بهترین رم DDR5 رونمایی شد!

یکی از مهم‌ترین اخبار روز در حوزه کامپیوتر و سخت‌افزارهای آن، رونمایی از رم DDR5 است که به ویژه برای گیمرها و استریمرها، خبر خوشحال‌کننده‌ای به شمار می‌رود.

طبق استانداردهای رم DDR، با توسعه نسخه‌های مختلف این رم، ویژگی‌های فرکانس رم، سرعت و ظرفیت آن افزایش پیدا می‌کند. این بهبودها برای کاربردهای خاص کامپیوتری نظیر اجرای بازی‌های ویدئویی و یا رندرگیری بسیار مهم است.

اما بهترین رم DDR5 چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا تفاوت‌های آن با نسخه قبلی یعنی DDR4 مشهود است؟ برای انتخاب بهترین رم DDR5 چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟ در این مقاله به معرفی رم‌های DDR5 می‌پردازیم.

در صورتی که گیمر هستید یا اینکه برای انجام عملیات سنگین‌تر قصد ارتقاء رم کامپیوتر خود را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی‌های رم DDR5 چیست؟

نسخه اولیه استاندارد DDR5 با قابلیت‌های زیادی وارد بازار شده است. برخی از آن‌ها مهم‌تر از بقیه بوده اما همه آن‌ها به خصوص برای کاربردهای خاصی مانند گیمینگ، جالب‌ توجه هستند.

در این بخش، قصد داریم به مقایسه رم DDR4 و DDR5 پرداخته و مهم‌ترین شاخصه‌های رم DDR5 را در مقایسه با بهترین رم DDR4 بیان کنیم.

اگر پیش از این به فکر ارتقاء کامپیوتر خود افتاده‌اید و می‌خواهید حافظه رم آن را برای اجرای بازی و یا برنامه‌های خاصی توسعه دهید، حتماً مشخصه‌های رم فعلی خود را شناسایی کرده‌اید. البته روش‌های مختلف برای تشخیص مشخصات رم کامپیوتر را در مقاله دیگری مورد بحث قرار دادیم.

حال بپردازیم به مشخصه‌های رم DDR5 که نسبت به نسخه قبلی آن یعنی DDR4 بهبود یافته است. در اولین قدم باید تأکید کرد که رم‌های DDR4 و DDR5 از نظر ظاهری تفاوت زیادی با هم ندارند. اما در مقایسه با نسخه DDR3 باید گفت که تعداد پین‌ها متفاوت است.

از نظر تعداد کانال در مقایسه با رم DDR4 که دارای یک کانال 64 بیتی است، رم DDR5 از دو کانال 32 بیتی تشکیل شده است.

در ادامه مشخصه‌های دیگر رم DDR5 را بررسی خواهیم کرد تا اگر به دنبال خرید رم هستید، با مشخصه‌های آن آشنا شوید.

رم DDR5

پهنای باند و ظرفیت

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های رم DDR5 این است که پهنای باند بالاتری را ارائه می‌دهد. این موضوع اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است زیرا همچنان بازار توسعه پردازنده‌های جدید با تعداد هسته‌های بیشتر داغ است.

یکی دیگر از مواردی که استاندارد DDR5 را نسبت به DDR4 متمایز می‌سازد، ماژول‌های حافظه متراکم‌تر برای ارائه ظرفیت بالاتر است. در حالی که ماژول‌های DDR4 دارای تراشه‌های حافظه 16 گیگابایتی بودند، DDR5 این تعداد را چهار برابر کرده است تا از تراشه‌های حافظه 64 گیگابایتی استفاده کند.

در رم DDR5 از نظر تئوری می‌توان تا 128 گیگابایت حافظه در هر ماژول داشت که به طور قابل‌ توجهی بیشتر از حافظه‌های DDR4 است. هنوز مدتی باقی‌مانده تا ماژول‌های DDR5 با ظرفیت 128 گیگابایت وارد بازار شوند، اما در حال حاضر کیت‌های 64 گیگابایتی وارد بازار شده‌اند.

ولتاژ کاری

بهره‌وری انرژی یکی دیگر از شاخصه‌های جدید در معرفی رم‌های DDR5 است. در ظاهر، ماژول‌های حافظه DDR5 دارای ولتاژ کاری 1.1 ولت هستند که نسبت به 1.2 ولت در رم DDR4 کمتر است. این امر مسلماً برای هر کیت متفاوت است زیرا ولتاژ کار بر اساس اورکلاک تغییر می‌کند.

