راهنمای خرید رم گیمینگ (آپدیت شده)

ویژگی‌های مختلفی برای رم‌های کامپیوتر قابل‌تعریف است. اما بهترین رم برای گیمینگ و گیمرهای حرفه‌ای اغلب ویژگی‌های یکسانی دارند. این رم‌ها در جزئیات با هم فرق می‌کنند ولی هدف اصلی آنها افزایش سرعت و کیفیت پردازش است. اما برای خرید رم گیمینگ باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

برخی از ویژگی‌های رم نظیر سرعت و یا ظرفیت، عمومی هستند و برای همه کاربردهای رم، مطرح می‌شوند. در حالی که برخی دیگر از مشخصه‌های یک رم، تنها برای کاربردهای خاصی اهمیت دارند.

یکی از کاربردهای رم کامپیوتر، بازی یا همان گیمینگ است. گیمرهای حرفه‌ای برای اجرای بازی‌های سنگین ویدئویی و گرافیکی، به رم خاصی نیاز دارند که دارای مشخصه‌های ویژه‌ای است. این رم‌ها عموماً گران‌تر از رم‌های معمولی هستند و برای کاربردهای عادی توصیه نمی‌شوند.

اما شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چه رمی برای بازی خوب است؟ و اصولاً برای انجام روان بازی‌های سنگین، چه رمی تهیه کنیم؟ این مقاله به عنوان یک راهنما برای خرید رم گیمینگ تهیه شده است، بنابراین تمام نکاتی که می‌بایست در خرید بهترین رم گیمینگ مدنظر قرار دهید، پوشش داده می‌شود.

رم گیمینگ چیست؟

رم سخت‌افزاری است که داده‌های لازم برای اجرای برنامه‌های مختلف را به صورت کوتاه‌مدت ذخیره می‌کند. اما برخلاف هارد دیسک یا SSD که داده‌ها را به صورت نامحدود ذخیره می‌کنند، حافظه رم با هر بار خاموش و روشن شدن کامپیوتر، ریست خواهد شد.

از آنجایی که برنامه‌های مختلف کامپیوتری از جمله بازی‌های گرافیکی در حین اجرا در حافظه رم بارگذاری می‌شوند، لذا ظرفیت و سرعت خواندن و نوشتن در این حافظه برای اجرای بدون تأخیر بازی‌ها و برنامه‌ها ضروری است.

در انتخاب رم مناسب گیمینگ، سرعت رم مهم‌ترین فاکتوری است که باید مدنظر قرار گیرد. بهترین رم گیمینگ می‌بایست از نظر سرعت خواندن و نوشتن، نسبت به رم معمولی، بهتر باشد.

سرعت رم گیمینگ

ارتقاء رم کامپیوتر همیشه راهکاری مفید برای گیمرها است؟ به عبارت دیگر آیا هر چه رم سیستم بیشتر باشد، بهتر است؟ اگرچه ظرفیت حافظه رم یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین رم برای گیمینگ برای کامپیوتر است، اما باید گفت همیشه خرید رم با حافظه بیشتر، راهکار به‌ صرفه‌ای نیست.

شاید شما یک رم 64 گیگابایتی روی سیستم خود نصب کنید اما تنها از 16 گیگابایت آن برای اجرای بازی‌های ویدئویی استفاده نمایید.

می‌دانیم که قیمت رم گیمینگ نسبت به رم‌های معمولی بیشتر است؛ در این صورت، هزینه زیادی را بابت خرید رم اختصاص داده‌اید در حالی که می‌توانستید از اختلاف این هزینه برای ارتقاء سایر اجزای کامپیوتر خود نظیر کارت گرافیک یا کیبورد و ماوس و غیره استفاده کنید.

اما با خرید رم گیمینگ ارزان می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. به عنوان مثال ماژول رم RGB مدل SPECTRIX D50 XTREME برند ای دیتا یکی از ارزان‌ترین رم‌های گیمینگ موجود در بازار است که قطعا نیاز شما را برآورده می‌کنید. مشخصات این محصول را در این صفحه ببینید.

البته در نظر گرفتن رم بیشتر بر اساس کاربرد فعلی یک استراتژی منطقی است زیرا ممکن است در آینده عملیات سنگین‌تری را با کامپیوتر خود انجام دهید و در این صورت نیازی به ارتقاء آن نخواهد بود.

