این رم‌های DDR4 با بیشتر سیستم‌ها سازگار هستند، در حالی که رم DDR5 تنها با جددیترین پردازنده‌ها سازگار هستند.

اگر از کامپیوتر خود برای بازی، ویرایش ویدیو یا کارهای گرافیکی و رندرگیری استفاده می‌کنید، باید سرعت رم با سرعت مناسب اجرای برنامه همگام باشد. این همگام بودن از نظر سرعت کلاک رم تعریف می‌شود،

همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی رم نیز مهم است. در بخش بعدی به معرفی مشخصات قوی ترین رم کامپیوتر خواهیم پرداخت.

مشخصات قوی ترین رم کامپیوتر

اگر می‌خواهید بدانید بهترین حافظه رم 2022 چه مشخصاتی دارد و یا به دنبال بهترین مارک رم کامپیوتر در بازار هستید، ابتدا باید نوع کاربری خود از کامپیوتر را مشخص کرده و بعداً بهترین رم متناسب با آن کاربرد را جستجو کنید.

اما یک سری ویژگی‌های مشترک برای انتخاب قوی ترین رم کامپیوتر وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

فاکتورهای انتخاب بهترین رم

1. فرم فکتور فیزیکی

یکی از آیتم‌های مهم در انتخاب بهترین رم کامپیوتر برای یک کاربرد خاص، ابعاد فیزیکی و فرم فکتور رم است. ماژول‌های رم به طول کلی در سه فرم فکتور استاندارد ارائه می‌شوند.

مسلم است که ابعاد رم مناسب کامپیوتر با رم لپ تاپ متفاوت است. ماژول‌های DIMM که استاندارد مورد استفاده در بیشتر کامپیوترها و لپ تاپ‌ها است سه زیرمجموعه اصلی دارند:

  • UDIMM: متداول‌ترین نوع ماژول RAM در بازار کامپیوترهای PC است که U مخفف Unbuffered و/یا Unregistered است. به طور کلی، اگر RAM فقط با عنوان DIMM ذکر شده باشد، احتمالاً UDIMM است.
  • SO-DIMM: دومین نوع رایج رم کامپیوتر است و بیشتر برای لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. SO به معنای «طرح کلی کوچک» است و اساساً به این معناست که این مدل رم همان DIMM است، با ابعاد کوچک‌تر. SO-DIMM نیز می‌تواند بدون بافر باشد بنابراین در انتخاب مشخصات آن باید دقت کرد.
  • MicroDIMM: فرم فکتور سوم ماژول‌های رم بوده و حتی کوچک‌تر از SO-DIMM است. این نوع از ماژول‌های رم بسیار کمتر از دو مورد بالا رایج هستند، اما لپ تاپ‌های خاص یا سایر دستگاه‌های محاسباتی کوچک‌تر ممکن است از آن‌ها استفاده کنند.

2. استاندارد DDR

رم‌های مدرن با شناسه‌های DDR با شماره‌های مختلف عرضه می‌شوند. در استانداردهای RAM، DDR مخفف Double Data Rate است که عدد نوشته شده بعد از آن (مانند DDR4) نشان‌دهنده نسخه تولید این استاندارد است.

رم‌های کامپیوتر اولیه معمولاً فقط DRAM نامیده می‌شد که مخفف Dynamic Random Access Memory است. بیشتر رم‌ها هنوز هم از نوع DRAM هستند، فقط با طراحی مدارهای بهتر که حافظه را قادر می‌سازد سریع‌تر و با ظرفیت بالاتر کار کند.

ابتدا یک رابط سیگنال کلاک در DRAM تعبیه شد تا بتواند با سایر بخش‌های سیستم همگام شود و آن را SDRAM نامیدند. سپس استاندارد DDR برای دو برابر کردن پهنای باند در دسترس در مدل‌های SDRAM توسعه یافت.

پس از آن، استانداردهای DDR2، و DDR3 وارد بازار شد و اکنون اکثر دستگاه‌های فعلی از رم DDR4 استفاده می‌کنند. DDR5 نیز به عنوان قوی ترین رم کامپیوتر، اخیراً عرضه شده است اما به دلیل سازگاری کم با مادربردها و پردازنده‌های قدیمی‌تر، هنوز به استفاده گسترده نرسیده‌اند.

در هر صورت، مادربرد و CPU شما عوامل اصلی تعیین‌کننده در مورد نوع رم DDR مورد نیازتان خواهند بود، بنابراین قبل از ارتقاء رم کامپیوتر، باید این مشخصات را بررسی کنید.

3. ظرفیت

ظرفیت رم، آیتمی است که بسیاری از کاربران با آن آشنا هستند. همه می‌دانند که بهترین رم دارای ظرفیت بیشتری است. ظرفیت رم اصلی‌ترین مشخصه‌ای است که افراد هنگام خرید به دنبال آن هستند.