به عنوان مثال رم‌های موجود در بازار از نوع رم DDR5-6800 تا 1.35 ولت ولتاژ اسمی لازم دارند. از آنجایی که سرعت حافظه بیشتر در اولویت قرار دارد، ولتاژ کار هم با افزایش سرعت یا همان فرکانس رم، افزایش خواهد یافت.

همچنین شایان‌ ذکر است که با ورود ماژول‌های رم DDR5، مادربردها دیگر مسئول تنظیم ولتاژ نیستند. این ماژول‌های جدید دارای آی سی مدیریت انرژی (PMIC) هستند. PMIC دارای مزایای بسیاری از جمله بهبود تنظیم ولتاژ، سیگنال‌های قوی و نویز کم‌تر است.

این ویژگی قطعاً خوب است، اما این ویژگی ماژول‌های رم DDR5 را نسبت به نسخه قبلی گران‌تر می‌کند و در حال حاضر یکی از دلایل اصلی کمبود عرضه رم DDR5 نیز همین موضوع است.

عملکرد

طبق مقایسه‌ای که میان سرعت و زمان تأخیر بهترین رم DDR4 و بهترین رم DDR5 صورت گرفته است، تحت فرکانس‌های برابر، سرعت رم DDR5 بهبود قابل‌ توجهی داشته است. اما در مورد تایمینگ و زمان تأخیر رم این‌گونه نیست و هنوز جای بیشتری برای بهبود عملکرد رم DDR5 وجود دارد.

نتایج این مطالعات نشان داده است که با وجود بهبودهای زیاد در عملکرد رم DDR5، از نظر زمان تأخیر، عملکرد آن تقریباً مشابه رم DDR4 و حدود 14 تا 15 نانوثانیه است.

ساختار کانال‌ها

یکی دیگر از تغییرات عمده DDR5، معماری جدید کانال در ماژول رم است. رم‌های DDR4 دارای یک باس 72 بیتی هستند که از 64 بیت داده به اضافه 8 بیت ECC تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید : حافظه ECC چیست و چگونه کار می‌کند؟
در حالی که در ساختار رم DDR5، هر DIMM دو کانال دارد، هر یک از این کانال‌ها 40 بیت پهنای باند دارند: 32 بیت داده به علاوه هشت بیت ECC.

در حالی که عرض داده یکسان است (در مجموع 64 بیت)، داشتن دو کانال مستقل، کارایی دسترسی به حافظه را در رم‌های DDR5 بهبود می‌بخشد.

بنابر این نه تنها از مزایای سرعت بالاتر در این رم بهره‌مند می‌شوید، بلکه تعداد انتقال‌ها در واحد زمان به واسطه بیشتر شدن پهنای باند نیز افزایش می‌یابد.

چگونه بهترین رم DDR5 را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب بهترین رم DDR5 مناسب برای سیستم خود، باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • ابتدا باید از سازگاری مادربرد خود با رم DDR5 اطمینان حاصل کنید. مادربردهای قدیمی از DDR5 پشتیبانی نمی‌کنند، زیرا طراحی متفاوتی دارند، به این معنی که پین‌ها در مکان‌های مختلف وجود دارد، بنابراین نمی‌توانید یک رم DDR5 را روی یک اسلات در مادربرد قدیمی نصب کرد.
  • اگر در مرحله جمع کردن یک سیستم هستید و می‌خواهید برای اولین بار سخت‌افزارهای یک کامپیوتر را سرهم کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید مادربرد انتخابی شما از چه چیزی پشتیبانی می‌کند.

اکثر مادربردهای مدرن از پیکربندی رم دو کاناله پشتیبانی می‌کنند. رم تک کانال و رم دو کاناله از نظر نرخ انتقال داده با هم تفاوت‌هایی دارند. به این معنی که در یک ترکیب دو کاناله، دو دسته رم به صورت جفت روی مادربرد نصب می‌شوند. اما در رم تک کاناله، از یک استیک رم استفاده می‌شود.

