بالاترین رم کامپیوتر چند گیگ است؟

اگر جدیداً به فکر ارتقاء رم کامپیوتر خود افتاده‌اید یا اخیراً این کار را انجام داده‌اید، شاید با دیدن تنوع نسل‌های مختلف رم کامپیوتر و اینکه هر نسل خود دارای مدل‌های مختلفی است، این سؤال در ذهن‌تان شکل گرفته باشد که بالاترین رم کامپیوتر چند گیگ است؟

آیا هر نسل رم حداکثر از ظرفیت مشخصی پشتیبانی می‌کنند؟ اصولاً نقش رم در کامپیوتر چیست و آیا با استفاده از رم بیشتر، آیا سرعت کامپیوتر بیشتر می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤالات ابتدا باید تاریخچه‌ای از انواع رم و نسل‌های آن را مطالعه کنیم.

اگر شما هم قصد خرید رم کامپیوتر و یا ارتقاء رم فعلی خود را دارید، این مقاله می‌تواند به شما در انتخاب بیشترین رم قابل پشتیبانی توسط کامپیوترتان کمک کند، پس با ما همراه باشید.

بالاترین رم کامپیوتر چند گیگ است؟

از زمان معرفی رم در فرمت DIMM یا Dual In-line Memory Module، انواع مختلفی از حافظه‌ها در بازار وجود داشته است، اما از سال 2000 این استاندارد DDR است که بر بقیه چیره شده است!

درست است که رم‌های DDR1 و DDR2 دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در واقع حافظه DDR1 مدت‌هاست که از بین رفته است، همچنین رم DDR3 تقریباً کمیاب شده است، اما بسیاری هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند!

در مقابل استاندارد DDR4 از سال 2014 که وارد بازار شد، تقریباً در همه پلتفرم‌های کامپیوتر و لپ تاپ مورد استفاده قرار گرفت. اخیراً هم استاندارد DDR5 عرضه شده که هنوز جای خود را در بازار قطعات کامپیوتری باز نکرده است.

اما چه تفاوتی از نظر حداکثر ظرفیت رم بین این استانداردها وجود دارد؟ به عبارتی بالاترین رم کامپیوتر در هر نسل DDR چقدر است؟

مقایسه حداکثر ظرفیت رم DDR

اولین استاندارد رم DDR1 بود که در سال 2000 عرضه شد. این رم با حداکثر سرعت 266 MT/s وارد بازار شده و حداکثر ظرفیت آن 1 گیگابایت بود.

در حدود سال 2004 رم DDR2 عرضه شد و با ولتاژ 1.8 ولت، یعنی 28 درصد کمتر از DDR1 کار می‌کرد. حداکثر چگالی آن دو برابر شد و به 256 مگابایت رسید. به این ترتیب حداکثر ظرفیت رم برای هر ماژول به 2 گیگابایت رسید و به طور منطقی حداکثر سرعت نیز چند برابر شد و به 533 مگاهرتز افزایش یافت.

نسخه رم DDR3 در سال 2007 عرضه شد و انقلابی در بازار رم‌های کامپیوتر بود زیرا پروفایل‌های XMP در این استاندارد پیاده‌سازی شدند. برای شروع، ماژول‌های حافظه با ولتاژ 1.5 ولت و 1.65 ولت، با سرعت پایه 1066 مگاهرتز کار می‌کردند، اما ظرفیت این نسل از رم‌های DDR بسیار فراتر رفت و به 8 گیگابایت در هر ماژول رسید.

استاندارد DDR4 در سال 2014 وارد بازار شد، اما در حال حاضر گسترده‌ترین و پرمصرف‌ترین استاندارد رم است. ولتاژ این رم به 1.05 و 1.2 ولت کاهش یافت، اگرچه بسیاری از ماژول‌های آن تحت ولتاژ 1.35 ولت کار می‌کنند.

سرعت این استاندارد هم به طور قابل‌توجهی افزایش یافته و هر ساله حافظه‌های سریع‌تری به بازار وارد شد، اما سرعت پایه آن از 2133 مگاهرتز شروع می‌شود. در حال حاضر، ماژول‌های 32 گیگابایتی حداکثر ظرفیت موجود برای رم‌های DDR4 هستند.