به طور کلی، داشتن 8 گیگابایت رم، تجربه محاسباتی بهتری نسبت به رم 4 گیگابایتی ارائه می‌دهد. اغلب بازی‌های ویدیویی یک ظرفیت رم حداقل را در مشخصات سیستم مورد نیاز توصیه می‌کنند.

با این حال، اضافه کردن ظرفیت رم در هر کامپیوتری محدودیت دارد. یک سیستم عامل 32 بیتی تنها می‌تواند از 4 گیگابایت حافظه استفاده کند، بنابراین رم اضافی در چنین سیستمی عملاً قابل‌استفاده نیست.

اکثر سیستم‌های مدرن 64 ​​بیتی هستند که از نظر تئوری می‌توانند تا 4 پتابایت حافظه را مدیریت کنند، اگرچه اکثر CPUهای PC مدرن معمولاً بین 32 تا 256 گیگابایت از حافظه رم پشتیبانی می‌کنند. همان‌طور که در بالا ذکر شد، باید به مشخصات CPU و مادربرد خود رجوع کنید تا بفهمید که سیستم شما چه ظرفیتی از RAM را پشتیبانی می‌کند.

4. سرعت

به طور کلی دو فاکتور اصلی وجود دارد که باعث می‌شود RAM سریع در نظر گرفته شود: فرکانس و تایمینگ.

روند افزایش سرعت استانداردهای رم

فاکتور اول فرکانس RAM است که معمولاً به آن سرعت می‌گویند. اگر به محصولات رم نگاه کنید، احتمالاً در ادامه استاندارد رم مانند DDR4 اعدادی مثل 3200 یا 2666 مشاهده خواهید کرد. این اعداد چهار رقمی فرکانس رم هستند.

حافظه رم دائماً در حال انجام سیکل‌های خواندن و نوشتن داده‌های بارگذاری شده فعلی است و این فرکانس به تعداد سیکل‌ها در هر ثانیه اشاره دارد. DDR4-3200 به یک سیکل فرکانس 3200 مگاهرتز اشاره دارد که به معنای حدود 3.2 میلیارد سیکل خواندن/نوشتن در هر ثانیه است.

بنابراین، به طور کلی، فرکانس بالاتر بهتر برای یک رم است، اما توجه داشته باشید که برخی از CPU ها و مادربردها ممکن است برخی از فرکانس‌ها را پشتیبانی نکنند.. علاوه بر این، قیمت رم با فرکانس بالا بسیار بیشتر از فرکانس‌های پایین‌تر است.

فاکتور دوم تایمینگ است که با عنوان تأخیر Column Access Strobe یا تأخیر CAS نیز شناخته می‌شود، و به معنی تأخیر موجود بین ماژول‌های رم طی دریافت دستور از CPU و اجرای فرمان توسط CPU خواهد بود.

بیشتر بخوانید : فرق بین سرعت و تاخیر رم (CAS Latency)

تأخیر CAS معمولاً به‌ صورت یک سری اعداد مانند 18-22-22-42 فهرست می‌شود که در واقع به مجموعه‌ای از مقادیر تایمینگ اشاره دارد. به طور معمول، اعداد کمتر برای توالی اعداد تایمینگ بهتر است. اما به طور کلی، تفاوت در تایمینگ رم، تأثیر زیادی بر تجربه شما در هنگام اجرای یک برنامه یا بازی نخواهد داشت.

5. تعداد کانال

کانال‌های حافظه همانند جاده‌های بین CPU و RAM هستند. اگر فقط یک مسیر جاده‌ای وجود داشته باشد، تعداد زیادی وسیله نقلیه هستند که به طور هم‌زمان در آن حرکت می‌کنند. اگر جاده بیش از حد شلوغ باشد، مسیر مسدود می‌شود و جابجایی وسایل نقلیه به سختی صورت می‌گیرد.

همین امر در مورد کانال‌های حافظه روی مادربرد نیز صدق می‌کند. یک CPU فوق‌سریع و رم پرقدرت با وجود یک کانال ممکن است منجر به انسداد مسیر انتقال داده و کاهش عملکرد کامپیوتر شود.

اکثر پردازنده‌ها از دو یا چهار کانال حافظه پشتیبانی می‌کنند و مادربردهای سازگار آن‌ها با اسلات‌های رم بیشتر در دسترس هستند.

برای استفاده از چندین کانال، به بیش از یک حافظه رم نیاز دارید. در مواردی که یک CPU و رم فوق‌العاده دارید، معمولاً بهتر است از کیت رم 16 گیگابایتی دو کاناله استفاده کنید که دو عدد رم 8 گیگابایتی با عملکرد مشابه است، به جای آنکه از یک رم 16 گیگابایتی به صورت تکی استفاده نمایید.

علاوه بر این، زمانی که صحبت از استفاده از رم تک کاناله و دو کاناله به میان می‌آید، بهتر است از رم‌هایی در هر کانال استفاده کنید که فرکانس و تایمینگ مشابهی دارند.

