4 راهکار برای افزایش طول عمر رم کامپیوتر!

گاهی اوقات به دلیل قدیمی بودن سخت‌افزارهای کامپیوتر از جمله رم که از ظرفیت و سرعت محدودی برخوردار هستند، مجبور می‌شویم که آن‌ها را تعویض کنیم. اما گاهی هم به دلیل پایان عمر مفید رم کامپیوتر، لازم است این قطعه تعویض شود.

رم کامپیوتر یک قطعه الکترونیکی است که از تراشه‌های حافظه تشکیل شده و هر تراشه هم از نظر تعداد سیکل‌های خواندن و نوشتن، دارای محدودیت است.

بنابراین هر رم عمر مفیدی دارد که با پایان یافتن آن، می‌بایست رم کامپیوتر را تعویض کرد. اما چه عواملی در تعیین عمر مفید رم کامپیوتر دخیل هستند؟ به طور کلی عمر رم کامپیوتر چقدر است و کی باید به فکر تعویض آن باشیم؟ چه راه‌کارهایی برای افزایش عمر مفید رم کامپیوتر وجود دارد؟

این سؤالات در این مقاله پاسخ داده می‌شوند و به عنوان یک راهنمای جامع، سعی می‌کنیم مهم‌ترین عوامل کاهش طول عمر رم و روش‌های افزایش عمر مفید آن را توضیح دهیم.

در صورتی که این راه‌کارها را به درستی و به موقع انجام دهید، تا مدتی نیاز به خرید رم جدید نخواهید داشت و می‌توانید از رم فعلی سیستم خود، به مدت بیشتری استفاده کنید. برای آشنایی با راه‌کارهای افزایش عمر مفید رم کامپیوتر با ما همراه باشید.

عمر مفید رم کامپیوتر چقدر است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که رم چقدر دوام می‌آورد؟ عمر مفید رم کامپیوتر باید چقدر باشد؟ در این بخش پاسخ این سؤالات را خواهیم داد.

انواع رم کامپیوتر از هر برند و نوعی که باشند، یک وجه مشترک دارند، آن هم این است که به طور موقت داده‌ها را ذخیره می‌کند و سیکل‌های خواندن و نوشتن فوق‌العاده زیادی را در طول عمر خود تجربه می‌کنند. عمر رم کامپیوتر محدود بوده، اما مشخص نیست چقدر است.

از نظر تئوری اگر فرض کنیم که داده‌ها در سیکل‌های یک بار در ثانیه خوانده و نوشته می‌شوند، عمر مفید رم کامپیوتر به حدود یک میلیون سال می‌رسد! اما در واقعیت این‌طور نیست و استفاده از رم بسته به نوع استفاده‌ای که در آن می‌شود حدود 10 تا 15 سال است.

این در صورتی که است که سیستم کامپیوتر نیاز به به‌روزرسانی نداشته باشد. در واقع ارتقاء رم کامپیوتر جزو عمر رم محسوب نمی‌شود و مانند هر قطعه دیگری، رم کامپیوتر هم باید بعد از چند سال ارتقاء یابد، هرچند که عمر آن به پایان نرسیده باشد.

بسیاری از سازندگان کامپیوترهای PC، تعویض رم کامپیوتر را بعد از گذشت 3 تا 5 سال توصیه می‌کنند. احتمال خرابی و تعویض قطعات دیگر در این مدت بیشتر است در حالی که برای حافظه رم، عمر مفید 10 سال و بالاتر در نظر گرفته می‌شود.

چگونه بفهمیم عمر رم کامپیوتر رو به اتمام است؟

اغلب اوقات، رم‌ها به دلیل پایان عمر مفیدشان از کار نمی‌افتند و بیشتر به دلیل شرایط استفاده و یا اتفاقات خاص، خراب می‌شوند. گرمای زیاد در استفاده‌های طولانی، تجمع گردوغبار و اضافه ولتاژ ناشی از نوسانات برق، مهم‌ترین دلایل کاهش عمر مفید رم کامپیوتر است.

اما روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن می‌توان تشخیص داد که عمر مفید رم کامپیوتر رو به اتمام بوده یا در حال خراب شدن است.

علائم خرابی رم کامپیوتر

در این بخش به بررسی مهم‌ترین علائم خرابی رم کامپیوتر خواهیم پرداخت:

کاهش عملکرد سیستم

به طور کلی، رم تأثیر بسزایی روی سرعت سیستم شما دارد. وظیفه رم کامپیوتر، ذخیره داده‌های موقت برای اجرای فرآیندها است.

هنگامی که رم معیوب بوده یا در شرف از کار افتادن است، فرآیندها به تأخیر می‌افتند، زیرا انتقال اطلاعات زمان بیشتری طول می‌کشد. این علامت اغلب پس از روشن کردن دستگاه و استفاده از آن برای مدت طولانی رخ می‌دهد.

