علائم سوختن رم کامپیوتر چیست؟ + روش‌های رفع مشکل

یک سری علائم وجود دارد که نشان می‌دهد RAM سیستم خراب شده است و یا در آینده احتمال خرابی آن وجود دارد. این نشانه‌ها ممکن است علائم سوختن رم کامپیوتر باشند. بنابراین بررسی آن‌ها و تشخیص خرابی رم کامپیوتر نیاز به اطلاعات کافی در این مورد دارد.

همچنین در صورت مشاهده این علائم و اطمینان از خرابی رم یک سری اقدامات را می‌توان برای رفع مشکل خرابی رم انجام داد.

اگر شما هم به صورت روزمره از کامپیوتر استفاده می‌کنید و اخیراً با برخی از علائم خرابی رم کامپیوتر مواجه شده‌اید، پیش از خرید رم و تعویض آن بهتر است از خرابی آن اطمینان حاصل کرده و در صورت امکان مشکل آن را برطرف کنید.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با علائم خرابی رم کامپیوتر و روش‌های حل مشکل آن، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا خرابی رم مهم است؟

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) حافظه مجازی موجود در کامپیوتر شما است. نقش اصلی انواع رم کامپیوتر، ذخیره داده‌های موقت برای پردازش است که در صورت بروز مشکل ممکن است پاک شوند و پردازش کامپیوتر مختل شود. علاوه بر این RAM وظیفه اجرای روان برنامه‌ها را بر روی سیستم بر عهده دارد.

اکثر تولیدکنندگان رم برای محصولات خود گارانتی مادام‌العمر ارائه می‌دهند زیرا هیچ قطعه مکانیکی در یک ماژول رم استفاده نمی‌شود. اما حتی با این وجود، RAM ممکن است در مواردی خراب شود. در واقع در مقایسه با سایر اجزای کامپیوتر شخصی، تعداد خرابی‌های رم بسیار کمتر است.

علائم سوختن رم کامپیوتر یا خرابی آن را می‌توان برای تشخیص مشکل و پیشگیری از مسائل مرتبط به کار برد.

اما چه علائمی را می‌توان به عنوان نشانه‌های سوختن رم کامپیوتر در نظر گرفت؟ و در صورت تشخیص، مشکلات رم را به چه روش‌هایی می‌توان حل نمود؟ این‌ها سؤالاتی است که در ادامه این مقاله قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم.

علائم سوختن رم کامپیوتر

معمولاً خرابی رم کامپیوتر با یک سری نشانه‌ها همراه است که پیش از بروز خرابی و یا مشکل حاد برای رم، مشاهده می‌شوند.

نشانه‌های مشکل رم

1. عملکرد ضعیف سیستم

یکی از علائم خرابی رم کامپیوتر، ضعیف شدن عملکرد کامپیوتر است. این عملکرد ضعیف ممکن است در هنگام راه‌اندازی کامپیوتر مشاهده شود و یا پس از راه‌اندازی و بالا آمدن کامپیوتر، متوجه شوید که عملکرد کامپیوتر کند شده و یا به مرور کند می‌شود.

این مسئله به خصوص در زمان اجرای برنامه‌های سنگین نظیر فتوشاپ و یا بازی‌های گرافیکی مشهود است. البته این عملکرد ضعیف کامپیوتر ممکن است علل دیگری مانند اشغال فضای رم توسط یک برنامه و یا ویروسی شدن کامپیوتر نیز باشد که برای تشخیص آن کافی است کامپیوتر را مجدداً ری‌استارت کرده و با استفاده از آنتی‌ویروس، درایوهای هارد خود را اسکن کنید.

در صورتی که با این کار باز هم مشکل کندی کامپیوتر وجود داشته باشد، به احتمال زیاد مشکل از رم کامپیوتر است. اما باز هم ممکن است ضعیف بودن رم در مقابل نرم‌افزارهای اجرا شده باعث این مشکل شود که در این شرایط ارتقاء رم کامپیوتر تنها گزینه ممکن است.

2. خرابی‌های پی‌درپی و بی‌دلیل

دلایل متعددی می‌تواند باعث خرابی کامپیوتر و بالا نیامدن ویندوز و یا هنگ کردن آن شود. اما اگر این خرابی‌ها پی‌درپی و بدون دلیل اتفاق بیفتد می‌تواند یکی از علائم سوختن رم کامپیوتر باشد.

در صورتی که هنگام اجرای برنامه‌های فشرده و سنگین که رم زیادی را اشغال می‌کنند، این مشکل پیش بیاید احتمالاً رم کامپیوتر شما آسیب دیده یا سوخته است.

