با 2 رم کامپیوتر ارزان در ایران آشنا شوید (آپدیت 1401)

یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای ارتقاء سیستم و بهبود عملکرد کامپیوتر، تغییر رم آن است. بسیاری از کاربران حرفه‌ای یا گیمرها برای ارتقا سیستم خود دنبال رم کامپیوتر ارزان هستند و سایت‌ها و فروشگاه‌های زیادی را دنبال بهترین و در عین حال ارزان ترین رم کامپیوتر می‌گردند.

خرید رم ارزان چالش‌هایی مانند افت کیفیت و سرعت را به همراه دارد. حتی ممکن است رم کامپیوتر ارزان قیمت از یک برند گمنام خریداری کنید و پس از چند ماه با نقص در عملکرد آن مواجه شوید. در چنین مواقعی بهترین کار انتخاب رم از یک برند معروف است.

کمپانی ای دیتا (ADATA) یکی از آن برندهای معروف جهانی‌ست که خوشبختانه رم‌های DDR4 و DDR5 با قیمت ارزان روانه بازار می‌کند.

این کمپانی از نظر سابقه حضور در بازار ایران هم بسیار شناخته شده است و با خیال راحت می‌توان روی محصولاتش حساب باز کرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با دو مورد از ارزان‌ترین رم‌های کامپیوتر موجود در بازار ایران که هر دو محصولاتی از ای دیتا هستند آشنا کنیم. اگر شما هم قصد خرید رم کامپیوتر ارزان دارید، این مطلب را از دست ندهید.

معرفی 2 رم کامپیوتر ارزان بازار ایران

رم‌های DDR4 و DDR5 این روزها طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند و مادربرد سیستم‌های جدید همگی با ماژول‌های این دو مدل رم سازگاری دارند.

البته هنوز بسیاری از سیستم‌ها با استاندارد رم DDR5 هماهنگ نیستند اما اسلات رم DDR4 روی بیشتر کامپیوترها وجود دارد.

در ادامه دو مدل رم کامپیوتر ارزان را به شما معرفی می‌کنیم که یکی از نوع DDR4 و دیگری از نوع DDR5 است.

بیشتر بخوانید : 8 تفاوت اساسی رم DDR5 با DDR4 که باید بدانید!

1. رم دسکتاپ DDR4 3200 ای دیتا

ارزان ترین رم کامپیوتر

اگر کامپیوتر شما از رم DDR4 پشتیبانی می‌کند و به دنبال یک محصول ارزان و امتحان پس داده هستید، رم دسکتاپ 3200 ای دیتا بهترین انتخاب برای شماست.

این رم به دلیل قیمت ارزان، تنوع ظرفیت‌ها و کیفیت و سرعت بالایی که دارد، بسیار پرفروش است.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رم کامپیوتر ارزان را معرفی می‌کنیم:

20 درصد کاهش مصرف انرژی

رم‌های DDR4 از زمانی که رونمایی شدند، توقع کاربران نسبت به سرعت و مصرف انرژی را بیشتر کردند.

این رم‌ها برخلاف نسل قبلی خود که با ولتاژ کاری 1.5 ولت کار می‌کردند، ولتاژی معادل 1.2 ولت نیاز دارند و همین موضوع روی مصرف انرژی و حتی کاهش دمای مادربرد تاثیر مثبت می‌گذارد.

در واقع با خرید رم کامپیوتر ارزان ای دیتا مدل 3200 شما تا 20 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهید کرد و این موضوع روی طول عمر رم و سایر سخت‌افزارهای کامپیوتر شما هم تاثیرگذار است.

این کاهش مصرف انرژی به لطف وجود 288 پین روی رم‌های DDR4 ایجاد شده که در نسل قبلی تعداد پین‌ها کمتر بود.

سرعت بسیار بالا

به دلیل طراحی خاص رم‌های DDR4، سرعت انتقال داده در آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

وجود 288 پین روی این رم‌ها و ولتاژ کاری 1.2 ولتی باعث شده پهنای باند برای انتقال داده‌ها بیشتر شود که این موضوع مستقیما روی سرعت انتقال داده‌ها تاثیرگذار است.