کدام رم برای گیمینگ خوب است؟

با شناختی که از رم مخصوص گیمینگ پیدا کردید، وقت آن رسیده است که به این سوال پاسخ دهیم: چه رمی برای بازی خوب است؟ آیا می‌توان از هر رم موجود در بازار برای اجرای بازی استفاده کرد؟

دو فاکتور اساسی که در اکثر مقالات راهنمای خرید رم گیمینگ عنوان شده است، سرعت و ظرفیت رم است. این دو فاکتور را در ادامه توضیح خواهیم داد.

ظرفیت رم گیمینگ

چه ظرفیت رمی برای گیمینگ مناسب است؟

تعیین ظرفیت مناسب رم گیمینگ، به نوع بازی و کاربرد شما بستگی دارد. آیا هدف شما اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی است یا اینکه می‌خواهید از کامپیوتر برای استریم و یا انجام چندین عملیات همزمان استفاده کنید؟

در راهنمای خرید بهترین رم گیمینگ، رم 8 گیگابایت به عنوان حداقل ظرفیت رم توصیه می‌شود.

در حالی که بسیاری از بازی‌های ویدئویی جدید نظیر Red Dead Redemption 2 حداقل رم 12 گیگابایت را برای اجرای بازی تعیین کرده‌اند. با این تفاسیر برای آنکه سیستم شما با پیشرفت بازی‌ها همسو باشد، رم 16 گیگابایت برای انتخاب بهترین رم گیمینگ گزینه مناسبی است.

اگر می‌خواهید همزمان با اجرای بازی، عملیات دیگری مانند لایو استریم، چت گروهی و غیره را با کامپیوتر انجام دهید، رم 32 گیگابایت را برای شما پیشنهاد می‌کنیم.

چه سرعت رمی برای گیمینگ مناسب است؟

سرعت رم در واقع همان فرکانس رم است، یعنی تعداد عملیاتی که رم می‌تواند در واحد زمان انجام دهد. ایجاد تعادل میان سرعت و ظرفیت، برای یک کامپیوتر مخصوص گیمینگ بسیار مهم است.

ممکن است یک رم 32 گیگابایتی از سرعت بالایی برای اجرای بدون وقفه بازی‌ها برخوردار نباشد در حالی که یک رم 8 گیگابایت، سرعت بالایی داشته و بازی‌های گرافیکی را بدون تاخیر اجرا کند.

رم‌های DDR4 از سرعت‌های حدود 1600 مگاهرتز شروع می‌شوند که امروزه سرعت نسبتاً پایینی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که باید در مورد استاندارد DDR4 بدانید

فاکتورهای مهم دیگر هنگام خرید رم گیمینگ

علاوه بر سرعت و ظرفیت، فاکتورهای دیگری هم در راهنمای خرید رم گیمینگ مدنظر قرار می‌گیرند:

استاندارد DDR

یکی از مشخصه‌های مهم رم مخصوص گیمینگ، استاندارد DDR است. DDR مخفف کلمه Double Data Rate بوده و به این معنی است که در هر سیکل کلاک، رم‌های DDR نسبت به رم‌های قدیمی‌تر سرعت عملکردشان دو برابر است.

با پیشرفت استاندارد DDR و معرفی رم‌های DDR2 و DDR3، این سرعت افزایش پیدا کرده است. اما برای بهترین رم گیمینگ، رم‌های DDR4 توصیه می‌شود و در صورتی که نسل DDR5 هم وارد بازار شود، مسلماً گزینه‌های بهتری نسبت به رم‌های DDR4 خواهند بود.

حداقل رم مناسب گیمینگ، رم با استاندارد DDR4 است

به عنوان مثال می‌توان به ماژول رم XPG تمام RGB مدل SPECTRIX D60G ای دیتا اشاره کرد که یکی از زیباترین و بهترین رم های گیمینگ DDR4 در بازار ایران است و تمام آنچه از یک رم گیمینگ انتظار دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای مشاهده مشخصات رم XPG مدل SPECTRIX D60G ای دیتا به این صفحه مراجعه کنید.

با رونمایی از رم‌های DDR5 دنیای گیمینگ متحول شد و سرعت و ظرفیت در کنار قابلیت‌های دیگر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کردند.