3. خرابی کارت گرافیک

در شرایط عادی هنگامی که کامپیوتر PC را روشن می‌کنید، معمولاً صدای بوقی شنیده می‌شود. این علائم نشان می‌دهد که تمام اجزای سخت‌افزاری به درستی شناخته شده و کار می‌کنند. اما در مقابل اگر هیچ صدای بوقی وجود نداشته باشد، ممکن است نشانه‌ای از خرابی RAM باشد.

علاوه بر این، کارت گرافیک نیز ممکن است در طول فرآیند بوت بارگذاری نشود. عدم شناسایی کارت گرافیک توسط کامپیوتر یکی از علائم سوختن رم کامپیوتر است که در اجرای بازی‌های گرافیکی و یا برنامه‌های رندرگیری خود را نشان می‌دهد.

4. فایل‌های معیوب

خراب بودن فایل موجود در سیستم شما می‌تواند نشانه‌ای از خرابی RAM باشد. به‌ویژه فایل‌هایی که مرتباً به آن‌ها دسترسی داشته و ذخیره می‌کنید ممکن است خراب شوند. این فایل‌های خراب روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و علت آن تأثیر رم معیوب روی هارد دیسک و ایجاد بد سکتور در آن است.

در صورتی که این فایل‌ها، جزو فایل‌های مهم و ضروری برای بوت شدن کامپیوتر باشد، دیگر سیستم بوت نشده و سیستم عامل بالا نمی‌آید.

5. عدم نمایش صحیح رم در دسترس

یکی از راه‌های پی بردن به خرابی رم کامپیوتر، بررسی اطلاعات اولیه رم نصب شده است. اگر RAM با مشکل مواجه شود، سیستم میزان رم صحیح نصب شده و در دسترس را تشخیص نخواهد داد. بنابراین، در منوی سیستم، اطلاعات RAM نادرست نمایش داده می‌شود (چیزی کمتر از مقدار واقعی).

این مشکل همچنین می‌تواند در نتیجه معیوب بودن اسلات‌های DIMM باشد که اتصال رم به مادربرد را با مشکل مواجه می‌کند. برای اطمینان می‌توانید کیس کامپیوتر را باز کرده و اسلات‌های رم را بررسی کنید. در صورتی که سالم بودند، مشکل می‌تواند از معیوب بودن خود رم باشد.

6. هنگ کردن سیستم

هنگ کردن سیستم هم می‌تواند یکی از علائم خرابی رم کامپیوتر باشد. سیستم کامپیوتر ممکن است بدون هیچ هشدار قبلی هنگ کند و حتی صفحه کلید و ماوس نیز از کار بیفتند. این مشکل ممکن است در هر زمانی رخ دهد یعنی مهم نیست از چه برنامه‌ای استفاده می‌کنید.

تنها راه‌حل این مشکل، ری‌استارت کردن کامپیوتر است. با این حال این مشکل می‌تواند در نتیجه یک حمله بدافزار نیز رخ دهد. بنابراین، باید سیستم خود را با یک برنامه آنتی‌ویروس اسکن کرده و ببینید آیا مشکل همچنان ادامه دارد یا خیر.

7. بروز خطاهای Blue Screen of Death

خطاهای Blue Screen of Death زمانی که سخت‌افزار یا نرم‌افزار جدیدی را نصب می‌کنید، بسیار رایج است. اما اگر خطا بدون نصب سخت‌افزار جدید ظاهر شود، می‌تواند به این معنی باشد که حافظه رم با مشکلاتی مواجه است.

معمولاً خطاهای Blue Screen همراه با پس‌زمینه آبی و متون سفید ظاهر می‌شوند. این علائم هشداردهنده در عرض چند ثانیه ناپدید می‌شوند و قابل‌خواندن نیستند. با این حال دلیل این مشکل برنامه‌ها و نرم‌افزارهای سنگینی هستند که حافظه سیستم را تخلیه می‌کنند.

8. ری‌استارت شدن‌های تصادفی کامپیوتر

ری‌استارت های تصادفی یکی دیگر از علائم سوختن رم کامپیوتر است. این مشکل ممکن است به طور ناگهانی و بدون زمان‌بندی مشخص رخ دهد، به خصوص زمانی که در حال انجام یک کار هستید یا حتی زمانی که کامپیوتر روشن است اما هیچ کاری را با آن انجام نمی‌دهید.

با این وجود این مسئله را می‌توان به سایر مشکلات سخت‌افزاری نیز نسبت داد مخصوصاً مشکلات مربوط به هارد دیسک. اما در شرایطی که کامپیوتر بلافاصله پس از بالا آمدن سیستم عامل ناگهان ری‌استارت می‌شود، این مشکل احتمالاً به رم کامپیوتر مربوط می‌شود.