وقتی عملکرد سیستم کامپیوتر ضعیف می‌شود، همیشه به این معنا نیست که رم معیوب است. بلکه مشکلات سخت‌افزاری و یا حتی نرم‌افزاری دیگر نیز می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

اما به طور کلی وقتی می‌خواهید یک برنامه سنگین را روی کامپیوتر خود اجرا کنید و اجرای آن با مشکل مواجه می‌شود، در صورتی که از قدرت پردازنده اطمینان دارید، احتمال زیاد رم دچار مشکل شده و یا عمر مفید آن به پایان رسیده است.

توقف‌های تصادفی در حین اجرای برنامه‌ها

علامت دومی که می‌توان به عنوان خرابی و یا اتمام عمر مفید رم کامپیوتر در نظر گرفت، هنگ کردن و یا توقف‌های پی‌درپی در حین اجرای برنامه‌های مختلف است. همچنین ری‌استارت شدن‌های تصادفی سیستم در حین کار می‌تواند یکی از علائم خرابی رم کامپیوتر باشد.

آبی شدن صفحه کامپیوتر در حین کار روی یک برنامه خاص و یا بلافاصله پس از بالا آمدن سیستم عامل، علائم دیگری هستند که ضعیف شدن و پایان عمر مفید رم کامپیوتر را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید : علائم سوختن رم کامپیوتر چیست؟ + روش‌های رفع مشکل

لود نشدن و یا ضعیف شدن کارت گرافیک

هرچند کارت‌های گرافیک جدید از حافظه رم داخلی بهره می‌برند، اما در صورتی که کار گرافیکی سنگینی در سیستم انجام دهید و رم داخلی کارت گرافیک یا GPU کافی نباشد، کارت گرافیک برای جبران کمبود حافظه خود، از رم سیستم استفاده می‌کند.

در صورتی که رم کامپیوتر ضعیف یا خراب شده باشد، کارت گرافیکی به درستی لود نشده و برنامه‌های گرافیکی به خوبی اجرا نخواهند شد. یک علامت متداول در این شرایط، رنگ‌های به هم ریخته روی صفحه نمایش است که مشکل کارت گرافیک و عدم لود شدن آن را نشان می‌دهد.

باز نشدن یا خراب شدن فایل‌ها

یک علامت دیگر پایان یافتن عمر مفید رم کامپیوتر و یا خراب شدن آن، باز نشدن یا خرابی فایل‌های مختلف سیستم است. مثلاً فولدرهای مهم در کامپیوتر باز نمی‌شوند و یا اینکه سیستم در اجرای برخی از نرم‌افزارها با مشکل مواجه می‌شود.

علت این مسئله، خرابی رم است که روی هارد دیسک نیز تأثیر گذاشته و باعث خرابی فایل‌های ذخیره شده روی آن می‌شود.

نمایش غلط مقدار رم سیستم

در نهایت اگر از ابزارهای مختلف خود ویندوز به مقدار ظرفیت رم کامپیوتر خود دسترسی پیدا کنید و مقداری متفاوت از رم واقعی آن را مشاهده نمایید، احتمالاً با مشکل رم کامپیوتر مواجه شده‌اید.

چگونه عمر رم کامپیوتر را افزایش دهیم؟

بسته به نوع استفاده‌ای که از سیستم دارید، می‌توانید با انجام ترفندهای مختلف، عمر حافظه RAM خود را افزایش دهید.

افزایش عمر رم کامپیوتر

در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

1. بررسی منظم فضای اشغالی رم توسط برنامه‌ها

اگر برنامه‌های زیادی دارید که به طور هم‌زمان اجرا می‌شوند، حافظه رم را بیشتر از حد توانش اشغال می‌کنید. برای کاهش بار حافظه، پاکسازی رم کامپیوتر را بطور منظم انجام دهید تا از باز شدن یا اجرای برنامه‌های غیرضروری جلوگیری کنید.

برای این منظور در هنگام اجرای چندین برنامه، برنامه‌های غیرضروری را ببندید و سعی کنید ظرفیت اشغال شده رم را که از طریق Task Manager قابل روئیت است، تا حد ممکن کم کنید.

2. افزایش عمر رم با ایجاد محیط استاندارد برای استفاده از کامپیوتر

یک عامل مهم در کاهش عمر مفید رم کامپیوتر، گرم شدن آن است. اگر از سیستم زیاد استفاده می‌کنید، کامپیوتر را محیط خنک نگه دارید. از نزدیک کردن کامپیوتر به وسایل گرمازا و یا دیوارهای ضخیم که منافذی برای عبور هوا ندارند، خودداری کنید.

همچنین استفاده از فن و تهویه مناسب هوا در محیط کار می‌تواند به کاهش گرمای رم در حین اجرای برنامه‌های سنگین کمک کند.