با افزایش پهنای باند در رم DDR4 ای دیتا مدل 3200 داده‌ها با سرعتی معادل 25.6 گیگابایت در ثانیه در این رم جابه‌جا می‌شوند که سرعت رم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

رم کامپیوتر ارزان دو کاناله

 

پشتیبانی از پردازنده‌های اینتل و AMD

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رم DDR4 ای دیتا سازگاری آن از سری‌های مختلف پردازنده‌های اینتل و AMD است. این رم را می‌توانید روی مادربردهایی که پردازنده‌های سری 8، 9 و 10 اینتل دارند نصب کنید و بالاترین کیفیت را از آن دریافت کنید.

همچنین این رم DDR4 با پردازنده‌های سری دوم و سوم Ryzen™ از شرکت AMD هم سازگاری دارد. این سری‌های اینتل و AMD جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین سری‌های پردازنده روی کامپیوترهای خانگی و اداری هستند.

تنوع ظرفیت رم

یکی دیگر از موضوعاتی که خرید رم کامپیوتر ارزان را جذاب‌تر می‌کند، تنوع در ظرفیت‌های آن است. متنوع بودن ظرفیت‌ها منجر به تنوع قیمت می‌شود و کاربران می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که دارند، رم با ظرفیت دلخواه خود را خریداری کنند.

رم DDR4 ای دیتا مدل 3200 با ظرفیت‌های 8، 16 و 32 گیگابایت عرضه شده است. کاربران حرفه‌ای قطعا رم‌های با ظرفیت بالاتر را ترجیح می‌دهند اما رم 8 گیگابایتی هم می‌تواند برای کاربران معمولی مناسب باشد.

سازگار با محیط زیست و استانداردهای جهانی

رم‌های DDR باید بر اساس استانداردهای جهانی تولید شوند تا بهترین عملکرد را ارائه دهند. خوشبختانه رم DDR4 ای دیتا مدل 3200 توانسته تمام استانداردهای JEDEC را دریافت کند.

موسسه JEDEC تنها مرجع جهانی تعیین استاندارد برای رم‌هاست که بسیاری از شرکت‌ها برای ایجاد اعتماد در مشتریان خود، سعی دارند استانداردهای این موسسه را دریافت کنند.

علاوه بر این، رم ای دیتا 3200 توانسته استاندارد RoHS را هم دریافت کند. این استاندارد نشان می‌دهد که ماژول این رم از نظر فیزیکی سازگار با محیط زیست است و پس از مستهلک شدن می‌توان آن را بازیافت کرد تا به محیط زیست آسیبی وارد نکند.

گارانتی مادام العمر

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب رم DDR4 ای دیتا مدل 3200 ارائه گارانتی مادام العمر برای آن است. کمپانی تایوانی ای دیتا روی جعبه این محصول آرم گارانتی مادام‌العمر را هک کرده است تا خیال مشتریان را راحت کند.

مهندسان ای دیتا پس از انجام تست‌های فنی سخت روی ماژول رم، به کیفیت و دوام آن پی بردند و به همین دلیل گارانتی مادام‌العمر را برای آن در نظر گرفتند.

2. رم DDR5-4800 U-DIMM ای دیتا

ارزان ترین رم کامپیوتر

دومین رم ارزان قیمتی که معرفی می‌کنیم یک DDR5 است. حتما می‌دانید که رم‌های نسل DDR5 به تازگی و در سال 2021 معرفی شده‌اند و به دلیل بهبودهایی که در عملکرد و سرعت آنها داده شده، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

رم DDR5 ای دیتا مدل 4800 یکی از ارزان‌ترین و در عین حال قدرتمندترین رم‌های موجود در بازار ایران است. این رم برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای نوید سرعت و کیفیت بالاتر را می‌دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های این رم DDR5 را بیان می‌کنیم.