استاندارد DDR5 جدیدترین استاندارد رم‌های کامپیوتر است که در سال 2020 به بازار عرضه شد. این ماژول رم با ولتاژ 1.1 ولت کار می‌کند و سرعتی معادل 7200 مگاهرتز را نیز ارائه می‌دهد.

ظرفیت‌های موجود برای رم DDR5، از 8 گیگابایت شروع شده و تا 128 گیگابایت برای هر ماژول افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید : رم DDR5 چیست؟ همه چیز درباره جدیدترین استاندارد RAM

پارامترهای رم کامپیوتر

سرعت انتقال داده یکی از پارامترهای مهم در رم کامپیوتر است. این سرعت به مقدار داده‌های پردازش شده توسط واحد پردازش مرکزی (CPU) اشاره دارد. از سوی دیگر، اکثر حافظه‌های رم، از نوع نرخ داده دوبل (DDR) هستند. نسل رم کامپیوتر با عددی که بعد از نام اختصاری آن نمایش داده می‌شود، مانند DDR4، تعیین می‌شود.

سرعت رم کامپیوتر

علاوه بر این، استانداردهای انواع رم کامپیوتر دارای عددی هستند که سرعت آن را بر حسب مگاهرتز (MHz) نشان می‌دهد. می‌توانید دستگاه‌هایی با سرعت‌های رم متفاوت بین DDR4-1600 و DDR4-3200 پیدا کنید.

در مورد دوم، رم نسل چهارم با سرعت داده 3200 مگاهرتز است. برای به حداکثر رساندن سرعت، نصب حافظه رم در اسلات های ماژول رم به صورت دوتایی و جفت، ضروری است.

اگر دستگاه شما دارای حافظه تکی یا ماژول‌های غیر سنکرون است، 50 درصد کمتر از نرخ داده‌ مشخص شده را دریافت خواهید کرد، به عنوان مثال، یک رم DDR4-3200 تنها تحت سرعت 1600 مگاهرتز کار می‌کند.

علاوه بر سرعت رم، از فاکتورهای کلیدی دیگر رم تایمینگ یا نرخ تأخیر است. این فاکتور پیچیده‌تر از سرعت انتقال داده است. دستگاه‌های محاسباتی دارای مشخصات تایمینگ یا نرخ تأخیر هستند که به صورت 7-8-8-24 نوشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید : فرق بین سرعت و تاخیر رم (CAS Latency)

این مجموعه اعداد نشان‌دهنده مدت زمانی است که حافظه رم برای رسیدگی به عملکردهای محاسباتی خاص خود صرف می‌کند. رم سریع‌تر دارای تایمینگ و نرخ تأخیر کمتری است.

چگونه می‌توان بالاترین رم برای کامپیوتر را تعیین کرد؟

برای تعیین بالاترین رم برای کامپیوتر که توسط مادربرد پشتیبانی شود، می‌توان مشخصات مادربرد را استخراج کرده و از سایت سازنده آن، حداکثر ظرفیت قابل پشتیبانی را پیدا کرد. همچنین سازگاری رم با پردازنده سیستم نیز باید بررسی شود.

اغلب کامپیوترهای PC که تنها برای اجرای برنامه‌های معمولی مانند اکسل و ورد استفاده می‌شوند، دارای رم 8 گیگابایت هستند. در صورتی که هنگام کار با چندین تب باز مرورگر یا پخش محتوای ویدیویی، کامپیوتر شما کند می‌شود، باید رم خود را ارتقا دهید.

همچنین به عنوان یک راه‌کار سریع و بدون نیاز به خرید رم، می‌توانید با کاهش برنامه‌های غیرضروری (crapware یا bloatware) عملکرد سیستم را بهینه کرده و یا تعداد برنامه‌های پس‌زمینه را روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپ خود محدود کنید. با انجام این کار، فضایی را برای اجرای برنامه‌های اصلی و عملکردهای روزمره باز خواهید کرد.

برای اجرای بازی‌های ویدئویی باید 16 گیگابایت رم را در نظر بگیرید. این ظرفیت به شما اجازه می‌دهد تا یک بازی را بدون هیچ برنامه پس‌زمینه دیگری انجام دهید. با این حال، اگر می‌خواهید در حین اجرای بازی‌های گرافیکی مانند Grand Theft Auto V، برنامه‌های دیگری را اجرا کنید، باید 32 گیگابایت رم را انتخاب کنید.