به عنوان یک نمونه می‌توان به ماژول رم ای‌ دیتا CASTER RGB DDR5 DRAM MODULE اشاره کرد که بالاترین حد عملکرد در ماژول های رم اورکلاک گیمینگ را دارد و یکی از جدیدترین رم‌های DDR5 بازار ایران است.

می‌توانید تمام مشخصات این رم DDR5 را در این صفحه مشاهده کنید.

خرید رم گیمینگ ؛ سرعت کلاک

سیکل‌های کلاک رم، فاکتور مهم دیگری است که در انتخاب بهترین رم گیمینگ مدنظر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال یک رم 2666 مگاهرتز، سرعت کلاکی معادل 2.666 میلیارد کلاک در هر ثانیه دارد. بنابراین هر چه فرکانس رم بیشتر باشد، مسلماً سرعت کلاک آن هم بیشتر خواهد بود.

نکته‌ای که در استفاده از چندین ماژول رم روی مادربرد باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر رم‌هایی با سرعت‌های کلاک مختلف داشته باشید، مادربرد سرعت رم‌ها را محدود کرده و همه آن‌ها روی حداقل فرکانس اسمی خودکار می‌کند.

بنابراین بهتر است فرکانس رم یا همان سرعت کلاک برای همه ماژول‌ها یکسان باشد.

تعداد استیک‌ها

علاوه بر موارد فوق، تعداد استیک‌ها هم در انتخاب بهترین رم گیمینگ موثر هستند. منظور از این فاکتور، تعداد اسلات‌های موجود روی مادربرد کامپیوتر است.

برخی از مادربردها از حافظه‌های رم دو کاناله پشتیبانی می‌کنند، این یعنی سیستم شما می‌تواند از دو استیک رم به صورت همزمان استفاده کند که عملکرد بهتری خواهد داشت.

بهتر است برای بهره‌گیری از مزیت دو کاناله بودن رم، به جای نصب یک رم 16 گیگابایتی، دو رم 8 گیگابایتی روی مادربرد خود نصب کنید، البته به شرطی که تعداد اسلات‌های موجود روی مادربرد بیشتر از یکی باشد.

خرید رم گیمینگ ؛ تایمینگ و تاخیر رم

برای تعیین رم مناسب گیمینگ، سرعت رم تنها فاکتوری نیست که عملکرد رم را در اجرای بازی نشان می‌دهد. فاکتور دوم تایمینگ و زمان تاخیر آن است. منظور از تایمینگ و زمان تاخیر در رم، مدت زمانی است که برای اجرای دستور صرف می‌شود.

تایمینگ رم به صورت اعدادی مثل 16-18-18-36 نشان داده می‌شود که روی برچسب مشخصه‌های حافظه رم قابل‌ مشاهده است. در واقع هر عدد نشان‌دهنده نتایج تست‌های مختلف است.

مقایسه رم‌ها از نظر تایمینگ کمی دشوار و پیچیده است. به عنوان مثال رم‌های DDR3 نسبت به نسل DDR4 دارای تاخیر کمتری هستند اما از نظر سرعت کلاک، عملکرد آن‌ها ضعیف‌تر است.

یک رم با تایمینگ کمتر می‌تواند عملکرد بازی و نرخ فریم آن را نسب به یک رم با تایمینگ بالاتر تا چند درصد بهبود دهد.

بیشتر بخوانید : منظور از تایمینگ و زمان تاخیر در رم چیست؟

خنک‌سازی با هیت سینک

استفاده از هیت سینک دو مزیت عمده برای رم گیمینگ دارد. اولاً این رم‌ها به خاطر اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین، زودتر گرم می‌شوند پس باید سیستم خنک‌سازی موثری داشته باشند. دوماً هیت سینک ظاهر رم را زیبا و جذاب می‌کند.

محدودیت‌های خرید رم گیمینگ

مهم‌ترین محدودیتی که در انتخاب رم مخصوص بازی دارید، سازگاری آن و پشتیبانی توسط مادربرد و سیستم عامل است. برای بهره‌برداری حداکثری از سرعت و ظرفیت رم، مادربرد شما باید از رم گیمینگ پشتیبانی کند.