ماژول‌های رم که روی کانال‌های منطبق با هم کار می‌کنند باید با یکدیگر همگام باشند. اگر فرکانس و تایمینگ آن‌ها هماهنگ نباشد، سرعت کلاک رم‌ها شروع به کم شدن می‌کند تا زمانی که با هم همگام شوند.

فاکتورهای دیگری هم در انتخاب بهترین رم کامپیوتر مؤثر هستند. نظیر قابلیت ECC یا بررسی و اصلاح خطا، ولتاژ کار رم، ارتفاع رم و عملکرد خنک‌سازی آن. برای انتخاب قوی ترین رم کامپیوتر باید به ولتاژ کار آن دقت کنید و مطمئن شوید که پاور سیستم قادر است این ولتاژ را تأمین کند.

همچنین سیستم خنک‌سازی یک فاکتور مهم در انتخاب بهترین رم است زیرا عمر مفید رم و عملکرد آن را در استفاده‌های طولانی به خصوص گیمینگ، تعیین می‌کند.
در ادامه قصد داریم قوی ترین رم موجود در ایران را به شما معرفی کنیم: رم XPG Lancer RGB با استاندارد DDR5!

این ماژول فوق العاده بالاترین عملکرد را در بین رم‌های گمینیگ با قابلیت اورکلاک دارد. از مهمترین مشخصات آن می‌توان به سرعت فرکانس 5200 Mhz و ظرفیت 16 گیگابایتی آن اشاره کرد.

نورپردازی RGB با افکت‌های نوری متعدد، استفاده از تراشه مدیریت انرژی برای بهره‌وری بیشتر، فناوری تصحیح خطا ECC و پشتیبانی از Intel XMP 3.0 برای اورکلاک آسان‌تر از دیگر ویژگی‌های این غول گیمینگ محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

برای انتخاب قوی ترین رم کامپیوتر و لپ تاپ، چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  • رم با ظرفیت 16 گیگابایت، یک انتخاب معقول بر اساس کاربردهای امروزی است. رم 8 گیگابایت هم برای گیمرها و کسانی که وظایف عملیات گرافیکی سنگین انجام می‌دهند، قابل‌استفاده است. اما اگر چندین عملیات را هم‌زمان با هم انجام می‌دهید، دیگر یک رم 8 گیگابایت پاسخگو نیست.
  • برای سرعت کلاکی که سیستم شما پشتیبانی نمی‌کند، هزینه اضافی پرداخت نکنید! سرعت رم محدود است، به خصوص در مورد برخی از پردازنده‌ها و چیپ‌ست‌های پایین‌رده موجود در بازار. بنابراین برای مثال، اگر سیستم شما فقط 2666 مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند، خرید رم با سرعت 3600 فایده‌ای ندارد. پیش از خرید رم، مشخصات سازنده مادربرد خود را بررسی کرده و بر اساس آن خرید کنید.
  • اگر از گرافیک یکپارچه استفاده می‌کنید، سرعت‌های بالاتر بیشترین تأثیر را روی عملکرد سیستم‌تان دارد. اگر قصد دارید بدون کارت گرافیک اختصاصی بازی کنید، با انتخاب رم سریع‌تر، نرخ فریم بسیار بهتری خواهید داشت. اما اگر مجبور باشید برای پشتیبانی از این سرعت و همچنین حافظه با کلاک بالاتر، هزینه بیشتری را صرف کنید، شاید استفاده از یک کارت گرافیک اختصاصی که عملکرد کلی سیستم را برای اجرای بازی افزایش می‌دهد، منطقی‌تر باشد.
  • بسیاری از برنامه‌ها و بازی‌ها به رم سریع‌تر با تایمینگ بالا نیاز ندارند. بنابراین پیش از خرید رم، در مورد برنامه‌ها و بازی‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید تحقیق کنید. اگر از نرم‌افزار حساس به حافظه استفاده نمی‌کنید و کارت گرافیک اختصاصی دارید، می‌توانید با انتخاب رم کندتر در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و همین هزینه را صرف خرید یک هارد SSD با ظرفیت بیشتر و یا پردازنده قوی‌تر کنید.
  • هیت سینک‌های رم و نورپردازی‌های آن فقط برای نمایش هستند. به طور کلی اغلب رم‌های کامپیوتر در عملکرد عادی آن‌قدر داغ نمی‌شوند که به سیستم خنک‌سازی پیشرفته‌ای نیاز داشته باشند. از طرفی اگر کیس کامپیوتر شما پنل شیشه‌ای برای نمایش نورپردازی‌های RGB رم نداشته باشد، لزومی ندارد که پول خود را صرف خرید رم‌هایی با نورپردازی RGB کنید. بهتر است تمرکز خود را روی انتخاب بهترین رم با سرعت و ظرفیت مناسب کنید.