فرکانس بالاتر

یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که در رم‌های DDR5 نسبت به رم‌های DDR4 ایجاد شد، افزایش فرکانس بوده است. این ارتقاء فرکانس تا حدی بود که می‌توان گفت با تغییر نسل رم‌ها، فرکانس حدودا 2 برابر افزایش پیدا کرد.

رم DDR5 ای دیتا فرکانسی معادل 4800MT/s ارائه می‌دهد که نسبت به رم‌های DDR4 فرکانس بسیار بیشتری است. این افزایش فرکانس رم، سرعت انتقال داده‌ها در رم را به طور چشمگیری افزایش داده و به همین دلیل سرعت رم‌های DDR5 بسیار بیشتر از نسل‌های قبلی آنهاست.

ظرفیت دو برابری

معماری رم‌های DDr5 به گونه‌ای انجام شده که داده‌ها به شکلی متراکم‌تر ذخیره می‌شوند. این قابلیت باعث می‌شود این رم‌ها بدون تغییر اندازه فیزیکی، ظرفیت بیشتری نسبت به رم‌های DDR4 داشته باشند.

رم DDR5 ای دیتا هم از این قاعده مستثنی نیست و ظرفیت‌های آن بدون تغییر اندازه فیزیکی، نسبت به رم‌های DDR4 دو برابر بیشتر شده است.

دارای سیستم تصحیح خودکار خطا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رم DDR5 ای دیتا مدل 4800 سیستم کشف و تصحیح خودکار خطا است. این سیستم که به طور اختصاری به آن ECC گفته می‌شود احتمال ایجاد خطا در داده‌ها را کاهش می‌دهد و این موضوع امنیت داده‌ها را بیشتر می‌کند.

به لطف وجود سیستم ECC در ماژول رم DDR5 ای دیتا کاربران با خیال راحت می‌توانند روی پردازش سریع داده‌ها حساب باز کنند.

رم کامپیوتر ارزان برای کامپیوتر

مصرف انرژی کمتر

همانطور که قبلا گفته شد رم‌های DDR4 در زمینه مصرف انرژی تا 20 درصد بهینه‌تر از رم‌های DDR3 بودند. این روند در مورد رم‌های DDR5 هم صادق است.

اگر بخواهیم به شکل عدد و رقم صحبت کنیم، رم‌های DDR5 تا 8 درصد انرژی کمتری نسبت به رم‌های DDR4 استفاده می‌کنند.

ولتاژ کاری در رم کامپیوتر ارزان ای دیتا مدل DDR5 4800 برابر با 1.1 ولت است. این در حالی‌ست که ولتاژ کاری در رم‌های DDR4 معادل 1.2 ولت بود.

تنوع ظرفیت رم

خرید رم کامپیوتر ارزان قیمت از نوع DDR5 کار بسیار دشواری‌ست. این نسل از رم‌ها تازه وارد بازار شده‌اند و به همین دلیل قیمت آنها بیشتر از رم‌های نسل قبل است.

با این وجود به دلیل تنوع ظرفیت رم‌های DDR5 کاربران می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که دارند، رم خریداری کنند.

این مدل از رم‌های ای دیتا در ظرفیت‌های 8، 16 و 32 گیگابایتی تولید شده‌اند و مدل‌های با ظرفیت پایین‌تر قیمتی به مراتب ارزان‌تر از مدل‌های با ظرفیت بالا دارند.

بیشتر بخوانید : بهترین رم DDR5 رونمایی شد!

سخن پایانی

خرید رم کامپیوتر ارزان از نوع DDR4 و DDR5 کار ساده‌ای نیست. ممکن است در اثر خرید اشتباه از یک برند گمنام، تمام آرزوهای شما در خصوص سرعت و کیفیت بالاتر بر باد رود. در این مقاله دو رم کامپیوتر ارزان قیمت از شرکت ADATA را به شما معرفی کردیم.

یکی از رم‌ها از نوع DDR4 و رم دیگر از نوع DDR5 بود. شما می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه خود، هرکدام از این رم‌ها را با ظرفیت 8، 16 یا 32 گیگابایت خریداری کنید. نظرات و پیشنهادات خود درباره رم‌های ارزان بازار را با ما در میان بگذارید.