همچنین سایر سخت‌افزارها نظیر CPU و کارت گرافیک باید با رم سازگاری داشته باشند. ممکن است سیستم عامل شما 32 بیتی باشد و حداکثر از رم 4 گیگابایتی پشتیبانی کند در حالی که هزینه زیادی را صرف خرید یک رم 16 یا 32 گیگابایتی کرده‌اید.

فاکتور دیگری هم که می‌تواند محدودیت ایجاد کنید، ارتفاع رم است، اگر از خنک کننده عادی‌ای که همراه پردازنده‌ها ارائه می‌شود، استفاده نمی‌کنید و از خنک کننده های بزرگ‌تری استفاده می‌کنید، باید حتما فاصله رم تا خنک‌ کننده را هم در نظر بگیرید.

پشتیبانی مادربرد از رم

بعد از آشنایی با مشخصه‌های بهترین رم گیمینگ، در این بخش به معرفی دو محصول رم ساخت شرکت XPG خواهیم پرداخت که به دلیل فرکانس بالا و تنوع ظرفیت‌های ارائه شده، برای اجرای بازی‌های ویدئویی بسیار مناسب هستند.

خرید رم گیمینگ ؛ ماژول رم DDR5 ای‌ دیتا LANCER RGB

رم LANCER RGB که جدیدترین حافظه رم DDR5 شرکت XPG محسوب می‌شود، توسط شرکت آونگ در بازار ایران ارائه شده است. این رم یکی از برترین محصولات از نظر عملکرد در میان ماژول‌های رم گیمینگ است.

فرکانس بالای این رم تا 5200 مگاهرتز، امکان اجرای هر نوع بازی را فراهم می‌کند. همچنین بهره‌وری بیشتر انرژی در این ماژول در مقایسه با نمونه‌های DDR4 به واسطه استفاده از سیستم مدیریت انرژی و پشتیبانی از XMP 3.0 از ویژگی‌های استثنایی این LANCER است.

اما اگر به دلیل عدم پشتیبانی مادربرد سیستم خود از رم DDR5، نمی‌توانید از این محصول استفاده کنید، جای نگرانی نیست. در ادامه بهترین رم موجود در بازار با استاندارد DDR4 را معرفی می‌کنیم:

خرید رم گیمینگ ؛ ماژول رم SPECTRIX D45G DDR4 RGB ای‌ دیتا

رم XPG SPECTRIX D45G با استاندارد DDR4 تقریباً با تمام مادربردهای فعلی موجود در بازار سازگار است، بنابراین هنگام خرید آن نگران نخواهید بود. این ماژول رم به دلیل پشتیبانی از XMP 2.0 امکان اورکلاک سریع و راحت را برای شما فراهم می‌کند.

هیت سینک آلومینیومی در ساختار این محصول عملکرد آن را به خصوص در کاربری‌های سنگین که امکان داغ شدن رم وجود دارد، بهبود می‌بخشد. همچنین ظاهر زیبا همراه با نورپردازی، جلوه‌ای خاص به این ماژول رم بخشیده است.

جمع‌بندی

در این مقاله به جنبه‌های مختلف و مشخصه‌های رم مناسب گیمینگ پرداختیم. فاکتورهای مختلفی در انتخاب بهترین رم گیمینگ دخیل هستند اما خوشبختانه این انتخاب خیلی پیچیده نیست.

در زیر خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات آورده شده است:

  • رم یک واحد ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت است که برای نگهداری موقت داده‌های یک بازی در حال اجرا، استفاده می‌شود.
  • رم 8 گیگابایت به عنوان حداقل رم مخصوص بازی معرفی می‌شود، اما 16 گیگابایت گزینه مناسب‌تری برای آینده است.
  • تا زمانی که DDR5 به شکل گسترده و تجاری وارد بازار شود، از رم DDR4 استفاده کنید (مگر اینکه مادربرد شما از رم‌های DDR4 پشتیبانی نکند).
  • هرچه سرعت کلاک رم بالاتر باشد بهتر است.
  • در صورت استفاده از رم‌هایی با سرعت کلاک متفاوت روی مادربرد، حداقل فرکانس هر رم توسط مادربرد استفاده خواهد شد.
  • در تصمیم‌گیری برای خرید بهترین رم گیمینگ، تعداد اسلات‌های مادربرد خود را در نظر بگیرید.