اگر به طور منظم برنامه‌های پرمصرف مانند Final Cut Pro یا Photoshop را اجرا می‌کنید، رم کامپیوتر خود را به 32 گیگابایت ارتقا دهید. با 32 گیگابایت رم، می‌توانید ویرایشگرهای عکس را با همزمان اجرا کنید.

آیا ارتقاء رم، سرعت کامپیوتر را بیشتر می‌کند؟

کامپیوتر از اجزای مختلفی تشکیل شده است. CPU، واحد پردازنده گرافیکی، حافظه رم و درایو هارد همگی با هم وظیفه اجرای عملیات را بر عهده دارند. بنابراین اگر یکی از این قطعات سرعت پایینی داشته باشد، روی عملکرد سایر اجزا و سرعت اجرای برنامه‌ها تأثیر خواهد داشت.

به طور خلاصه، نصب رم بیشتر در صورت استفاده مکرر از بسیاری از برنامه‌ها یا تب‌های مرورگر به طور هم‌زمان، یا انجام کارهایی مانند بازی یا ادیت عکس در فتوشاپ، ممکن است سرعت کامپیوتر را بهبود بخشد.

با این حال، در صورت استفاده منظم، ارتقاء CPU احتمالاً تأثیر بیشتری بر عملکرد کلی سیستم خواهد داشت. ارتقاء هر دو با هم باعث می‌شود کامپیوتر شما نه تنها سریع‌تر کار کند، بلکه می‌تواند عملیات بیشتری را در یک زمان انجام دهد.

ماژول رم ای‌ دیتا CASTER RGB DDR5 DRAM MODULE

حافظه رم XPG Caster RGB DDR5 را می‌توان اولین ماژول حافظه‌ای دانست که سرعت خیره کننده 7000MT/s را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. این ماژول حافظه با سبک طراحی مدرن و بهره‌مندی از نورپردازی RGB توانسته جوایز زیادی را بحث طراحی نصیب خود کند.

از سایر ویژگی‌های XPG Caster RGB می‌توان به استفاده از فناوری On-Die ECC و مدیریت توان IC اشاره کرد. همچنین ماژول XPG Caster به فناوری Intel XMP 3.0 مجهز شده است که با وجود آن می‌توان اورکلاک راحت و بی‌دردسر را تجربه کرد.

در نهایت بهره‌مندی از استاندارد DDR5، رم جدید XPG را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در مادربردهای جدید (نسل 12 و 13) تبدیل می‌کند.

سخن پایانی

واضح‌ترین تفاوت بین نسل‌های مختلف رم عملکرد آن‌ها است. با پیشرفت تکنولوژی، عملکرد رم‌ها نیز به تدریج بهبود یافته و به طور کلی نسل به نسل تقریبا دو برابر شده است. تعیین بهترین رم کامپیوتر به فاکتورهای مختلفی از جمله سرعت رم، تأخیر، تایمینگ، استاندارد DDR و در نهایت ظرفیت آن بستگی دارد.

اما برای انتخاب بالاترین رم برای کامپیوتر که توسط مادربرد نیز پشتیبانی شود، باید به استاندارد رم توجه کرد زیرا حداکثر ظرفیت ارائه شده برای هر نسل رم DDR متفاوت است. علاوه بر ظرفیت، سرعت رم‌ها نیز نسل به نسل افزایش یافته و ساختار ظاهری آن‌ها هم تغییر کرده است.

امیدواریم این مقاله به منظور درک تفاوت بین استانداردهای رم DDR1، DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 مفید بوده باشد. اگر تا به حال به ارتقای رم کامپیوتر و یا لپ تاپ خود فکر کرده‌اید، فراموش نکنید که مشخصات مادربرد را پیش از خرید رم جدید، بررسی کرده تا ببینید از چه نوع رمی پشتیبانی می‌کند.

نوع رم، حداکثر ظرفیت رم، سرعت و استاندارد آن همگی بر اساس مشخصه‌های مادربرد تعیین می‌شود و برای ارتقاء کامپیوتر باید آن‌ها را بررسی نمود.