انتخاب رم DDR5 مزیت‌های زیادی به همراه دارد

  • مورد سوم در انتخاب بهترین رم DDR5، در نظر گرفتن کاربری شماست. اگر عملیات سنگینی نظیر ویرایش ویدئو، مدل‌سازی‌های سه بعدی، رندرگیری و مواردی از این قبیل را انجام می‌دهید، استفاده از یک رم با ظرفیت حافظه بیشتر برای شما در اولویت خواهد بود.

مثلاً یک رم 32 یا 64 گیگابایت از نوع DDR5 می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. اما در مورد اجرای بازی‌های ویدئویی که سرعت اجرا و پاسخگویی پردازنده به اکشن‌های بازی مهم است، فاکتور فرکانس را می‌بایست مدنظر قرار دهید.

فرکانس RAM بر حسب مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود و به طور کلی، هر چه بیشتر باشد یعنی سرعت رم بیشتر است. رم DDR5 دارای طیف وسیعی از فرکانس‌ها هستند. برای اجرای بهتر بازی، باید رمی با فرکانس بیشتر انتخاب کنید.

البته همانند سایر مشخصه‌ها، باید بررسی کنید که مادربرد سیستم شما از این فرکانس رم پشتیبانی می‌کند یا خیر.

  • نکته دیگری که باید به آن توجه کنید تایمینگ رم است. تایمینگ به صورت رشته اعدادی روی برچسب رم نوشته می‌شود. به عنوان مثال، 35-16-16-15 اعداد روی یک رم DDR5 هستند. هرچه سه عدد اول مقادیر کوچک‌تری باشند، تایمینگ آن بهتر است.

در حال حاضر تایمینگ بهترین رم DDR5 در مقایسه با نسخه DDR4 بالاتر است! اما پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک این مشکل در رم‌های DDR5 حل شود.

چالش‌های رم DDR5 چیست؟

دو چالش اصلی در رم‌های DDR5 وجود دارد:

اولین چالش مربوط به طراحی این مدل از رم‌ها است. در نسخه DDR5، سرعت بالاتر رفته و مصرف توان هم کمتر شده است.

با این حال این چالش مطرح می‌شود که آیا مادربردهای فعلی می‌توانند از این سرعت بالا و توزیع توان برای کنترل رم، پشتیبانی کنند؟ همچنین کانکتورهای DIMM در رم DDR5 می‌بایست کلاک و نرخ داده را هم کنترل کند.

چالش دوم، قیمت است. قیمت بهترین رم DDR5 نسبت به نسخه قدیمی‌تر یعنی DDR4 بیشتر است. این اختلاف قیمت در حال حاضر چیزی حدود 2 برابر است!

اما باید توجه داشت که رم DDR5 هنوز در ابتدای مسیر توسعه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک این اختلاف قیمت کمتر شود.

رم XPG LANCER RGB؛ بهترین رم DDR5 موجود در ایران!

یکی از محصولاتی که از XPG به عنوان اولین رم DDR5 این شرکت معرفی شده است، ماژول رم XPG LANCER RGB است که توسط شرکت آونگ در ایران گارانتی می‌شود.

ویژگی‌های ظاهری متعدد نظیر افکت‌های مختلف نوری به همراه تراشه مدیریت انرژی و فناوری تصحیح خطای EEC از جمله مشخصه‌های اختصاصی این ماژول رم است. این رم به صورت خاص برای کاربردهای گیمینگ ارائه شده و فرکانس آن تا 5200 انتقال در واحد ثانیه قابل‌ افزایش است!

ساختار داخلی PCB این ماژول رم بر اساس فناوری های پیشرفته ساخته شده که کارایی و امکان افزایش اورکلاک را فراهم کرده است.

جمع‌بندی

با رونمایی از رم DDR5 در ماه‌های اخیر، سعی کردیم برخی از ویژگی‌های بارز آن را در کنار تفاوت‌های آن با نسخه قبلی DDR4 بیان کنیم.

هنگام انتخاب بهترین رم DDR5، دو مسئله مهم را باید در نظر بگیرید. اول از پشتیبانی مادربرد سیستم خود از ویژگی‌های رم DDR5 یعنی سرعت، ظرفیت، فرکانس، تعداد کانال و غیره اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه تفاوت قیمت آن را مدنظر قرار دهید.

در صورتی که بودجه کافی دارید، قطعاً توصیه ما این است که برای اجرای بهتر بازی‌ها و برنامه‌های کامپیوتری، از یک رم DDR5 روی کامپیوتر خود استفاده کنید.