9. نویزهای صوتی

وقتی کامپیوتر را روشن می‌کنید، صدای بوقی شنیده می‌شود که نشان‌دهنده عملکرد درست سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتر است. اگر این صدای بوق همراه با نویز شنیده شود و صدایی غیرمعمول داشته باشد، می‌تواند یکی از علائم سوختن رم کامپیوتر باشد.

البته بسته به شرکت سازنده مادربرد، کدهای مربوط به بوق استارت کامپیوتر متفاوت هستند اما اگر صدایی غیرعادی نسبت به همیشه شنیده‌اید، شاید مشکل از رم کامپیوتر شما باشد.

10. عدم امکان نصب برنامه‌های جدید

در صورتی که برای رم کامپیوتر شما مشکلی به وجود آمده باشد، دیگر قادر نخواهید بود برنامه‌های جدید را روی سیستم نصب کنید.

معمولاً در فرآیند نصب برنامه، یک کد خطا ظاهر شده و عملیات متوقف می‌شود. همچنین در صورت بروز مشکل جدی برای رم، نصب مجدد سیستم عامل هم امکان‌پذیر نیست. یعنی هنگام نصب سیستم عامل با خطاهای عجیبی مواجه خواهید شد که فرآیند نصب را مختل می‌کنند.

رفع مشکل رم کامپیوتر

گاهی اوقات مشکلات رم ناشی از نخواندن رم توسط کامپیوتر و یا سایر مشکلات نرم‌افزاری است که قابل‌حل هستند. تأکید می‌کنیم که همه مشکلات رم قابل‌رفع نیستند و در بیشتر موارد که مشکل سخت‌افزاری است، می‌بایست ماژول رم خود را تعویض کرده و اگر مشکل از اسلات رم باشد، باید جای رم را روی مادربرد عوض کنید.

برخی اوقات درآمدن رم از اسلات مربوطه روی مادربرد باعث نخواندن رم توسط کامپیوتر می‌شود، در این حالت با جا زدن مجدد رم در اسلات مربوطه می‌توانید مشکل را حل کنید. به یاد داشته باشید که در حالتی که کامپیوتر خاموش است این کار را انجام دهید!

در برخی موارد، کد خطای Blue Screen of Death ناشی از عدم سازگاری رم با چیپست مادربرد است. در این شرایط ماژول رم شما سالم است و فقط با تراشه CPU سازگار نیست. در این حالت باید رم خود را تعویض کنید.

برخی موارد مشکل رم ناشی از سنگین بودن حافظه از برنامه‌هایی است که نیازی به آن‌ها ندارید. به کمک نرم‌افزارهای مختلفی از جمله Advanced System Optimizer می‌توانید سیستم خود را بهینه کنید. برخی از ویژگی‌های این برنامه عبارت‌اند از:

  • بهینه‌سازی سیستم عامل ویندوز
  • بک‌آپ گیری و بازیابی فایل بک‌آپ
  • افزایش امنیت سیستم عامل
  • بهینه‌سازی درایوها و پاک کردن فایل‌های اضافی

رفع مشکل رم کامپیوتر

سخن پایانی

RAM بخش مهمی از هر کامپیوتر است و ضروری است که این قطعه سخت‌افزاری به درستی کار کند. آشنایی با علائم سوختن رم کامپیوتر برای تشخیص عملکرد نادرست رم بسیار مفید هستند. از سوی دیگر، داشتن رم بالا برای اطمینان عملکرد روان سیستم توصیه می‌شود.

اما در مقابل، رم بیش از اندازه بالا ممکن است توسط RAM Drive Software به عنوان یک دستگاه ذخیره‌سازی ثانویه استفاده شود که می‌تواند زمان پاسخگویی کامپیوتر را به دستورات مختلف و پردازش اطلاعات افزایش دهد. بنابراین متناسب با نیاز خود، رم کامپیوتر را انتخاب کنید.

به منظور تشخیص سوختن رم کامپیوتر روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. هرچند این علائم ممکن است مربوط به خرابی‌ هارد دیسک و یا کارت گرافیک هم باشند، اما با یک بررسی ساده و تست رم کامپیوتر روی یک سیستم دیگر می‌توان مطمئن شد که مشکل از رم است.

برای رفع مشکل رم کامپیوتر تنها در برخی از موارد می‌توان اقداماتی را انجام داد به خصوص اگر مشکل رم ناشی از نخواندن رم توسط کامپیوتر باشد. در این حالت با جا زدن درست رم یا عوض کردن اسلات آن، می‌توان مشکل را حل کرد.

در برخی موارد نیز استفاده از برنامه‌های بهینه‌سازی سیستم عامل برای حذف فایل‌ها و برنامه‌های غیرضروری که فضای رم را اشغال می‌کنند، می‌تواند مشکل نخواندن رم توسط کامپیوتر را حل کند.