در مورد لپ تاپ، از آنجایی که گرما از سطح زیرین خارج می‌شود، سعی کنید لپ تاپ را روی محیط‌های عایق که مانع دفع گرما می‌شوند، استفاده نکنید. استفاده از پدهای خنک‌کننده و یا و فن در زیر لپ تاپ توصیه می‌شود.

3. جلوگیری از ورود گردوغبار

تجمع گردوغبار در محیط داخل کیس به خصوص را قطعات سخت‌افزاری می‌تواند به گرم شدن آن‌ها کمک کند. برای جلوگیری از این حالت، از دمنده‌ها و یا جاروبرقی برای تمیز کردن گرو و غبار داخل کیس کامپیوتر استفاده کنید.

اگر با دست و یا با برس های مختلف قطعاتی مانند را رم تمیز می‌کنید، مراقب الکتریسیته ساکن باشید. همچنین اگر می‌خواهید قطعات را از مادربرد جدا کرده و تمیز کنید، دقت داشته باشید که روش جدا کردن و اتصال را به ذهن بسپارید.

4. افزایش عمر رم کامپیوتر با جلوگیری از نفوذ رطوبت

در نهایت یک عامل مهم دیگر در کاهش عمر رم کامپیوتر، قرار گرفتن آن در معرض رطوبت است. محیط‌های مرطوب مانند گلخانه‌ها محیط مناسبی برای استفاده از کامپیوتر نیستند.

همچنین اگر به هر دلیل رطوبت به داخل کیس کامپیوتر نفوذ کرد، با روش‌های مناسب آن را خشک کنید تا قطعات روی مادربرد از جمله رم کامپیوتر آسیب نبینند.

بیشتر بخوانید : 7 راهکار فوری برای افزایش سرعت رم کامپیوتر

سؤالات متداول

آیا با افزایش عمر رم کامپیوتر، سرعت آن کند می‌شود؟

بله، افزایش طول عمر رم کامپیوتر منجر به کندی آن می‌شود، اما اکثر کاربران متوجه این موضوع نمی‌شوند یا آن را تجربه نمی‌کنند.

رم‌های کامپیوتر معمولاً در کاربردهای سرور، بیشتر فرسوده می‌شود. به این دلیل که دائماً داده‌های زیادی را پردازش می‌کنند، داغ می‌شوند و سیکل‌های خواندن و نوشتن زیادی را تجربه می‌کنند. بعید است RAM در صورت استفاده برای کاربردهای معمولی کند شود.

چند نرم‌افزار مختلف وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها، عملکرد رم را تست کرد. در صورتی که شک دارید رم کامپیوتر شما کند شده است، می‌توانید از نرم‌افزارهای تست سلامت رم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : 5 روش برای تست سلامت رم در کامپیوتر و لپ تاپ

آیا ظرفیت رم بیشتر، عمر بیشتر را تضمین می‌کند؟

خیر، ظرفیت و عمر مفید رم کامپیوتر هیچ ارتباطی با هم ندارند. در واقع این‌طور نیست که هرچه رم کامپیوتر بیشتر باشد، عمر آن هم طولانی‌تر خواهد بود. ظرفیت بیشتر رم تنها به بهبود عملکرد کلی سیستم در اجرای برنامه‌های سنگین کمک خواهد کرد.

معمولاً هرچند وقت باید رم کامپیوتر را تعویض کرد؟

پاسخ این سؤال بستگی به نوع استفاده شما از کامپیوتر دارد. اگر از کامپیوتر برای بازی و یا رندرگیری و اجرای برنامه‌های سنگین به مدت طولانی استفاده می‌کنید، احتمالاً باید هر پنج سال رم کامپیوتر خود را تعویض کنید.

البته علت این تعویض بیشتر، قابلیت سیستم در اجرای برنامه‌های مختلف است نه پایان عمر مفید رم کامپیوتر! بنابراین بر اساس نوع کاربردتان، رم کامپیوتر را ارتقاء دهید.

سخن پایانی

عمر رم کامپیوتر به صورت دقیق قابل‌محاسبه نیست اما نکته مهم این است که معمولاً عمر مفید رم کامپیوتر به‌اندازه‌ای طولانی است که قبل از نیاز به ارتقاء آن، خراب نشود!

بنابراین اگر از یک سیستم معمولی استفاده می‌کنید، احتمالاً پیش از آنکه عمر رم کامپیوتر شما پایان یابد، لازم است رم خود را تعویض کنید تا امکان اجرای برنامه‌های جدیدتر را داشته باشید.

البته این مسئله در شرایط کاری عادی است، زیرا گرمای بیش از حد، نوسانات برق، نفوذ رطوبت به داخل کیس کامپیوتر و غیره می‌تواند باعث بروز آسیب‌های فیزیکی به رم شود که در نهایت آن را زودتر از آنچه فکر می‌کنید خراب خواهد کرد.